2024-02-04, 22:06
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2004
Filmen var Van Helsing
https://www.imdb.com/title/tt0338526..._q_Van%2520Hel

Jag börjar växa ifrån sådana här filmer. Massa monster. CGI. Långdragna actionscener. Handlingar med för många tvistar...

Ändå måste jag ge just denna film godkänd i betyg. Den hyllar klassiska monster på snygga sätt däribland introt. Hugh Jackman fungerar i sin första ledande roll. Filmen har en rätt bra balans mellan humor, action och drama. Allt har en förklaring. Scener under filmens gång erbjuder något nytt utan att kännas malplacerade. Musiken passar. Det allra sista är fint.

Går filmen väl långt i vissa aspekter? Är slutscenerna överdrivna? Har vissa effekter åldrats sisådär? Ja, men IMDB landar på 6,1 / 10 och jag köper det. En godkänd film.
Citera
2024-02-05, 03:25
Medlem
Kenpos avatar
Såg The Pelican Brief av Alan J. Pakula (1993). En seriös politisk thriller om korruption och beställningsmord på hög nivå. Miljöerna är New Orleans och Washington D.C. Julia Roberts spelar en skärpt juridikstuderande som konstruerar en privat teori om motivet till ett par uppmärksammade mord på domare vid Högsta domstolen. Denzel Washington är en tidningsmurvel som blir övertygad om att hon är på rätt spår och besluter att hjälpa henne avslöja sanningen. Båda är behärskade och övertygande i sina roller; regin är klar och redig utan frossande i våldsscener. Rekommenderar gärna filmen, särskilt för dem som följer det politiska intrigspelet i och kring Vita huset.
Senast redigerad av Kenpo 2024-02-05 kl. 03:30.
Citera
2024-02-05, 12:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The Kid (1921) Chaplins pojke

Ung dam dumpar ovälkommet spädbarn, som hamnar hos vår vän, luffaren Charlie chaplin

En både rolig och tragisk historia, som jag, skam att säga, inte sett tidigare.
Man får ha i åtanke att filmen faktiskt är mer än hundra år gammal.
Jag gillar den, 4/5

IMDB 8,2 = 4,20/5
133519 röster
Citera
2024-02-05, 12:41
Medlem
Bartman777s avatar
Dirty Mary Crazy Larry (1974)
https://www.imdb.com/title/tt0071424/

Jag blev inspirerad att se den efter att ha läst recensionen av en annan skribent tidigare här i tråden.
Jag har inte sett så många biljaktsfilmer från 70-talet ännu i mitt liv, men de jag sett har ändå tilltalat mig. Det är skönt att det inte är för mycket explosioner och annat action-trams i dom. Sköna filmer där de åker bil bara. Jag uppskattar denna film.
Citera
2024-02-05, 20:20
Medlem
Lillarapunzels avatar
Vintersaga (2023)
https://www.imdb.com/title/tt27148327/

Ser extremt sällan på film, men såg att denna dokumentär låg på SVT Play nu och tyckte beskrivningen lät intressant.
Vintersaga är en dokumentär som bygger på 24 stycken "sekvenser" eller kortfilmer, utan särskilt mycket konversationer, som alla porträtterar olika delar av Sverige under vintertid. Filmen bygger löst på den kända låten "Vintersaga".
Just att det inte är någon direkt konversation genom filmen, utan lite halvt "stumfilm", i kombination med att det faktiskt var "vanliga människor" och inga skådespelare som gjorde rollerna, förstärkte den vardagsnära och diskbänksrealistiska känslan ytterligare. Jag gillade filmen skarpt och kommer absolut att se om den i framtiden!
5/5 solklara stjärnor!
Citera
2024-02-05, 23:53
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2000
Filmen var Animal Factory
https://www.imdb.com/title/tt0204137...al%2520Factory

Intressant!

En gammal grovt kriminell man (Edward Bunker) ändrar sin livsbana genom att skriva. Blir senare skådespelare och hamnar på äldre dagar i Quentin Tarantinos första etablerade film Reservoir Dogs. I den filmen har även Steve Buscemi en större roll. År senare regisserar Steve Buscemi sin andra film. Baserad på boken Animal Farm av just Edward Bunker.

Filmen handlar om en ung man som hamnar i fängelse (spelad av Edward Furlung främst känd för filmerna Terminator 2: Judgement Day och American History X). Väl i fängelse följer man honom och en rad andra karaktärer i större eller mindre bemärkelse. På vissa sätt vilken fängelsefilm som helst...

Jag tycker dock Steve Buscemi gör ett riktigt bra jobb och får filmen att likna TV-serierna OZ eller The Wire i vissa aspekter. Folk passar in i sina roller. Kanonbra dialog. Det är inte överdrivet mycket humor, men det som finns passar in perfekt.

Innan jag såg filmen visste jag inte vad jag skulle tro. Jag var beredd på det mesta...

Willem Dafoe hoppar på alla möjliga projekt (svårt att säkerställa kvalitet på film).
Danny Trejo är ju en av de stora kungarna inom B-film.
Edward Furlung har väl mest varit med i tvivelaktiga filmer utöver några undantag?
Kan Steve Buscemi regissera?
Filmen är relativt kort i dagens mått.

IMDB ger 6,6 / 10. Ett kompetent betyg, men inget speciellt. Jag ger den två tummar upp. Efter filmen etablerat sig var det en fröjd att titta på.
Citera
2024-02-06, 09:30
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Vintersaga (2023)
https://www.imdb.com/title/tt27148327/

Ser extremt sällan på film, men såg att denna dokumentär låg på SVT Play nu och tyckte beskrivningen lät intressant.
Vintersaga är en dokumentär som bygger på 24 stycken "sekvenser" eller kortfilmer, utan särskilt mycket konversationer, som alla porträtterar olika delar av Sverige under vintertid. Filmen bygger löst på den kända låten "Vintersaga".
Just att det inte är någon direkt konversation genom filmen, utan lite halvt "stumfilm", i kombination med att det faktiskt var "vanliga människor" och inga skådespelare som gjorde rollerna, förstärkte den vardagsnära och diskbänksrealistiska känslan ytterligare. Jag gillade filmen skarpt och kommer absolut att se om den i framtiden!
5/5 solklara stjärnor!
Jag brukar gilla sådana filmer, men denna var inte vad den hade kunnat vara.
Tyvärr.

För jag tyckte att det lite fanns ett litet löfte om storslagenhet som "Vintersaga" som utgångspunkt.

Jag vet inte om den ens någon gån nådde höjd.
Ibland känns det som att det var nära, men utan minsta lilla som hade kunnat peka på om man tolkade rätt eller fel, eller bara övertolkade, så går det ju aldrig att riktigt veta.

Om du gillar sådana filmer så borde du titta på "Baraka" och "Samsara" och i den stilen.
Rätt så hypnotiska filmer, och inte som denna.

Visst, vissa scener var väl lite vackra, det måste man ju de den trots allt.
När färjekaptenen vänder sig om, blickar ut i det gråa vinterdiset ... visst kan man känna igen sig i det.

Men, haha, förstår kanske inte riktigt det där mongosamlaget ... =)
Poäng för kreativ ställning, förvisso. Undrar om det var eget initiativ eller om regissören satt där bakom sängen och gav dem instruktioner ...
- "Nu börjar du smaska på riktigt ordentligt, så det klatschar i hennes fläsk riktigt ordentligt."
Citera
2024-02-06, 11:33
Medlem
Niskalaukauss avatar
The Departed 2006 Betyg på IMDb 8,5
Den här filmen behöver man väl inte förklara vad den handlar om.
Martin Scorsese står för regi o sedan är det ju en massa kända skådespelare med i filmen.
Tycker dom flesta gör sina roller riktigt bra. Filmen är 2,31 lång är väl en ok längd.
Varför jag tittade om den för att jag kollat på lite recensioner av Killers of the Flower Moon o då nämns ju den här filmen. Så jag blev nyfiken vet att jag såg den på bio när den kom ut. Men har inget riktigt minne vad jag tyckte om den. Filmen är bra o får 7,8 i betyg av mig.
Citera
2024-02-06, 11:37
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Dirty Mary Crazy Larry (1974)
https://www.imdb.com/title/tt0071424/

Jag blev inspirerad att se den efter att ha läst recensionen av en annan skribent tidigare här i tråden.
Jag har inte sett så många biljaktsfilmer från 70-talet ännu i mitt liv, men de jag sett har ändå tilltalat mig. Det är skönt att det inte är för mycket explosioner och annat action-trams i dom. Sköna filmer där de åker bil bara. Jag uppskattar denna film.
Det kan ha varit min recension du läste. Jag skulle helt klart rekommendera den här filmen som är en riktigt favorit. Kanske mest för den sköna stämningen i filmen.
Vanishing Point
Citera
2024-02-06, 11:46
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Det kan ha varit min recension du läste. Jag skulle helt klart rekommendera den här filmen som är en riktigt favorit. Kanske mest för den sköna stämningen i filmen.
Vanishing Point
Ja det stämmer!
Tack för tipset, Vanishing Point är med i boxen med biljaktsfilmer jag köpte nyligen, så den kommer jag se inom en snar framtid
Citera
2024-02-06, 19:25
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag brukar gilla sådana filmer, men denna var inte vad den hade kunnat vara.
Tyvärr.

För jag tyckte att det lite fanns ett litet löfte om storslagenhet som "Vintersaga" som utgångspunkt.

Jag vet inte om den ens någon gån nådde höjd.
Ibland känns det som att det var nära, men utan minsta lilla som hade kunnat peka på om man tolkade rätt eller fel, eller bara övertolkade, så går det ju aldrig att riktigt veta.

Om du gillar sådana filmer så borde du titta på "Baraka" och "Samsara" och i den stilen.
Rätt så hypnotiska filmer, och inte som denna.

Visst, vissa scener var väl lite vackra, det måste man ju de den trots allt.
När färjekaptenen vänder sig om, blickar ut i det gråa vinterdiset ... visst kan man känna igen sig i det.

Men, haha, förstår kanske inte riktigt det där mongosamlaget ... =)
Poäng för kreativ ställning, förvisso. Undrar om det var eget initiativ eller om regissören satt där bakom sängen och gav dem instruktioner ...
- "Nu börjar du smaska på riktigt ordentligt, så det klatschar i hennes fläsk riktigt ordentligt."

Jag håller faktiskt inte med dig riktigt. Visst, vissa av scenerna kändes lite konstlade, som en del av de där festscenerna med ungdomarna, men annars kändes det både accurate och dessutom tidlöst! Som grabbgänget på stan i natten, flera av scenerna med arbetslivskoppling osv. Såväl isbrytaren (på Kvarken?), bion, fotbollsträningen i GBG, Volvon på Tjörnbron, royalistiska sällskapets middag osv. osv. var ju också direkt hämtade ur låten, om än kanske med en lite mer "dämpad" och "alldaglig" framtoning, men det är just det jag gillar med filmen också.
Citera
2024-02-07, 00:43
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapten_röv
Nu senast såg jag "Garden State" av och med Zach Braff, Ni vet JD från tv-serien Scrubs. Jag måste säga att den var riktigt bra, En riktigt trevlig kärleks historia. Zach Braff visar att han kan mer än att vara JD, då han både har regisserat, skrivit manus och spelar huvudrollen.

Thumbs up för denna filmen

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0333766/

tack för recensionen! Har tänkt se den länge nu!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in