The Man Who Wasn't There (2001)
https://www.imdb.com/title/tt0243133/
Jag gillar ofta det Coen-bröderna gör, och så även här.
Det är en skön noir-känsla igenom filmen som jag verkligen gillar. Dock kan jag inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om bildfiltret. Det är väldigt matta färger, och ibland blir sådant bra, ibland mindre bra. Jag kan som sagt inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om det här. Men å andra sidan kanske de matta färgerna är en del som också skapar den sköna noir-känslan i filmen.
Jag gillar handlingen i filmen.
Coen's är bra på det här med att skriva en historia som får mig engagerad i att hela tiden vilja se vidare. De är bra på att driva storyn vidare till något nytt, utan att tappa tråden. De gör just det väldigt snyggt i de flesta av deras filmer jag sett, och likså i denna.
Något annat de är väldigt bra på är att skriva intressanta dialoger och klyftiga repliker. Sen kan dialogerna (eller monologerna kanske jag ska säga) bli lite too much ibland, precis som Scorsese, även om han kan vara snäppet värre. Han går ofta till alldeles för mycket överdrift. Coen's har en bättre fingertoppskänsla med monologerna/dialogerna än Scorsese tycker jag. Och det gör dom också väldigt bra i denna film.
Väldigt kul att återigen se James Gandolfini!
Han
är ju som jag sagt tidigare Tony Soprano för mig, och det känns alltid lite weird att se honom i en annan roll än den. Men likväl blir jag alltid glad av att se honom, och i denna film hade han ju lite samma utstrålning som Tony Soprano. Han rökte ju till och med cigarr!
Detta var en bra film som jag uppskattade!