My First Mister (2001)
https://www.imdb.com/title/tt0206963...flmg_t_104_act
En udda tonårstjej har just gått ut skolan och ska ut i vida världen. Var ska hon ta vägen?
En film med en emotjej (färgat hår, piercingar, tatueringar, har katt, fantiserar för sig själv, har inga vänner) som huvudperson. Inte riktigt mitt första val av huvudperson. Utöver mindre underliga/unika små saker kändes det här som en tuff resa att se klart... Ett deppigt tonårsdrama?
Kämpar man vidare blir filmen aningen bättre när Albert Brooks karaktär dyker. Viss humor fungerar genom filmen. Dess största fördel är att det är en indiefilm där saker får sägas och saker får hända som förmodligen inte skulle skett i en större produktion. Detta skapar en viss känsla av oförutsägbarhet. Inte alls lika fylld med klichéer som man skulle kunna tro. Kärnan i filmen visar sig vara väsentligt bättre än väntat också.
Musiken är gjord av Steve Porcaro (en av bröderna från bandet Toto). Musiken hjälper förmedla filmens huvudsakliga känsla.
IMDB ger ett schyst betyg på 7,1 / 10. Lite oväntat från mitt håll, men då filmen lyckas beröra och mestadels växer med tiden kan jag inte direkt säga emot.