Hur ser det ut i den svenska tullen nu förtiden? Inom EU. Har beställt lite grejer från UK med Royal Air mail och hoppas de inte tas i tullen. Det skickas som ett vanligt brev med inga indikationer på dess innehåll. någon som blivit av med sin order nyligen i den svenska tullen när de beställt inom EU /UK?
Hur ser det ut i den svenska tullen nu förtiden? Inom EU. Har beställt lite grejer från UK med Royal Air mail och hoppas de inte tas i tullen. Det skickas som ett vanligt brev med inga indikationer på dess innehåll. någon som blivit av med sin order nyligen i den svenska tullen när de beställt inom EU /UK?
Vet inte om det är med Royal air mail jag fått mina saker men när jag beställt och då ett par gånger ganska nyligen har allting alltid kommit fram och det har är ifrån UK jag beställt då
Har tidigare jobbat i Norge 2007 samt 2009. Då var det inte svårt att ta med sprit med mera genom tullen.
Ska dit igen på måndag för första gången sedan 2009 och har blivit lite uppskrämd vad gäller tullhistorier.
Ska ta tåget från Sthlm direkt till Oslo. Är det mycket aktivitet av tullen på dessa tåg?
Kommer iof inte ha ngt olagligt med mig endast en för stor mängd sprit och tobak.
Ngn som har erfarenhet från någon tullare på dessa tåg på sistone?
Kan man skicka 50g brunt i typ nåt kuvert från Sverige till Norge? Vet att det inte är lika lugnt som att skicka inrikes inom Sverige/Norge, men är det nån som har lyckats med det?
Jag hade tänkt mig att be en kompis från egyptien skicka hem lite svart. Hade sedan bett honom skicka till min farmors landställe, finns det någon risk att de kopplar det till mig om det fastnar i tullen?
mvh
Jag hade tänkt mig att be en kompis från egyptien skicka hem lite svart. Hade sedan bett honom skicka till min farmors landställe, finns det någon risk att de kopplar det till mig om det fastnar i tullen?
mvh
Ska du beställa röka i din farmors namn? Isf hör du inte hur jävla sjukt det låter?
Kom med flyg igår från Paris till Landvetter och blev förvånad över hur tullen var överallt. Först stod det två tullare med en hund precis när man gick ur planet och sen stod det en stor styrka (runt sex pers) när man gick genom själva tullkontrollen efter man hämtat sin väska. En kvinnlig tullare stod där med hunden från tidigare och varje passagerare fick stanna och låta hunden sniffa på väskan.
Har flugit mycket men aldrig sett sådan aktivitet från tullens sida. Jag frågade den kvinnliga tullaren om det var en narkotikahund och hon sa att ja, det är det.
Blev lite nyfiken, ni som vet, tror ni att tullen hade indikationer på att någon skulle smuggla in narkotika eftersom dom hade denna ovanligt stora beredskap? Eller kan dom göra så bara på måfå, att finkamma en flight för att vara helt säkra på att haffa eventuella smugglare?
Har någon egna erfarenheter eller mer ingående kunskap om när dessa metoder används? Händer det även när narkotikan kommer från utlandet (det vanliga är väl att det stoppas redan i tullen om det upptäcks, och att man får ett samtal/brev därifrån senare) och hur stora mängder ska det då handla om? Att gillra en fälla för en femma förstår jag såklart att de inte gör, men ungefär var går gränsen? 50 g? 100 g? 1 kg? Tar det extra lång tid innan paketet (eller avin) kommer fram?
Ska flyga imorgon och har cirka 4g brunt som jag vill ta med mig. Tror ni hundar skulle känna av denna lilla mängd om jag har den vakuumförslutet i en snusdosa och i ytterligare en vakuumförsluten påse mitt i väskan? Landet jag ska till är CB avkriminaliserat och ej straffbart med mängder upp till 5g (som om dom bryr sig om större mängder också). Men det är på avgående terminal i Sverige jag tänker på.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!