"White Mischief" - (1987)
https://www.imdb.com/title/tt0094317/
Clarance Dance, Hugh Grant, Murray Head, m.fl...
---
Långt inne i Kenyas frodiga och bördiga dalar fanns det en slags överklass-oas för brittisk aristokrati i förskingringen, kallas "Happy Valley Society" under de koloniala perioden.
Där levde de i högsta välmåga, och led stort av rikedomen tristess och dekadensens obegränsade, ohämmade tillvaro.
De skulle emellertid bli föremål för skriverier.i internationell press pga en "skandal" av rang, där en synnerligen blåblodig Casanova blev mördad.
Och det är det som filmen handlar om - samtidigt som den strävar efter att även försöka skildra deras besynnerliga lokalkultur.
Framförallt så träffas man under gemytliga förhållanden, hos varandra. Man har fester och partyn utan nyfikna skvallerkärringar som kan avslöja vad man haft för sig.
En idyll med andra ord.
Och där bor bla en mycket förmögen äldre herre, som har lyckats äkta en mycket ung kvinna, som är väldigt vacker.
Det finns väl ingen där som på allvar tror att det finna några som helst känslor inblandade där, eller ens att det händer något mera intimt dem emellan - även om hon svarar jakande på direkta frågor som sådant.
Och ... visst får man se hur han, vid tillfälle, kräver in sina extra favörer från sin lyxhustru, som hon verkar vara nödgad att ställa upp på.
Men, så en vacker afton, när ytterligare en lössläppt, dekadent och urtråkig fest är på upphällningen, så stegar det in en stilig kavaljer.
Vem kan väl han vara ... ?
Han verkar iaf vara bekant med nästan alla som det är värt att vara bekant med. Och de verkar uppfatta honom som något alldeles särskilt.
Så, vem är han egentlige?
Tydligen är han en högadlig herre, bara några få led från den skotska tronen, och dessutom något av en krigarhjälte och äventyrare - samt en gälen på fruntimmer.
Och särskilt kvinnor tycks inte kunna hålla sina ögon från honom, och händer.
Men, han har visst inga pengar ... stackarn.
Vad ska man med så fina egenskaper om man inga pengar har ...
Nåja, den där lyxhustrun som gift sig med den gamle gubben, rik som en knös, blir omedelbart föremål för krigarhjältens intresse.
Och han är inte blyg av sig - något som får henne att nästan smocka till honom.
Vi förstår nog ändå hur det hela kommer sluta, eller hur.
Gubben, rik som en Krösus, tycks initialt inte bry sig, eftersom han tydligen skrivit kontrakt med lyxhustrun, som godkänner utomäktenskapliga förbindelser - så länge det sköts snyggt och ingen vet om det.
Bara det att här är det inget som ska skötas vare sig snyggt eller tyst, iaf om krigarhjälten får bestämma.
Och han ser till att få det - bestämma.
Bla stegar han - framför alla - direkt fram till det äkta paret och förkunnat högt att han ämnar ta över lyxhustrun från och med nu, men att gubben borde fortsätta betala för henens fortsatta lyxliv, och även inkludera honom i utgifterna också.
En mycket fräck krigarhjälte med andra ord.
Så, hur ska det hela då sluta?
JA, det har ju redan blivit sagt att hela affären blev en internationell följetong, och att ond bråd död fanns med i bilden.
SÅ det kommer inte komma som någon större överraskning.
Men jag tänker ändå inte säga något mera.
Den som är intresserad får allt leta reda på filmen själv, och se den.
Jag letade i flera år själv innan jag lyckades hitta den. Kanske ni har större tur.
---
Vad ska man annars säga om filmen?
Tja, om insatserna har jag inget att invända mot, kanske bortsett från han den där som spelar Krigarhjälten. Jag har aldrig gillat honom eftersom han har ett så osympatiskt utseende.
Men han passar väl bra som arrogant karaktärsskådespelare, eftersom det är så han ser ut.
Egentligen tyckte jag inte om några av de viktigare skådespelarna.
Men samtidigt så var det meningen att de skulle spegla den tidens brittiska överklass i diasporan, så det var nog med flit.
Fotografiet är förbluffande tråkigt, med tanke på att det ändå i i Afrika handligen utspelar sig.
Det borde ha gått, tycker man, att addera lite typiskt stämningsfulla Afrika-scener, men tyvärr är det inte mycket av den varan.
---
Och, varför har de egentligen valt just den titeln?
Är det en onödigt provokativ tital bara för att dra fler tittare, eller var det något som hämtades från tidningsrubriker från den tiden kanske?
Men vadå liksom, mord händer ju överallt. Ja, inklusive hos "fint folk."
Även blåblodiga kan tänkas ha ihjäl varandra.
---
Ja, just det ja ... nu minns jag en sven.
De har ju inga rävar i Kenya, vd jag förstått.
Men brittisk överklass från den tiden krävde just underhållning som inkluderade rävar.
Dvs rävjakter.
Så, i brist på bättre lockbete, så fick de en av de anställda svarta afrikanerna att springa med en död räv släpandes i snöre efter sig.
Och efter honom kommer då hela kopplet jakthundar sättandes ... över backar och ner i dalar. Sist av allt kommer det stora uppbådet till häst, med trumpeter och röda rockar.
Som tur var så lyckades den vettskrämde löparen hinna upp i ett ensamt träd, precis i sista stund innan jakthundarna högg efter hans ben.
Stackarn, han satt där och dröp av svett av ansträngningen och skräcken och skakade som ett barn.
Åtminstone slapp han olyckan av att bli uppäten.
Och det var ju alltid något.
---
Så, vilket omdöme ska man ge en sådan här film?
Den hade ju definitivt inte kunnat göras idag, det är ju ett som är säkert.
Men det betyder knappast att det var en bra film.
Den håller verkligen inte för biografer, då handlingen knappast hade kunnat locka publik mer än de första dagarna (och då bara pga filmens titel).
Och förvänta er inte en traditionell engelsk deckare heller, även om det finns element av både mord, liksom mysterie, med.
Nej, det kan bara vara en medelfilm.
Det största värdet är väl att filmen kommer från en annan tid.
---
Betyg:
3 av 5