2012-01-12, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av majkigt
Dock vet jag att en mindre hund som jag tror e ljushårig och en typ svart labrador e riktiga

Lycka till.

Ja, det är riktigt att tullen har en liten ljushårig cockerspaniel som är en väldigt ettrig och effektiv narkotikahund som är lämplig att sätta in mot människor pga att den är så liten.

Varning för den hunden!!!
Citera
2012-01-12, 15:42
Bannlyst
Hur man känner igen en knarkhund?

Det är känt att tullen lägger ner mycket arbete på att hitta sk överaktiva hundar i kullarna för att utbilda dem till narkotikahundar. Vanliga hundar duger inte till narkotikahundar, inte för att dom har sämre luktsinne, utan för att deras psyke inte passar.

En överaktiv hund har stor energi och är arbetsvillig och har stort behov av uppmärksamhet. Den har svårt att hålla sig stilla och verkar vara nervös och ivrig samtidigt. Det finns överaktiva människor också och de skiljer sig från mängden på samma sätt som hundarna gör.

Den som har sett en överaktiv hund eller människa förstår vad jag talar om.
Citera
2012-01-12, 16:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Ja, det är riktigt att tullen har en liten ljushårig cockerspaniel som är en väldigt ettrig och effektiv narkotikahund som är lämplig att sätta in mot människor pga att den är så liten.

Varning för den hunden!!!

en liten ljushåriga cockerspaniel har jag sett söka igenom en bil i Lund efter knark,
har polis och tull tillgång till samma hundar?
Citera
2012-01-12, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
har polis och tull tillgång till samma hundar?

Ja, det är jag övertygad om att de har.
Det vore orimligt om polisen behöver en narkotikahund och tullen skulle vägra
låna ut en till dem, tycker jag.
Citera
2012-01-13, 15:15
Medlem
canswes avatar
Hej!
Tänke bara ställa en kort fråga; Vad för skäl måste tullen ha för att öppna ett paket som de tycker är misstänksamt?
En droghund som skäller är självklart bra nog skäl, men vad mer kan ge dom skäl att kolla paket efter narkotika?

Specifikt från länder såsom Kanada, NL osv.
Senast redigerad av canswe 2012-01-13 kl. 15:21.
Citera
2012-01-13, 15:19
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canswe
Hej!
Tänke bara ställa en kort fråga; Vad för skäl måste tullen ha för att öppna ett paket som de tycker är misstänksamt?
En droghund som skäller är självklart bra nog skäl, men vad mer kan ge dom skäl att kolla paket efter narkotika?
Misstänker de att det finns något olagligt i ett paket får de öppna. Precis som poliser som "misstänker" att folk är påverkade helt utan anledning.

De får öppna vad de vill alltså, bara hävda att de misstänkte att det fanns nått där i.
Citera
2012-01-13, 15:23
Medlem
canswes avatar
Ok, men vad skulle göra de misstänksamma nog för att dra den slutsatsen.
Hur många procent av alla paket från Kanada/NL öppnas på den grunden? Svårt att få svar på kanske.
Men vilka metoder använder tullen för narkotika identifiering vid inkommande post?
Droghundar och ___ ?
Citera
2012-01-13, 15:46
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ok, men vad skulle göra de misstänksamma nog för att dra den slutsatsen.
Hur många procent av alla paket från Kanada/NL öppnas på den grunden? Svårt att få svar på kanske.
Men vilka metoder använder tullen för narkotika identifiering vid inkommande post?
Droghundar och ___ ?
Ingen aning vad de går på faktiskt, om jag visste skulle jag inte skriva det på flashback utan ha fullt upp med annat

Hundar, stickprovskontroller och röntgen gissar jag på är det som används
Citera
2012-01-13, 15:49
Medlem
canswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Ingen aning vad de går på faktiskt, om jag visste skulle jag inte skriva det på flashback utan ha fullt upp med annat

Hundar, stickprovskontroller och röntgen gissar jag på är det som används
Får de verkligen göra stickprov? (antar att du menar öppna random paket)
Tycker det låter skumt faktiskt.. Röntgen tror jag också de går på, det var dom två jag antog att de använder. Röntgen och droghundar då.
Citera
2012-01-13, 15:51
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Får de verkligen göra stickprov? (antar att du menar öppna random paket)
Tycker det låter skumt faktiskt.. Röntgen tror jag också de går på, det var dom två jag antog att de använder. Röntgen och droghundar då.
De kan ju plocka in vem de vill som kliver att ett flygplan och ta av honom/henne alla kläder och gå igenom allt bagage utan någon direkt anledning, så ganska säker på att de får göra det samma med post.
Citera
2012-01-13, 16:08
Medlem
Edit
Citera
2012-01-13, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Ja, det är jag övertygad om att de har.
Det vore orimligt om polisen behöver en narkotikahund och tullen skulle vägra
låna ut en till dem, tycker jag.