2023-10-10, 16:13
Medlem
"Peanut butter falcon" går på svt play och har sett den två gånger i helgen, en riktigt bra film.
Inte sett så många välgjorda filmer och mongolider.
Denna satte inte fokus på att vara typiskt rolig eller driva med mongon tycker jag, utan jag upplevde mongot som väldigt normal och filmen blev mer serriös.

Lite samma stuk som " into the wild".

Jag ger den 9 av 10 rostbiffar.
Citera
2023-10-11, 04:20
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Såg 3 filmer de senaste dagarna.

Truman Show sett den tidigare men fick lust att se om den. För vad den är så är den väl helt ok men stör mig en del på den, som exempelvis varför
men tar man den med lite humor och bortser från det är det en ok film men inte lika bra som jag minns. 7/10

Triangle of sadness Gillade den men ogillade att det fanns potential för att den skulle vara ännu bättre vilket jag tycker slösades bort för mycket. Gillade det
8 av 10 trots allt.

The Square eftersom jag gillade både Turist och Triangle... så trodde jag att jag skulle gilla denna med men nä den var betydligt sämre. Brukar inte ha något emot sega filmer men då borde det finnas mer vettigt innehåll. The Square var bara seg utan nåt jättebra innehåll bakom. Någon bra scen här och där men allt som allt förs inte handlingen fram till nåt av värde imo. Sen är det alltid störigt i filmer eller serier (Bron ffa) hur svenskar och danskar förstår varandra så bra. 5 av 10.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2023-10-11 kl. 04:25.
Citera
2023-10-12, 10:58
Medlem
The Boogeyman (2023)

Med tanke på det löjliga namnet trodde jag att den här skulle vara ganska dålig, men riktigt så dålig var den inte. Dock inte särskilt bra heller. Enkel handling, och förutsägbar. Efter att modern gått bort så återstår mannen och hans två döttrar, och efter att en snubbe dyker på mannens psykmottagning och berättar att hans barn har dödats av något, så börjar detta något att terrorisera mannens döttrar.

Inte den bästa CGI:n, men bra skådespelarinsats av framförallt den äldre dottern (Sophie Thatcher), och hennes high school-kompisar var inte fullt så stereotypa som man hade kunnat vänta sig från en film som denna.

Förutsägbar också i det som skulle vara otäckt, med den bokstavligt talat ljusskygga varelsen närmande sig sitt offer en bit i taget medan lampor blinkar, lampor som slocknar helt, två personer som står och pratar och den ena säger: It's right behind you etc.

Apostle (2018)

Tidigt 1900-tal, och en man (Dan Stevens) vars syster har kidnappats av en sekt åker tillsammans med en grupp nya medlemmar ut till ön där sekten håller till, och utger sig för att vara en av dem för att kunna rädda henne. Sekten har skärmat av sig från omvärlden så gott den kan, har sina egna lagar och sin egen gud. Sökandet efter systern börjar, och det visar sig förstås att sektens baksida är mörkare än han hade kunnat ana.

Bra skådespelarinsatser, grå och obehaglig atmosfär och övernaturliga inslag som kommer mer krypande än som ett slag i ansiktet. Sektledaren (Michael Sheen) fick lite oväntat vara mänsklig, och inte ett komplett psycho. Någon jämförde den här med The Witch, men så långt skulle jag inte gå.

Kändes lite utdraget mot slutet, som om längden på filmen var bestämd på förhand och de behövde fylla ut med något för att uppnå tiden.
Citera
2023-10-12, 12:07
Medlem
Gosifs avatar
Såg för några dagar sen 3 days of the condor från 1975 med bl.a Robert Redford!

En kalasfilm där det är spännande från början till slut! Konspiration på hög nivå där Turner (Redford) spelar en intellektuell man som läser och tolkar böcker för att hitta ledtrådar till större sammanhang! Inte för att berätta för mkt men vid ett tidigt tillfälle i filmen sker en händelse som skakar om Turner (Redford) Senare som är lite komiskt, så anges en gata vid namn Chevey Chase som jag tyckte var lite roligt!

En toppen film!

4.5 vassa knivar av 5 möjliga!
Senast redigerad av Gosif 2023-10-12 kl. 12:11.
Citera
2023-10-12, 14:08
Medlem
Niskalaukauss avatar
The Creator
Såg den på bio igår.
Den är ju välgjord o snygg.
Mycket action.
Men jag fick ingen direkt känsla för personerna den berättade om.
Den har 7,2 på IMDB mig kan den få en 5/10. Jag var där med 2 kompisar den ena hade ungefär samma åsikt som jag medan den andra gillade filmen.
Citera
2023-10-13, 05:52
Medlem
Trollmias avatar
Jag har säkert rekommenderat denna film tidigare men det är nog ett tag sedan... men jag måste göra det igen... för den är "so damn funny!!"*

https://www.imdb.com/title/tt0092925/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_q_dragnet

Dan Aykroyd & Tom Hanks - hur kan man gå fel med det??

Sen har vi Christopher Plummer i en roll också..

Handlingen? Well... Två totalt motsatta poliser tvingas att samarbeta, en är väldigt "by the book" (Aykroyd), den andra inte så mycket (Hanks)...

Jag ger den 4,5 av 5 Trollhattar denna omgång...
IMDB är snåla, de ger bara 6 av 10...
Citera
2023-10-13, 05:59
Bannlyst
Den där gigantiska subtorsken i Finland. Han som drog till Paris med en massa cash från något större bryt och sen planlöst stack till Kambodja - där han körde fast och valde att hänga sig.

Jani?

Fy fan vad brutalt avtrubbad han är när han går ner och tittar på polaren som föll 10 meter - han halvskrattar nästan.

Såg den hos en 'vän' och jag minns fan inte vad rullen heter!!

En finsk Trainspotting. Vill gärna sen om den snarast för nu är man mer mäh.

Yes, är paj.
Senast redigerad av asdman123 2023-10-13 kl. 06:22.
Citera
2023-10-13, 07:53
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Jag har säkert rekommenderat denna film tidigare men det är nog ett tag sedan... men jag måste göra det igen... för den är "so damn funny!!"*

https://www.imdb.com/title/tt0092925/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_q_dragnet

Dan Aykroyd & Tom Hanks - hur kan man gå fel med det??

Sen har vi Christopher Plummer i en roll också..

Handlingen? Well... Två totalt motsatta poliser tvingas att samarbeta, en är väldigt "by the book" (Aykroyd), den andra inte så mycket (Hanks)...

Jag ger den 4,5 av 5 Trollhattar denna omgång...
IMDB är snåla, de ger bara 6 av 10...
Vilken film ?
För dom som av olika skäl inte kommer åt länkar.

Tänk att det ska vara så svårt att skriva vilken film man menar, men man lägger i stället tid på att skapa en länk.
Citera
2023-10-13, 09:47
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Vilken film ?
För dom som av olika skäl inte kommer åt länkar.

Tänk att det ska vara så svårt att skriva vilken film man menar, men man lägger i stället tid på att skapa en länk.

Förlåt, jag får skylla på att det var mitt i natten, och jag var trött i titten..

Filmen är förstås Dragnet

Citera
2023-10-13, 12:16
Medlem
Ambelains avatar
"Herr Lehmann/Berlin Blues" - (2003)
https://www.imdb.com/title/tt0322545

Christian Ulmen, Christoffer Waltz, m.fl.

---

Tysk film, som skildrar perioden i Berlin tiden strax före Muren föll, 1989.

Eftersom det egentligen bara är de sista scenerna av filmen, där Berling-muren öppnas, som är poängen med filmen så vet jag inte riktigt hur jag ska förklara den.
Visst har den en slags handling, men utan det slutet hade det inte funnits någon anledning att se den, eller hur.

I filmen får vi följa huvudpersonen under dessa sista månader av Väst och Öst.
Han jobbar i en liten kvarterskrog i Väst-Berlin tillsammans med sina vänner som också jobbar där, och i krogbranschen - samt några av stammisarna.

Det är väldigt mycket 1989, och det går att känna igen sig utan större problem.
Ibland blir det nästan plågsamt hur väl de lyckades återskapa den tidseran, så välgjort var det.
Det kändes och såg ut, i stort set t på pricken som det även gjorde här i Sverige - och i Malmö - under 80-talets slut.

Lite skitigt, lite förfallet, en hel del klotter som inte hade blivit borttvättat.
Slitna fasader och andra innerstadsattiraljer.

Och musik. Musiken kände man också igen.
Fast här var det oftast genom coverartister som de mer välkända sångerna framfördes.
Inte så att det störde, inte på något sätt.

Det var en tid då så mycket mer tilläts, än vad det blivit sedan dess.
Och de rökte som skorstenar - överallt.
T.o.m. när de ska gå till sjukhuset.

Handlingen handlar inte om så mycket annat än detta, att han och hans vänner är på jobbet och ungås. Ibland ungås de på andra ställen.
Huvudpersonen blir förälskad i den nya kvinnliga kocken som anställts på en av krogarna.
Hon är mycket framåt och aggressiv, vilket han verkar uppskatta.
Men hon är en "svekfull" älskarinna, ska det visa sig ...

Annars är det svårt, för det känns som att många av scenerna har fler betydelser än bara det uppenbara.
Det känns som att nästan varje scen på något sätt kommenterar återföreningen av Väst och Öst, och allt som var runt omkring det.

---

Slutpoängen är ju ändå när Berlin-muren öppnas.
Och det ÄR en ganska bra, välgjord skildring.

Ingen av karaktärerna förstår vad det är som håller på att hända. Men de har TV:n på, och samtidigt som de hör från gatorna utanför krogen att det kör omkring massa bilar som "tutar och har sig" hela tiden, så ser de på TV.N (som inte har ljudet på från början) hur massa människor börjar samlas vid en gränsövergång vid muren.

Men de förstår inget, som sagt.

Och så håller det på ända tills det blir sent på kvällen nästan natt - innan de förstår vad det är som faktiskt håller på att hända.
Då känner de såklart att de måste ge sig av dig, de med, till gränsövergången för att se, för att själv vara med om det som händer.

Det är en "stor scen, "det är det.
Och stämningsfull musik som filmteamet valt att köra på i bakgrunden.

Bisarra händelser som sker vid folksamlingen. Karnevalstämning mer eller mindre, strippor som åker på Trabanternas motorhuvar när de kommer puttande ut från Öst-Berlin in till Väst genom nåt hål i muren.

---

Jaja, det är inte att säga för mycket.
Vi vet ju alla vad som hände och Att det hände.
Detta är bara en filmversion av händelserna.

Jag tyckte den var tillräckligt bra för att jag nog vill se på den en gång till.
Dessutom så märker jag att jag tänker på den, filmen, flera gånger och har så gjort sedan jag såg den.
Det är väl ändå ett bra betyg isf ... ?

---

Men, som sagt, om man bortser från detta, filmens klimax, så hade den inte varit något särskilt.
Det som händer i slutet är egentligen hela filmen - ven om man undrar hur mycket symbolik som fanns i de föregående scenerna, som sagt.

---

Se den, den som kan.
Det är ju ändå en händelse som har en historisk karaktär. Och här får man en möjlighet att liksom vara med i händelsernas centrum nästan.
En liten glimt i hur det var att vara Berlinbo där och då, under dessa dramatiska dagar och nätter för 30 år sedan.
Citera
2023-10-13, 14:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Upir z Feratu (1982) Ferat vampire

En sjuksköterska värvas av ett utländskt bilföretag som rallyförare i en bil som sägs drivas av blod !!!

Historien verkade så vansinnig, att jag bara var tvungen att se filmen, även om min tjeckiska är obefintlig.
Men man fick, om inte annat, se en del öststatsbilar som man sällan ser.

Volga, drösvis med Skodor, en Wartburg, och faktiskt en Saab 99.

IMDB 5,8 = 3,13/5
629 röster
Citera
2023-10-13, 22:09
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Upir z Feratu (1982) Ferat vampire

En sjuksköterska värvas av ett utländskt bilföretag som rallyförare i en bil som sägs drivas av blod !!!

Historien verkade så vansinnig, att jag bara var tvungen att se filmen, även om min tjeckiska är obefintlig.
Men man fick, om inte annat, se en del öststatsbilar som man sällan ser.

Volga, drösvis med Skodor, en Wartburg, och faktiskt en Saab 99.

IMDB 5,8 = 3,13/5
629 röster

Vad kul att du såg denna obskyra pärla. Eller pärla, så jävla bra är den inte, filmen, men hyfsat unik och skruvad. Juraj Herz har annars gjort betydligt bättre filmer. Morgiana (1972) eller The Cremator (1969) för att nämna ett par.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in