2023-10-13, 22:37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Vad kul att du såg denna obskyra pärla. Eller pärla, så jävla bra är den inte, filmen, men hyfsat unik och skruvad. Juraj Herz har annars gjort betydligt bättre filmer. Morgiana (1972) eller The Cremator (1969) för att nämna ett par.
Ja, det var väl du som tipsade om den för länge sedan.
Och historien var för galen för att bli osedd.

"Att se listan" blir allt längre.
Citera
2023-10-14, 14:14
Medlem
Bartman777s avatar
Robin Hood: Prince of Thieves (1991)
https://www.imdb.com/title/tt0102798/

Handling, saxat från imdb: "Robin Hood decides to fight back as an outlaw when faced with the tyranny of the Sheriff of Nottingham."

Jag förstod kanske på förhand att det inte skulle bjudas på några väldiga överraskningar under denna film.
Men jag hade ändå väntat mig mer när skådespelare som Kevin Costner, Morgan Freeman och Christian Slater var med, det är ändå skådespelare jag uppskattar.

Filmen kändes väldigt gay och klyschig. Det var väldigt förutsägbart och repliker som känns uttjatade. Ni vet det här "save yourself, go on without me" - "Never, i will stay and save you" osv.

Filmen kändes väldigt fånig och halvhjärtat gjord. Disneys tecknade Robin Hood är bättre, så nästa gång jag blir sugen på Robin Hood får det bli den, eller Men in Tights som också är bra.
Citera
2023-10-14, 21:55
Medlem
Avgrunden (2023)
Katastroffilm som utspelar sig i Kiruna och gruvan där. Gillar inte denna film, skådespelarna
är så trista och intetsägande. att jag skiter i om familjen klarar sig eller inte.
Har inget emot att filmer speglar hur samhället ser ut, men känns som det i denna film
är så överdrivet och onaturligt , etniciteter och sexualiteter. starka kvinnor och tafatta män

Betyg 1/5
Senast redigerad av mangne 2023-10-14 kl. 22:12.
Citera
2023-10-14, 22:21
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2009
Filmen var The Devil's Tomb
https://www.imdb.com/title/tt1147687..._flmg_t_30_act

En man (typ arkeolog) skickar meddelande från ett uppdrag och behöver bli räddad, men räddad från vadå? Vad är det som hänt?

En film där "hur bra är den egentligen?" inte ingick i mina tankar utan snarare "hur dålig är den?". 3,7 / 10 på IMDB kan ge en annan indikation till kvaliteten. Det känns som man gjorde några scener och sedan fortsatte man manus i rasterna mellan filmandet. Går filmen ihop handlingsmässigt? Varför är majoriteten av rollerna så dumma?

Det mest intressanta är egentligen att det är Sean Connerys son Jason Connery bakom filmen och en minst sagt blandad skara skådespelare.

En film som man lätt kan gömma i någon gammal utgrävning. Inte många lär sakna den!
Senast redigerad av Geomeister 2023-10-14 kl. 22:23.
Citera
2023-10-15, 10:18
Medlem
Let me fall (2018)
Isländsk film. Man får följa några tjejers väg in i drogernas värld. Baserat på sanna berättelser.

Tyckte att det var väldigt bra skådespel men ibland rätt jobbiga scener... Detta är en film som man ser en gång men som man tänker på efteråt. Känns även lite som en sån film som de visar i skolorna osv för att varna unga för droger. Oavsett så var den väldigt bra och sevärd.

https://m.imdb.com/title/tt7358598/

Betyg: 6,5/10
Citera
2023-10-15, 12:08
Medlem
Ambelains avatar
"Golda" - (2023)
https://www.imdb.com/title/tt14454876/

Helen Mirren, Dvir Benedek, m.fl.

---

En film om, "Sexdagarskriget" mellan Israel, Egypten och Syrien, skildrat från premiärminister Golda Meirs perspektiv. En effektivt sminkad Helen Mirren ger en väldigt porträttlik version av Golda Meir.

Det är ju inte en lång tidsperiod det är tal om, bara en veckas tid ungefär. Men för en liten film passar det bra.

I början går alltså Egypten till attack, över Röda havet - trots att Israel hade sina förvarningar (som de inte ville riserkera avslöja genom att gå till anfall först, så de lät attacken ske).
Men, allt gick mycket bättre - för angriparna - än vad Israels bedömare hade kunnat tro - och snart fanns de sig på den förlorande sidan av kriget.
En av generalerna blev tydligen så djupt påverkad av kraften i attacken, och arabernas seger, att han nästan började gråta. Golda Meir fick lov att trösta honom.

Det va riste bara han, utan de israeliska förlusterna var höga och det blev snabbt en så stor kris att atombomberna plockades fram ur sina gömmor.

Till slut lyckades de emellertid - med hjälp av Golda Meirs trygga uppmuntran - stämma i strömmen, och de kunde börja slå tillbaka.

Nu var de ute efter blod, och alla ville lära Nasser en minnesbeta han sent skulle glömma.
Så Henry Kissinger fick gripa in och säga åt dem på skarpen att så där gör man inte. Inte utplåna egyptiernas "Pride and Glory" bara för att man kan. Bättre att ta ett steg tillbaka och få till en diplomatisk lösning innan allt gick för långt. Tex genom att bara erkänna att egyptierna lyckades ge israelerna en ordentlig smäll på fingrarna, så blir de glada och nöjda och kan dra tillbaka sina trupper. De stackars småpojkarna ville ju bara ha ett litet erkännande, som "ersättning" för den skam de fick utstå förra gången när Israel verkligen utplånade hela den egyptiska militära kapaciteten.
Även de bittraste ovänner kan ju bli bästa vännerna, efter ett slagsmål. Då kan de sitta och dricka tillsammans och skratta åt varandras magsupar och käftsmällar, ge varandra erkännanden för de smällar de fick in och skratta åt de de missade ...
Som småpojkar med andra ord, helt enkelt ...
Fast på riktigt, här ... och med riktiga liv som offrades. På riktigt.
Nasser var förmodligen inte riktigt klok ...

Sen slutade filmen med ett överraskande freds- och samarbetsavtal med Egypten, och både Golda Meir och Nasser stod och mös tillsammans som gamla goda vänner som bara hade retats litet med varandra.

---

Jag har sett en del dokumentärer om denna händelsen, så det var inte så många överraskningar precis.
Några småsaker som inte hade omtalats så mycket tidigare fick förvisso lite mer uppmärksamhet här.
Och särskilt intressant blev det ju eftersom man tillät sig att visa sig svaga - genom att skildra hur stämningen såg ut vid staben där i det inledande skedet av det korta lilla kriget, när det såg ut som att Egypten inte kunde hejdas.

Annars var det en välgjord film, och det var lite imponerande att se hur Helen Mirren hade låtit sig bli sminkad. Fast samtidigt så är det svårt att riktigt förstå poängen med att åta just Helen Mirren spela en så fysiskt annorlunda uppenbarelse som Golda Meir (som ju var tjock, grov och maskulin).
Det ä sju inte så att Israel inte har egna skådespelarinnor som hade kunnat anta den rollen minst lika bra, och med bättre porträttlikhet redan från början.

---

Jag brukar vanligtvis gilla filmer som skildrar historiska skeenden från "ledarskapets perspektiv" så på det sättet var detta en intressant film. Det blir ju en annan sorts "action," som skiljer sig något från perspektivet närmare hetsluften, från bottenperspektivet. Men det betyder inte att det blir mindre intressant eller spännande - tycker jag iaf.

Som historieintresserad gillade jag alltså filmen.
Tänkvärt också, förresten, att just denna filmen, med just den historiska handlingen, spelades in och hade premiär just nu, så nära inpå den palestinska attacken.
Hade jag inte vetat bättre så skulle jag tro att det var en slags förberedelse för publiken, så att de skulle förstå vad som står på spel.

---

Filmen var välgjord, som sagt, på alla de sätt en sådan film kan sägas vara välgjord. Och tydligt gjord med en internationell publik i åtanke (jag har sett en hel del israeliska filmer som har bara en hemmapublik i fokus, och som med alla sådana filmer så kan det ibland vara svårt att rätt förstå allt).

Det enda jag inte gillade så mycket var Golda Meirs personliga vedermödor. Det var faktiskt inte så bra filmat och kändes lite ... sisådär.
Se den gärna om ni är historieintresserade. Ni kommer helt säkert inte att bli besvikna.
Men tänk på att det inte är en "Actionfilm" utan fokuserar på stämningen, reaktionerna och samtalen högst uppe i landets ledning. Det finns några få scener som skildrar lite av krigslivet i fält, men inget so hade kunnat hålla för en sk "krigsfilm." Detta är, som sagt, inte en Sådan film helt enkelt.

Annars:

Betyg:

3.9 av 5
Citera
2023-10-15, 12:33
Medlem
Ambelains avatar
"The Land that Time Forgot" - (1974)
https://www.imdb.com/title/tt0073260/

Doug McClure, Susan Penhaligon, m.fl.

---

Herregud ...

En så vansinnig film att jag knappt ens kunde somna ... =)
Om det påminde om något, så var det den där vansinnige 50-talsfilmmakaren som Johnny Depp gjorde komedi-biografi om. Han som hade gjort "Planet 9 from Outer Space" - Ed Wood.

Ni som sett den filmen (om Ed Wood) förstår vad jag menar, särskilt om jag ber er minnas scenerna med "farliga djur som skådespelarna slåss för sina liv mot".
Kramdjur alltså, som inte rör sig utan skådespelarna håller kramdjurens kroppar och flaxar omkring med dem. Eller att någon bakom kameran slår med en djurdocka rakt på skådespelarna, så at det "ska se ut som om djuren går till attack" (fast egentligen ser det ju bara ut som om någon håller i dockan och slår den i huvudet på skådespelarna ... ).

Ja så är det i denna filmen också.
Fast här är det "dinosaurier" (eller vad det nu egentligen är för något).
De ser ofta mest ut som någon träställning som man hängt en plastpåse över, och ritat en arg mun på.
Sen slår man med den på skådespelare ... =)

Hahaha ... ja, jag vet faktiskt inte hur jag annars ska förklara.

---

Handligen då?
Jo, det är en tysk ubåt i centrum av handlingen som skjuter ett engelskt skepp i sank.
Sen lyckas de bli överrumplade i en dimma av de nu skeppsbrutna - eftersom ubåten går upp till ytan ovetandes om de skeppsbrutnas position precis där ubåten ska dyka upp.
Så engelsmännen tar tillfället i akt och bordar ubåten, slår kaptenen medvetslös och tar kontrollen över ubåten.

Sen övergår kontrollen från den ena sidan till den andra, några gånger.
Slutligen kommer de i land ... på en mysko ö som de inte hade på sina sjökort.

Väl i land så möttes de av den förskräckliga synen av vandrande plastpåsar som någon hade målat arga munnar på.
Dessa plastpåsar försökte til råga på allt äta opp sjöfararna, den ene efter den andre.

Och ... vänta nu litet grand ... det levde inte bara plastpåsar på den mystiska ön.
Där bodde Neandertalare också.
Och de var minst lika blodtörstiga som plastpåsarna.

Nu var goda råd dyra.

---

Ja ...
Filmen var jättedålig.
Hemskt dålig t.o.m.

Jag vet inte om jag kan rekommendera den ens för någon som har dålig filmsmak.
Fast konstigt nog så var det en hel del som skrev att de gillade filmen (på Imdb's kommentarssida).
Och det må väl vara som det är med den saken.
Själv var det inget jag ville se på nytt.

Jag är inte jätteförtjust i att skratta åt ofrivilligt roliga scener, så tråkig är jag.
Men för de av er som gillar sånt - håll till godo för här får ni nog ert lystmäte mätt.
Med råge, och mer därtill.

Jag började se filmen tan att förstå att det var en division lägre än B-film.
Men nu när jag tänker tillbaka så borde jag kanske ha förstått någonting när jag såg hur ubåtens inre hade designats.
För någon ubåt såg det inte ut som - mer som ett helt vanligt rum som någon hade ställt upp bord och väggplattor med "ubåts-instrument" fastskruvade på.

Men eftersom jag inte anade oråd så varjag fortfarande beredd att låta mig luras - så länge handlingen bara hade varit tillräckligt trovärdig.
Det var den inte.

Det bästa med filmen bedömer jag själva slutscenen var, där eftertexterna rullade.
Då visste jag ju åtminstone att filmen var slut.
Det gjorde mig glad.

---

Betyg:

0.1 av 5
Citera
2023-10-15, 15:28
Medlem
Madagascars avatar
Fritt fall. Bio.

Familjefar omkommer efter ett fall i alphus. Hustru blir anklagad...

Med ypperliga tyska Sandra Hüller.

Filmen får poäng för att det är en hyffsat originell historia berättad på hyffsat originellt sätt. Bra skådisar. Men den får avdrag för att Hüller genomgående talar bruten engelska när alla andra talar franska. Vidare avdrag för vidrigt påträngande musik. Stora delar av filmen utspelar sig i en rättssal, vilket är lite intressant för att det är en fransk rättsprocess som åtminstone jag inte sett förut - men det blir alledeles för mycket dialog. Snack snack... Dåliga filmmakare förstår inte eller klarar inte av att låta bilder tillsammans med ljud/dialog förtälja historien - inte förlita sig enbart på ljud/dialog. Den här filmen har alldeles för mycket dialog.

Imdb ger tydligen filmen 7.9: https://bästfilm.se/

Det är för högt. Jag ger den 6 av 10.
Senast redigerad av Madagascar 2023-10-15 kl. 16:26.
Citera
2023-10-15, 16:33
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2013
Filmen var Snowpiercer
Språk: En gnutta koreanska / engelska
https://www.imdb.com/title/tt1706620..._flmg_c_23_act

Ett misslyckat miljöprojekt lade nutiden i någon slags vintertid. Majoriteten av mänskligheten dog ut, men en man såg det komma och byggde ett special tåg där de få överlevande fick vara. Mänskligheten visar dock sin dåliga sida med att dela in folk på ett sätt inte alla uppskattar.

Det här är en blandning mellan amerikansk och koreansk film som fungerar bra. Chris Evans (mest känd som Marvels Captain America) är huvudrollen och en mängd olika roller finns med. Däribland några koreanska. Visst är det lite för mycket action ibland (på ett sätt jag inte uppskattar), men skådespeleriet har en del riktigt bra sidor här med. Det finns även ett djup. Inte bara slumpmässiga strider.

Mixen amerikanskt, koreanskt, action och sci-fi ger en bra upplevelse. Då jag hellre går bakåt i tiden för film väntade jag mig inte något särskilt. En halvdan actionrulle kanske? Men är glatt överraskad. Den här får tummen upp!
Citera
2023-10-16, 11:07
Medlem
Bartman777s avatar
Rumble in the Bronx (1995)
https://www.imdb.com/title/tt0113326/

Handling, saxat från imdb: "A young man visiting and helping his uncle in New York City finds himself forced to fight a street gang and the mob with his martial art skills."

Den här filmen känns lite kult tycker jag, jag har alltid gillat den sedan jag först såg den runt millennieskiftet. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, om det är nostalgi som gör att jag gillar den eller så. Det är en skön, lätt film helt enkelt i mitt tycke.
Citera
2023-10-16, 11:24
Medlem
Gurkninjas avatar
Såg Inherent Vice från 2014 för några dagar sedan. Helt okej ändå. Brukar inte gilla Joaquin Phoenix något speciellt, men här gör han det ändå rätt bra. Vissa scener fick det att krypa i kroppen av andrahands-skam dock. Men kul idé och rätt snyggt filmad. 6 av 10 vill jag ge den.

https://www.imdb.com/title/tt1791528/
Citera
2023-10-17, 17:41
Medlem
Bartman777s avatar
The Godfather Part II (1974)
https://www.imdb.com/title/tt0071562/

Handling, saxat från imdb: "The early life and career of Vito Corleone in 1920s New York City is portrayed, while his son, Michael, expands and tightens his grip on the family crime syndicate."

Jag vet att många säger att de föredrar denna uppföljare före första filmen.

Jag säger såhär:
För att vara en uppföljare så är det här riktigt bra. Jag tycker inte alls filmen känns lång trots att den är nästan tre och en halv timme.
Jag följer handlingen med engangemang. Det jag kan tycka är tråkigt för min egen del, är att jag inte riktigt hänger med i handlingen alla gånger, vem som försöker gå bakom vems rygg och varför vissa saker sker. Det är lite tråkigt, för jag vill förstå det jag ser.

Men ändå är det en mycket bra film, den sköna stämningen från första filmen är kvar, vilket är en väldigt viktig del i både första filmen och denna.

Men är den bättre än första filmen som så många säger? Nej det tycker jag absolut inte.
Första filmen är för mig det största verket i filmhistoria någonsin. Det finns inget jag sett som kommer i närheten av den.
Jag brukar inte betygsätta filmer med en siffra, men jag tror jag gav första Gudfadern 12/10 bara för att illustrera hur mycket jag tycker om den. Denna uppföljare skulle jag nog ge 9/10. Den är grymt bra, men inte alls lika bra som första.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in