2024-07-27, 12:55
Bannlyst
Only Yesterday (おもひでぽろぽろ, Omohide poro-poro) (🇯🇵 Japan, 1991)

Regi: Takahata Isao (高畑勲)

Socialrealistiskt tecknat drama om Taeko, en kyariaūman i Tokyo som tar några veckors semester på landet. Vistelsen varvas med minnen från uppväxten under 1960-talet, och de båda handlingarna flätas småningom samman.

🔷 Skildring som lika gärna kunde ha iscensatts med vanlig spelfilm, men anime gör det till ett svåröverträffat konstverk. Filmen sätter exakt fingret på Japan och dess själ och kultur.

Omdöme: 5/5

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=SKBYcV1FVtM
Citera
2024-07-27, 15:23
Medlem
Hirvis avatar
Days of Heaven
8/10

Kanske den vackraste filmen jag någonsin sett, rent visuellt. Som en kavalkad av tavlor. Storyn var helt okej, verkligen ingenting speciellt. En del av mig känner att fan, kunde man inte fått para ihop Malick som gör så visuellt slående filmer med någon som är mer förtjust i dialog så hade man kunnat slänga ur sig ett gäng perfekta filmer bara sådär?
Citera
2024-07-27, 19:06
Medlem
Geomeisters avatar
Dead for a Dollar. År 2022.
https://www.imdb.com/name/nm0001353/...alter%2520Hill

Detta är den, idag, senaste filmen från regissören Walter Hill. En western där en mörkhyad man kidnappat en vit kvinna och kvinnans man skickar en prisjägare för att få hem kvinnan igen. Allt är dock inte som man först tror.

Walter Hill + Willem Dafoe + Christoph Waltz lät i mina öron som en mycket lovande kombination. Är det? Nja. Filmen försöker vara traditionell och mer modern samtidigt. Handlingen börjar simpelt, men bli mer slumpmässig är smart med tiden. Det hela känns mer som en samling idéer än en välskriven handling.

Filmen är inte politiskt korrekt. Det finns kortare dialoger, händelseutvecklingar, kameratricks och annat som förgyller. Soundtracket är inte dumt. Helheten greppar dock aldrig riktigt taget. Stunder dyker upp som gör att intresset inte förloras, men jag tror få lär suttit helt inne i denna film.

IMDB kör med 5,4 / 10 i betyg. Fungerar som tidsfördriv för mig. Sannolikt en av Walter Hills svagare filmer.
Senast redigerad av Geomeister 2024-07-27 kl. 19:10.
Citera
2024-07-27, 19:28
Medlem
Gosifs avatar
Belägringen från 1998 med bl.a Denzel Washington och Bruce Willis och handlar om terrorattacker i NYC och efterdyningarna av detta.

Känns väldigt läskigt om man tänker vad som hände 3 år efteråt.

Filmen har ett snabbt tempo och man är med redan från början! Trodde jag hade sätt den här förut men icke!

4/5!
Citera
2024-07-27, 19:31
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Days of Heaven
8/10

Kanske den vackraste filmen jag någonsin sett, rent visuellt. Som en kavalkad av tavlor. Storyn var helt okej, verkligen ingenting speciellt. En del av mig känner att fan, kunde man inte fått para ihop Malick som gör så visuellt slående filmer med någon som är mer förtjust i dialog så hade man kunnat slänga ur sig ett gäng perfekta filmer bara sådär?
Är det Richard Gere-filmen du sett?
Citera
2024-07-27, 20:30
Bannlyst
Pompoko (平成狸合戦ぽんぽこ, Heisei tanuki gassen ponpoko) (🇯🇵 Japan, 1994)

Regi: Takahata Isao (高畑勲)

Japans mirakulösa tillväxt under 1960-talet och framåt resulterar i expansiv urbanisering, varvid naturen skövlas. Mårdhundar, rävar och andra djur känner sig hotade och tar därför till terrorism för att försvara sina revir, bland annat genom att transformera sig till människor och vålnader för att skrämma inkräktarna.

🔷 Välproducerat och gulligt, och kanske något för dig, men mindre för mig. Fabler i all ära, och så även buddism, shinto och annan filosofi, men i detta disneyliknande format blir det mest rörigt.

Omdöme: 3/5

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=_7cowIHjCD4
Citera
2024-07-27, 22:34
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Är det Richard Gere-filmen du sett?
Ja precis. Har du sett den? Helt otroligt snyggt gjord.
Citera
2024-07-28, 00:14
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:

Vad tycker du om Ennio Morricones soundtrack till Days of Heaven? Tycker du soundtracket passade filmen? Otroligt fint tycker jag. Lite väl sorgset dock för att vara något jag ska lyssna på ofta.
Citera
2024-07-28, 00:15
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
För mycket, mycket länge sedan. Din recension fick mig att vilja se den igen.
Citera
2024-07-28, 00:33
Medlem
Geomeisters avatar
Folket får välja vem som ska överleva. Självaste Jesus eller en annan figur. De valde den andra figuren. Vad hände sen?

Filmen Barabbas (1961) är baserad på en novell från bl.a. svenska Pär Lagerkvist.
https://www.imdb.com/title/tt0055774..._flmg_t_75_act

Är väldigt glad att jag INTE läste beskrivningen av denna film utan lät filmen berätta sig själv. Det är en dåtida mastodontfilm som är tankeväckande, religiös, seriös och aningen absurd. Jag väntade mig något i stil med Spartacus (1960) eller Gladiator (2000). Det här mestadels något helt annat.

Det finns vissa saker som skulle kunna förklaras bättre och språkbruket med en specifik engelska blir aningen löjligt, men löjligt på ett underhållande sätt. Inte att man stänger av för att det är svårt att ta något seriöst. Filmen bygger snabbt upp en ton som gör att det mesta känns möjligt.

Filmen väcker många frågor som man får besvara själv. Stor skillnad från många andra filmer där man kan fråga sig vad man egentligen fick ut av att se filmen utöver tillfällig underhållning. Det tillsammans med en oförutsägbar handling och produktionen av mastodontiska mått gjorde denna långa film (bra över två timmar lång) mestadels givande.

Tummen upp!
Senast redigerad av Geomeister 2024-07-28 kl. 00:36.
Citera
2024-07-28, 00:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
The Killer (2023), Netflix.

David Fincher, känd för sin förmåga att skapa intensiv spänning och mörka, fängslande världar i filmer som "Gone Girl" och "Zodiac", visar återigen sin bästa sida i denna film. Hans vanliga öga för och uppmärksamhet på detaljer tillsammans med hyfsat djupgående karaktärsskildringar gör "The Killer" till en unik liten upplevelse.

Filmen är baserad på en grafisk roman av Alexis "Matz" Nolent och Luc Jacamon

Michael Fassbender, som den namnlöse lönnmördaren, levererar nog en av sina starkaste prestationer. Han porträtterar sin karaktär med en iskall precision och emotionell distans som är både fascinerande och skrämmande. Fassbenders förmåga att hålla tittaren engagerad, även när karaktären är nära nog psykologiskt otillgänglig, är imponerande.

Filmen i Paris, där vi får se lönnmördaren i sin vardag. Denna scen sätter tonen för resten av filmen och ger en inblick i huvudkaraktärens isolerade och metodiska värld. Den uppmärksamma detaljnivån i denna sekvens är typisk för Finchers stil och höjer filmens kvalitet.

Tilda Swinton och Kerry O'Malley, i sina biroller, ger filmen extra djup och komplexitet. Deras karaktärer är väl utvecklade och ger en mänsklig aspekt till en värld som annars domineras av kyla och beräkning. Deras interaktioner med Fassbenders karaktär är några av filmens mest intressanta stunder.

Musiken i filmen, enbart med låtar av The Smiths, tillför en oväntad men effektiv kontrast till filmens mörka ton. Soundtracket hjälper till att skapa en unik stämning som både kompletterar och berikar berättelsen.

En film som inte bara är en spännande thriller, utan också en djupdykning i mänskliga psyket och moraliska dilemman.

Med sin starka berättelse, imponerande skådespelarprestationer och Finchers mästerliga regi, är detta en film som kommer att hålla dig fängslad från början till slut.

Oavsett du är ett fan av genomtänkta, spännande lönnmördarfilmer eller bara uppskattar välgjord film är "The Killer" definitivt en film du inte vill missa.
The Killer 2023

Jag håller med mycket av vad skriver även om jag inte är lika positiv. Den känns mer stajlad än genuin tycker jag.

Och alldeles för mycket att huvudpersonen berättar eller pratar med sig själv. Mer film! Mindre teatermonolog!

6/10
Citera
2024-07-28, 00:43
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
The Killer 2023

Jag håller med mycket av vad skriver även om jag inte är lika positiv. Den känns mer stajlad än genuin tycker jag.

Och alldeles för mycket att huvudpersonen berättar eller pratar med sig själv. Mer film! Mindre teatermonolog!

6/10
God synpunkt. Jag förmodar att det du kallar ”teatermonolog” passar mig. Mitt tidigare liv innehöll betydligt mer teater än film.

Vad gäller estetiken så ser jag den som mer en vital del av filmen än bara som fernissa, eller vad man nu ska säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in