Is Paris Burning? alternativt den originella franska titeln
Paris brûle-t-il
För information:
Svartvit
https://www.imdb.com/title/tt0060814/?
Slutet av andra världskriget är nära. Tyskarna har fortfarande ett starkt grepp om Paris, men hur starkt egentligen?
Filmen är baserad på en bok som i sin tur är baserad på intervjuer och dylikt från det faktiska kriget. Jag tror en hel del i filmen är historiskt korrekt, men det är ganska tydligt inte ett försök att helt återskapa en verklig händelse. Det hörs bland annat i språket. Det är fransmän, amerikanare, tyskar och nästan all dialog är på engelska. Detta givetvis för att förenkla för bredare publik. Just i denna film gjorde det saker lite onödigt rörigt då det är väldigt många karaktärer som dyker upp.
Stora namn som Francis Ford Coppola, Glenn Ford, Anthony Perkins, Orson Welles och Kirk Douglas är med. Jag tror det hade mer med lanseringen att göra än något annat. Glenn Ford och Kirk Douglas är exempelvis knappt med i filmen. Det här är en påkostad lång fransk film. Inte typisk Hollywood-produktion.
Fick även valet av att se filmen med "Overture" eller utan. Vad jag kan minnas så har jag aldrig sett det valet förut. Jag valde med Overture och tror det var rätt val för mig. Det tillkommer musik här och där, vilket jag anser gör gott i en film likt denna.
Nog om det.
Vad tyckte jag om filmen? I stort gillar jag filmen. Den har flera olika vinklar varav de flesta uppskattades. Den är full med citat. Trots mycket krig och politik får den in lite humor och självdistans. Den får en att tänka om gråzoner i livet.
Akilleshälen är filmens längd. Nästan tre timmar och mycket kunde sagts med en scen istället för tre. För mig är det svårt att hålla fokus i tre timmar om det inte finns ett konstant genuint intresse. En riktig nerv eller konstant bra skådespel. Det intresset kan jag inte påstå att jag hade här. Däremot dyker det upp intressanta delar här och där. Jag lämnade filmen med gott intryck trots allt.
Det är en
sevärd film, men på grund av dess längd skulle jag nog främst rekommendera den till personer som uppskattar äldre film och har ett starkare intresse i just andra världskriget.