Citat:
Ursprungligen postat av
Lillarapunzel
Vintersaga (2023)
https://www.imdb.com/title/tt27148327/
Ser extremt sällan på film, men såg att denna dokumentär låg på SVT Play nu och tyckte beskrivningen lät intressant.
Vintersaga är en dokumentär som bygger på 24 stycken "sekvenser" eller kortfilmer, utan särskilt mycket konversationer, som alla porträtterar olika delar av Sverige under vintertid. Filmen bygger löst på den kända låten "Vintersaga".
Just att det inte är någon direkt konversation genom filmen, utan lite halvt "stumfilm", i kombination med att det faktiskt var "vanliga människor" och inga skådespelare som gjorde rollerna, förstärkte den vardagsnära och diskbänksrealistiska känslan ytterligare. Jag gillade filmen skarpt och kommer absolut att se om den i framtiden!
5/5 solklara stjärnor!
Jag brukar gilla sådana filmer, men denna var inte vad den hade kunnat vara.
Tyvärr.
För jag tyckte att det lite fanns ett litet löfte om storslagenhet som "Vintersaga" som utgångspunkt.
Jag vet inte om den ens någon gån nådde höjd.
Ibland känns det som att det var nära, men utan minsta lilla som hade kunnat peka på om man tolkade rätt eller fel, eller bara övertolkade, så går det ju aldrig att riktigt veta.
Om du gillar sådana filmer så borde du titta på "Baraka" och "Samsara" och i den stilen.
Rätt så hypnotiska filmer, och inte som denna.
Visst, vissa scener var väl lite vackra, det måste man ju de den trots allt.
När färjekaptenen vänder sig om, blickar ut i det gråa vinterdiset ... visst kan man känna igen sig i det.
Men, haha, förstår kanske inte riktigt det där mongosamlaget ... =)
Poäng för kreativ ställning, förvisso. Undrar om det var eget initiativ eller om regissören satt där bakom sängen och gav dem instruktioner ...
- "Nu börjar du smaska på riktigt ordentligt, så det klatschar i hennes fläsk riktigt ordentligt."