2024-03-23, 16:18
Medlem
Svarta-Skatans avatar
The Unbearable Weight of Massive Talent (2022)

Nicolas Cage spelar Nicolas Cage, en film där Cage driver rätt hårt med sig själv, hans dåliga ekonomi som gör att han måste spela in nya filmer hela tiden, han vill diskutera gamla rollfigurer men hans familj orkar inte lyssna på hans konstant malande om sina rollprestationer. Men så får han ett välbetalt erbjudande av en Cage älskande knarkbaron som har samlat rekvisita ifrån Cages hela karriär bland annat vapnen ifrån Face/off...

Filmen är fyndig, underhållande, rolig, många vinkningar till gamla filmer med Cage. Cage har en klockren kemi med Pedro Pascal som spelar knarkbossen.

Betyget blir 4/5.

https://www.imdb.com/title/tt11291274/
Senast redigerad av Svarta-Skatan 2024-03-23 kl. 16:22.
Citera
2024-03-23, 17:44
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1995
Filmen var Nine Months
https://www.imdb.com/title/tt0113986..._flmg_t_87_act

Ett par har det perfekta livet tills kvinnan vill ha ett barn. Är relationen redo för detta? Är mannen det?

En tidstypisk komedi med Hugh Grant och Julianne Moore. Delvis dramatiskt och delvis fjantigt. En del drama fungerar och en del humor fungerar. Tyvärr blir allt väl förutsägbart och en del saker för fjantiga. Båda skådespelarna har dock stunder där de levererar.

Roligast i filmen tycker jag Jeff Goldblum och Robin Williams (RIP) är. Populärmusiken passar in och Hans Zimmers soundtrack är fint det med.

En helt okej film. Inget som riktigt särskiljer från andra liknande filmer.
Citera
2024-03-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Haha sjukaste, såg denna häromdagen med, tyckte inte den va så bra så jag somnade. Men förövrigt en bortglömd film som jag knappt trodde nån såg idag. Antar den dök upp som nyhet på nån streamingtjänst?

Senaste ja såg va kingpin. 6/10
Komedi, fick mig ett par skratt, men har skrattat mer åt andra komedier.

Handlar om en kille som är fd bowlingproffs som ska bli manager till en amishkille och så får man följa deras galna upptåg längs resans gång.

Den dök upp på Netflix som ny där. Efter en stund insåg jag att jag hade sett den tidigare för kanske 10 år sedan, men jag kom inte ihåg hur den slutade, så jag såg klart den.
Citera
2024-03-24, 01:43
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1985
Filmen var Target
https://www.imdb.com/title/tt0090130..._flmg_t_62_act

En familj är splittrad. Mamman ska till Paris, pappan stannar hemma och sonen glider runt i livet utan vidare mål. I Paris händer något och snart påbörjas en knepig resa.

Det här var en märklig, men i slutändan rätt bra film. Den kom i mitten av 1980-talet då det slängdes fram actionfilmer konstant. Filmen ser mer ut som något från 1960-talet. Handlingen är inte särskilt engagerande, men det är lite kul att följa Gene Hackman och Matt Dillon ändå. Många scener löser av varandra. En del oväntat fräna actionscener och enstaka med övertygande dialog dyker upp.

Det känns som man mixat Gene Hackmans The French Connection med en av de mer tveksamma Bond-filmerna och slängt en gnutta drama. En rörig resa, men när allt var sagt och gjort måste jag ändå erkänna att jag gillade filmen.

Tror knappast det här räknas som en av Gene Hackmans stora filmer eller det genombrott Matt Dillon hoppades på, men för den som inte stänger av filmen (vilket en del verkar göra idag) är den inte så dum.

IMDB kör med 5,9 / 10. Ärligt skrivet ligger mycket av filmen under det betyget, men det som är bra är klart över. Jag lämnade filmen med en positiv känsla.
Citera
2024-03-24, 13:39
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Tinker, tailor, soldier, spy (2011)

Klassiskt spiondrama komprimerat till filmformat.

Och det är väl filmens stora problem, historien är för komplicerad för att hasta igenom på ett par timmar.
Det gör att man får en, förvisso välgjord, men helt obegripligt film.
Vi som är lite äldre minns den fina miniserien Mullvaden från 1979.

Helhetsintrycket blir tyvärr bara 2/5
Men man har tagit med en rad fina bilar, där stjärnan nog får bli en blå Alvis.

IMDB 7,0 = 3,67/5
211819 röster.
Citera
2024-03-24, 15:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Och det är väl filmens stora problem, historien är för komplicerad för att hasta igenom på ett par timmar.

IMDB 7,0 = 3,67/5
211819 röster.
Ah. Jag såg den i tablån på Svt. Jag funderade på att ge den en chans till. Ja. Komplicerad. Jag skiter nog i den igen.

Mullvaden är alltså samma historia fast bättre?
Citera
2024-03-24, 15:30
Medlem
Madagascars avatar
Nomadland

På Svt Play nu.

Mycket bra film om modernt bilbaserat nomadliv i USA.

Frihet, skönhet, säsongsjobb, påhugg - t ex jobb på Amazons lager.

Men också en del rastlöshet, ensamhet, parkeringsplatser och fattigdom.

Inte så mycket snack - bra! Bilder, klippning, musik och bra skådespeleri - Frances McDormand är en stor skådespelare.

Återigen ett mycket bra inköp av Svt. Tack!
Senast redigerad av Madagascar 2024-03-24 kl. 15:45.
Citera
2024-03-24, 16:56
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ah. Jag såg den i tablån på Svt. Jag funderade på att ge den en chans till. Ja. Komplicerad. Jag skiter nog i den igen.

Mullvaden är alltså samma historia fast bättre?
Ja.
Det tycker i alla fall jag.
Citera
2024-03-24, 18:20
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2011
Filmen var A Dangerous Method
https://www.imdb.com/title/tt1571222..._flmg_c_15_act

En kvinna bärs motvilligt in på ett sjukhem för psykologiskt störda. Snart möter hon kända psykologen Carl Jung. Det handlar sedan om en okänd del av livet hos Carl Jung och självaste Sigmund Freud.

Snyggt filmad, kul idé (kontra alla jä**a remakes och uppföljare som görs hela tiden) och mestadels bra skådespel. Keira Knightley har den knepigaste rollen, vilket leder till överspel deluxe, men inte bara. Hon erbjuder bättre saker också. Michael Fassbender och Viggo Mortensen passar mycket bra i sina roller.

Det är uppfriskande med en mer unik handling som inte är förutsägbar. Mixen mellan intelligens och dramatik fungerar dessvärre inte hela vägen. Delar av filmen blir rätt seg och inte lika engagerande som man hoppats på.

En på många sätt bra film, men kanske för udda också. Bland in intelligens, överdrivet drama och udda sex gör det knappast till nästa stora blockbuster. Svår att rekommendera, men den har definitivt sevärda kvaliteter.

Har du sett denna film? Vad tyckte du?
Citera
2024-03-24, 19:53
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Året var 2011
Filmen var A Dangerous Method
https://www.imdb.com/title/tt1571222..._flmg_c_15_act

En kvinna bärs motvilligt in på ett sjukhem för psykologiskt störda. Snart möter hon kända psykologen Carl Jung. Det handlar sedan om en okänd del av livet hos Carl Jung och självaste Sigmund Freud.

Snyggt filmad, kul idé (kontra alla jä**a remakes och uppföljare som görs hela tiden) och mestadels bra skådespel. Keira Knightley har den knepigaste rollen, vilket leder till överspel deluxe, men inte bara. Hon erbjuder bättre saker också. Michael Fassbender och Viggo Mortensen passar mycket bra i sina roller.

Det är uppfriskande med en mer unik handling som inte är förutsägbar. Mixen mellan intelligens och dramatik fungerar dessvärre inte hela vägen. Delar av filmen blir rätt seg och inte lika engagerande som man hoppats på.

En på många sätt bra film, men kanske för udda också. Bland in intelligens, överdrivet drama och udda sex gör det knappast till nästa stora blockbuster. Svår att rekommendera, men den har definitivt sevärda kvaliteter.

Har du sett denna film? Vad tyckte du?

Jag såg den på bio så jag tyckte väldigt bra om den.
Citera
2024-03-24, 20:52
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

IMDB 7,0 = 3,67/5
211819 röster.
Finns på youtube faktiskt:

https://www.youtube.com/playlist?lis...XG6_wGdlssG22y

Jag läste att när de skulle filma scenerna i Brno så gjorde de det i Glasgow. De tyckte Glasgow såg ut att ligga bakom järnridån :-)
Senast redigerad av Madagascar 2024-03-24 kl. 20:56.
Citera
2024-03-25, 00:02
Tár från 2022

En bra påminnelse om varför jag helst undviker nya filmer. Skulle man bry sig om huvudpersonen? Hon är stel och ointressant. Nästan alla personer i filmen är banalt tråkiga. Hur filmen ses som anti-soke förstår jag inte. En neger i filmen kallar sig för BIPOC vad det nu är och han är trött på vita klassiska kompositörer. Hur någon, som inte är galen, orkar vara lärare i dagens samhälle är svårt att förstå. Handlingen i filmen är ointressant: en begåvad lesbisk maestro dirigerar, samtidigt som små antydningar om att hon favoriserar unga snygga flickor omger henne. Alla i filmen är sorgliga. Filmen är lång. Jag ångrar att jag såg den. Filmen är en bra beskrivning över västerlandet förfall. Asiaterna i slutet känns mycket mer humana och varma än de äckliga stereotypa musikerna i Berlin. Fy fan! Filmkritikerna visar sig återigen vara tondöva och helt en produkt av sin samtid och sitt samröre, människor helt utan själ och egen vilja. I slutet petar de in lite skön elektronisk musik i eftertexterna, alltid något. Homosexuella ska inte ha barn. Punkt.

2/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in