2022-12-07, 13:47
Medlem
Ambelains avatar
"Weird: The Al Yankovic Story" - (2022)
https://www.imdb.com/title/tt17076046/

Daniel Radcliff, Evan Rachel Wood, Conan O'Brian, m.fl.

---

Den ultimata biografin om Weird Al Yankovic liv och leverne, så som det utspelade sig.

Men ingen dokumentär, utan en Bio Pic. I samma stil som "Rocket Man" och den där om Freddy Mercury, eller Mötley Crüe ("Dirt") kanske.

Huvudrollsinnehavaren är ingen mindre än "Harry Potter" him self, fast rejält styrketränad, och orakad på bröstet, och man får lov att följa honom från Als barndom hos sina grymma föräldrar, som var vanvettigt fientligt inställda mot den unge Als nymornade intresse för dragspel.
Pappan slog t.o.m. ner dragspelsförsäljaren när han försökte sälja ett till Al.
Men han fortsatte odla sitt intresse i hemlighet, genom att spela tyst (hans mamma smygköpte dragspelet åt honom eftersom hon skämdes för att han blivit så illa misshandlad) så att inte elaka pappan skulle höra.

Men säg den lycka som varar ...

En vacker dag, i tonåren nu, blir Al hembjuden av sina coola klasskompisar till en hemmafest.
Det han inte visste, var emellertid att det var en hemlig "Polka-fest."
Och Al som hade lurat sin far genom att bädda ner en halmgubbe i sängen, så att han skulle luras tro att Al sov gott därhemma.
Jaja ... där och då så tog allt nästan slut iaf. Och exakt hur kommer jag inte förklara här.

Sen får man ändå följa Al när han tar sina första stapplande steg in på kändisskapets snåriga vägar.
Lyckost Al, förresten, som av en slump råkar bli framgångsrik redan på första försöket.

Äntligen hade han hittat sin livsuppgift - "att skriva nya texter till redan existerande låtar som någon annan hade gjort."
Och han kastades rakt ut i kändislivets virrvarr, med kändisfester och dekadens som omedelbara följeslagare.

Fast det kom ändå en till följeslagare till slut, som inte skulle släppa sitt grepp så lätt om honom.
"Madonna" nämligen !!!
Madonna hade tydligen fattat tycke för den stilige Al Yankovic, och blivit imponerad av hans litterära slagfärdighet.
Hon gjorde nu allt för att de båda skulle bli ett par, så att han skulle kunna skriva nya ord till en sång som någon annan hade skrivit åt henne.

Ett hett kändispar blev de, Madonna och Al Yankovic.
Och konstigt nog så hade jag aldrig hört talas om det tidigare, men tydligen var det så.

Fast Madonna är ju Madonna ... med allt vad det innebär.
Och knarkbaronen Pablo Escobar är Pablo Escobar.
Han Älskar Al Yankovic också, mer än något annat verkar det som.

Det kan man ju fråga sig hur det kommer att sluta.
Madonna, Pablo Escobar ... och Al Yankovic ... där kan man snacka om trekantsdrama.

Tyvärr slutar filmen mycket tragiskt.
Oväntat tragiskt får man nog lov att säga.

---

Som Bio-Pic räknad var det en intresseväckande och faktaspäckad film.
Det var mycket som jag aldrig hört talas om tidigare som nu blev förklarat.

Dessutom på ett underhållande och dramatiskt sätt.

Skådespelarna som spelade verklige personer gjorde ett bra jobb.
Även om jag faktiskt aldrig gillat vare sig Harry Potter, eller Daniel Radcliff, blev ändå nöjd med hur pass seriöst han antog utmaningen det måste ha varit att spela en så mångfasetterad och djupbottnad karaktär som Weird Al Yankovic.

Roligt blev det ibland också.
En del kända personer var med i filmen, särskilt i en scen var gamla 70-talskändisar är på fest tillsammans.

---

Och faktiskt var den lite rolig ibland också.

Överlag var den kanske inte "All That" som man kanske hade velat hoppas på.
Men vissa scener var faktiskt ganska så välgjorda, och därför roliga också.

Särskilt när seriösa skådespelare spelar verkligt seriöst fast det är ett bakomliggande komiskt, dråpligt, skeende, då kan det bli bra resultat - och så blev det verkligen här.

Och Weird Al är själv med i filmen.
Jag kände först inte ens igen honom, men han spelar en av två skivbolagsdirektörer som dissar den unge Al ganska hårt.

---

Så det är en film som man inte direkt mår dåligt av att ha sett.

Frågan är väl om det är en komedi eller en parodi.
Det bästa var kanske att det parodiska aldrig går till överdrift, som det ju annars så ofta brukar vara i sådana filmer.

Och eftersom alla gillar Weird Al Yankovic så är det knappast nån större överraskning att rekommendera andra att se på den.

Den går helt klart hem i stugan.

Tydligen spelades den in på bara runt två veckor eller nåt sånt.
Jag vet inte om två extra veckor had ekunnat göra så mycket mer för att förbättra ... kanske bara i det mer subtila skådespeleriet isf.
Men som jag skrivit så är det inte att man saknar någont direkt.

Den är godkänd, med plus i kanten.

Jag kanske t.o.m. kommer visa den för någon annan också.

---

Betyg_

3 av 5
Citera
2022-12-07, 14:28
Medlem
Linda.Hermosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
"Weird: The Al Yankovic Story" - (2022)
https://www.imdb.com/title/tt17076046/

Daniel Radcliff, Evan Rachel Wood, Conan O'Brian, m.fl.

---

Den ultimata biografin om Weird Al Yankovic liv och leverne, så som det utspelade sig.

Men ingen dokumentär, utan en Bio Pic. I samma stil som "Rocket Man" och den där om Freddy Mercury, eller Mötley Crüe ("Dirt") kanske.

Huvudrollsinnehavaren är ingen mindre än "Harry Potter" him self, fast rejält styrketränad, och orakad på bröstet, och man får lov att följa honom från Als barndom hos sina grymma föräldrar, som var vanvettigt fientligt inställda mot den unge Als nymornade intresse för dragspel.
Pappan slog t.o.m. ner dragspelsförsäljaren när han försökte sälja ett till Al.
Men han fortsatte odla sitt intresse i hemlighet, genom att spela tyst (hans mamma smygköpte dragspelet åt honom eftersom hon skämdes för att han blivit så illa misshandlad) så att inte elaka pappan skulle höra.

Men säg den lycka som varar ...

En vacker dag, i tonåren nu, blir Al hembjuden av sina coola klasskompisar till en hemmafest.
Det han inte visste, var emellertid att det var en hemlig "Polka-fest."
Och Al som hade lurat sin far genom att bädda ner en halmgubbe i sängen, så att han skulle luras tro att Al sov gott därhemma.
Jaja ... där och då så tog allt nästan slut iaf. Och exakt hur kommer jag inte förklara här.

Sen får man ändå följa Al när han tar sina första stapplande steg in på kändisskapets snåriga vägar.
Lyckost Al, förresten, som av en slump råkar bli framgångsrik redan på första försöket.

Äntligen hade han hittat sin livsuppgift - "att skriva nya texter till redan existerande låtar som någon annan hade gjort."
Och han kastades rakt ut i kändislivets virrvarr, med kändisfester och dekadens som omedelbara följeslagare.

Fast det kom ändå en till följeslagare till slut, som inte skulle släppa sitt grepp så lätt om honom.
"Madonna" nämligen !!!
Madonna hade tydligen fattat tycke för den stilige Al Yankovic, och blivit imponerad av hans litterära slagfärdighet.
Hon gjorde nu allt för att de båda skulle bli ett par, så att han skulle kunna skriva nya ord till en sång som någon annan hade skrivit åt henne.

Ett hett kändispar blev de, Madonna och Al Yankovic.
Och konstigt nog så hade jag aldrig hört talas om det tidigare, men tydligen var det så.

Fast Madonna är ju Madonna ... med allt vad det innebär.
Och knarkbaronen Pablo Escobar är Pablo Escobar.
Han Älskar Al Yankovic också, mer än något annat verkar det som.

Det kan man ju fråga sig hur det kommer att sluta.
Madonna, Pablo Escobar ... och Al Yankovic ... där kan man snacka om trekantsdrama.

Tyvärr slutar filmen mycket tragiskt.
Oväntat tragiskt får man nog lov att säga.

---

Som Bio-Pic räknad var det en intresseväckande och faktaspäckad film.
Det var mycket som jag aldrig hört talas om tidigare som nu blev förklarat.

Dessutom på ett underhållande och dramatiskt sätt.

Skådespelarna som spelade verklige personer gjorde ett bra jobb.
Även om jag faktiskt aldrig gillat vare sig Harry Potter, eller Daniel Radcliff, blev ändå nöjd med hur pass seriöst han antog utmaningen det måste ha varit att spela en så mångfasetterad och djupbottnad karaktär som Weird Al Yankovic.

Roligt blev det ibland också.
En del kända personer var med i filmen, särskilt i en scen var gamla 70-talskändisar är på fest tillsammans.

---

Och faktiskt var den lite rolig ibland också.

Överlag var den kanske inte "All That" som man kanske hade velat hoppas på.
Men vissa scener var faktiskt ganska så välgjorda, och därför roliga också.

Särskilt när seriösa skådespelare spelar verkligt seriöst fast det är ett bakomliggande komiskt, dråpligt, skeende, då kan det bli bra resultat - och så blev det verkligen här.

Och Weird Al är själv med i filmen.
Jag kände först inte ens igen honom, men han spelar en av två skivbolagsdirektörer som dissar den unge Al ganska hårt.

---

Så det är en film som man inte direkt mår dåligt av att ha sett.

Frågan är väl om det är en komedi eller en parodi.
Det bästa var kanske att det parodiska aldrig går till överdrift, som det ju annars så ofta brukar vara i sådana filmer.

Och eftersom alla gillar Weird Al Yankovic så är det knappast nån större överraskning att rekommendera andra att se på den.

Den går helt klart hem i stugan.

Tydligen spelades den in på bara runt två veckor eller nåt sånt.
Jag vet inte om två extra veckor had ekunnat göra så mycket mer för att förbättra ... kanske bara i det mer subtila skådespeleriet isf.
Men som jag skrivit så är det inte att man saknar någont direkt.

Den är godkänd, med plus i kanten.

Jag kanske t.o.m. kommer visa den för någon annan också.

---

Betyg_

3 av 5
Vad bra du skriver. Din recension gör att man blir sugen att se den!
Citera
2022-12-08, 19:01
Medlem
Mirrors (2008)

En före detta polis, Ben (Kiefer Sutherland), får jobb som väktare nattetid på ett stort gammalt varuhus i New York som utsatts för en brand där många omkom. I varuhuset finns många speglar, och de är alla putsade, eftersom den nye väktarens föregångare av någon anledning var besatt av att just putsa dem. Speglarna börjar visa honom fragment av det som hände under branden, och snart händer ännu värre saker.

Ben får en ledtråd om vad de skräckartade och hotfulla skeendena kan grunda sig i, och börjar söka efter spår, och det blir förutsägbart ett tag, men slutar inte helt som man väntat sig. Faktiskt helt OK, och rätt obehaglig på sina ställen.
Citera
2022-12-10, 10:06
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Black rain (黒い雨 / Kuroi ame) (1989) (jp)

Sjätte augusti 1945, på morgonen. En atombomb släpps över Hiroshima, och invånarna dödas och lemlästas i olika grad beroende på närheten till centrum. En del förintas omedelbart, andra blir svårt brännskadade, andra får lindrigare skador av omedelbar röntgenstrålning och andra effekter.

I omgivningen finner vi Yasuko, en flicka i färd med att hjälpa till vid en flytt i en grannby då bomben detonerar och orsakar bränder och tumult. Hon tar vägen tillbaka till stan med båt, och erfar då ett svart regn, likt oljeklumpar som lägger sig över hår, ansikte och kläder.

Några år senare avlider många av strålskador, och en förbannelse drabbar särskilt kvinnor som upplevde skenet av bomben eller på annat sätt utsattes för dess effekter. Ska Yasuko kunna gifta sig, kan hon få barn?

Betyg: ★★★ / 5

IMDB: 7.9 / 10

Trailer
Citera
2022-12-10, 16:42
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Emancipation - Dec 2022 -
https://www.imdb.com/title/tt12530246/?ref_=tt_urv
Med Will Smith.
Ingen höjdare, dåligt ihop-sammansättning b.la.
03/10 från mig.
Citera
2022-12-10, 17:23
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2002
Filmen var Frida
https://www.imdb.com/title/tt0120679..._flmg_t_38_act

Porträtt av en mexikansk kvinnlig konstnär från 1920-talet spelad av Salma Hayek. En varierad film i handling och humör. Ett händelserikt liv som ger flera olika delhandlingar.

Kända namn som Geoffrey Rush, Antonio Banderas och Edward Norton dyker upp. Samtliga i mindre biroller. Kul val av roller och gav kul inslag i filmen, men man ska veta att de inte är med särskilt mycket. Salma Hayek och speciellt Alfred Molina håller intresset uppe.

Då filmen har konst som övergripande handling är även scenerna ofta snyggt gjorda med olika tricks. Färgglada scener och Mexiko gör sig bra på film.

En anledning till att du kanske inte hört talas om filmen är det sexuella. Scenerna är inte så farliga i sig, men det är mycket sex och naket. Ingen familjefilm direkt.

Det som gjorde att jag inte föll helt för filmen var att det är otroligt många mindre tvistar. En scen presenterar t.ex. sorg, hat, skuld och nästa scen vänder till annan känsla. För att nästa vänder igen och två scener fram är det ny känsla. Det blev väldigt spretigt. Inget emot enskilda scener, men helheten nådde inte hela vägen.

Ändå. Finns mycket välgjort med denna film och betyg på IMDB är bra. Gillade en hel del. Har du sett denna film? Vad tyckte du?
Citera
2022-12-10, 17:33
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Med Will Smith.
03/10 från mig.
Vad menar du med ”ihop-sammansättning”?
Citera
2022-12-10, 17:52
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vad menar du med ”ihop-sammansättning”?
Manus & klipp samt att det känns mera som 'titta på mig, jag är W.S', än film om ämnet.
Citera
2022-12-10, 17:55
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Med Will Smith.
03/10 från mig.
Det var den senaste filmen jag såg.
Tyckte den var mycket välgjord.
Inte världens bästa dialoger, inte världens bästa handling men den är sevärd. Mycket äventyrlig…
Citera
2022-12-11, 00:42
Bannlyst
The Golden Compass.
En riktigt klasser som jag inte hade sett på jääävligt länge!
Rekomenderas starkt!
Citera
2022-12-11, 05:09
Medlem
Nilsbofinks avatar
Bullet Train

Blixtrar till här och var med lite humor, skådespelarna håller bra klass med Brad Pitt i huvudrollen. Lite småskön film om en otursförföljd tjuv på ett tåg i Japan som drabbar samman med olika yrkesmördare som efterhand bland diverse prat om personlig utveckling och Thomas the tank engine upptäcker att deras respektive uppdrag har något gemensamt. Går lite till överdrift mot slutet och manusförfattaren har kollat lite för mycket på Guy Ritchies filmer och regissören lite för mycket på Quentin Tarantinos filmer

Betyg: 6 av 10
Citera
2022-12-11, 10:49
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Pinocchio (2022) (en-us)

Animerad musikal (live action) efter mönster av 1940 års klassiska film. Handlingen följer tätt originalet, med en del markanta undantag. Exempelvis har referenser till tobak och alkohol eliminerats för att bättre passa en ängslig nutid.

Mer allvarligt är en medveten anpassning till modern wokism, dessvärre ett stående inslag i Disneys produktioner under senare år. Bland annat har Blå fén, som i 1940 års version är en blond mö, ersatts med en negress. Även skolbarnen är av nutida etniskt blandat slag.

Man kan förstå den välvilliga orsaken härtill, men det är en form av retroaktiv redigering av kulturen som inte är godtagbar, i likhet med hur man har förskönat böckerna om Pippi Långstrump.

1940 års mästerverk står sig gott, och är en för tiden bländande teknisk prestation. 2022 års uppgradering är härvidlag blott en billig kopia, vars främsta syfte tycks vara att föra fram en politisk agenda. Men jag ger ändå gärna en stjärna för det artistiska hantverket.

Betyg: ★ / 5

IMDB: 5.1 / 10

Trailer
Senast redigerad av provinsen-taiwan 2022-12-11 kl. 11:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in