2024-07-28, 11:06
Medlem
Bartman777s avatar
Batman Returns (1992)
https://www.imdb.com/title/tt0103776/

Den här filmen håller i princip lika god kvalité som föregångaren från 1989, det är starkt gjort.
Burton kan det där med stämning i filmer (som jag visserligen kan bli för fantasy-likt ibland) men det funkar bra i den här filmen. Även om jag i vanliga fall inte alls är ett fan av superhjältefilmer, så gillar jag denna.

Jag har även fattat tycke för den fiktiva staden Gotham City. I dessa två filmer framställs den som ganska mörk och det vilar någon slags dyster noir-stämning över den, och jag gillar noir. Det är så mysigt att bara vara med i den staden.

Sen förstod jag inte riktigt Catwoman's motiv, men det är okej, filmen är bra ändå.
Citera
2024-07-28, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Batman Returns (1992)

Den här filmen håller i princip lika god kvalité som föregångaren från 1989, det är starkt gjort.
Burton kan det där med stämning i filmer (som jag visserligen kan bli för fantasy-likt ibland) men det funkar bra i den här filmen. Även om jag i vanliga fall inte alls är ett fan av superhjältefilmer, så gillar jag denna.

Jag har även fattat tycke för den fiktiva staden Gotham City. I dessa två filmer framställs den som ganska mörk och det vilar någon slags dyster noir-stämning över den, och jag gillar noir. Det är så mysigt att bara vara med i den staden.

Sen förstod jag inte riktigt Catwoman's motiv, men det är okej, filmen är bra ändå.

Catwoman vill hämnas på sin chef som har knuffat henne ut ifrån ett fönster.
Sen har hon blivit criminally insane och allmänt het av alltihop också. Ungefär så.
Men jag kan hålla med om att hon känns lite diffus som karaktär och att allt det här med hennes hämnd känns flummigt.
Det är ju rätt tydligt visat mot slutet i filmen iaf att hon är mentalt instabil osv.
Batman Returns (1992) är min favorit av Batman-filmerna och jag har nog sett den iaf 5 ggr.
Tim Burtons två Batman-filmer är i min mening klart charmigare än övriga Batman-filmer och Nolans trilogi känns liksom mer "kalla" i jämförelse. Filmerna är ju förövrigt baserade på serietidningar och kanske inte ska analyseras för hårt ifråga om logik hos filmen och motivation hos karaktärer.
Senast redigerad av GoneForever 2024-07-28 kl. 11:56.
Citera
2024-07-28, 11:51
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Hon är mentalt sjuk. Hennes sammanbrott och då hon personlighetsförändras totalt är ju en stor scen. Hennes affektion för Bruce/Batman är sprungen ur stunden då han räddar henne ur gisslan vid tändningen av granen. Hennes mentalsjukdom där skiljelinjen mellan katt/människa är något oklar driver henne. Det vi vet om hennes persona är att det som hon visste och var övertygad om innan sammanbrottet driver henne till viss del, men att hon kan tolka saker på underliga sätt pga sin mentalsjukdom.
Citera
2024-07-28, 11:58
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Catwoman vill hämnas på sin chef som har knuffat henne ut ifrån ett fönster.
Sen har hon blivit criminally insane och allmänt het av alltihop också. Ungefär så.
Men jag kan hålla med om att hon känns lite diffus som karaktär och att allt det här med hennes hämnd känns flummigt.
Det är ju rätt tydligt visat mot slutet i filmen iaf att hon är mentalt instabil osv.
Batman Returns (1992) är min favorit av Batman-filmerna och jag har nog sett den iaf 5 ggr.
Tim Burtons två Batman-filmer är i min mening klart charmigare än övriga Batman-filmer och Nolans trilogi känns liksom mer "kalla" i jämförelse. Filmerna är ju förövrigt baserade på serietidningar och kanske inte ska analyseras för hårt ifråga om logik hos filmen och motivation hos karaktärer.
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Hon är mentalt sjuk. Hennes sammanbrott och då hon personlighetsförändras totalt är ju en stor scen. Hennes affektion för Bruce/Batman är sprungen ur stunden då han räddar henne ur gisslan vid tändningen av granen. Hennes mentalsjukdom där skiljelinjen mellan katt/människa är något oklar driver henne. Det vi vet om hennes persona är att det som hon visste och var övertygad om innan sammanbrottet driver henne till viss del, men att hon kan tolka saker på underliga sätt pga sin mentalsjukdom.
Okej tackar!
Jag förstår det där med att hon vill hämnas på sin chef, men jag hade lite svårt att förstå varför hon ville ge sig på Batman. Men jag förstår helhet lite bättre nu
Citera
2024-07-28, 12:27
Medlem
RECENSIONEN INNEHÅLLER SPOILERS!!!

I Spit On Your Grave 2 (2013)

Såg klart den här Rape Revenge-historian igår.
Filmen handlar om Katie som bor i New York, jobbar som servitris men har drömmar om att bli fotomodell.
Hon får tips om att hon kan få snygga bilder tagna till sin portfolio gratis om hon går till en oetablerad fotograf. Hon får kontakt med en Öst-Europeisk fotograf och efter en inte särskilt lyckad foto-session blir hon senare stalkad, brutalt överfallen och våldtagen i sin lägenhet av fotografens lätt efterblivna assistent.
Assistenten knivmördar även Katies granne som avbryter överfallet.
Därefter blir Katie drogad, kidnappad i en låda iväg till Bulgarien, ytterligare våldtagen och torterad osv.
Katie lyckas fly ifrån sina förövare, överlever nere i kloakerna under staden Sofia och utkräver därefter en blodig hämnd.
Jag gillade inte den här filmen särskilt bra.
Den kändes förutsägbar och fastän förövarna i filmen såklart var riktigt vidriga så kändes all hämnden mot slutet så överdriven och ja nästan löjlig.
Jag funderade såklart lite över Trafficking, Sex-Brottslingar, Öst-Europa osv medans jag såg på filmen. Allt sånt här är såklart i verkligheten riktigt hemskt men den här filmen kändes rätt poänglös som en skräck-film sedd på en Lördagskväll som för mig igår(och det är främst så jag bedömer filmen här).
Filmen kanske funkar bättre som ett intro till en diskussion om Trafficking och Brottslighet på en Samhällskunskaps-lektion på Högstadiet eller Gymnasiet?
Skådespelaren som spelade den lätt efterblivna foto-assistenten var litegrann lik
Will Ferrell.
Jag såg den Svensksläppta Blurayen vilket jag tror är en klippt version(rätta mig gärna om jag skriver fel här nu). Det ska även finnas en oklippt version.
Jag ger filmen en 3:a på en skala 1-10 och den känns för kass som film rent allmänt för att rekommendera trots en rätt så bra prestation av tjejen i huvudrollen.

Jag har ej sett den gamla I Spit On Your Grave (1978) eller nån av de andra nyare men jag har den gamla på DVD och har tänkt se den snart.
Har även den nyare I Spit On Your Grave 3 men misstänker att den är ännu sämre än den jag såg igår så tvekar starkt över om den DVDn bör tittas på.
Senast redigerad av GoneForever 2024-07-28 kl. 12:40.
Citera
2024-07-28, 12:37
Medlem
Citat:
Okej tackar!
Jag förstår det där med att hon vill hämnas på sin chef, men jag hade lite svårt att förstå varför hon ville ge sig på Batman. Men jag förstår helhet lite bättre nu

Jag tror att det är kattens starka drifter om att föröka sig som gör att hon blir så kåt på Batman.
Han är ju den enda andre "av sin sort" hon kan hitta i Gotham City.
Sen har hon även blivit så skadad i huvudet av fallet ut ifrån fönstret att hon känner att hon vill döda honom.
Minns jag fel eller anklagar hon inte Batman för att skydda hennes chef förresten?
Nu måste jag ta fram Batman Returns ikväll och gå till botten med det här.

Scenen där Catwoman spränger ett varuhus är festlig.
Citera
2024-07-28, 13:50
Bannlyst
Man of Iron (仇连环, Qiu Lianhuan) (🇬🇧 Hongkong, 1972)

Regi: Zhang Che (张彻)

Gangsterdrama i Shanghai under andra halvan av 1940-talet. Uppåtsträvaren Qiu Lianhuan vinner i poker och förnedrar sin motspelare, samtidigt som han flörtar med dennes flickvän Shen Yufang.

Men den hunsade pojkvännen är samtidigt son till stadens främsta boss, vilket skapar förvecklingar. Bossen är dock mindre road av sonens veka karaktär, och försöker därför värva Qiu till sitt stall. Därmed blir han involverad i ett otal uppgörelser med andra gäng.

🔷 Betydligt mer realism i kampscenerna när Zhang här tar in en professionell utövare i Chen Guantai (陈观泰). Tillsammans med Jing Li (井莉) som Shen Yufang bildar de ett hårdkokt par i en välproducerad sjuttiotalsrulle.

Omdöme: 3/5

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=FRWLusW4zYY
Citera
2024-07-28, 16:37
Medlem
Nån mer här som sett I Spit On Your Grave 2 (2013)?
Citera
2024-07-28, 19:24
Bannlyst
Four Riders (四骑士, Si qishi) (🇬🇧 Hongkong, 1972)

Fyra kinesiska soldater som av någon anledning slogs på den sydkoreanska sidan under koreakriget 1950–1953 reser efter krigsslutet till Seoul för att roa sig kungligt. Men en av dem, Feng Xia, hamnar genast i trubbel med ett droggäng efter att ha bevittnat ett mord på en amerikansk soldat, och han blir själv anklagad för brottet.

Med hjälp av en pistol och ett fejkat gisslantagande av en sjuksköterska fritas Feng av två av sina vänner, även om sköterskan blir assassinerad i samband med flykten. Kulan var i själva verket avsedd för Feng, och nu måste de tre hantera den uppkomna situationen.

Den fjärde ryttaren gör ett solonummer genom att söka upp drogbossen för att själv ta hand om saken, men har begränsad framgång. Småningom förenas de fyra för att ta hämnd på drogkartellen och söka rentvå sig själva.

🔷 För tiden habil action, men ganska ojämn och delvis absurd framställning.

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=XoEaldq4XxE
Film: https://www.youtube.com/watch?v=IM5P5KRSa38 (familjevänlig version)
Citera
2024-07-28, 23:18
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Batman Returns (1992)

Ett mästerverk sannerligen! Kommer ihåg bio-upplevelsen som om det vore förra året! Jäkla synd att inte Michelle Pfeiffer fick göra rollen som catwoman i en till Batman film! Strålande insats!
Citera
2024-07-29, 02:05
Medlem
Geomeisters avatar
My First Mister (2001)
https://www.imdb.com/title/tt0206963...flmg_t_104_act

En udda tonårstjej har just gått ut skolan och ska ut i vida världen. Var ska hon ta vägen?

En film med en emotjej (färgat hår, piercingar, tatueringar, har katt, fantiserar för sig själv, har inga vänner) som huvudperson. Inte riktigt mitt första val av huvudperson. Utöver mindre underliga/unika små saker kändes det här som en tuff resa att se klart... Ett deppigt tonårsdrama?

Kämpar man vidare blir filmen aningen bättre när Albert Brooks karaktär dyker. Viss humor fungerar genom filmen. Dess största fördel är att det är en indiefilm där saker får sägas och saker får hända som förmodligen inte skulle skett i en större produktion. Detta skapar en viss känsla av oförutsägbarhet. Inte alls lika fylld med klichéer som man skulle kunna tro. Kärnan i filmen visar sig vara väsentligt bättre än väntat också.

Musiken är gjord av Steve Porcaro (en av bröderna från bandet Toto). Musiken hjälper förmedla filmens huvudsakliga känsla.

IMDB ger ett schyst betyg på 7,1 / 10. Lite oväntat från mitt håll, men då filmen lyckas beröra och mestadels växer med tiden kan jag inte direkt säga emot.
Citera
2024-07-29, 15:53
Bannlyst
The Delinquent (愤怒青年, Fennu qingnian) (🇬🇧 Hongkong, 1973)

Unge A-Chang försöker få ihop tillvaron i Hongkongs skräpiga slum, men blir ständigt mobbad och involverad i bråk med stadens slödder. Relationen med pappsen havererar när han inte kan sköta sig och hantera ett jobb, och småningom tas han upp i ett kriminellt gäng som uppskattar hans korta stubin och talang för gongfu.

A-Chang förmås sedermera genom en kortare tillvaro i flärd och lyx bedra sin egen pappa genom att stjäla koden till kassaskåpet, där nycklarna till hans varulager förvaras. Gänget kan därmed göra en stöt, men i tumultet mördas pappan brutalt. A-Chang inser sitt misstag, och har nu att utkräva en blodig hämnd.

🔷 Det blir en smula märkligt när Zhang och bröderna Shao lämnar studion och ger sig ut på Hongkongs gator, dels eftersom mandarin inte är lingua franca där, men framförallt för att ljudet av tekniska skäl ändå är pålagt efteråt. Resultatet blir en tekniskt sämre produktion, men samtidigt ser vi här ett av många frön till Hongkongs senare storhetstid (1990-tal) i att skildra denna typ av miljöer och handlingar. Hårdkokt porrig action av mer brutalt snitt.

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=EMNOlGtq9hM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in