2024-12-24, 16:16
Medlem
Mecanicuss avatar
Alien, kollade in den på SVT Play.

Mycket bra!

Såg den när den kom på bio
Citera
2024-12-24, 19:52
Medlem
VoktorDodkas avatar
Simulant 2023
https://www.imdb.com/title/tt13130024/?ref_=hm_rvi_i_6

Citat:
Set in the near future, a humanoid enlists a global hacker to remove all restrictions on his thoughts and capabilities, triggering an A.I. uprising and a government manhunt to eliminate the rise of the machine consciousness.
Underhållande film om AI-robotdockor, gick att se från början till slut utan att tappa fokus. Tycker IMDB är lite snålt och ger själv 7/10

Boneyard Killings 2024
https://www.imdb.com/title/tt10993078/?ref_=hm_rvi_i_2

Citat:
Inspired by the true events of a serial killer that may still be out there today.
Riktig skitfilm, inte ens så dålig att den blir bra. Man kan tro att det är pretentiösa studenter som filmat över en weekend som examensarbete. Hattig och virrig. IMDB är rätt generös och jag ger 3/10.
Citera
2024-12-24, 20:28
Medlem
Beetlejuice Beetlejuice (2024)

Det blir oundvikligen att man vill jämföra den här med den första filmen, men det var för längesedan jag såg den för att kunna göra någon rättvis jämföresle. Men jag tycker nog ändå att den första är bättre, främst för att den känns mer genuint Tim Burton och knasig. Efterföljaren har några roliga stunder, medan resten var sådär. Mot slutet får Beetlejuice en låt - en hel låt - att spelas upp medan han får de övriga i lokalen att en efter en och mot sin vilja att mima (eller om de alla sjöng med samma röst) till låten, vilket mest framstod som utfyllnad som de gärna hade kunnat skippa.

Beetlejuice är förstås stjärnan, men själv tyckte jag att Lydias manipulative manager som är ute efter pengar och berömmelse var roligare, och så var den magnifika Monica Bellucci med på ett hörn.

Helt klart sevärd om man gillar Beetlejuice, men man kanske inte ska ha alltför höga förväntningar.

Watcher (2022)

En amerikansk donna, Julia, och hennes man med delvis rumänskt ursprung har just flyttat till Bukarest, och medan mannen jobbar är Julia ensam i lägenheten. Hon blir varse att hon är iakttagen av ett pervo i huset mittemot, och upplever snart att hon också blir förföljd - detta samtidigt som en seriemördare är verksam i staden.

Goda skådespelarprestationer, men det blir väldigt förutsägbart; mannen tröttnar på hennes "fantasier", och hon börjar tvivla på sig själv... Sedan är den iakttagande grannen fånigt stereotypt framställd med sidbena och sittande med rak rygg och med handflatorna på låren när han sitter på tunnelbanan, och har stel mimik och bor ensam med sin gamle sjuke far som han tar hand om medan han själv inte har något liv.

Men det blir bättre mot slutet.

En starkt bidragande faktor till Julias helvete är hennes sociala isolering. Ny i landet, talar inte språket och blir dessutom ofta språkligt exkluderad i sociala sammanhang, och känner ingen där förutom sin make som knappt är hemma och som inte tror på henne.

Jag kan medge att jag såg den här enbart för att Maika Monroe spelar huvudrollen, men jag skulle säga att filmen gav utdelning i sin helhet.
Citera
2024-12-24, 21:19
Ernest Saves Christmas
https://www.imdb.com/title/tt0095107..._in_0_q_Ernest

Första (och sista troligen) Ernest-filmen jag sett. Man kan tro av titeln att det är Ernest som föräras titeln Jultomten men riktigt så är det inte. Jultomten ska abdikera från tronen och överlämna sitt ärofyllda ämbete åt en yngre förmåga. Här blir det lite s.k. "plotholes". Tomten är långt över 200 år men har "bara" varit ställföreträdande i exakt 100 år. Vad gjorde han de första >100 åren? Den man som ska efterträda honom är nämligen varken 200 eller 100 år utan ser ut att vara mellan 45-55 år. Mannen är en barnprogramsledare så han verkar ha rätt inställning och han ser även ut som tomten. Hans agent vill dock ge honom en roll i skräckfilmen "Santa Slays" - som den riktige tomten tror är en trevlig julfilm som heter Santa sleighs - och när tomten får höra att hans tilltänkta tronarvinge ska "terrorisera" barn på vita duken så ger han regissören en käftsmäll. Tomten är en gammal, hycklande moralkärring som inte förstår att barn älskar skräckfilmer. Detta fick mig att tänka på Silent Night Deadly Night där filmkritikern Gene Siskel: To protest the film, critic Gene Siskel read the names of the companies that owned distributor Tri-Star Pictures on his and Roger Ebert's television show, then said, "Shame on you." He also called out the writer, director, and producer and said, "You people have nothing to be proud of." På tal om fjompiga moralkärringar. Gene Siskel fanns dock på riktigt tillskillnad från tomten och jag uppskattar honom tillskillnad mot tomten i denna film som gärna brukar våld.

2/5
Citera
2024-12-24, 22:51
Anthony Jeselnik: Bones and All

Hans senaste stand up från Milwaukee. Han börjar bli lite till åren och formulan är inte längre lika fräsch och nyskapande. Var tveksam till att se showen för det verkar vara väldigt polariserande åsikter på imdb. Det var mest skämt om sexuella trakasserier mot minderåriga och det sedvanliga om hur smarta hans skämt är och att publiken är för dum för att fatta. Gillade ett av hans skämt som gick ut på att han har en korkad kusin som tatuerat sig. Han hade en japansk symbol som betyder ashäftig. Anthony sa att det är ju ett hakkors. Det är den tyska symbolen för ashäftig. Sen var det en del skämt om transpersoner och hur mycket han hatar barn. Hans tips på om man inte vill att familj, släkt och vänner skickar bilder på sina barn till en är att insinuera att man ska runka till bilderna. Jepp, det funkar antagligen och han är fortfarande rolig men känslan av spänning är borta nästintill och jag tror knappt jag skrattade en gång.

3/5
Citera
2024-12-25, 16:08
Medlem
Andy85s avatar
https://www.imdb.com/title/tt0130236/Samurai Cop. En av dom SÄMSTA filmen man har sett
Citera
2024-12-25, 17:53
Medlem
Geomeisters avatar
Is Paris Burning? alternativt den originella franska titeln Paris brûle-t-il
För information: Svartvit
https://www.imdb.com/title/tt0060814/?

Slutet av andra världskriget är nära. Tyskarna har fortfarande ett starkt grepp om Paris, men hur starkt egentligen?

Filmen är baserad på en bok som i sin tur är baserad på intervjuer och dylikt från det faktiska kriget. Jag tror en hel del i filmen är historiskt korrekt, men det är ganska tydligt inte ett försök att helt återskapa en verklig händelse. Det hörs bland annat i språket. Det är fransmän, amerikanare, tyskar och nästan all dialog är på engelska. Detta givetvis för att förenkla för bredare publik. Just i denna film gjorde det saker lite onödigt rörigt då det är väldigt många karaktärer som dyker upp.

Stora namn som Francis Ford Coppola, Glenn Ford, Anthony Perkins, Orson Welles och Kirk Douglas är med. Jag tror det hade mer med lanseringen att göra än något annat. Glenn Ford och Kirk Douglas är exempelvis knappt med i filmen. Det här är en påkostad lång fransk film. Inte typisk Hollywood-produktion.

Fick även valet av att se filmen med "Overture" eller utan. Vad jag kan minnas så har jag aldrig sett det valet förut. Jag valde med Overture och tror det var rätt val för mig. Det tillkommer musik här och där, vilket jag anser gör gott i en film likt denna.

Nog om det.

Vad tyckte jag om filmen? I stort gillar jag filmen. Den har flera olika vinklar varav de flesta uppskattades. Den är full med citat. Trots mycket krig och politik får den in lite humor och självdistans. Den får en att tänka om gråzoner i livet.

Akilleshälen är filmens längd. Nästan tre timmar och mycket kunde sagts med en scen istället för tre. För mig är det svårt att hålla fokus i tre timmar om det inte finns ett konstant genuint intresse. En riktig nerv eller konstant bra skådespel. Det intresset kan jag inte påstå att jag hade här. Däremot dyker det upp intressanta delar här och där. Jag lämnade filmen med gott intryck trots allt.

Det är en sevärd film, men på grund av dess längd skulle jag nog främst rekommendera den till personer som uppskattar äldre film och har ett starkare intresse i just andra världskriget.
Senast redigerad av Geomeister 2024-12-25 kl. 17:59.
Citera
2024-12-25, 18:37
Medlem
In the Mood for Love: Kortfattat en av de vackraste filmerna jag någonsin sett, med enastående cinematografi och en laddad atmosfär
Citera
2024-12-25, 18:38
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
In the mood for love (2000)

Filmen skapades av Hong Kong-regissören Kar-Wai Wong. Den handlar om två grannpar i Hong Kong på 1960-talet. Mannen i ena familjen är otrogen med frun i det andra och deras respektive upptäcker det. De två bedragna faller för varandra men förhållandet är på ett platoniskt plan då deras moral inte vill göra som deras otrogna makar. Filmen skildrar längtan på ett fantastiskt sätt. Den är oerhört snyggt filmad, på ett närmast voyeuristiskt sätt där kameran filmar personers ryggar och ofta är gömd bakom objekt i förgrunden. Kläder och miljöer är snygga, ofta i starka röda och gröna färger. Kameran fokuserar ofta på annat än ansikten, såsom händer, nackar och så vidare.

Filmen berättas i ett makligt tempo så det krävs lite tålamod från tittaren. Den undviker på ett förnämligt sätt de fallgropar som en Hollywoodversion av samma film hade fallit i.

Betyg: 4/5.
Fin recension. Jag vill tillägga att det är vacker och suggestiv musik.

Går på SvtPlay nu.

Jag get den 7/10
Citera
2024-12-25, 19:31
Medlem
Bartman777s avatar
National Lampoon's Christmas Vacation (1989)
https://www.imdb.com/title/tt0097958/

Det här är en riktigt mysig och rolig julfilm. Chase är som vanligt briljant. Jag älskar känslan i filmen, det är verkligen mys rakt igenom.
Citera
2024-12-25, 21:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
My Fair Lady (1964)

Prisbelönt musikal som bygger på Shaws bok Pygmalion, om en språkprofessor som antar ett vad om att göra en "enkel" flicka till socitetsdam i 1910-talets London.

Undrar om jag har sett den tidigare, men nu har jag det.
Även om musikaler inte riktigt är min grej, så tycker jag ändå att den var sevärd.
Rex Harrison har väl aldrig varit bättre.
Men minst lika bra var Stanley Holloway som Elizas pappa, han sjöng också de flesta av sångerna man känner igen från musikalen.
En ung Jeremy Brett finns med, han kommer senare att gestalta Sherlock Holmes på ett utmärkt sätt.

3+/5

IMDB 7,7 = 3,98/5
100333 röster
Ja. Nu har jag sett den. Tillhör allmänbildningen.

Musikaler är inte min grej heller.

En trevlig historia som passar bra på jul.

Går på SvtPlay nu.

Jag ger den 6 av 10.
Citera
2024-12-25, 23:11
Medlem
Bartman777s avatar
Fragile (2005)
https://www.imdb.com/title/tt0422272/

Det här är en småkuslig spökfilm, jag gillar den överlag. Stämningen är härlig och bilden är rätt nice.

Men jag vet inte om jag var lite okoncentrerad kanske. Det kändes som jag inte förstod riktigt när man slängdes från en scen till en annan ibland. Det var lite konstigt klippt emellanåt kan jag tycka.
Men som sagt, det kan ha varit jag som var lite ofokuserad då och då.

Filmen blev ännu bättre ju längre den led, och spänningen tätnade tyckte jag. Är man sugen på en spökfilm som är lite sådär smått lagom kuslig utan att skrämma skiten ur en, så kan den passa.
Jag ser på IMDB att filmen Darkness (2002) och Los Sin Nombre (1999) står som liknande filmer, och det kan jag hålla med om. Det är också två filmer jag gillar.

Det var också kul att se Calista Flockhart i en annan roll än Ally McBeal (inget ont om den serien). Hon gör det bra i den här filmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in