2023-05-12, 18:26
Citat:
Ursprungligen postat av hroobarb
Interstellar (2014) Såg om den här i helgen - en av mina absolutfilmer från de senaste 10 åren. Filmen får alltid en massa skit från pseudo-intellektuella och förståsigpåare, men de snöar sig alltid in på petitesser. Bra musik, intressant högkonceptuell handling, stora känslor, fina bilder. 10/10

Jaså, jag trodde det snarare var pseudo-intellektuella som gillade filmen.
Citera
2023-05-12, 18:54
Medlem
Bartman777s avatar
Har inte sett filmen Interstellar, men den har skön musik
Citera
2023-05-12, 22:31
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Jaså, jag trodde det snarare var pseudo-intellektuella som gillade filmen.

Det är ingen svår film. Det är en rätt så rakt-på-sak science fiction. Gillar inte gnälliga kritiker, som inte kan njuta av en film på sina egna meriter.
Citera
2023-05-13, 15:22
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Crater 2023.

"Crater" är förvisso delvis en familjefilm men frågan är ju för vilken familj man gjort den när handlingen är seg och ofta ologisk som i en Ingmar Bergman film när fem ungdomar bosatta på Månen en dag får ideen att stjäla en månlastbil och ge sig av till en krater som påstås innehålla en större hemlighet. Men mer än så bjuds det tyvärr inte på i "Crater" när resten är flummigt och faktiskt överdrivet barnsligt under handlingens gång. Nu har jag ju trots min ålder och barn en stor dos fantasi kvar men den räcker inte till för att tycka om denna film hur jag än försökte när jag även inser att det kunde ha blivit så mycket bättre. 4/10.
https://www.imdb.com/title/tt5264838/
Citera
2023-05-13, 21:23
Medlem
Alien : Covenant (2017).
Såg den på DVD igår kväll.
Rekommenderas varmt om man inte har nåt annat för sig en kväll o vill slötitta på nåt sci-fi/action.
Det är en prequel på Prometheus om nån inte visste det.
Michael Fassbender gör David/Walter som sig bör.
Citera
2023-05-13, 23:49
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2017
Filmen var The Florida Project
https://www.imdb.com/title/tt5649144..._flmg_t_26_act

Tittaren följer ett antal familjer och personligheter i ett "projekt" för folk som har det sämre ställt i samhället. Fokus är mestadels på projektets unga barn och vad de gör på dagarna.

Det är ett vackert och färgglatt Florida som lyser upp en annars mer mörk och tragisk tillvaro. Istället för det klassiska att göra allt så mörkt som möjligt var det en smart tanke. Med tiden blir filmen mörkare, men det märks endast bitvis.

Barnen känns verkligen som barn. De är naturliga och bjuder på mycket charm. De är väldigt trovärdiga som denna typ av barn. De äldre bjuder på mer av filmens mörka sida och Willem Dafoe glider in bra trots att han är den stora stjärnan.

Fina miljöer, gripande handling (som inte är övertydlig) och många charmiga moment gör filmen bra. Jag tycker dock valet av många vinklar är helt intetsägande, slutet känns mest som något de slängt på i sista sekund för att inte gör en kliché och bitvis kan filmen kännas utan röd tråd. Att bara se barn leka och flumma runt bland kvicka scener är inte alltid så givande.

Det positiva överväger dock det negativa. Det här är knappast en film för någon som bara vill ha ren underhållning, men den ger ett bra inblick i ett liv jag hoppas många slipper uppleva framöver. Den visar att livet kan vara både mörkt och ljust samtidigt.

Har du sett denna film? Vad tyckte du?
Citera
2023-05-14, 15:14
Medlem
Messerschmittzzs avatar
The Mother 2023.

Jennifer Lopez i huvudrollen som den flyende prickskytten "The Mother" när hon en dag sätter dit sina kriminella älskare som hon tycker gick ett steg för långt med människohandel där hon samtidigt riskerar sin gömda dotters säkerhet som nu blir en bricka i detta spel för att locka fram henne till ytan.Mycket action och många svängar i handlingen gör den så pass underhållande så att man gärna vill se hur det hela ska sluta. 6/10.
https://www.imdb.com/title/tt6968614/
Senast redigerad av Messerschmittzz 2023-05-14 kl. 15:18.
Citera
2023-05-14, 15:15
Medlem
snurresprettiss avatar
Har sett båda Crocodile Dundee-filmerna från 80-talet.

Riktigt bra båda två.
Citera
2023-05-14, 15:21
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Har sett båda Crocodile Dundee-filmerna från 80-talet.

Riktigt bra båda två.

Många minnen från dom två filmerna när han blir hotad av den där killen med kniv och svarar att det där är minsann ingen kniv utan det här är en riktig kniv och drar fram något som mer påminner om en stor skogssåg.
Citera
2023-05-14, 19:03
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Love and Monsters 2020.

Kul science fiction film trots en ganska mörk framtid där världen hotades av en stor meteorit och mänskligheten svarade med att avlossa en större kärnvapenarsenal som i sin tur föll tillbaka på vårt jordklot och muterade små insekter till gigantiska monster som utplånade 95% av dessa människor. Det är här Joel tillbringar sin tid i en bunker innan han försöker ta sig igenom ett farligt landskap fullt av odjur som försöker äta upp honom i hans försök att hitta en försvunnen kärlek som visat sig fortfarande vara vid liv och som svarat på hans kommunikationsradio där han nu är på väg mot målet och allt som nu händer under denna resas gång som är allt annat än normalt för dom flesta. 7/10.
https://www.imdb.com/title/tt2222042/
Citera
2023-05-14, 20:35
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Året var 2017
Filmen var The Florida Project
https://www.imdb.com/title/tt5649144..._flmg_t_26_act

Tittaren följer ett antal familjer och personligheter i ett "projekt" för folk som har det sämre ställt i samhället. Fokus är mestadels på projektets unga barn och vad de gör på dagarna.

Det är ett vackert och färgglatt Florida som lyser upp en annars mer mörk och tragisk tillvaro. Istället för det klassiska att göra allt så mörkt som möjligt var det en smart tanke. Med tiden blir filmen mörkare, men det märks endast bitvis.

Barnen känns verkligen som barn. De är naturliga och bjuder på mycket charm. De är väldigt trovärdiga som denna typ av barn. De äldre bjuder på mer av filmens mörka sida och Willem Dafoe glider in bra trots att han är den stora stjärnan.

Fina miljöer, gripande handling (som inte är övertydlig) och många charmiga moment gör filmen bra. Jag tycker dock valet av många vinklar är helt intetsägande, slutet känns mest som något de slängt på i sista sekund för att inte gör en kliché och bitvis kan filmen kännas utan röd tråd. Att bara se barn leka och flumma runt bland kvicka scener är inte alltid så givande.

Det positiva överväger dock det negativa. Det här är knappast en film för någon som bara vill ha ren underhållning, men den ger ett bra inblick i ett liv jag hoppas många slipper uppleva framöver. Den visar att livet kan vara både mörkt och ljust samtidigt.

Har du sett denna film? Vad tyckte du?

Jag gillade den starkt, jag minns att den kvinnliga skådisen, flickans mamma var amatör och inte hade något som helst erfarenhet av skådespeleri innan den här rollen.
Citera
2023-05-15, 01:28
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2006
Filmen var Stick It
https://www.imdb.com/title/tt0430634..._flmg_t_25_act

En snygg tjej som blivit lite av en tomboy skickas till träning för mästerskap i gymnastik mot sin vilja. Hon har historia med sporten och behöver rätt tränare för att lyckas där hon misslyckats förut.

Okej. Handlingen är inte den bästa, men den hade visst potential att bli en rätt bra sportfilm. Jeff Bridges passar bra i sin roll som tränare. Huvudpersonen har kvick dialog, är snygg och gör en hyfsad prestation med tanke på vilken typ av film detta är (fjantigt tonårsdrama).

Scenerna med träning där söta tjejer svingar runt är inte det dummaste att titta på, men man måste nog ha lite kunskap i sporten för att kunna förstå vad som är vad och om filmens välmenade slut ens är realistiskt.

Det som känns väldigt påklistrat är alla fjortisdetaljer omkring och löjliga skämt. Jeff och huvudpersonen sticker verkligen ut kvalitetsmässigt ifrån de allra flesta. Vilket är synd. Mer fokus på handlingen och naturliga jargonger istället för sporadiska sportbilder och trams hade gjort denna film väsentligt bättre.

Inte lika dålig som jag befarade, men kräver intresse i sporten och kunna hantera låga nivåer av amerikanska high school scener. Betyg? 5,6 / 10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in