2023-05-15, 01:40
Medlem
calvinclowns avatar
Såg filmen Parasit. Koreansk. Antagligen syd. Den var sevärd. Gav den en 7a men hade velat ge en 7,5. Annorlunda film. Se den.
Citera
2023-05-15, 13:21
Medlem
Chrinolinas avatar
Tills döden skiljer oss åt ( Deceived) 1991

Goldie Hawn spelar frun i en lycklig familj. Maken dör sedan i en bilolycka. Upptäckter sker sedan under filmens gång, inget är vad det torde vara.
Filmen börjar bra, men tyvärr blir den snabbt förutsägbar och inte särskilt trovärdig.
Hade också lite svårt för allas vår tjej, Goldie i en seriös roll. Synd, jag älskar den här typen av film.
Diss från mig. 5,5 / 10

IMDb: : Tills döden skiljer oss åt
https://www.imdb.com/title/tt0101694/
Senast redigerad av Chrinolina 2023-05-15 kl. 13:24.
Citera
2023-05-18, 05:07
Bannlyst
Hip hip hurra

Trist film, men ordentlig och nedåtriktad. Stellan gör du en bra roll i denna filmen.

6/10
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2023-05-18 kl. 05:32.
Citera
2023-05-18, 14:13
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keramik-Kalabalik
Som sagt. Filmen är skittråkig. Men det var kul och se vissa skådisar innan de blev mer upptagna i andra filmer och tv-serier.
Isf kan jag rekommendera dig en film med Robert Redford i huvudrollen:
"Jeremiah Johnson"

Den kommer du att älska. En ny favorit för dig med andra ord.

Och om du inte kan få nog, så kan jag ge dig ett annat tips:

"Mr Turner"
Den handlar om en engelsk konstnär som har målat kända tavlor och haft sig.

"The French Lieutenant's Woman"
Jeremy Irons och Meryl Streep
En film gjord som om det vore en tavla.

Nu har du hela helgens filmprogram, klappat och klart för bara dig.
Så jag förväntar mig inget tack, men du kan åtminstone skicka en slant.
Citera
2023-05-18, 14:25
Medlem
Carl Serungs avatar
Murder mystery.
Jennifer Aniston och Adam Sandler i en whodunnit film.
Rätt rolig och Jennifer Aniston är ju rätt trevlig att kolla på.
Betyg 3/5
Citera
2023-05-18, 16:47
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1966
Filmen var The Appaloosa
https://www.imdb.com/title/tt0060120..._flmg_t_28_act

Inte att blandas ihop med Appaloosa från 2008 med Viggo Mortensen och Ed Harris.

Handlingen är ungefär så klassisk western det kan bli, men istället för att göra en simpel actionfilm har de med Marlon Brando (vilket innebär att filmen får en mer unik karaktär). Efter filmen läste jag baksidan och de berättade verkligen hela handlingen... Skippa att läsa på utan ge den en chans ifall intresset finns.

Det är däremot inte handlingen i sig som gör filmen underhållande utan hur de berättar A till B. Flera scener är oväntade och minnesvärda. Likt t.ex. Once Upon A Time In The West är det en stilren och snygg film. Estetiskt gör den många rätt. Musiken är inte dum heller. Filmen är även rätt långsam. Låter scenerna verkligen berättas och det är inte lika mycket action som man skulle kunna tro. Möjligtvis är den lite väl seg på sina platser. På samma sätt som vissa scener överraskar och är läckra finns det några som känns väldigt missplacerade.

Marlon Brando är bra och John Saxon (den onda) kontrar på ett kul sätt. Han är kanske ännu bättre. Övrig dialog är rätt simpel och ibland stel. Realistiskt kanske, men hade inte skadat med lite mer intelligens.

Slutet är sisådär, men det är ändå en klart godkänd westernfilm. Man vet inte riktigt hur många scener kommer gå, det finns lite hjärta i allt och det estetiska kryddar upp.

Betyget på IMDB är nu 6,3 / 10 och det känns ungefär rätt. Skulle nog kunna gå lite högre.
Senast redigerad av Geomeister 2023-05-18 kl. 16:51.
Citera
2023-05-18, 17:32
Medlem
Chrinolinas avatar
Silent Fall (1994)

En autistisk pojk och hans syster överlever, men båda föräldrarna mördas. Dottern har minnesförlust och pojken kan av förklarliga skäl inte vittna. Dreyffus rycker in och tar sig an pojken.
Väldigt american Hollywood movie. Jag gillar filmen, den är spännande, sorgsen och ger en tanke att allt är inte svart eller vitt, den som ont gör, måste inte vara ond rakt igenom.

Vill lyfta den lite. Ynka 5,9 på IMDB, den är värd lite mer, ger den 7/10.

IMDb: : Silent Fall
https://www.imdb.com/title/tt0111187/
Citera
2023-05-18, 18:51
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Isf kan jag rekommendera dig en film med Robert Redford i huvudrollen: Jeremiah Johnson...
bla bla och mer bla bla
Jag har redan sett de tre filmerna av vilka två är skit. Endast den citerade är bra nog att se igen.
Citera
2023-05-18, 19:30
Medlem
SagaVestenBootss avatar
Dracula vs Billy the Kid (1966)

En lågbudget-rulle i westerntema med John Carradine. Den får 2/5, dels för att den var rätt mysigt och för att den fick mig att dra på smilgroparna några gånger.

Men värd en omtitt? Nej.
Citera
2023-05-19, 09:32
Medlem
Prey (2022).
Predator prequel. På pappret en woke-film med en stark minoritetskvinna i huvudrollen.
I realiteten en välgjord och mycket angenäm prequel. Bäst sedan originalet.
Konceptet med en predator på 1700-talet känns originellt och inte som en enkel money-grab. Bra karaktärer och känns aldrig PK för jag hade så jävla kul under filmens gång.
Citera
2023-05-19, 11:16
Medlem
Die Wannseekonferenz (2022)

Ytterligare en filmatisering av Wannseekonferensen som hölls i början av 1942, där representanter från olika ministerier, de flesta jurister med doktorsgrad, träffades och la fram grunddragen av den "slutgiltiga lösningen".

Detta är alltså den tredje filmatiseringen, och efter att ha sett Conspiracy från 2001 så tycker jag inte att det var nödvändigt att göra ytterligare en film om den ödesdigra konferensen. Men precis som Conspiracy med bl.a. Kenneth Branagh och Stanley Tucci i rollerna, så är den är välgjord, helt utan musik, dialogbaserad, ett kammarspel, och kan nästan upplevas som att det är en pjäs man tittar på.

Här ser man hur det kan se ut när en grupp människor har avhumaniserat en annan grupp människor.
Citera
2023-05-19, 14:18
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Red line 7000 (1965)

En film om tre racerförare och deras tre damer

Vad hände egentligen ?

Jag vet, ärligt talat, inte vad det här var för soppa, men den var inte för mig.
Trevliga bilar, högvis med Ford galaxies och Chevrolet Impalas, men mest överraskand var en liten engelsk MG 1100, hur nu den har hamnat i Amerika.
2/5 för bilarnas skull

IMDB 5,6 = 3,04/5
7085 röster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in