Året var
2022
Filmen var
https://www.imdb.com/title/tt1630029..._nm_0_q_Avatar
Tretton år har passerat sedan första Avatar och ungefär samma tid har passerat i denna film. Nya saker har skett, men likt livet är mycket fortfarande samma. Spontant gillar jag denna film bättre än första. Ett exempel där en efterföljare faktiskt går emot traditionen av att vara en svagare än originalet.
Grafiken är än bättre denna gång och många sekvenser samt detaljer har James Cameron fixat till riktigt bra. Handlingen tycker jag, likt första filmen, ofta går för säkert. En tittare kan gissa sig fram till mycket i filmen, men inte riktigt allt. Vet inte riktigt varför han inte ger karaktärerna ett större djup. Några lär man känna. Många blir relativt anonyma och det finns många karaktärer.
Filmen är lång och på något över tre timmar. Sista akten tar i lite för mycket. Det är välgjort, men frågan är om allt behövs? Jag tycker de kunde klippt ner en del av det för att runda av. Det "stora" felet om man ska vara sådan är att filmen försöker introducera nytt, men att likheterna till första filmen fortfarande är för starka. Ett fel så många efterföljare gör. Det mest intressanta är ju att fortsätta en saga inte att återberätta samma sak. Det här blir något av en mix (lyckas bättre än många andra efterföljare).
Förra filmen gav jag 6,5 / 10. Den här ger jag
6,8 / 10.