2022-12-19, 21:18
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palisong
JFK (1991)

Längesedan jag såg JFK, minns knappt nånting av handlingen eller vilka skådisar utöver Costner som var med så tänkte uppfriska mitt minne. En riktig långfilm med sina 3h 25m är det iaf.

Det är iaf ett mycket intressant ämne som jag å andra sidan tror aldrig kommer klaras upp i någon betydande bemärkelse. Men förstår att denna film ansågs vara kontroversiell hur som helst. Undra hur de skulle reagera då om de visste hur det skulle bli 30 år senare med alla konspirationer och konspirationsteorier

Mitt betyg blir 7.5/10
På IMDB sägs speltiden vara 3h 9m.
Vad är det för version du sett som är sexton minuter längre?
Citera
2022-12-19, 21:29
Medlem
Palisongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
På IMDB sägs speltiden vara 3h 9m.
Vad är det för version du sett som är sexton minuter längre?

Inte vet jag, men beror väl på vad man räknar som speltid då Med eftertexter och allting är den jag har 3:25:49 iaf.
Citera
2022-12-19, 21:30
Avstängd
One2Manys avatar
Troll på Netflix. Riktig kalkonrulle som inte visste vad fan den ville.
.

Trolljägaren var bättre.
Citera
2022-12-19, 21:34
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palisong
Inte vet jag, men beror väl på vad man räknar som speltid då Med eftertexter och allting är den jag har 3:25:49 iaf.
Tack!

Jag kollade på den versionen som är på Disney+ och den har samma längd som din; 3 h 26 min.

Får forska vidare, men det kan jag göra i den filmens tråd.
Citera
2022-12-20, 02:17
Medlem
Igår såg jag filmen Magic (1978) med Anthony Hopkins och Ann Margret i huvudrollerna.
Den var väldigt bra.
Hopkins spelar en lite blyg och allmänt nervös kille vid namn Corky som uppträder med en buktalardocka.
Tillsammans gör dom succʼe men Corky är en gravt störd person och dockan fungerar som en manifestation av Corkys överjag även utanför scenen. När en kvinna kommer in i bilden blir saker och ting mer än Corky kan hantera.
Filmen var väldigt stämningsfylld och Anthony Hopkins porträtterar sinnessjukdom på ett väldigt bra sätt.
Rekommenderas.
Citera
2022-12-20, 10:18
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1991
Filmen var Backdraft
https://www.imdb.com/title/tt0101393/?ref_=nv_sr_srsg_0

En hyllning till brandkårerna runt om i USA. Mer specifikt Chicago. Man följer två bröder som har svårt för varandra, men båda brinner för (pun intended) yrket som brandmän och vill göra sitt yttersta.

År 1974 gjordes filmen The Towering Inferno med dåtidens stjärnor Paul Newman och Steve McQueen. Den filmen handlar om en stor brand och hur den hanteras på ett mer realistiskt sätt. That's it. Den här filmen är mer en traditionell blockbuster. Ännu fler kända skådespelare och flera delhandlingar mer kretsande kring drama.

Jag gillar denna film. Den har personlighet, visar delvis hur det är att vara brandman och tillräckligt unik att uppskatta även om man sett andra filmer inom ämnet. Jag tror detta är den mest påkostade jag sett även om det inte är min favorit inom smala brandmanna-genren.

De har klämt in Robert De Niro och Donald Sutherland i mindre roller som ger filmen en udda tvist. William Baldwin och Kurt Russell gör sig bra som huvudkaraktärer.

Det negativa är väl att filmen är lång och sidospåren många. Vissa delar står mest och stampar medan andra som potentiellt kunde blivit mer intressanta hamnar lite i skuggan. Allt som allt en underhållande film ändå. Rekommenderas!
Citera
2022-12-21, 04:11
Medlem
provinsen-tibets avatar
Home coming (万里归途 / Wanli guitu) (2022) (zh / ar)

Krig bryter ut i «Numia», en fiktiv stat i Mellanöstern. Två diplomater anförtros därför uppdraget att bistå i evakueringen av landsmän som arbetar och finns i landet. De lyckas inledningsvis, men får senare reda på att ytterligare en grupp finns instängd i krigszonen, och de beger sig därför in i hetluften för att söka valla de strandade till angränsande «Dirak».

Naturligtvis mycket överdrifter och klichéer, samt våld som inte står amerikanska Rambo-filmer långt efter, men det finns faktiskt en verklighetsbakgrund i Kinas arbete att ta hem utsatta landsmän från konfliktzoner, inte bara i Mellanöstern utan även i Afghanistan, Ukraïna och andra labila regioner.

Betyg: ★★★ / 5

IMDB: 6.5 / 10
Douban 7.4 / 10

Trailer + ledmotiv av Wang Fei (王菲)
Citera
2022-12-21, 04:55
Medlem
Cool runnings (1993)

Disney film som inte är animerad. Baserad på riktig händelse då Jamaica nästan vann os i bobsled.
Det är en gullig berättelse, en redemption story och en påminnelse om att aldrig ge upp och att hålla uppe lagandan.
En rolig, lätt och kort film som ger en en bra livskänsla efteråt.

8/10
5/5 julfilm och bland mina favoriter med mupparnas jul
Citera
2022-12-21, 17:56
Medlem
Westworld (1973)

Westworld är en amerikanska science fiction film där några få rika människor kan resa till en ny lyxig interaktiv nöjespark som bebos av verklighetstrogna androider. Nöjesparken är indelad i tre delar med olika teman (medeltiden, antiken och vilda västern). Filmen har fått sitt namn från den western inspirerade delen av nöjesparken där den största delen av handlingen utspelas. Robotarna som bebor nöjesparken börjar till sist att drabbas av allt fler allvarliga fel. Till slut drabbas alla robotar av felet och blir mordiska samt börjar löpa amok bland besökarna.

Filmen är okänd kultklassiker och som idag känns en aning omodern. Men den futuristiska handlingen är intressant och berättelsen är medryckande och underhållande.

Betyg 3/5
Senast redigerad av Piratpartiet 2022-12-21 kl. 18:07.
Citera
2022-12-21, 18:07
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piratpartiet
Filmen är okänd kultklassiker och som idag känns en aning omodern.
Känd för en yngre publik genom remaken i TV-serien hos HBO.

Filmen var först inom några områden, bland annat; ”Westworld was the first feature film to use digital image processing. John Whitney, Jr. and Gary Demos at Information International, Inc. digitally processed motion picture photography to appear pixelized in order to portray the Gunslinger android's point of view.

https://www.historyofinformation.com/detail.php?id=1935
Citera
2022-12-21, 18:28
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym9044
Cool runnings (1993)

Disney film som inte är animerad. Baserad på riktig händelse då Jamaica nästan vann os i bobsled.
Det är en gullig berättelse, en redemption story och en påminnelse om att aldrig ge upp och att hålla uppe lagandan.
En rolig, lätt och kort film som ger en en bra livskänsla efteråt.

8/10
5/5 julfilm och bland mina favoriter med mupparnas jul

Kanske en smärre överdrift. Jamaica kom tvärsist i tävlingen som de inte ens fullföljde.
Citera
2022-12-22, 23:02
Medlem
Bartman777s avatar
Jag såg på Black Christmas (1974) igår.

Det var längesen jag såg den, och jag måste säga att jag tyckte den var bättre nu än sist jag såg den.
Jag kan inte riktigt säga varför. Men hur som helst är det en mysig film i ett lagomt tempo för min smak.
Skön bild också, som så ofta i filmer från 70-talet.

Den handlar om några tjejer som bor i ett hus. En av tjejerna försvinner och någon roar sig med att ringa till dom och flåsa i telefonen, så polisen kopplas in.

7,7/10 julgranar får den av mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in