2008-10-13, 00:41
Medlem
air-frances avatar
Njae, är det verkligen så?

Du menar alltså, om jag skulle möta en knarkhund helt random när den är ute och går med sin husse/matte när den inte jobbar och jag bär en femma röka i fickan så kommer inte hunden markera bara för att den då inte blivit tillsagd att göra det?

Hundarna som blir fulltränade narc-hundar är om jag förstått det rätt hundar som om de vore människor skulle stämplas med ADHD på direkten. Dvs hyperaktiva hundar som alltid är PÅ-slagna.

Kanske har fel. Vore ju soft i så fall.
Citera
2008-10-13, 11:49
Medlem
Ullexs avatar
bästa sättet

Jag har pendlat till Köpenhamn under ett års tid och har då sett ett tiotal gånger. Har blivit stoppad en gång. Detta var mellan HBG-Helsingör. Skulle inte rekommendera att ni sätter en bil på båtarna med era grejor då tullarna inte alltför sällan går på i Danmark och vandrar igenom båten med hundarna, så de har gott om tid att sniffa rundor. Jag tror det bästa sättet är att lägga låt säga 50g i Köpenhamn i vagn x och ha en polare som plockar upp det i Landskrona eller vart det nu passar.
Citera
2008-10-13, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av air-france
Njae, är det verkligen så?

Du menar alltså, om jag skulle möta en knarkhund helt random när den är ute och går med sin husse/matte när den inte jobbar och jag bär en femma röka i fickan så kommer inte hunden markera bara för att den då inte blivit tillsagd att göra det?

Hundarna som blir fulltränade narc-hundar är om jag förstått det rätt hundar som om de vore människor skulle stämplas med ADHD på direkten. Dvs hyperaktiva hundar som alltid är PÅ-slagna.

Kanske har fel. Vore ju soft i så fall.

Hundarna jobbar enbart efter kommando och endast då 30 minuter i sträck eftersom det är oerhört påfrestande för dem.
Citera
2008-10-13, 12:51
Medlem
Kocken12s avatar
Har blivit sniffad på 3 gånger av hundar när jag kommit från Holland. Vill inte ens veta hur mycket 'knarkmolekyler' mina kläder och packning haft på sig, hade tom grindern i innefickan en gång, men hundarna har inte brytt sig.

Så dom verkar ha en mycket låg lägsta nivå.
Citera
2008-10-13, 13:33
Medlem
Lightbulbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullex
Jag har pendlat till Köpenhamn under ett års tid och har då sett ett tiotal gånger. Har blivit stoppad en gång. Detta var mellan HBG-Helsingör. Skulle inte rekommendera att ni sätter en bil på båtarna med era grejor då tullarna inte alltför sällan går på i Danmark och vandrar igenom båten med hundarna, så de har gott om tid att sniffa rundor. Jag tror det bästa sättet är att lägga låt säga 50g i Köpenhamn i vagn x och ha en polare som plockar upp det i Landskrona eller vart det nu passar.

Säg att polisen skulle hitta paketet. Tar de det bara med en gång och sen går samtliga av tåget? Tar de det och sätter en civilsnut på span för att försöka få fast brottsligen? Låter de skiten ligga kvar och sätter flera på span? Har hört en del historier, men man vet ju inte om de bara är historier eller inte.

EDIT: såg nu att jag var liiite off när jag svarade på ditt första inlägg om tiken, Stoap-I-Stoap. Ber om ursäkt, vet inte vad fan jag tänkte med.
Citera
2008-10-13, 21:25
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black.wicca

GÄSP!
Tyvärr så är hundens nos känsligare än en analysmaskin, faktist så känslig att vi idag saknar metoder för att kontrollera hur känslig,,,

Du får en enkel artikel att läsa så kanske du förstår bättre,,,,

http://www.dogsite.se/hundlivartiklar/doftsinnet.pdf

Men en hund är inte duktigare än en dator. Du verkar vara lika dum på hundar som hästtjejer är på hästar...

Citat:
Ursprungligen postat av black.wicca
Skulle nog inte vara så säker på det om jag var du,,

Men vafan, det är doften som kommer till hunden. INTE tvärtom.
Citera
2008-10-13, 22:46
Medlem
air-frances avatar
Nu är ni flera som sagt att narkotikahundar bara söker när de blir tillsagda att göra det... men är inte hundarna tränade till att om de markerar på narkotika så får de genast beröm av sin ledare.

Detta präglade beteende att de får massor med beröm så fort de hittar knark borde väl vara PÅ hela tiden, oavsett om de har kommenderats att aktivt söka eller inte. Vad jag menar är att om de känner doften av cannabis även fast de inte har blivit tillsagda att söka så lär de väl reagera eftersom de så gärna vill ha beröm?

Har så svårt att tro att hundarna är som lampknappar som man bara kan slå på och av hur man vill.
Citera
2008-10-13, 22:59
Bannlyst
Citat:
Nu är ni flera som sagt att narkotikahundar bara söker när de blir tillsagda att göra det... men är inte hundarna tränade till att om de markerar på narkotika så får de genast beröm av sin ledare.

Detta präglade beteende att de får massor med beröm så fort de hittar knark borde väl vara PÅ hela tiden, oavsett om de har kommenderats att aktivt söka eller inte. Vad jag menar är att om de känner doften av cannabis även fast de inte har blivit tillsagda att söka så lär de väl reagera eftersom de så gärna vill ha beröm?

Har så svårt att tro att hundarna är som lampknappar som man bara kan slå på och av hur man vill.
Hundar gör aldrig något för att tillfredställa sin förare/husse eller matte. Den lyder bara ordrar för att antingen inte bli bestraffad eller för att få en belöning, beröm eller godis. Dessa två olika sakerna är ju beroende på hur hunden blivit uppfostrad, får den en bestraffning när den inte utför en order korrekt utför hunden ordern för att inte bli bestraffad. Har den blivit uppfostrad med godis och beröm för utförda ordrar utför den ordern för att få belöning.

Men en hund gör aldrig något bara för att tillfredsställa sin förare/husse eller matte och på så sätt få en belöning. Tror du överskattar hundens hjärna, visst luktsinnet är utmärkt men den är inte mänsklig.
Citera
2008-10-15, 14:13
Medlem
kungkarls avatar
Hur är det om man t ex sprider ut cayennepeppar här och där? Eller annat illaluktande för hundarna, och har sin bit nån annanstans, så lukttätt det går? Hundföraren ska ju tydligen bli misstänksam när hunden reagerar på stark lukt och eventuellt börja rota där.
Senast redigerad av kungkarl 2008-10-15 kl. 14:29.
Citera
2008-10-15, 15:29
Medlem
Citat:

Det är som en lek för dem.
Du ser inte en vanlig hund sätta sig ner hela tiden och göra "vacker tass" bara för att de vet att den får godis då. Det gör den däremot när man säger till då den har lärt sig att den blir belönad då.
Citera
2008-10-15, 21:13
Medlem
air-frances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alohaaa
Det är som en lek för dem.
Du ser inte en vanlig hund sätta sig ner hela tiden och göra "vacker tass" bara för att de vet att den får godis då. Det gör den däremot när man säger till då den har lärt sig att den blir belönad då.

Ah, tru dat!
Tack, det där var faktiskt förklarande.
Citera
2008-10-15, 23:07
Medlem
mbhs avatar
Nu har jag läst lite sidor här och där. Och en sak som kom upp flera ggr såg jag var folk som gått med div. olika droger i fickan förbi hundar i tullen utan att bli stoppade. Och alla undrade dom hur. Enligt mig så är de ju helt klart en vanlig hund. För när dom gjorde husrannssakan hemma hos mig med hund så markerade hunden på ställen jag hade förvarat mitt kära flera veckor tidigare, men som de då inte var ett skit på. Och så klart så markera den jäveln där jag hade de då också Men hunden markera inte på nåt ställe där jag inte hade förvarat nå så kan ju inte varit gissningar den gjorde heller. Men jag måste erkänna att jag blev bra imponerad när jag stog där ihoptryck mellan 2 snutar av hur jävla grymt luktsinne dom har.
Och sen kommer jag ihåg att jag läst om när dom hade kollat igenom ett hassela kollektiv med en knarkhund och den hade hittat en flera år gammal påse i ett luft ventilations rör som dom trodde hade varit en tidigare göma.
Så med andra ord är de en RIKTIG knark hund så är man bra körd hur man än gör nästan. Förutom att käka upp de då. Är de nån som vet varför inte dom kan känna lukten då? Vore intressant att veta..

Sen de där med att hunden bara letar på kommando tror jag ju att de stämmer men varför ska en tulltjänsteman/polis stå med en knarkhund vid gränsen som inte ska söka efter nåt, bara för att göra folk nervösa så dom ska se vilka som möjlilgtvis har nåt. Kanske får polisen/tullen också en klapp på ryggen, lite beröm och kanske en godisbit av sin chef om dom tar nån.
Senast redigerad av mbh 2008-10-15 kl. 23:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in