2025-02-20, 12:53
Medlem
Katarina1991s avatar
Hellraiser 2. Fan vad skrämmande den var😱
Citera
2025-02-20, 14:17
Medlem
Bartman777s avatar
Cannibal Ferox (1981)
https://www.imdb.com/title/tt0082700/

Den här filmen var ganska bra. Jag tycker dock det är jobbigt med scenerna där djur far illa, men jag försöker se förbi det, då jag i övrigt uppskattar dessa filmer.

Utgåvan jag fick tag i hade dock väldigt tafflig text. Det var svensk text som gällde här, och dom hade särskrivit massvis av ord, vilket gjorde det jobbigt att läsa och förstå emellanåt. Det kunde ibland bli syftningsfel osv. Så det kändes lite oseriöst. Har man lagt ner tid på att släppa en film fysiskt med allt det innebär, så kan man väl lägga ner lite jobb i att få texten rätt också tycker jag. Att särskriva är riktigt oseriöst, speciellt i detta sammanhang.

Jag är inte den som brukar påpeka eller haka upp mig på ologiska saker i filmer eller så. Men ett par saker förstår jag inte, och någon får gärna svara mig om ni har något svar att ge...

Skulle gärna ha svar på de frågorna.

Överlag en bra film ändå.
Citera
2025-02-20, 23:00
Medlem
Kandahar (2023)

https://www.imdb.com/title/tt5761544/

Efter att ha fått sin täckmantel röjd måste en CIA-agent och hans översättare fly från flera fientliga parter som är ute efter honom. Filmen utspelar sig till stor del i Afghanistan.

Man var verkligen tvungen att fokusera och hänga med ordentligt i filmens början för att förstå vad som hände i filmen. Just det kunde uppfattas som rörigt men filmen var dock i övrigt ändå spännande och ganska bra.
Huvudpersonen som spelas av Gerard Butler blir konstant jagad och det är en del action vilket gör filmen spännande och underhållande.
Det är en ganska vanlig actionfylld film, välgjord och lagom påkostad. Dock inget speciellt märkvärdigt och kanske inte en film man lägger på minnet.

Jag hade gett filmen betyget 6,3 av 10.
Citera
2025-02-21, 00:34
Medlem
Bartman777s avatar
The Man Who Wasn't There (2001)
https://www.imdb.com/title/tt0243133/

Jag gillar ofta det Coen-bröderna gör, och så även här.

Det är en skön noir-känsla igenom filmen som jag verkligen gillar. Dock kan jag inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om bildfiltret. Det är väldigt matta färger, och ibland blir sådant bra, ibland mindre bra. Jag kan som sagt inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om det här. Men å andra sidan kanske de matta färgerna är en del som också skapar den sköna noir-känslan i filmen.

Jag gillar handlingen i filmen.
Coen's är bra på det här med att skriva en historia som får mig engagerad i att hela tiden vilja se vidare. De är bra på att driva storyn vidare till något nytt, utan att tappa tråden. De gör just det väldigt snyggt i de flesta av deras filmer jag sett, och likså i denna.

Något annat de är väldigt bra på är att skriva intressanta dialoger och klyftiga repliker. Sen kan dialogerna (eller monologerna kanske jag ska säga) bli lite too much ibland, precis som Scorsese, även om han kan vara snäppet värre. Han går ofta till alldeles för mycket överdrift. Coen's har en bättre fingertoppskänsla med monologerna/dialogerna än Scorsese tycker jag. Och det gör dom också väldigt bra i denna film.

Väldigt kul att återigen se James Gandolfini!
Han är ju som jag sagt tidigare Tony Soprano för mig, och det känns alltid lite weird att se honom i en annan roll än den. Men likväl blir jag alltid glad av att se honom, och i denna film hade han ju lite samma utstrålning som Tony Soprano. Han rökte ju till och med cigarr!

Detta var en bra film som jag uppskattade!
Citera
2025-02-21, 07:13
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The snowball (1960)

10 årige Mickey kommer sent hem och påstår att han blivit avkastad från en buss då han inte kunde betala, och fick gå dryga halvmilen.

En film där slutet egentligen inte spelar så stor roll, här fick man fram en snöbollseffekt-historia med tråkiga konsekvenser för alla inblandade. 3+/5 från mig

IMDB 6,8 = 3,58/5
193 röster
Citera
2025-02-21, 17:26
Medlem
Jeanne d'Arc (Joan of Arc) från 1999

https://www.imdb.com/title/tt0151137/

Det är en ganska lång film som handlar om Jeanne d'Arc, hennes öde och det hon lyckades uträtta.
Filmen utspelar sig såklart på medeltiden och Milla Jovovich spelar Jeanne d'Arc och John Malkovich spelar den franska kungen Karl VII.

Filmen var rätt bra och händelserik. Den var kanske en smula seg men den underhöll också för det mesta.
De hade använt ganska många uppbyggda kulisser och jag hade föredragit om de använt mer riktiga medeltida platser istället. Jag tror att Hollywood har kanske blivit bättre på att hitta och få tillgång till medeltida platser idag än för tjugofem år sedan. Jag tyckte att det var ganska märkligt att de valt att bygga kulisser istället för att resa runt i Europa och hitta medeltida platser, men det kanske var billigare och mer praktiskt att göra så. Jag noterade på detta men det störde mig väll inte så mycket egentligen.
Rekvisitan var kanske inte heller helt historiskt korrekt. Det var en rustning med taggar på vilket jag inte upplevde som verkligt medeltida korrekt och jag tyckte att de kunde hållit sig till mer utseendemässigt äkta medeltida rustningar.
Skådespelet var rätt bra och det var en del medeltida krigsscener med lite blodspill och splatter.

Det var intressant att se en historisk skildring av Jeanne d'Arcs liv även om jag inte vet hur pass historiskt korrekt filmen var.

Eftersom jag gillar filmer som utspelar sig på medeltiden ger jag den ett ganska högt betyg, 6,8 av 10.
Citera
2025-02-22, 14:41
Medlem
Bartman777s avatar
The Thing (1982)
https://www.imdb.com/title/tt0084787/

Jag har aldrig varit ett fan av sci-fi, så därför har jag aldrig brytt mig om att se denna film.
Men det är ofta folk nämner den i topplistor och ofta den nämns när jag snackar film med någon, så jag kände att jag skulle vilja se den bara för att få veta vad det egentligen är.

Jag gillar ju Carpenter i viss mån, en del han gjort är riktigt bra, även om jag inte är en sådan nörd att jag plöjt hans katalog.

Nåja... filmen var väl inget för mig. Det här med sci-fi funkar inte för mig helt enkelt. Däremot uppskattar jag Kurt Russell som skådespelare väldigt mycket, så det var ju fint att han var med. Sen kan jag uppskatta stämningen i filmen, den var nice.

Musiken tyckte jag var passande för att också bidra till stämningen på ett bra sätt. Alltså, jag hade väl inte satt igång filmmusiken och lyssnat på hemma, men just i denna film så passade den bra tycker jag. Annars gillar jag verkligen att sätta igång filmmusik här hemma och bara lyssna på det som det är.

Det var väl det positiva jag hade att säga om filmen. Vet inte om det var något särskilt negativt jag hade att invända med. Sci-fi är inte min kopp te bara, helt enkelt.

Jag kan dock se att skräck- och sci-fi-fans ser denna film som en riktig klassiker och håller den högt.
Det hade nog jag också gjort om jag var lagd med åt det hållet.
Citera
2025-02-22, 15:20
Medlem
Geomeisters avatar
Westernklassikerna For a Few Dollars More och The Good, The Bad And The Ugly satte skådespelaren Lee Van Cleef på kartan. På riktigt. Året efter den senare var han med i tre spaghetti westerns som en huvudkaraktär. Däribland...

Death Rides a Horse, 1967.
Titeln på Italienska: Da uomo a uomo
https://www.imdb.com/title/tt0064208...520a%2520horse

Handlingen: Fyra män har fått tag på mycket pengar och tagit sig till säkerhet. Vädret är ruskigt och snart förstörs deras planer.

Den här filmen satt fint idag! Handlingen har en viss grund, men svänger många gånger om. Det är intressant att följa var allt tar vägen. Allt som förväntas vara i en spaghetti western finns med och mer därtill.

Då det är just en spaghetti western finns det detaljer och scener som skulle kunna varit mer välgjorda. Budgeten var nog inte den högsta och alla simpla dödskjutningar lämnar mycket att önska. Vissa saker kunde förklarats bättre också.

Trots skavanker har filmen ett hjärta, stämningsfullt soundtrack av Ennio Morricone, minnesvärda citat, minnesvärda scener och oväntade händelser.

En av de bra spaghetti westerns och IMDB verkar hålla med mig denna gång.
Citera
2025-02-22, 19:43
Medlem
Såg nyss the jackal https://www.imdb.com/title/tt0119395/

En film jag sett förut men inte sett på säkert 15 år. Den är lite kul för det är den enda film jag kan dra mig till minnes där Bruce Willis spelar bad guy, och snutteponken Richard Gere spelar hårdför fängelsekund / IRA-terrorist. Det finns en uppsjö filmer om Schakalen men denna är peak Willis sent nittiotal och är så där härligt halvbillig shlock action a’la Die Hard så som bara filmer då fick till. Det är stenhårda svarta rundbågade solglasögon, mullets, axelklaffar och pedofilmustascher så långt ögat kan nå.

För de som inte sett filmen så handlar det om en en legendarisk yrkesmördare som får i uppdrag av en rysk gangsterkung att mörda chefen för CIA som hämnd för hans dödade son. En grupp sätts ihop för att försöka få rätt på vem schakalen är, men utan något att gå på så måste de be om hjälp från en terrorist och fängelsekund i USA som de tror har kännedom om honom. (Gere)

Det som är bra med filmen är skådisarna och den rättframma handlingen. Det är inget obskyrt tidsresande, hoppande eller något annat förvirrande utan filmen går som på räls från station A till Ö. Man vet precis vad man kommer få i från start. Inget är egentligen anmärkningsvärt förutom den udda kompositionen att rollerna är ombytta då good guy är bad guy och vice versa. Regi och manus är vattentätt och den är helt okej filmad i typisk stil så som actionfilmer gjordes på nittiotalet. Tänk Leathal Weapon, Die Hard eller The Rock.

Av mig får den helt klart en 3+/5. Både för sevärdheten i sig, det är trots allt en popcornfilm, men också för sin unikhet att den vänder på den klassiska hollywoodtropen och låter klassiska snällaktörer spela onda och omvänt. Men också därför att jag brukar tänka på filmer i termer av ”är det här något jag skulle kunna tänka mig att se igen”?. De flesta filmer är nej - vilket för mig ger att automatiskt lägre betyg.

-loadout
Citera
2025-02-22, 20:20
Medlem
Hansel & Gretel: Witch Hunters (2013)

https://www.imdb.com/title/tt1428538/

Syskonen Hansel och Gretel var som alla vet utsatta för en hemsk häxa som ville äta upp dem. Nu när de är vuxna har de blivit professionella häxjägare som hjälper bybor med att bli av med häxorna.

Filmen ska man inte se om man känner sig väldigt seriös då den inte är särskilt realistisk. Speciellt vapnen de använder är renodlad fantasy men kan man se en film och njuta av fantasyn som inte är särskilt allvarlig går filmen ändå att se.
Jag tyckte nog att filmen var för oseriös och barnslig men den gick som sagt ändå att se och den var stundtals ganska spännande och händelserik. Filmen var även välgjord med snyggt tagna scener och bra klippning.
Peter Stormare och Famke Janssen är skådespelare som är oftast är roliga att se.

Filmen är nog värd 6,1 av 10 även om den för de flesta vuxna är rätt fjantig.
Citera
2025-02-22, 21:49
Medlem
Landsbygdens avatar
Såg om "Das Boot" från 1981, för några dagar sedan. Såg om den i två omgångar, då den ju är lite över 3 timmar(om jag minns rätt).
Första gången jag såg den var väl på 80-talet, och mindes knappt något av den.
Väldigt bra film. Klart värd sitt betyg och sin placering på imdb.
Perfekt film för årstiden också. Den hade t.o.m. kunnat vara ännu längre.
Handlar alltså om en tysk ubåt och dess besättning under 2:a världskriget.
https://www.imdb.com/title/tt0082096/
Citera
2025-02-22, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Såg om "Das Boot" från 1981, för några dagar sedan. Såg om den i två omgångar, då den ju är lite över 3 timmar(om jag minns rätt).
Första gången jag såg den var väl på 80-talet, och mindes knappt något av den.
Väldigt bra film. Klart värd sitt betyg och sin placering på imdb.
Perfekt film för årstiden också. Den hade t.o.m. kunnat vara ännu längre.
Handlar alltså om en tysk ubåt och dess besättning under 2:a världskriget.
https://www.imdb.com/title/tt0082096/
En fantastisk film.

Das Boot är ubåtsfilmernas ubåtsfilm.

-loadout
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här