2012-01-04, 16:27
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Så är det säkert.
Men du läser ju inte vad man skriver. Placerar min sin väska bland övriga väskor på anvisad plats, då finns det ju ingen som helst anledning till att dom ska plocka ut just din väska på måfå om det inte är så att den tickar eller att det står med stor bokstäver KNARKSMUGGLARVÄSKA på den.
Men du läser ju inte vad man skriver. Placerar min sin väska bland övriga väskor på anvisad plats, då finns det ju ingen som helst anledning till att dom ska plocka ut just din väska på måfå om det inte är så att den tickar eller att det står med stor bokstäver KNARKSMUGGLARVÄSKA på den.
Jodå, jag läser vad du skriver.
Du placerar din väska bland andra väskor på anvisad plats och då finns det ingen anledning för tullen att bli intresserad av just din väska.
Då finns det två möjligheter för dig. Om du har en liten väska kan du lägga den på hatthyllan ovan sätet där du sitter, eller om du har en stor väska kan du ställa den på en särskild plats för skrymmande bagage och hålla uppsikt över den.
Vad hade du tänkt dig för väska då?
För att väskan inte skall kunna bindas till dig måste du iaktta en del säkerhetsarrangemang kring väskan. Det får t ex inte finnas några fingeravtryck på väskan. Inte heller några mikroskopiska spår och du får nästan vara beredd på att bära handskar och offra en splitter ny väska för att eliminera alla spår.
Om du väljer en liten väska bör du lägga den på hatthyllan för att inte avvika från mängden, eller hur? Då uppstår frågan VAR på hatthyllan du lägger din väska? Ovanför sätet där du sitter, eller på en annan plats?
Om du väljer en annan plats, med tanke på att du tänker förneka att det är din väska, så är du beroende av att det sitter någon på den platsen annars verkar väskan övergiven och blir misstänkt. Du kan få blickarna på dig enbart genom att du lägger din väska på en plats och sätter dig på en annan plats, och du blir nästan tvungen att ha väskan ovanför dig, vilket indikerar att det är din väska.
Jag kan hålla med dig om att tullen kanske inte har någon anledning att bli intresserad av just din väska, men nu råkar det vara så att det är deras jobb att intressera sig för just de resandes bagage och göra stickprovskontroller. Det är det som är risken och den kan du inte skydda dig ifrån med säkerhet enbart genom att blanda dig med mängden. Det är inte någon smugglingsmetod att tala om, det är bara vanlig smuggling.
Den metod du har angett kan du bara använda om tullen har en hund som markerar din väska, då har du en poäng i att du kanske kan klara dig undan ansvar genom att förneka innehav av väskan, men du förlorar godset. Det är det mest osannolika som kan hända och om tullen inte har någon hund då har du inte heller någon bra smugglingsmetod och därför är poängen väldigt liten med att ha rökat i en väska.
Frågan, som du undviker att besvara, är hur gör du då om tullen frågar vems väska det är? Det gör dom hela tiden nämligen och dom kan välja din väska, det är risken du tar. Samma sak gäller om du har en stor väska.
Min princip är att alltid resa tomhänt av den anledningen att då finns det ingen anledning att visitera mig om det inte finns misstankar om att jag smugglar något på eller i min kropp. OM jag däremot har något med mig är det alltid avsett att leda bort eventuella misstankar, men jag placerar naturligtvis inget hasch i det bagaget. För att vara säker på att jag inte skall förlora godset i onödan och ta ytterligare risker har jag det alltid på mig i fickan och det finns bara ett sätt som jag kan förlora det på, och den risken tar jag, men inte mer.
Din enkla metod att smuggla säkert är alltså föga användbar vid en närmare granskning.
EDIT:
Du måste naturligtvis säga att det är din väska om tullen frågar. Varför det? Jo, tullen vill bara veta vems väska det är och får den en ägare släpper dom intresset för den och går vidare, om ingen särskild misstanke finns. Det kan nog de flesta här i tråden verifiera.
Det är alltså vad du bör göra enligt min uppfattning och hoppas på att tullen nöjer sig med det, MEN i det fallet hade det varit säkrare att ha rökat på sig, eller hur? Utan väska.
EDIT:
Att ha en väska med sig ökar risken att bli utsatt för stickprovskontroll.
Senast redigerad av carllarsen 2012-01-04 kl. 16:54.
Senast redigerad av carllarsen 2012-01-04 kl. 16:54.