SSF:
Ender's Game (2013) | 🌑 |
Mänskligheten står på knäna inför en utomjordisk styrka kallad Formics som redan har attackerat och orsakat stora förluster. För att undvika utplåning rekryteras begåvade barn och tonåringar som tränas rigoröst för att leda motattacken. En av dem är Ender Wiggins, och han inser snart att han är den utvalde - den som ska rädda mänskligheten.
Synd, det här hade kunnat vara så mycket bättre. Jag älskar sci-fi så den har det perfekta konceptet och boken den bygger på har gott om spektakulära scener och komplexa teman. Men filmen faller platt på nästan alla områden. Det räcker inte med att den är snygg att titta på när berättelsen är så substanslös, så ytlig och oengagerande. Scenerna bara spelas upp utan att lämna något som helst intryck.
Asa Butterfield i huvudrollen är helt okej, jag kan köpa honom som Ender. Nonso Anozie som Sergeant Dap är sövande tråkig och Harrison Ford som Colonel Graff dök upp. Det är allt han gjorde. Den påtvingade romansen mellan Ender och Hailee Steinfeld har noll kemi och är fullständigt onödig. Ender i boken brottas med hundra saker som skulle knäcka vilken som helst och som nästan knäcker honom vid multipla tillfällen, men Ender i filmen går inte igenom några större prövningar alls verkar det som. Inte de andra ungarna heller som verkar vara på ett sommarkollo istället för det helvete de genomlider i boken.
Tonen är på tok för lättsam. Det finns ingen tyngd eller något allvar alls här. Är mänskligheten i fara? Jag hade aldrig kunnat gissat. De hade åtminstone vett nog att inte inkludera sidohistorien om Enders syskon som skriver debattartiklar, men istället gör de en obegriplig ändring i slutet som totalt förstör twisten. Inte för att jag hade brytt mig om twisten ändå, jag distanserade mig mentalt redan efter en kvart.
Det är som sagt det visuella som har något som helst värde i den här filmen. Träningsarenan är ganska häftig om man bortser från att det taktiska spelet inte alls hittar något uttryck. Det övriga är intetsägande och tråkigt. Boken är värd att läsa, filmen är ett slöseri med tid.