2024-12-26, 00:05
Medlem
Ett sista race, visades ikväll på TV4.
Påminner väl en del om alla andra filmer med Hellenius i huvudroll, men några roliga scener och ett helt knippe "kända" svenska skådisar med. Sevärd såhär i juletid!
Citera
2024-12-26, 01:27
Medlem
Tittade på Heretic idag. Meh 6/10
Citera
2024-12-26, 06:07
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Efter att ha sett trailern till 28 Years Later, som kommer nån gång nästa år, kände jag ett apokalyptiskt sug efter att se en Zombiefilm.

Efter lite letande i zombiefilmslistor bestämde jag mig för The Night Eats The World.

Riktigt trevlig överraskning. Zombiegenren har ju haft en revival eller kanske hype de senaste åren, men här lyckas de ändå återuppfinna genren (ännu en gång). Saknar inte sina läskiga stunder men höjdpunkterna är fokuset på kreativitet värdighet och förtvivlad hopplöshet i en värld där odödhet är normen.

Rätt lågt betyg på IMDB (6 / 10), vilket väl indikerar att många idioter sett filmen och blivit besvikna på avsaknaden på utslitna tarmar och uppätna hjärnor.

Den utmärkte Anders Danielsen Lie (från bla Världens Sämsta Människa) soloskådespelar genom större delen av filmen med bravur.

4 / 5

https://www.imdb.com/title/tt4266076...m_flmg_knf_t_1

Finns att beskåda gratis på YouTube dessutom, värt att nämna.
Citera
2024-12-26, 16:29
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Pygmalion (1938)

Om en doktor Higgins som ska lära en borstad blomsterflicka vett och etikett.

Ja, historien är väl ganska välkänd.
Här är Lesley Howard doktorn, en roll som passar honom väl.

Men visst gör sig historien sig bättre som musikal.
Eftersom det är jul, så är jag lite snäll och ger 3/5

IMDB 7,7 = 3,98/5
9905 röster

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja. Nu har jag sett den. Tillhör allmänbildningen.

Musikaler är inte min grej heller.

En trevlig historia som passar bra på jul.

Går på SvtPlay nu.

Jag ger den 6 av 10.
Och jag håller nog med om att My fair lady tillhör allmänbildningen.
Citera
2024-12-26, 22:10
Medlem
Rebali179s avatar
The History of Iron Maiden – Part 1
https://www.youtube.com/watch?v=qDc5Px5f0OE

The History of Iron Maiden – Part 2
https://www.youtube.com/watch?v=_S4CZ_MbWsc

The History of Iron Maiden – Part 3
https://www.youtube.com/watch?v=4v_fh6CDPJA

Musikdokumentärer om de tidiga åren för Iron Maiden
Riktigt bra
Citera
2024-12-26, 22:11
Medlem
Jag såg om Guds Stad (2002) och blev förvånad över hur bra den håller.
Citera
2024-12-26, 23:11
Medlem
anwe8s avatar
The Possessors/Les grandes familles (1958)

https://www.imdb.com/title/tt0051679/

Vissa filmer är som tidskapslar – de tar oss till en svunnen era och låter oss uppleva världar som både känns fjärran och märkligt bekanta. The Possessors, eller Les grandes familles, är en sådan film. Regisserad av den skicklige Denys de La Patellière och baserad på en roman av mästaren Maurice Druon, är detta ett verk som inte bara utforskar mänskliga ambitioner och maktspel, utan också djupet av våra svagheter och drömmar.

I centrum står industrimagnaten Noël Schoudler, en sorts fransk Wallenberg, spelad med en magnetisk intensitet av Jean Gabin. Hans karaktär är som en ek – stadigt rotad i sina principer och omöjlig att rubba, men ändå utsatt för tidens oundvikliga erosion. Genom den egocentriske baronens ögon skildras en värld där pengar och inflytande inte bara formar människors liv utan även deras själ. Hans cyniska livsfilosofi eller livsåskådning kan summeras med devisen "alla individer kan bli köpta, annars så hade jag inte existerat". Hur mycket jag än försöker så är det svårt att hitta några försonande drag alls i Jean Gabins karaktär Schoudler. Hans genomkorrupta tillika dekadenta karaktär är så dragen till sin absoluta spets att mannen framstår som en kapitalistisk nidbild och parodi på värsta sortens rövarbaron.

Filmens styrka ligger i dess förmåga att gestalta det tidlösa temat om arv och ansvar. De intriger som vävs mellan generationerna är lika universella som de är specifika för den franska överklassen på 1950-talet. Här möts stolthet och girighet, kärlek och svek i en subtil dans, där varje blick och varje tystnad säger mer än tusen ord.

Visuellt är filmen rent ögongodis. Den svartvita cinematografin fångar kontrasterna i både miljö och känslor – det förgyllda överflödet i de stora salongerna står i skarp kontrast till de skuggor som faller över karaktärernas inre liv.

Men det som verkligen gör The Possessors till en måste-film är dess poetiska resonans. Det är en berättelse om mänskligheten i sin mest nakna form – våra strävanden, våra misslyckanden och vår längtan efter något större än oss själva.

För den som älskar film som inte bara underhåller, utan också berör och får oss att reflektera över livets skiftande natur, är detta ett odödligt mästerverk. The Possessors är inte bara en film – det är ett konstverk, en meditation, ett stycke historia. Missa den inte.
Senast redigerad av anwe8 2024-12-26 kl. 23:15.
Citera
2024-12-26, 23:31
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Sagan om Karl Bertil Jonssons julafton (2021)

Nyversion med riktiga skådespelare, av den tecknade versionen som visats årligen sedan 1975.

Få har väl missat historien om gossen jobbar extra på posten och stjäl paket från de rika och ger till fattiga.
Man har lagt till lite i historien, men det är inget som stör.
Filmen är väldigt svårt att placera i tid, man kör gengasbilar, skaffar TV, och lanseserar Slinkyfjädern, tre olika tider.

Blir inte samma klassiker som sin tecknade förlaga, men dög att se på.
3/5

IMDB 6,3 = 3.35/5
1928 röster
Citera
2024-12-26, 23:40
Medlem
Geomeisters avatar
Heroes & Demons (2012)
https://www.imdb.com/title/tt8698020...526%2520Demons

En samling av sex olika kortfilmer utan logisk koppling. Samtliga är distinkt olika. Några av vår tids mer kända namn (Tom Hardy, Andrew Garfield, Kirsten Dunst m.fl.) är det enda som kan användas för att sälja denna.

Det här var kasst. Tre av kortfilmerna var okej. De innehöll någon slags underhållningsvärde eller djup även om nivån var låg. De andra tre var bara rent usla ur alla perspektiv jag kan komma på.

Betyget 4,8 / 10 ifrån 55 individuella användare på IMDB är talande även för mig. En film du förmodligen aldrig hört talas om och lika bra är nog det.

Underkänd.
Citera
2024-12-27, 01:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Beck - Inferno (2023)

Den 49 e filmen i serien.
En man skjuts på en bensinstation, det är upptakten till en ganska bra Beckfilm.
Det var länge sedan jag såg någon eftersom jag har tyckt att luften gått ur Beck konceptet.

Men här hade jag fel, Inferno var faktiskt sevärd.
3+/5

IMDB 6,9 = 3,62/5
953 röster
Citera
2024-12-27, 02:26
Medlem
Geomeisters avatar
Everybody Wins (1990)
https://www.imdb.com/title/tt0099520...ybody%2520wins

En thriller där kvinna söker upp en känd privatdetektiv för att lösa ett fall. Ett fall som blir både rörigt och komplicerat.

Efter en riktigt dålig film (Heroes & Demons) blir det mesta bra i jämförelse och detta är ett bra exempel. Nick Nolte gör en ganska bra huvudroll. Debra Winger har en svårare roll som blir mer daterad än något annat.

Filmen i sig har en historia som utvecklar sig och varierade scener för att hålla intresset uppe. Lite oväntat skön countrymusik på sina platser och tillräckligt med allvar för att få en intresserad i vad som hänt. Det blir dock rörigt och aningen märkliga fokus på olika saker.

Det här blev fjärde filmen med Nick Nolte för mig i år. Har tidigare sett The Deep, Q&A samt Extreme Prejudice. Denna är den klart svagaste, men helt okej ändå för att vara ett svagare alster i någons katalog av filmer. En okej film.
Citera
2024-12-27, 16:01
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Såg om John Carpenters The Thing från 1982.

Citat:
Alien (1978)

Själv såg jag den första versionen från 50-talet för ett tag sedan, före jul alltså. Såg även Aliens (1986) under julhelgen då den ligger ute på SVTPlay. Detta är för övrigt theatrical-versionen, inte den längre directors cut.

Fantomen från Mars (The Thing from Another World, 1951)

Lite mossig idag, ganska typisk amerikansk 50-tals sci-fi skräck med utomjordingar, töntiga effekter och mycket dialog bara. Utomjordingen påträffas av ett gäng polarforskare vid ett störtat flygande tefat. Denne ligger i ett isblock som man tar med till polarstationen, men där smälter isen och han kommer till liv igen. Ett plus dock att man delvis spelade in i Glacier National Park i Montana, det blev alltså inte enbart scener i studio likt Alistair MacLean-rullen Polarstation Zebra svarar ej (1968).

Aliens – Återkomsten (Aliens, 1986)

Lite ologiskt upplägg egentligen med att Ripley legat nersövd i 57 år innan hon hittas av ett annat rymdskepp. Sen har det funnits kolonisatörer under 20 års tid på planeten där Alien-varelserna finns. Men det har inte hänt nånting tidigare och man tror först inte på hennes historia. Men plötsligt har man tappat kontakten med kolonisatörerna och man ska skicka dit en styrka med "space marines" för att undersöka, man vill då att Ripley ska följa med då hon har erfarenhet.

Men men, storyn har tempo och man tänker inte så mycket på detta. Filmen är givetvis bra och välgjord och den var kul att se igen, det var några år sedan sist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in