Året var
1991
Filmen var
Backdraft
https://www.imdb.com/title/tt0101393/?ref_=nv_sr_srsg_0
En hyllning till brandkårerna runt om i USA. Mer specifikt Chicago. Man följer två bröder som har svårt för varandra, men båda brinner för (pun intended) yrket som brandmän och vill göra sitt yttersta.
År 1974 gjordes filmen The Towering Inferno med dåtidens stjärnor Paul Newman och Steve McQueen. Den filmen handlar om en stor brand och hur den hanteras på ett mer realistiskt sätt. That's it. Den här filmen är mer en traditionell blockbuster. Ännu fler kända skådespelare och flera delhandlingar mer kretsande kring drama.
Jag gillar denna film. Den har personlighet, visar delvis hur det är att vara brandman och tillräckligt unik att uppskatta även om man sett andra filmer inom ämnet. Jag tror detta är den mest påkostade jag sett även om det inte är min favorit inom smala brandmanna-genren.
De har klämt in Robert De Niro och Donald Sutherland i mindre roller som ger filmen en udda tvist. William Baldwin och Kurt Russell gör sig bra som huvudkaraktärer.
Det negativa är väl att filmen är lång och sidospåren många. Vissa delar står mest och stampar medan andra som potentiellt kunde blivit mer intressanta hamnar lite i skuggan. Allt som allt en underhållande film ändå. Rekommenderas!