2023-10-23, 13:14
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Tycker om den och förstår inte hur man lyckas med konststycket att inte följa med i handlingen. Hursomhelst, får man föreslå filmen Call Girl till dig? Gör nog att handlingen i den första får ett tydligare ljus och berättar mer om denna mörka sida i svensk historia.

https://m.imdb.com/title/tt1977739/
Handlingen i stort hänger jag med i, det är mer detaljer i filmen jag inte hänger med i eller förstår.
Citera
2023-10-23, 23:55
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2010
Filmen var Resident Evil: Afterlife
https://www.imdb.com/title/tt1220634...il%253A%2520Af

Film nummer fyra i serien om Resident Evil. Baserat på den kända serien från spelens värld.

Det märks att än mer pengar och tid har lagts ner på denna än föregångaren. Actionscenerna är välgjorda, det är fina foton, unika idéer, det följer spelet lagom mycket och överraskningar sker. Det gillar jag med filmen. Det märks att skaparna inte bara vill casha in utan att de har kul och vill utveckla både filmerna och sig själva i processen. Gott så.

Tyvärr tycker jag mycket av filmen påminner mer om John Wick (före John Wick!) än Resident Evil. Mycket skräck är borta och flera scener med action som visserligen är välgjorda i sig är inte min grej. Dessutom känns flera delar av handlingen på tok för slumpmässiga. Det finns ett antal saker jag gärna sett en bättre förklaring på.

Kul att se Wentworth Miller i sin roll, men likt förra filmen så matchar inte de flesta karaktärer med vad som händer i filmen. Två snygga tjejer som ser ut som de precis kommit ifrån en fotosession har levt i månader i en värld där de kan dö när som helst.. Verkligen? Killarna är inte bättre de. Kemin mellan de flesta rollerna är inte mycket att skryta om (jag tror de flesta kan bättre, men fokus blir på annat).

På vissa sätt är denna bättre än föregångaren, men jag föredrar den ändå på grund av dess handling. Här känns det mer som de mest vill göra coola scener och hoppas på att tittarna ska tycka det räcker. En okej film ändå. Inget jag spontant rekommenderar, men fungerar tack vare sina styrkor.
Citera
2023-10-24, 02:28
Bakom stängda dörrar, 1996

Blev sent i natt då jag inte kunde slita mig från filmen. En mycket sevärd paranoid thriller och ett spänningsdrama om det är rätt eller fel att experimentera på människor - istället för djur - i vetenskapens namn och för mänsklighetens vinning. Betyget på imdb ger filmen en beige aura men jag tyckte allt var bra i den och den är både tänkvärd, spännande och nu i oktober passande då den innehåller indirekt spår av skräck och mänskligt mörker.

4/5
Citera
2023-10-24, 02:43
Bannlyst
Såg "The promise"
9/10.
Väldigt spännande film. En av de bästa jag har sett. Skulle rekommendera starkt!
Citera
2023-10-24, 20:54
Medlem
Adelaides avatar
I Clowns, italiensk film från 1970.

Filmen sägs vara en av världens första mockumentärer, då det är en spelfilm som är uppbyggd som en dokumentär. Filmen handlar helt enkelt om ett gäng som gör en dokumentär om clowner och cirkus.
Inte så mycket till handling, men filmen innehåller (kortvariga) scener med lite svart humor. Självaste Anita Ekberg dyker upp i en scen också! Maya Morin är nice att vila ögonen på med.

På IMDB har filmen just nu 7.0.
Själv skulle jag ge den 4/5.
Den är absolut sevärd om man gillar filmer som är lite utanför ramarna.
Citera
2023-10-24, 21:16
Medlem
carminaburanas avatar
The Mighty 1998

Trevlig film med kieran culkin, gandolfini, gillian Andersson, Sharon stone.

Handlar om ett omaka par barn som blir kompisar. Jag lipade.
Citera
2023-10-25, 14:51
Medlem
Bartman777s avatar
The Blair Witch Project (1999)
https://www.imdb.com/title/tt0185937/

Handling, saxat från imdb: "Three film students vanish after traveling into a Maryland forest to film a documentary on the local Blair Witch legend, leaving only their footage behind."

Jag är lite kluven.
Det är en av de bättre found footage-filmerna jag sett, men räcker det? Den är lite nostalgi och det bär en bit. En okej film som duger att se emellanåt. Men jättebra är den ju inte.
Citera
2023-10-25, 20:51
Medlem
Collateral (2004)

Jamie Foxx spelar här Max, en taxichaufför i L.A. som plockar upp en passagerare, Vincent (Tom Cruise), som visar sig vara en professionell mördare som har några jobb att utföra under natten, och tvingar Max att vara hans chaufför under hela den tiden.

Utöver Vincents jobb under natten som går, och att Max vill ta sig ur sin gisslansituation, så har vi lite filosoferande i taxin kring världen och livet dessa två individer emellan; Max som ifrågasätter Vincent och hans jobb, och Vincent som beskriver sig som "indifferent" och ifrågasätter varför Max aldrig förverkligat sin dröm istället för att fortsätta med sitt "tillfälliga" jobb som taxichaufför sedan tolv år tillbaka, vilket leder till att Max får sig en tankeställare.

För att öka på spänningen så inser en polis att något större än ett enstaka mord är i görningen.

Välspelat, och i synnerhet av Jamie Foxx.

Filmens babe utgörs av Jada Pinkett Smith i en mindre roll.

Det slutar som förväntat, men kanske inte exakt som man kunde ha trott, och med en referens från tidigare i filmen: vem skulle bry sig?

En helt klart sevärd thriller.
Citera
2023-10-25, 21:41
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Collateral (2004)

Jamie Foxx spelar här Max, en taxichaufför i L.A. som plockar upp en passagerare, Vincent (Tom Cruise), som visar sig vara en professionell mördare som har några jobb att utföra under natten, och tvingar Max att vara hans chaufför under hela den tiden.

Utöver Vincents jobb under natten som går, och att Max vill ta sig ur sin gisslansituation, så har vi lite filosoferande i taxin kring världen och livet dessa två individer emellan; Max som ifrågasätter Vincent och hans jobb, och Vincent som beskriver sig som "indifferent" och ifrågasätter varför Max aldrig förverkligat sin dröm istället för att fortsätta med sitt "tillfälliga" jobb som taxichaufför sedan tolv år tillbaka, vilket leder till att Max får sig en tankeställare.

För att öka på spänningen så inser en polis att något större än ett enstaka mord är i görningen.

Välspelat, och i synnerhet av Jamie Foxx.

Filmens babe utgörs av Jada Pinkett Smith i en mindre roll.

Det slutar som förväntat, men kanske inte exakt som man kunde ha trott, och med en referens från tidigare i filmen: vem skulle bry sig?

En helt klart sevärd thriller.
Jag gillar den där filmen.
Jag tycker den är så mysig när de åker bil och det är massa skön musik och fint avkopplande stadsljus.
Citera
2023-10-25, 22:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Fingerprints dont lie (1951)

En man döms för ett mord, fingeravtryck på en telefon är det avgörande beviset.

Här blev det inte mycket till spänning.
Man hade bara 56 minuter, det räckte.
2/5 får räcka.

IMDB 4,4 =2,51/5
179 röster
Citera
2023-10-25, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag gillar den där filmen.
Jag tycker den är så mysig när de åker bil och det är massa skön musik och fint avkopplande stadsljus.

Ja, att hållas fången av en iskall mördare medan denne utför sina illdåd måste vara riktigt mysigt.
Citera
2023-10-26, 10:01
Medlem
Bartman777s avatar
Master and Commander: The Far Side of the World (2003)
https://www.imdb.com/title/tt0311113/

Handling, saxat från imdb: "During the Napoleonic Wars, a brash British captain pushes his ship and crew to their limits in pursuit of a formidable French war vessel around South America."

Visst, jag hade väl inte väntat mig något jätteöverraskande i denna film. Men den var ju rent förbannat tråkigt, enformig och långdragen. Den fick mig verkligen inte att känna någonting för karaktärerna. Man hade dessutom gott kunnat korta ner filmen 30 minuter utan att förlora något väsentligt, nu var den över 2 timmar.
Den här typen av lättuggad smörja är nog inget för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in