2008-10-15, 23:23
Medlem
air-frances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mbh
Så med andra ord är de en RIKTIG knark hund så är man bra körd hur man än gör nästan. Förutom att käka upp de då. Är de nån som vet varför inte dom kan känna lukten då? Vore intressant att veta..

Om du käkat upp det men det fortfarande inte är nedbrutet så tror jag faktiskt att hunden kan känna det, däremot om du käkar det och det tas upp av kroppen... dvs, bryts ner och ändrar form/molekylstruktur och i sin tur ändrar lukt... ja då kanske hunden inte känner det.

Läskigt det där med att den markerar bara man förvarat något på ett ställe utan att det faktiskt måste ligga något där längre.

Shit, jag hatar dom här hundarna.
Citera
2008-10-15, 23:54
Medlem
mbhs avatar
jo jag har läst på lite mer nu och sett att dom jävlarna markerar även när man käkat de. synd man inte hade ett lika bra luktsinne själv för alla ggr man tappat en bit och letat helt hopplöst.
Citera
2008-10-18, 08:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mbh
Nu har jag läst lite sidor här och där. Och en sak som kom upp flera ggr såg jag var folk som gått med div. olika droger i fickan förbi hundar i tullen utan att bli stoppade. Och alla undrade dom hur. Enligt mig så är de ju helt klart en vanlig hund. För när dom gjorde husrannssakan hemma hos mig med hund så markerade hunden på ställen jag hade förvarat mitt kära flera veckor tidigare, men som de då inte var ett skit på. Och så klart så markera den jäveln där jag hade de då också Men hunden markera inte på nåt ställe där jag inte hade förvarat nå så kan ju inte varit gissningar den gjorde heller. Men jag måste erkänna att jag blev bra imponerad när jag stog där ihoptryck mellan 2 snutar av hur jävla grymt luktsinne dom har.
Och sen kommer jag ihåg att jag läst om när dom hade kollat igenom ett hassela kollektiv med en knarkhund och den hade hittat en flera år gammal påse i ett luft ventilations rör som dom trodde hade varit en tidigare göma.
Så med andra ord är de en RIKTIG knark hund så är man bra körd hur man än gör nästan. Förutom att käka upp de då. Är de nån som vet varför inte dom kan känna lukten då? Vore intressant att veta..

Sen de där med att hunden bara letar på kommando tror jag ju att de stämmer men varför ska en tulltjänsteman/polis stå med en knarkhund vid gränsen som inte ska söka efter nåt, bara för att göra folk nervösa så dom ska se vilka som möjlilgtvis har nåt. Kanske får polisen/tullen också en klapp på ryggen, lite beröm och kanske en godisbit av sin chef om dom tar nån.

Kan ju vara att den hunden inte letar efter knark just då eller att den markerar på annat (sprängmedel, kem, nervositet) eller har en annan funktion som ex skydd åt tullen alt ta fast/hålla kvar om någon försöker springa därifrån,,,

Det du berättar av egen erfarenhet, så är det ju knappast troligt att de som på den här tråden säger sig klarat sig förbi hunden med knark i fickan stått framför en narkotikahund och den inte markerat, de har den gången haft en jävla tur och träffat på en hund med andra arbetsuppgifter!
Citera
2008-10-18, 11:15
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black.wicca
Kan ju vara att den hunden inte letar efter knark just då eller att den markerar på annat (sprängmedel, kem, nervositet) eller har en annan funktion som ex skydd åt tullen alt ta fast/hålla kvar om någon försöker springa därifrån,,,

Det du berättar av egen erfarenhet, så är det ju knappast troligt att de som på den här tråden säger sig klarat sig förbi hunden med knark i fickan stått framför en narkotikahund och den inte markerat, de har den gången haft en jävla tur och träffat på en hund med andra arbetsuppgifter!
Då måste nått i den stilen ha hänt mig då, Jag satt med en 5:a i munnen på tåget hem från CPH jag hade tuggummi i munnen (totalt meningslöst kanske, men lugnande ) De kom tullare med en liten hund, o han gick rakt förbi mig! Hade han då andra uppgifter?
Citera
2008-10-18, 13:00
Medlem
carlss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black.wicca
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Men en hund är inte duktigare än en dator. Du verkar vara lika dum på hundar som hästtjejer är på hästar...

Du har uppenbarligen inte läst tråden, eller så förstår du inte vad du läser,,(försökte ändå att hitta något som var enkelt för dig att förstå)

"GÄSP!
Tyvärr så är hundens nos känsligare än en analysmaskin, faktist så känslig att vi idag saknar metoder för att kontrollera hur känslig,,,"

Bullshit att en hund är känsligare än t.ex. en masspektrometer.
Citera
2008-10-18, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carls
"GÄSP!
Tyvärr så är hundens nos känsligare än en analysmaskin, faktist så känslig att vi idag saknar metoder för att kontrollera hur känslig,,,"

Bullshit att en hund är känsligare än t.ex. en masspektrometer.

Masspektrometri separerar molekyler från varandra utifrån deras förhållande mellan massa och laddning. Molekylen som man vill undersöka joniseras och delas upp i mindre fragment. Ett masspektrum är en graf över mängden av varje jon och kan användas för att ta fram molekylmassan för föreningen som man ville undersöka. Det gemensamma för masspektrometrar är att de:

Producerar joner i gasform.
Accelererar jonerna till en viss hastighet i ett elektriskt fält.
Separerar jonerna i en massanalysator.
Detekterar jonerna utifrån deras massa/laddning förhållande osv,,,,,,

En hund är mycket snabbare när det gäller att markera det ämne den är lärd för, men självklart har du rätt om man har tid att utforska vilka ämnen som finns bla bla bla,, Har man tid kan man analysera hur mycket som helst, den tiden finns inte idag eftersom det då skulle bli kaos,, räcker att man tittar på hur lång tid det skulle ta och undersöka en folkmassa på par 100 personer/väskor osv,, så vinner hunden med god marginal,,
Återstår och se hur långt de kan komma med de elektroniska nosar de försöker att utveckla, idag får de stryk av hundarna,,
Citera
2008-10-19, 02:20
Medlem
antagonistens avatar
OT-inlägg raderade, håll er till ämnet.
/Mod
Citera
2008-10-19, 13:36
Medlem
in english sorry

Sorry for posting in English. My swedish is very lousy, but after reading few posts I have got to understand that the customs routine is pretty tight when crossing danmark/sweden border with train!? I would like to take some 5-10g hash with me to stockholm; if i for example seal it in lot of plastic + place it in a sack of coffee, do you think it will be a big risk?
- are all trains inspected with dogs? (100% ? 50%? 20%? which is better, day or night train?)
- if caught, what are the consequences? A Fine? How large?
Sam
Citera
2008-10-19, 13:58
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamSomero
Sorry for posting in English. My swedish is very lousy, but after reading few posts I have got to understand that the customs routine is pretty tight when crossing danmark/sweden border with train!? I would like to take some 5-10g hash with me to stockholm; if i for example seal it in lot of plastic + place it in a sack of coffee, do you think it will be a big risk?
- are all trains inspected with dogs? (100% ? 50%? 20%? which is better, day or night train?)
Sam

If you want to cross the border by train the best way to do that is taking the trains during the rushhours because more people = harder for the customs to look trough every passengers luggage. And just put the hasch in a small bag a couple of seats away from you, that way if the customs find the bag, you have nothing to do with it.
(Sure you loose a couple of grams if they find the bag but it's better then both loosing it and getting a fine on a couple of thousand swedish kronors)
Citera
2008-10-20, 08:48
Medlem
x0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bearny
Lättast är väl att hyra en båt och ta över riktigt jävla mycket för att sedan sälja lite för att täcka kostnaderna för båten. Annars så är det väl ganska så säkert att ta 50 g i en plast båda och lägga i te x sin ryggsäck och bara försöka se normal ut. Försök görna passa in det på en helg, mindre tullare då. Du kan ju även ringa in och tipsa tullarna att någon ska smuggla 10 kg kokain och hoppa av vid en tågstation efter din så lär dem lämna dig ostörd :-)

Finns en enkel lösning på detta.
Du är i sällskap med flera. Anders och Filip säger vi.

Anders går först, med en kärra öl. Sen kommer Filip. Han har en flaska vodka i en påse, som går sönder framför vakterna. Vakterna fokuserar på Filip's fuckup. Och du slinker igenom..
Citera
2008-10-20, 11:41
Medlem
Abunais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamSomero
Sam

I might add that far from all trains are inspected, and when they do, they don't always have dogs. There are several trains every hour and not that many customworkers.

About the fine it's different, but a friend who got caught with like 5 grams of weed flying in from Spain only got 2000 SEK in fines, so it didn't seem like the penalty is harsher just because it's 'smuggling',at least when it's such small amounts.
Citera
2008-10-20, 14:11
Medlem
Shifty2k5s avatar
Lite fakta om Helsingborg-Helsingör
Jag har åkt med färjorna (framförallt scandlines) hundratals gånger. För det mesta är jag gående passagerare men även i bil ett antal gånger. I danmark är det aldrig tull. Aldrig. Inte ens vid bil. Av uppenbara orsaker.
På helger (läs fredag och lördagskvällar) är det ALLTID tullare vid svenska gränsen. Ca. 30-50% av gångerna har de hundar med sig. På vanliga dagar är det nog ca. 2-5-10% chans att man skall stöta på en tullare.

I bil är risken större. Tullstationen i Helsingborg är alltid bemannad och där finns alltid minst en hund. De brukar dock vara upptagna med lastbilar och invandrare, så för en vanlig svensson skall det nog inte vara något problem. Obs, att risken dock finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in