Flashback bygger pepparkakshus!
2005-08-29, 18:25
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radio Hård
Hundar kan ha fel också. Fick interiören i en Simca helt nedmonterad för några år sedan vid inresa i Norge. Vi tre i bilen fick strippa mm i separata rum. Allt pga att en hund markerade mot instrumentbrädan, där det aldrig hade förvarats nåt knark. "Har dere brent nåre kabler der?" blev frågan till sist. Dessa fantastiska hundar kan alltså missta sej.

Läste förstrött igenom tråden..är själv ingen knarkare..har aldrig testat och tänker heller inte göra det, men känner ändå igen situationen:

Hade varit i bilsemester i Estland -98, kör av bilen från färjan, kommer till tullen. Tullaren fetblänger på min bil; en skabbig Audi 100 80:a ..Jaha det blir å köra in här, fick köra in i tullarnas garage. Tre sura gubbar kommer fram till mig, stöddiga som fan. Fick ta av mig kläderna i en hytt, blev tafsad på både här och där. De kollade to.m. min snusdosa efter knark. Tullarna börjar sen skruva loss luftrenare, baksäte på bilen.. efter ett tag har en av dem fått för sig att jag gömt nåt i tanken Han kollar snett på mig och ska sen tömma tanken på bensin..men det lyckas inte för deras jävla slangfäste passar inte eller nåt likn. Kände mig som värsta terroristen..Fick stanna ca 4 timmar. Till slut fick jag åka. Inte en ursäkt fick man en gång ..De där jävla tullarna är så stereotypa i sitt tänkande. De tror; gammal bil+orakad 25 åring=Bagaget fullt med knark. Barnfamiljer och slipstyper i nya bilar stannar dom ytterst sällan, det är säkert där knarket finns.
Citera
2005-08-29, 18:26
Medlem
knoryvels avatar
bljo

Har en vän som föder upp hundar som han säljer bla till polisen och till Synskadades RF, som jag diskuterade ämnet med och exprementeradelite. Och jag skulle vilja påstå att om man stoppar knarket i en påse eller liknande och knyter sedan in denna i en kondom och pillar in denna i en tätslutande glasflaska med alkohol blandat med perfym och superlimmar igen korken och skickar detta med posten så är man nere på promille i riskchans.

Testet utfördes på tre hundar av mogen ålder.
och ingen av hundarna kännde skillnad på en tätslutande burka hundmat (pillade bort etiketen då vi upptäckte att det var genom denna som dom kände igen den) och en med kokosmjölk, inte heller kunde dom välja mellan en tätslutande påse hundmat som låg i en påse med schampo från en tätslutande påse med torkade ärtor som äen den låg i schampo.
Men punkterade man påsarna eller burkarna så blev det annat lud i skällan.
Men det ska man ju inte göra.

Ni överskattar hundarnas förmåga att lukta efter knark!

Folk är snabba på att utla sig om saker dom inte har kolla på.
Att hundar tex skulle kunna spåra över vatten är helt sjukt kul, Hur kan man motivera det? Att spårmolekylerna ligger kvar i den runtmlåsande luften eller ligger dom kvar i det ständigt flödande vattnet? Hur fungerar det egentligen?

Inget jag sagt här är menat som uppmaning till brott utan endast ett inlägg i en diskussion.
Citera
2005-08-29, 18:27
Medlem
Betong_Taxens avatar
det e på tok för omständigt att försöka smyga förbi hundarna. mycket trassel för lite vinst.

den vettigaste idén om smuggling tycker jag är att ta skiten med en liten segelbåt eller nånting. minst suspekt då.
Citera
2005-08-29, 18:39
Medlem
Betong_Taxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoryvel
Att hundar tex skulle kunna spåra över vatten är helt sjukt kul, Hur kan man motivera det? Att spårmolekylerna ligger kvar i den runtmlåsande luften eller ligger dom kvar i det ständigt flödande vattnet? Hur fungerar det egentligen?

Inget jag sagt här är menat som uppmaning till brott utan endast ett inlägg i en diskussion.

det beror väl kanske på hur pass färsk spåret är, eller hur ? ifall en polishund jagar nån med kanske 30 minuters försprång så är det nog inga problem att följa personen i fråga över en mindre sjö. såklart att den inte kan följa spår över t.ex mälaren men du hajjar konceptet.
Citera
2005-11-07, 21:20
Medlem
durdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeg
Jag var på guidad tur hos de som jobbar på Öresundsbron förra året med skolan. De sa att alla bussar som går från Holland stannas och de tar ombord en hund som får sniffa runt lite. Likadant med bagaget. Buss är inte det bästa sättet att få in droger. En personbil däremot. De kollar aldrig vanliga bilar så det är bara att köra förbi precis som vanligt.

Åkte tåg över Köpenhamn-Malmö och visst fan blev jag (och samtliga andra resenärer i åtminstone vår vagn) sniffade på av hundarna.
Citera
2005-11-07, 21:44
Medlem
Stämmer bra.

Hunden luktade 2 cm från min använda haschpipa på skavsta, han pep inte ens... Brända varor reagerar de inte på, men vill du smuggla så stoppa ner kayapåsen (väl tillförsluten) i en burk med parfymerad hårgél och så passar det
Citera
2005-11-07, 22:19
Bannlyst
Kör ner skiten i en termos om ni ska posta. Lär knappast gå att lukta igenom ens för en hund. Vakuum.
Citera
2005-11-08, 03:55
Medlem
Jernvantes avatar
Du rymmer ju annars lätt några gram i munnen/svalget. Tar inte tullmännen dig så är det lugnt, försöker dom sig på något så är det bara att svälja.
Citera
2005-11-08, 05:03
Bannlyst
I min arma barndom smugglade vi röka till Oslo. 400 nkr/g var inte ovanligt på gatan.
Vi smugglade white.w inpackat i gamla hårddiskar som vi tömde innehållet på och packade ner knark i.
Dessa doppade vi sen i aceton (alltså efter att ha monterat ihop de) och lät va i några timmar. Sen tvättade vi händerna och duschade för att packa väskan med hårddiskar och andra dataprylar för att det inte skulle se suspekt ut med bara en massa hårddiskar.
Gick förbi "vanliga" hundar (inte alltid tullen har en knarkhund, utan bara en vanlig hund för o skrämma smugglare) och riktiga knarkhundar.
Snackade med en polis en gång som sa att hundarna kan sniffa upp en människa i en radie upp till 200 - 250m om personen är gömd. Vad det gäller knark vet jag dock inte. Vågade inte fråga.
Citera
2005-11-08, 10:50
Medlem
Spagh1is avatar
om hunden ser luktspåren osv, vad vinner man då på att man har allt upp i röven??
Bygger det hela på att dom itne hittar rökat om dom tar en?
Borde ju lukta/lukt spåra minst lika mycket om man har det i en tarmkanal som om man har det i en luft tät behållare med ammoniak och diverese.
Citera
2005-11-08, 11:56
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Smuggla 10 gr..
Hade jag aldrig gjort.. Posta hellre, och neka om tullen tar det!
Citera
2005-11-08, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knoryvel
Har en vän som föder upp hundar som han säljer bla till polisen och till Synskadades RF, som jag diskuterade ämnet med och exprementeradelite. Och jag skulle vilja påstå att om man stoppar knarket i en påse eller liknande och knyter sedan in denna i en kondom och pillar in denna i en tätslutande glasflaska med alkohol blandat med perfym och superlimmar igen korken och skickar detta med posten så är man nere på promille i riskchans.

Testet utfördes på tre hundar av mogen ålder.
och ingen av hundarna kännde skillnad på en tätslutande burka hundmat (pillade bort etiketen då vi upptäckte att det var genom denna som dom kände igen den) och en med kokosmjölk, inte heller kunde dom välja mellan en tätslutande påse hundmat som låg i en påse med schampo från en tätslutande påse med torkade ärtor som äen den låg i schampo.
Men punkterade man påsarna eller burkarna så blev det annat lud i skällan.
Men det ska man ju inte göra.

Ni överskattar hundarnas förmåga att lukta efter knark!

När en tulltjänsteman föreläste i skolan för ett antal år sen så påstod han att det var omöjligt att slinka förbi en knarkhund om hunden luktade på grejorna. Det räckte med att det fanns en molekyl så skulle huden känna doften av den.

Han påstod att om man paketerade knark i en tätslutande påse, maskerade haschlukten med allt möjligt(peppar, parfym, fan vet alt) och sedan stoppade påsen i en bensintank och lät det stå i x antal år, så skulle hunden känna lukten av det.

Detta låter för mig helt otroligt, men om det är myt eller sanning vet jag inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in