2024-03-25, 06:58
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Finns på youtube faktiskt:

https://www.youtube.com/playlist?lis...XG6_wGdlssG22y

Jag läste att när de skulle filma scenerna i Brno så gjorde de det i Glasgow. De tyckte Glasgow såg ut att ligga bakom järnridån :-)
Ser man på, kanske ska man ta sig an serien, det var ju ett tag sedan sist (45 år).
Citera
2024-03-25, 15:39
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Året var 1985
Filmen var Target
https://www.imdb.com/title/tt0090130..._flmg_t_62_act

En familj är splittrad. Mamman ska till Paris, pappan stannar hemma och sonen glider runt i livet utan vidare mål. I Paris händer något och snart påbörjas en knepig resa.

Det här var en märklig, men i slutändan rätt bra film. Den kom i mitten av 1980-talet då det slängdes fram actionfilmer konstant. Filmen ser mer ut som något från 1960-talet. Handlingen är inte särskilt engagerande, men det är lite kul att följa Gene Hackman och Matt Dillon ändå. Många scener löser av varandra. En del oväntat fräna actionscener och enstaka med övertygande dialog dyker upp.

Det känns som man mixat Gene Hackmans The French Connection med en av de mer tveksamma Bond-filmerna och slängt en gnutta drama. En rörig resa, men när allt var sagt och gjort måste jag ändå erkänna att jag gillade filmen.

Tror knappast det här räknas som en av Gene Hackmans stora filmer eller det genombrott Matt Dillon hoppades på, men för den som inte stänger av filmen (vilket en del verkar göra idag) är den inte så dum.

IMDB kör med 5,9 / 10. Ärligt skrivet ligger mycket av filmen under det betyget, men det som är bra är klart över. Jag lämnade filmen med en positiv känsla.
Såg den på bio. Riktigt spännande.
Citera
2024-03-25, 18:52
Medlem
Cat Person (2023)

Studenten Margot går på en date med Robert, som är mer än 10 år äldre än hon. Det blir många SMS, i synnerhet då Margot under ett lov åker hem till föräldrarna som bor en bit från staden. Väl tillbaka ses Margot och Robert igen, och det visar sig snart att han inte lever upp till de förväntningar hon har byggt upp under tiden.

Trots att Robert är 33 så verkar han oerfaren och fumlig, och också lite konstig, och Margot föreställer olika hemska scenarion. Filmen är bl.a. kategoriserad som "horror", så man bara väntade på att det skulle hända något, vilket det gjorde först på slutet. Det visar sig också under filmens gång att Margot inte är en alltigenom sympatisk människa.

Vem av dem som egentligen är skurken, eller om ens någon av dem är det, är upp till tittaren att avgöra.

Ganska tråkig.
Citera
2024-03-25, 20:29
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1993
Filmen var Stalingrad
Språk: Tyska och ryska
https://www.imdb.com/title/tt0108211...0_q_Stalingrad

Andra världskriget pågår och tyska soldaterna har det bra i soliga Italien, men snart väntar tåget... Tåget mot Stalingrad!

En film mer om resan än karaktärerna. Språket är endast på tyska och ryska så kan man inte de språken bör man vara rätt klar i huvudet för att hänga med. Tycker de fångar krigets kaos på ett bra sätt utan att handlingen eller karaktärerna går förlorade. Likt de flesta bra filmer är det inte bara ensidiga känslor som visas utan mycket annat. Skådespeleriet kändes genomgående naturligt eller effektfullt. Många minnesvärda citat erbjuds.

En stor tumme upp från mig!
Citera
2024-03-26, 10:19
Medlem
Bret-Harts avatar
The mule med och av Clintan, sevärd absolut
Citera
2024-03-26, 10:28
Medlem
Bartman777s avatar
National Lampoon's Animal House (1978)
https://www.imdb.com/title/tt0077975/

En ganska underhållande film. Det var väl lite kul att se vad ungdomarna hade för sig på colleget de gick på, mycket festande och stökande. Kul också med lite kändisar bland birollerna, en ganska ung Donald Sutherland, en ännu yngre Kevin Bacon och sen Bruce McGill som är känd från tv-serien MacGyver.

Men detta är inget jag känner att jag behöver se igen.
Citera
2024-03-26, 17:38
Medlem
Road House 2024
https://imdb.com/title/tt3359350/

Jake Gyllenhaal som stenhård beräknande fighter, lite av en modern västern, ensam snubbe kommer till utsatt håla och styr upp.

Conor McGregor som osympatisk bad guy.

6,2 imdb

Inget är egentligen bra, varken effekter eller story, långt ifrån, men jag var underhållen, och det är bra!
Citera
2024-03-26, 17:42
Medlem
I See You (2019)

Bakgrunden är den att Jackie (Helen Hunt, som man knappt känner igen längre) har varit otrogen mot maken och polisen Greg, som sover på soffan, och sonen Connor är arg över vad Jackie har gjort och hur hon försöker få familjen in i ett normalläge igen med pannkakor till frukost och fancy dinners. En pojke i den lilla staden försvinner, och Greg och hans partner påbörjar utredningen. Fallet liknar kidnappningar av pojkar som skett ett antal år tidigare.

Del 1: Sedd ur familjens synvinkel, och det händer skumma och till synes övernaturliga saker i huset som de bor i.

Del 2: Utspelar sig samtidigt som Del 1 men ur en annan synvinkel, och det skumma får sin förklaring.

Del 3: Det man trodde skulle hända händer inte, utan filmen tar en annan väg.

En bra thriller med en annorlunda uppbyggnad, och något som starkt bidrog till den obehagliga stämningen var, likt den i Sinister, filmmusiken.
Citera
2024-03-26, 20:30
Medlem
PingPongZongs avatar
Imaginary (2024) [https://www.imdb.com/title/tt26658104/

Tyckte den var bra i ungefär 56minuter. Det som händer då. Gjorde att filmen blev mycket bättre.

Filmen handlar om en teddybjörn. Eller gör den det?
Citera
2024-03-26, 22:16
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Ender's Game (2013) | 🌑 |

Mänskligheten står på knäna inför en utomjordisk styrka kallad Formics som redan har attackerat och orsakat stora förluster. För att undvika utplåning rekryteras begåvade barn och tonåringar som tränas rigoröst för att leda motattacken. En av dem är Ender Wiggins, och han inser snart att han är den utvalde - den som ska rädda mänskligheten.

Synd, det här hade kunnat vara så mycket bättre. Jag älskar sci-fi så den har det perfekta konceptet och boken den bygger på har gott om spektakulära scener och komplexa teman. Men filmen faller platt på nästan alla områden. Det räcker inte med att den är snygg att titta på när berättelsen är så substanslös, så ytlig och oengagerande. Scenerna bara spelas upp utan att lämna något som helst intryck.

Asa Butterfield i huvudrollen är helt okej, jag kan köpa honom som Ender. Nonso Anozie som Sergeant Dap är sövande tråkig och Harrison Ford som Colonel Graff dök upp. Det är allt han gjorde. Den påtvingade romansen mellan Ender och Hailee Steinfeld har noll kemi och är fullständigt onödig. Ender i boken brottas med hundra saker som skulle knäcka vilken som helst och som nästan knäcker honom vid multipla tillfällen, men Ender i filmen går inte igenom några större prövningar alls verkar det som. Inte de andra ungarna heller som verkar vara på ett sommarkollo istället för det helvete de genomlider i boken.

Tonen är på tok för lättsam. Det finns ingen tyngd eller något allvar alls här. Är mänskligheten i fara? Jag hade aldrig kunnat gissat. De hade åtminstone vett nog att inte inkludera sidohistorien om Enders syskon som skriver debattartiklar, men istället gör de en obegriplig ändring i slutet som totalt förstör twisten. Inte för att jag hade brytt mig om twisten ändå, jag distanserade mig mentalt redan efter en kvart.

Det är som sagt det visuella som har något som helst värde i den här filmen. Träningsarenan är ganska häftig om man bortser från att det taktiska spelet inte alls hittar något uttryck. Det övriga är intetsägande och tråkigt. Boken är värd att läsa, filmen är ett slöseri med tid.
Citera
2024-03-26, 23:06
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Året var 1993
Filmen var Stalingrad
Språk: Tyska och ryska
https://www.imdb.com/title/tt0108211...0_q_Stalingrad

Andra världskriget pågår och tyska soldaterna har det bra i soliga Italien, men snart väntar tåget... Tåget mot Stalingrad!

En film mer om resan än karaktärerna. Språket är endast på tyska och ryska så kan man inte de språken bör man vara rätt klar i huvudet för att hänga med. Tycker de fångar krigets kaos på ett bra sätt utan att handlingen eller karaktärerna går förlorade. Likt de flesta bra filmer är det inte bara ensidiga känslor som visas utan mycket annat. Skådespeleriet kändes genomgående naturligt eller effektfullt. Många minnesvärda citat erbjuds.

En stor tumme upp från mig!

En mycket bra film! Ska se den imorgon tänkte jag!
Citera
2024-03-27, 01:52
The Three Stages i Hot stuff från 1956

The stooges are government agents entrusted with protecting professor Sneed, who has invented a super rocket fuel. Larry is mistaken for the professor by foreign agents who kidnap the trio and take them to the country of Anemia where they are ordered to produce the rocket fuel or be executed

Var roligare än förväntat och jag skrattade faktiskt högt ljudligt när Shemp, enligt undertexterna, "chirruping" (?). Reagerade också på ett namn i rollistan, Lovequist - ska det vara ett amerikanisera Lövquist månne?

Kort och kul, 4/5 barnsliga herrar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in