Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-23, 01:07
Medlem
Adelaides avatar
Virgo
Svensk lågbudgetskräck från 2024.

Handling i korthet:

Filmen har några höjdpunkter, och det bjuds på lite scener som inte alls är vanliga inom svensk film. Men det är ändå ingen film som man känner att man vill se mer än en gång. Men är man ett fan av B-skräck så tycker jag att man kan ge den en chans.

Mitt betyg: 5/10.
Citera
2025-06-23, 12:09
Medlem
psaks avatar
En av mina nya favoritregissörer, Daniel Grou, även kallad Podz gjorde 2010 två starka saker: hämndrysaren 7 days och socialskildringen 10 1/2, varav den sistnämnda jag såg igår. Båda dessa filmer är inget för lättstötta direkt utan 7 days hamnar snarare genast i det ökända facket med Irreversible, Saló och de andra (men för oss som är vana så håller båda dessa kanadensiska filmer av Podz väldigt hög nivå)

10 1/2 handlar om tioårige Tommy som efter att ha begått ett sexuellt övergrepp mot ett annat barn blir nedslagen i en hämndattack och hamnar därefter i specialskola. Hans föräldrar kommer från rännstenen så där finns inte mycket att lita till. I den nya skolan med andra barn med utåtagerande beteende slår han rekord i utbrott och slängs ofta i isolering. Ansvarig personal har goda avsikter och gör sitt bästa och filmen gör även ett bra jobb med att visa vilket slit det är för anställda som helst skulle vilja lämpa över honom till psyket (som uppges sakna plats)

Både denna och skräckfilmen nämnd ovan har minimal musik, så det är motsatsen till en 'känslor till stråkar'-film. Den är rå, uppriktig och kompromisslös och klarar galant den svåra balansgången mellan melodram och torrt socialdrama. För det krävs talang hos både regissör och manusförfattare. Lysande skådespeleri (säger jag som iof inte kan franska så jag vet inte vilka nyanser jag missar). Robert Naylor i huvudrollen slår de flesta barnskådisar man sett.
4/5
Citera
2025-06-23, 19:30
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Det som är kul med Åsa Nisse-filmerna är att man har med en hel del tidstypiska 60-tals fenomen, popmusik, charterresa till Mallorca, rymdraketer, James Bond, osv.

Har inte så bra koll på de tidigaste filmerna från 50-talet, det kanske mest var buskis i dessa?

Hur som helst, jag hade tänkt starta en Åsa Nisse-tråd nån gång framöver och gå igenom alla filmerna.

Ja, det är också nåt jag uppskattar med gamla Åsa-Nisse från 60-talet! Jag har inte jättebra koll på serien som helhet men jämfört med den senaste filmen där Kjell Bergqvist har huvudrollen verkar det vara mer buskis i de gamla filmerna, ja.
Citera
2025-06-24, 06:23
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Crime in the streets (1956) Brott på gatan

En socialarbetare försöker få ett gäng unga förbrytare på bättre tankar, och att hindra en av dem från att begå mord.

Bygger på en teaterpjäs, och det märktes, i stort sett hela filmen utspelades på en kort gatstump med en liten gränd.
Det fanns slödder förr i tiden också, och den här Frank var sannerligen inget att spara på.
2/5

IMDB 6,6 = 3,49/5
1454 röster
Citera
2025-06-24, 18:06
Medlem
Gosifs avatar
De sju samurajerna med bl.a Toshirô Mifune, Takashi Shinura och Daisuke Katô.

Akira Kurosawas mästerverk från 1954 är rullen som gjorde alla medvetna om japansk film. Den urläckra underdog-historien "De sju samurajerna" beskrivs ofta som ett av de mest spännande filmeposen genom tiderna. Ordet klassiker är nästan i underkant då den har influerat en hel filmindustri. Nedan tar vi reda på hur.

Sju hjältar tar strid för de hjälplösa
I slutet av 1500-talet utsätts en fattig japansk by för konstanta räder av stråtrövare. Banditerna kommer tillbaka varje år när skörden är klar, men den här gången har byborna fått nog. Med vetskap om att nästa attack är nära förestående beslutar de sig för att ta hjälp av en samuraj.
I närmaste stad finner de samurajen Kambei Shimada (Kurosawa-favoriten Takashi Shimura) som går med på att försvara byn i utbyte mot kost och logi. Kambei inser att fler krigare måste anlitas.

Efter ett tag finner Kambei fem samurajer som alla har olika personligheter och attribut. En sjätte vårdslös man vid namn Kikuchiyo (legendariske skådespelaren Toshirô Mifune) som anses vara lite av en clown avvisar han dock helt. Kikuchiyo är envis och förföljer de andra till byn på avstånd trots att de andra försöker få honom att gå tillbaka.

När de sex samurajerna anländer i byn välkomnas de inte alls så väl som de hoppats. Byborna är rädda för krigarna. Plötsligt hörs ett alarm och byborna rusar till samurajerna och ber om hjälp. Det visar sig att Kikuchiyo utlöst ett falsklarm och visar på sätt på bybornas dubbelmoral för de själva och de andra samurajerna. Det leder till att Kikuchiyo till slut accepteras in i gruppen.

Sju färgstarka karaktärer har kommit på plats. Nu startar stridsträningen för de oerfarna bönderna. För att kunna besegra banditerna krävs också list, taktik och byggandet av fortifikationer. I den annalkande bataljen kommer fienden vara skoningslös. Kan de orutinerade bönderna besegra dem?Filosofi, action och underhållning i en oförglömlig mix.

En av filmens styrkor är hur den väver samman filosofi och underhållning, mänskliga känslor och handlingar av mod och hopp till en rik och oförglömlig berättelse - inte heller utan humor och moderna budskap. Delar av filmens handling riktar in sig på uppror mot social tradition. Här finns till exempel en kärlekshistoria mellan en av samurajerna och en lokal ung kvinna där relationen ses som olämplig.
I ett liknande sammanhang av brott mot sociala traditioner spelar Kikuchiyo en viktig roll eftersom han inte anses vara en riktig samuraj då han härstammar från bönder.

"Målet var att skapa en samurajfilm som förankras i den uråldriga japanska kulturen och som ändå slog ett slag för flexibel humanism istället för strikta traditioner", skrev den store filmkritikern Roger Ebert i sin recension."

Argumenten för det unga parets romans är riktade mot modern publik och knappast något som hade fungerat på den tiden."
Men förutom filmens teman är det dess visuella styrkor som brukar lyftas fram av både kritiker och fans. Här finns snyggt koreograferade samurajstrider och brutala, smutsiga dödsscener. Akira Kurosawa kan beskrivas som en poet när det kommer till filmiskt våld: hans kamera är i konstant rörelse och publiken kastas rakt in i spännande actionscener.

8.6/10 med 386888 röster på iMDB.

4.5/5 vassa samurajsvärd!
Citera
2025-06-25, 06:31
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Behind the high wall (1956) Brott bakom murarna

En fräck rymning där man tar fängelsechefen som gisslan.

Nja, det här var väl inte så bra som det hade kunnat bli, 2/5

IMDB 6,4 = 3,40/5
308 röster
Citera
2025-06-25, 06:42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
De sju samurajerna med bl.a Toshirô Mifune, Takashi Shinura och Daisuke Katô.

Akira Kurosawas mästerverk från 1954 är rullen som gjorde alla medvetna om japansk film. Den urläckra underdog-historien "De sju samurajerna" beskrivs ofta som ett av de mest spännande filmeposen genom tiderna. Ordet klassiker är nästan i underkant då den har influerat en hel filmindustri. Nedan tar vi reda på hur.

Men förutom filmens teman är det dess visuella styrkor som brukar lyftas fram av både kritiker och fans. Här finns snyggt koreograferade samurajstrider och brutala, smutsiga dödsscener. Akira Kurosawa kan beskrivas som en poet när det kommer till filmiskt våld: hans kamera är i konstant rörelse och publiken kastas rakt in i spännande actionscener.

8.6/10 med 386888 röster på iMDB.

4.5/5 vassa samurajsvärd!
Med risk att jag nu missminner mig, men det märkligaste med filmen är att den överhuvudtaget ens finns.
Filmbolaget som gjorde 7 vågade livet (1960) ville att deras version skulle vara den enda filmen på det temat, och lär ha köpt upp alla kopior på de sju samurajerna, och eldade upp dom.
Men en kopia missade man, tack och lov.
Märkligt nog hittar jag inte en rad om detta på nätet, om jag nu inte har fått allt om bakfoten.

Filmen har flera gånger röstats fram som värdens bästa film.
Citera
2025-06-26, 11:43
Medlem
The Animatrix (2003).

Animatrix är en samling med nio olika animerade kortfilmer från Matrix-universumet. Vi får bland annat se hur det gick till när människorna förlorade det sägenomspunna första kriget mot AI-maskinerna och även återse matrix-världen och kända karaktärer som Trinity. En del av kortfilmerna var bra medan andra var mindre intressanta. Animatrix är nog mest för för hardcore fans till Matrix serien och inte för den stora mainstreampubliken. Men filmerna var underhållande, lagom långa och får godkänt i betyg.

Betyg: 6/10.
Senast redigerad av Piratpartiet 2025-06-26 kl. 11:48.
Citera
2025-06-27, 23:34
Medlem
Bartman777s avatar
Nionde kompaniet (1987)
https://www.imdb.com/title/tt0093634

Jag har faktiskt aldrig sett denna film innan, trots att jag gillar äldre svenska komedier och liknande.

Redan första scenerna tänkte jag att detta kändes som någon blandning av Änglagård och Repmånad, med mycket drag från just Änglagård. Sen kommer jag på mig själv med att det ju är Nutley som regisserat även denna

Nåväl... jag tyckte filmen var väldigt underhållande och så där skönt feelgood som jag tycker äldre svenska filmer är. Det är inte så jag ligger och viker mig av skratt, långt därifrån... men den är lite rolig. Men som sagt, framförallt är det underhållande, och jag blir alltid väldigt glad när jag ser flera kända ansikten från förr.
Citera
2025-06-28, 02:42
Medlem
Madagascars avatar
Another Woman
Manus och regi av Woody Allen.

Drama tydligt inspirerad av Ingmar Bergman. Särskilt Smultronstället. Både i tema och foto. T ex förekommer drömscener och tillbakablickar som är lika de i Smultronstället. Woody har även lånat in en av Bergmans fotgrafer - Sven Nykvist.

Men den här filmen står på egna ben. Klok okänslosam Marion, 50+, professor i filosofi ska skriva en ny bok. Det leder henne samt oss till insikter och frågor över de val hon hon gjort och vilken person hon egentligen är. Det händer inte så mycket men en viktig del i utvecklingen är att hon kan överhöra patienter hos psykologen i lägenheten intill den hon lånat för att skriva boken.

Gena Rowlands spelar Marion fantastiskt.

Marion berättar filmen. Hon blir lite som en opålitlig berättare eftersom hon förnekar saker om sig själv samt har dålig koll på andras uppfattningar om henne.

I vanliga fall brukar jag tycka att berättarröst gör en film tråkig och att det är ett misslyckande av filmmakarna att använda berättarröst - men nu slås jag av hur välskriven detta berättande är - bra Woody.

Utmärkt foto. Välfunnen titel. Bra skådisar generellt. T ex har Gene Hackman en mindre roll - även om jag inte tycker han gör slg så bra som det passionerade alternativet till Marions stela make.

En sak tyckte jag var onödigt och drar ner beyget lite grann:

Men ändå ett mycket högt betyg av mig:

8 av 10

Se den! Särskilt om ni bara har sett woodys komedier. Eller om ni sett Smultronstället.

Vad tycker ni om Another Woman?
Senast redigerad av Madagascar 2025-06-28 kl. 03:03.
Citera
2025-06-28, 11:47
Medlem
Bartman777s avatar
Ms .45 (1981)
https://www.imdb.com/title/tt0082776

Jag har haft denna film på min radar ett tag och visste väl inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Så jag var ganska öppensinnad och såg den relativt förutsättningslöst.

Filmen var kanske aningen mer B än vad jag hade väntat mig, men sådant gör mig ingenting, jag gillar ju sådana filmer. Dock hade just den här filmen kanske mått bra av att ha haft råd att göra vissa saker snyggare. Men det är ingen dealbreaker för mig.

Jag gillade den här filmen, Zoë Lund var väldigt söt (får man säga så om en 17-åring?). Jag hade aldrig trott att hon var så ung när jag såg filmen, jag trodde ändå hon var någonstans mellan 20-25.

Filmen kan kanske kännas billig och att den har en platt handling. Men jag tycker den har något, det finns något där.
Citera
2025-06-28, 19:21
Medlem
Geomeisters avatar
The Basketball Diaries, 1995.
https://www.imdb.com/title/tt0112461/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_in_0_q_The%2520basket ball%2520

Ett grabbgäng hänger hellre ute på New Yorks gator än går i skolan. Det mer seriösa i livet som lockar är basket. Filmen handlar om hur det går för dessa grabbar.

Det här är en film som det ryker 1990-tal om. På ett positivt sätt. Alla rollerna som du kanske kommer känna igen (bra val av skådespelare). Stämningen. Miljöerna. Språket. Sättet filmen blandar underhållning och mer seriösa moment.

Filmen är en ungdomsfilm om specifikt ämne där sporten är en bisak. Detta är ingen renodlad sportfilm alls. Det är tydligen regissörens första film och det märks. Det är inte världens största budget och en film som "vågar" mer än många andra dyrare projekt gör. Vilket jag uppskattar.

Hade jag sett denna film när jag var säg femton till tjugo år hade jag älskat den. Utan att blinka. Nu? Gillar jag den mycket också, men den hade inte riktigt lika stor påverkan som den skulle kunna haft en gång i tiden.

Tankar om huvudrollen Leonardo Dicaprio:

Tummen upp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in