Året var
1985
Filmen var
Target
https://www.imdb.com/title/tt0090130..._flmg_t_62_act
En familj är splittrad. Mamman ska till Paris, pappan stannar hemma och sonen glider runt i livet utan vidare mål. I Paris händer något och snart påbörjas en knepig resa.
Det här var en märklig, men i slutändan rätt bra film. Den kom i mitten av 1980-talet då det slängdes fram actionfilmer konstant. Filmen ser mer ut som något från 1960-talet. Handlingen är inte särskilt engagerande, men det är lite kul att följa Gene Hackman och Matt Dillon ändå. Många scener löser av varandra. En del oväntat fräna actionscener och enstaka med övertygande dialog dyker upp.
Det känns som man mixat Gene Hackmans The French Connection med en av de mer tveksamma Bond-filmerna och slängt en gnutta drama. En rörig resa, men när allt var sagt och gjort måste jag ändå erkänna att jag gillade filmen.
Tror knappast det här räknas som en av Gene Hackmans stora filmer eller det genombrott Matt Dillon hoppades på, men för den som inte stänger av filmen (vilket en del verkar göra idag) är den inte så dum.
IMDB kör med 5,9 / 10. Ärligt skrivet ligger mycket av filmen under det betyget, men det som är bra är klart över.
Jag lämnade filmen med en positiv känsla.