Verkade väldigt lovande första 20 minuterna, en äldre man (Ben Kingsley) och en ung tjej lockar pedofiler för att kastrera och utpressa dem.
Men blir sedan lite av en kriminalare med Henry Cavill som är så jävla tråkig och seg och Alexandra Daddario som är helt fel castad, alldeles för ung och är helt värdelös och pinsam i filmen.
Det positiva är väl dem 20 första och Brendan Fletcher som gör det ganska bra som galning, tjänar säkert minst av alla men borde ha Henrys och Daddarios checkar.
Gillar man gore och jumpscares så är detta något för dig annars är den inte alls läskig eller obehaglig.
Ungen i filmen är inge bra alls och är helt stel med pokerface.
Creepet James Gunn producerar den, skaparen av Guardians Of The Pedophiles, Michael Rooker gör en liten roll som Alex Jones :S
Var knappt sevärd.
Segt intro dock är starten av "riktiga" filmen sexig i några sekunder. Därefter går det utför!
Huvudpersonen spelad av Thandie Newton är inte dum att titta på och är bra gentemot övriga i denna film trots en "Days of Our Lives"-nivå romans med Mark Wahlbergs karaktär. Mark Wahlberg har en av sina svagaste stunder på vita duken och Tim Robbins har en mindre roll som inte är mycket att skryta med den heller (ungefär i samma nivå som den sämsta Bond-skurken). Tror varken Mark eller Tim gärna pratar om denna film idag.
Filmen är en nyproduktion av en gammal film. Jag har inte sett den gamla, men jag har svårt och tro att den är sämre än den här filmen. Det här var det sämsta filmen jag sett på ett bra tag.
Varför dålig? Ojämn stämning, karaktärer som ploppar upp här och där utan vidare logik, extremt mycket daterad inzoomning, dåligt gjorda "minnen", rörig handling och överlag kasst skådespel.
Det enda som gör att filmen faktiskt går att titta på är att det händer mycket även om väldigt lite är av något intresse och den blir sämre och sämre så somnar man åtminstone inte. Jag tvekar på att någon som läser detta har sett denna och det är nog lika bra det.
Farlig förbindelse
Gammal goding med Michael Douglas som står sig!
Michael Douglas är ju Hollywoods fuck boy. Få har knullat så mycket på film som han har gjort.
Hans tre knull-mästerverk är ju den snarlika trion Fatal Attraction, Basic Instinct och Disclosure. Skitbra filmer, i mitt tycke. Även om den sistnämnda mer är en annan twist om kvinnligt och manligt förespråkande och dömande, och det obligatoriska juridiska krumbuktandet. De andra två är mer rått sex och fula ord - handlingar utanför vardagens tristess, men den ack så åtråvärda vardagen ändå, till sist.
Det är Mel Gibson Time! Nationalistisk, svulstigt och underhållande!
Sådana här filmer försöker antingen vara så realistiska som möjligt eller så handlar mycket om det "politiska" om tiderna/krig. Gillar man nämnda två kanske inte det här är filmen för dig. Filmen är påkostad och det finns säkert en hel del tekniska grejer som är korrekta, men det är mer en klassisk historia om gott mot ont och krigets förluster än att återskapa något historiskt.
Heath Ledger har en hyfsat stor roll. Jag gillar Heath Ledger (i denna film och generellt), men när han dog som ung blev det överdrivet mycket hyllning precis som det alltid blir när någon går bort före sin tid. Jag skulle gärna sett fler filmer med honom, men någon Gudarnas Gud var han inte.
Det finns även ett antal andra skådespelare med som du kanske känner igen. Den onde är ett riktigt svin och gör sin roll som den onda riktigt bra. Mel Gibson är Mel Gibson. Tycker barnen som är med fungerar också. Trots att filmen är seriös är det mycket överdrivet och skämtsamt vilket gör att det mesta fungerar. Willem Dafoe hade platsat bra någonstans i denna film tror jag.
En liten bihandling i filmen handlar om mörkas tid som slavar i USA. Som många vet hamnade Mel Gibson i problem när han gjorde bort sig inför kamera under 00-talet. Tittar man på denna film och hans (så vitt jag vet) vänskap med Danny Glover (Lethal Weapon) är det ganska tydligt att Mel Gibson inte är någon rasist. Detta sköttes bra i filmen. Det finns med, men tog inget större fokus.
Filmen är lång och ja. Kanske lite väl lång. Intensiteten i filmen tonas ut lite då det är ganska mycket fram och tillbaka med olika saker istället för ett mer rakt fokus. Det är olika från person till person, men det finns en anledning att många filmer max är två timmar. Hur länge orkar du hålla dig fullt fokuserad under en film? Trots detta gillar jag denna film.
Bland det bästa med filmen var soundtracket av John Williams. Inte bara ledmotivet utan generellt. Inte alls omöjligt att soundtracket som endast musik är värt att spana in.
Det finns ett antal typiska Hollywood ögonblick som kan kännas cheesy/överdrivna/löjliga, men då det inte skär sig så mycket (som det skulle kunna göra) med filmens ton var det inget jag störde mig på. Den som gillar "smala" och väldigt realistiska filmer lär dock störa sig.
Två bröder som utför ett misslyckad bankrån resulterar till att ena hamnar i finkan.
Så den andra brodern ger sig ut för att försöka hitta ett sätt att betala för borgen.
Har alltid haft intrycket med dessa Safdie filmer att dom lyckas framhäva en väldigt deppig och genuin bild av verkligheten, vilket som ser tilltalande ut på ett välgjort sätt, men att filmerna aldrig faktiskt lyckas gå i mål, trots att de är så nära.
Och det stämde in här.
Det största ”problemet” är väl att karaktärerna är totalt avskyvärda så man känner ingen direkt emotionell koppling till filmen, så man skiter egentligen i vad som händer.
Men rent objektivt så är det ändå en rätt otroligt berättelse.
En mexikansk droghandlare fritas från fängelset och måste ta sig över gränsen till sitt hemland. Men i vägen står en hårdkokt, rättskaffens men hederlig småstadssheriff...
Bra action och med lite comic relief som lättar upp stämningen.
Stir of echoes, bra skräckis, som jag såg precis när den kommit ut. Fortfarande sevärd. Bra story. Filmer som gick direkt till videobutiken kan fortfarande vara riktigt bra och spännande. Jag brukade älska att stå inne på Bogarts eller A-video och kolla baksidorna av fodralen, ta lång tid på sig att välja från hyllorna som inte innehöll nya filmer, de kunde man ta direkt, sedan slänga sig ut i havet av ansikten och historier.
Jag lyckades också klämma in Die Hard - With a vengeance i går när jag såg att den gick på femman, och Livvakterna på fyrans filmkanal. Båda är fortfarande bra filmer.
Ett urval av andra filmer jag sett senaste tiden:
The long kiss goodnight (störtskön film) Peacock (en aning seg men helt okej) American beauty (den funkar fortfarande) John Q (mycket Hollywood i den) Greta (halvgalen. otäck och bra film!) LA Confidential (grym)
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!