Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-13, 01:01
Medlem
Polackfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galen-Ekorre
Visste inte att det hade gjorts en remake av den... Kanske får ge den en chans också.

Inte remake. Den nya utspelar sig innan den från 1982. Det gick rykten om en remake innan den kom 2011. Sen när den kom blev det knäpptyst. Den från 2011 avhandlar allt som hände norrmännen innan man såg norrmannen försöka skjuta vargen (1982). Carpenters version får av mig 10/10. Jag såg den när den kom och still going strong efter sisådär 30 tittar. Kan varmt rekommendera den från 2011.
Citera
2021-01-13, 01:33
Medlem
Galen-Ekorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polackfan
Inte remake. Den nya utspelar sig innan den från 1982. Det gick rykten om en remake innan den kom 2011. Sen när den kom blev det knäpptyst. Den från 2011 avhandlar allt som hände norrmännen innan man såg norrmannen försöka skjuta vargen (1982). Carpenters version får av mig 10/10. Jag såg den när den kom och still going strong efter sisådär 30 tittar. Kan varmt rekommendera den från 2011.

Jag borde ha kollat upp istället för att utgå från att det var en remake.
Tänker absolut ge den en chans i alla fall.
Citera
2021-01-13, 02:01
Medlem
Polackfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galen-Ekorre
Jag borde ha kollat upp istället för att utgå från att det var en remake.
Tänker absolut ge den en chans i alla fall.

Det gör du rätt i. Helt klart godkänd film.
Citera
2021-01-13, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeymikey
Den kändes väldigt bra på trailern. Den tänker jag absolut se framöver.

Det tycker jag att du borde göra. Jag tycker att den var bra 👍
Citera
2021-01-13, 02:23
Medlem
Polackfans avatar
Youth On Parole (1937)
https://www.imdb.com/title/tt0029812/

En man och kvinna (som inte känner varandra) råkar stå utanför en juvelerarbutik som blir rånad. Tjuven smyger förbi paret och slinker ner lite juveler i parets fickor och vittnar om att paret utförde rånet för att själv slippa åka dit. Paret blir dömda i domstol till 2 års fängelse, men kommer ut efter 18 månader pga gott uppförande.

Paret börjar träffas och inleder sakta ett förhållande samtidigt som dom söker jobb. Men utan referenser och en fängelsedom bakom sig blir det något problematiskt. När paret får nys om att deras domar kan strykas, om den riktiga tjuven åker fast, börjar paret lägga upp en plan för att rentvå sina namn.

En typisk 30-talsfilm som dussinutgåva där filmer oftast var lite kortare i spellängd än dåtidens blockbusters. Även om just denna var ynka 62 minuter lång så var den klart välgjord med bra skådespelarinsatser och snyggt tempo. (Såg den nyss på YT där den hade premiärsändning på Cult Cinema Classics)

Mitt betyg: 6.5/10
IMDBs betyg: 6.4/10
Citera
2021-01-13, 12:24
Medlem
mikeymikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nornaa
Det tycker jag att du borde göra. Jag tycker att den var bra 👍

Jaså du har sett den? Tvåan är tydligen klar men släpps inte förrän i augusti. Kommer se båda.
Citera
2021-01-13, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeymikey
Jaså du har sett den? Tvåan är tydligen klar men släpps inte förrän i augusti. Kommer se båda.

Ja. Jag har sett den och gillade den. Visste inte att det skulle komma en tvåa 🙂 den kommer jag se.
Citera
2021-01-13, 19:50
Soylent green 1973

En passande film för dagens klimat. En film som vem vet kanske speglar verkligheten snarare än vad man tror . Visste ju om tvisten sen innan men ändå väldigt intressant att se.

En film som utspelar sig 2022 där resurser i världen har sjunkit rejält . Endast de rika har råd med färska grönsaker , kött , alkohol tvål etc .

En rik man blir mördad och en driven snut är på fallet. Gillade den mörka skildringen av framtiden hur storyn var uppbyggd och huvudrollen . Välgjord och snygg smutsig film.

8/10
Citera
2021-01-13, 22:44
Medlem
JustZlatans avatar
Phantom Thread igår på Kanal 5. Var mycket bättre än vad jag trodde den skulle vara.
Citera
2021-01-14, 08:22
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Phantom Thread igår på Kanal 5. Var mycket bättre än vad jag trodde den skulle vara.
Tydligen så ska den vara det(?)
Kom själv inte förbi 10 minuter men det blir väl antagligen bättre.
Borde kanske ge den en chans till någon gång.
Citera
2021-01-14, 13:52
Medlem
Galen-Ekorres avatar
To Catch A Killer

Intressant skildring av jakten på seriemördaren John Gacy. Bra skådespelare också, särskilt Brian Dennehy som Gacy.
Citera
2021-01-14, 20:36
Medlem
Polackfans avatar
The Silence (2019)
https://www.imdb.com/title/tt7315484/

Börjar lite små-B med forskare som vid en utgrävning råkar gräva lite fel och släpper lös en stor flock av fladdermusliknande varelser (kallas Vispers). Dessa Vispers är blodtörstiga och blinda men har extremt god hörsel som gör att dom attackerar allt som ger ljud ifrån sig. Därav titeln på filmen.

I filmen får vi följa en familj som måste fly norrut i landet i hopp om att hitta överlevande, och förhoppningsvis någon fristad. Allt eftersom filmen rullar på sker det också några spännande incidenter. Det gör att filmen stiger avsevärt i värde. Stanley Tucci gör som vanligt en bra, men inte briljant, rolltolkning. Då gör Kiernan Shipka, som den döva dottern, bättre ifrån sig. F.ö. inga B-skådisar så långt ögat kan nå. Tackar man för. Sevärd.

Mitt betyg: 6.7/10
IMDBs betyg: 5.3/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in