Året var
1979
Filmen var
The Black Stallion
https://www.imdb.com/title/tt0078872/?ref_=nv_sr_srsg_0
En far och son befinner sig på ett turistskepp och pojken får snart reda på att det finns en häst ombord. Det visar sig snart att pojken och hästen har ett gemensamt öde.
Mina tankar med sådana här hästfilmer går mot typ Lilla Huset på Prärien / lättsmält barnfilm. Det är inte det här. Filmen är mer seriös och definitivt mer ambitiös än så.
Tyvärr tycker jag filmen inte åldrats väl. Huvudpersonen är en pojke och det är realistiskt att han inte pratar hela tiden, men det blir för mycket scener helt utan dialog. De försöker med vackra bilder, musik och annat, men stora delar av filmen blir mest tråkig. Det ofta tveksamma kameraarbetet hjälper inte heller. Ibland vackert och ibland på B-filmsnivå.
Mickey Rooney (RIP) är filmens bästa karaktär som sätter lite färg på allt, men han är med alldeles för lite för att höja helheten.
Att filmen är ambitiös ska den ha ett plus för. Musiken är inte dum heller, men den var inte bra som barnfilm och åldrats för dåligt för att rekommendera till någon annan. IMDB slår till med 7,4 / 10. Jag skulle säga kanske 5,5 / 10. Har du sett denna? Vad tycker du?