2023-03-25, 19:06
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2000
Filmen var Under Suspicion
https://www.imdb.com/title/tt0164212...m_flmg_c_9_act

Det är en festival i stan, men en högt uppsatt man i samhället får annat att tänka på. Han tas in på polisstationen för att ha en konversation med sin gamla vän som numera är polis. Vad har hänt? Varför tas han in på stationen?

Gene Hackman ska ha sett en fransk film han var intresserad av att göra om. Han kontaktade Morgan Freeman och sedan var bollen i rullning. Trots stora namn är det här inte en dyr påkostad Hollywoodfilm utan något smalare. Det syns att budgeten är limiterad. Den är dock psykologiskt intressant och skådespeleriet är på hög nivå. Trots brister i produktion gör dialogen upp för det.

Ska sägas att filmen är lite flummig, men jag gillade den i stort. Sådana här filmer baserat på dialog är verkligen hit eller miss för mig. Kan bli bra träligt och intetsägande om man gillar en mer rak handling eller mer visuellt.

Godkänd!
Citera
2023-03-26, 01:32
Medlem
Halloween2s avatar
Alpha Dog från 2006.

Baserat på en verklig händelse.

En drog langare kidnappar en kille vars bror är skyldig langaren pengar. Brodern blir snabbt ''kompis'' med langaren och hans gäng. Till slut går allt åt helvete och langaren blir den yngsta någonsin att hamna på fbis most wanted.

4/5!
Citera
2023-03-27, 01:04
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Futureworld 1976.

Futureworld från 1976 war uppföljaren till den på sin tid populära Westworld från 1973. Men sedan tar likheterna tyvärr slut när Futureworld är en blek kopia av sitt original och inte tillför konceptet med robotar i olika semestermiljöer så mycket mer än ett tidigt försök i denna filmhistoria att istället ge sig på klonade människor som ska ta över sina original. Yul Brynner i rollen som revolvermannen är även med i denna uppföljare men bara för en kort stund när jag misstänker att hans namn skulle locka mer publik till att se denna film även om den inte nådde upp till sitt original. Men om man tvunget vill få lite 70 tals känsla så duger den för stunden om man sett Westworld. 5/10.
https://www.imdb.com/title/tt0074559/
Citera
2023-03-27, 01:40
Medlem
-GGs avatar
Jag kan inte sova.

Så jag har kollat på Extraction. En mycket bra film, en solid 7 i betyg.
Det ska komma en uppföljare detta år.

Och just nu kollar jag på Alien-filmen som går på sexan. Jag har inte sett den och den har hyffsat 6.4 på IMDb.
Citera
2023-03-27, 01:56
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Året var 2000
Filmen var Under Suspicion
https://www.imdb.com/title/tt0164212...m_flmg_c_9_act

Det är en festival i stan, men en högt uppsatt man i samhället får annat att tänka på. Han tas in på polisstationen för att ha en konversation med sin gamla vän som numera är polis. Vad har hänt? Varför tas han in på stationen?

Gene Hackman ska ha sett en fransk film han var intresserad av att göra om. Han kontaktade Morgan Freeman och sedan var bollen i rullning. Trots stora namn är det här inte en dyr påkostad Hollywoodfilm utan något smalare. Det syns att budgeten är limiterad. Den är dock psykologiskt intressant och skådespeleriet är på hög nivå. Trots brister i produktion gör dialogen upp för det.

Ska sägas att filmen är lite flummig, men jag gillade den i stort. Sådana här filmer baserat på dialog är verkligen hit eller miss för mig. Kan bli bra träligt och intetsägande om man gillar en mer rak handling eller mer visuellt.

Godkänd!

Se My dinner with Andre, om du inte redan har.
Citera
2023-03-27, 01:59
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Cutthroat Island (1995) | 🌑 |

När hennes pappa dör ärver piratdottern Morgan Adams både hans skepp med besättning och en karta som sägs leda till drömmarnas skatt. Hon slår följe med tjuven Shaw för att hitta skatten först, jagad av både andra pirater och brittiska flottan.

Megafiaskot som sänkte en filmstudio och Geena Davis planer på att bli en actionstjärna, eller snarare kanske hennes dåvarande mans - regissören Renny Harlin - planer för henne. Produktionen präglades av kaos på alla fronter som fick budgeten att svälla och sen när den väl släpptes sågades den av både kritiker och publik. Den enorma summa pengar som kastades i de sju haven var historisk och ledde till att Guinness rekordbok listade filmen som den största floppen någonsin.

Men! Jag såg den här regelbundet när jag växte upp och minns att jag gillade den. Ack så naiv jag var. Uppenbarligen en snorunge med outvecklat sinne som föll pladask för explosioner och söta apor. Att se den här idag är en två timmar lång pina, en kölhalning av alla sinnen där örat lider mest av den ständigt pompösa musiken.

Musiken är faktiskt ett av de få elementen som prisas om man läser recensioner. Alltså, den är bra, men överanvänds så man tröttnar på den efter bara några minuter. Vi fattar, äventyr sker just nu. Produktionsvärdet är också riktigt bra - den ser ut som en piratfilm med riktiga skepp, sjaskiga hamnstäder och exotiska paradisöar fyllda med skatter och allt i läckert foto. Även karaktärerna känns som pirater.

Men storyn är fruktansvärt banal och förlitar sig på att tittaren helt har stängt av hjärnan. Man kanske inte ska nitpicka en matinéfilm men det är så många detaljer som inte går att försonas med - så många genvägar som tagits för att driva filmen framåt som man inte köper. Där teleporterades den personen fram helt lämpligt, plötsligt hoppar vi fram dit osv. Och allt känns så extremt ytligt från skådespel till fightscener. Det finns inget allvar eller investering att hitta för att bry sig om något. Kvar finns bara det visuella.

Den hade potential och jag hatar inte varken Davis eller Modine i huvudrollerna - det finns fragment av underhållning. Men överlag så sjunker den.

Ja, herregud.
Den kostade 98 miljoner dollar att göra, och spelade in 10 miljoner dollar VÄRLDEN ÖVER.

Kanske den största floppen någonsin.

Geena Davis var dock lysande i Long Kiss Goodnight. Piratfilmer blir ju också ofta töntig action.
Senast redigerad av -GG 2023-03-27 kl. 02:17.
Citera
2023-03-27, 02:07
Medlem
Geomeisters avatar
Det blev att rota runt i lokala filmbutiken idag. Såg en film med Wesley Snipes som såg lovande ut kallad Iceman. Då Snipes är en skådespelare som varit med i många filmer som inte speciellt kända tänkte jag inte mer på det.

Väl hemma slår jag på filmen och Iceman var namnet på en karaktär i filmen. Filmen heter egentligen Undisputed från 2002: https://www.imdb.com/title/tt0281322..._flmg_t_26_act

En film jag sett tidigare. Jag blev aningen missnöjd till en start, men det var länge sedan jag såg denna film så det kanske var meningen med denna incident. Jag minns att jag gillade filmen och gör det än idag. Kanske aningen mer denna gång!

Det är i princip en mix mellan traditionell boxningsfilm och traditionell fängelsefilm. Den inte har samma emotionella djup kring sporten likt en genuin sportfilm eller lika många detaljer som en fängelsefilm, men gör båda tillräckligt bra. Man vet inte riktigt hur det kommer gå och underhållningsvärdet finns där.

En perfekt lagom film. Inte för dum eller för krävande att hänga med i. Den gör sitt jobb och tydligen värd att se om.
Citera
2023-03-27, 02:09
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Se My dinner with Andre, om du inte redan har.

Tack för tips. Bra start på ny vecka!
Citera
2023-03-27, 13:58
Medlem
Trollmias avatar
Star Trek IV: The Voyage Home 1986

Admiral James T. Kirk och hans besättning reser tillbaka i tiden med ett Klingon-rymdskepp för att rädda Jorden från att förstöras av en främmande rymdgrej (probe) som orsakar väderkaos.

Detta är min favoritfilm bland Star Trek-filmerna, kanske för att den är lite mer lättsam, har mer humor än de andra filmerna.

Jag ger den 4 av 5 trollhattar.
IMDB-rating: 7,3 av 10
Citera
2023-03-27, 14:14
Medlem
Ambelains avatar
"The Friends of Eddie Coyle" - (1973)
https://www.imdb.com/title/tt0070077/

Robert Mitchum, m.fl.

---

En 50 år gammal film, minsann.
Enligt vad jag kunde läsa om den så var det en högt hyllad liten sak.
Ett kriminaldrama av Neo Noir-typen, var vi får lov att följa småbusen Eddie Coyle, som blivit lite till åren kommen.
Robert Michum spelar honom.

Allt utspelar sig i Boston, under 70-talets början.
Bankrånare och vapenförsäljare förrättar sitt värv mer eller mindre helt öppet uta på gatorna och torgen.
Eddie Coyle är mitt bland de alla, och drar nyta av sina kontakter för att fortsätta den livsstil han levt så länge.

Nu vill han emellertid få en paus, i synnerhet som han har ett stundande fängelsestraff som väntar på honom.
Och han vill verkligen inte åka in en gån gtill, inte nu vid denna åldern när han har familj och sånt skit.

Så ... varför inte spela ut alla mot varandra.
Dvs gangster mot rånare mot vapenförsäljare - och kriminalpolisen i andra änden, som då bara har att håva in allt som Eddie Coyle bjuder så frikostigt på.

Inget är gratis, ens för Eddie Coyle.
Han vill nämligen få rabatt på sitt fängelsestraff, det vill han.
Mycket gärna.

---

Jag hade lite svårt för att riktigt förstå varför hyllningarna var så överflödande ...

För så himla bra var ju inte filmen.
Inte alls särskilt bra faktiskt.

Kanske, tror jag, handlade hyllningarna nog mest om att de var gamla inbitna fans av Robert Mitchum, och de blev mäkta imponerade av den då gamle mannens oanade skådespelartalanger.
Han kunde ju, vid Gud, tydligen säga "Fuck" och andra hemska svärord här i denna filmen.

Inte vad han brukar göra sig skyldig till, med andra ord.
Och då måste han ju vara typ världens bästa skådespelare.
Eller hur.

Tydligen var han en riktig hejare på att prata Boston-dialekt också.

Hahaha ...
Nej, förlåt ....
Men ärligt, så jävla bra var den inte - hans försök till Boston-dialekt.
Jag hade ofta svårt att skilja den frön hans helt vanliga, traditionella uttal faktiskt.
Bara i yttersta undantag kunde man höra något som lät en ana att något i stil med Boston fanns där i bakgrunden ...

---

Detta var väl en ganska så typisk film för den tiden.
Dvs där det var grov realism som gällde, och där det ansågs som ett mycket kreativt grepp att låta gamla välkända Type Castade filmstjärnor få spela en "oanad roll" ...
Särskilt som "anti-hjälte."

---

Nej, jag tyckte inte denna var något särskilt.
Nu har jag åtminstone sett den så jag slipper fortsätta gå omring och undra om jag vill se den eller ej.
Nu vet jag att jag gärna väljer en annan istället.

Så ...

Betyg:

2.5 av 5
Citera
2023-03-27, 16:18
Medlem
Niskalaukauss avatar
Såg 4 filmer i Lördags med polarna kommer att ta två här o två i Oscars tråden.
The Lost King
När filmen börjar står det att den bygger på verkliga händelser som "hon" såg det. Hon i det här fallet är Philippa Langley en "amatör historiker".
På IMDb står det så här.
"There was some mild controversy prior to this films' UK release when several people involved in the archaeological dig gave interviews to some UK newspapers (notably The Guardian and Daily Mail) disputing the events depicted in the film and accused the scriptwriters of romanticizing and overplaying the role of Philippa Langley ( as played by Sally Hawkins) in the actual locating and discovery of Richard III's resting place. This criticism prompted the film's producer, co-writer and co-star Steve Coogan to give an interview to the BBC defending the story-line of the film and accusing the University of Leicester of trying to discredit the role Langley played in the discovery and believing that, despite Langley being an amateur, they were embarrassed she had out-thought several of their renowned historical experts and they were not happy that this was portrayed within the film."

Så vad tyckte jag om själva filmen betyget på 6,6 som den just nu har på IMDb är väl helt ok.
Tycker att alla gör sina roller på ett bra sätt o filmen är intressant.
Jag har lite svårt för filmen på grund av det som jag skriver som spoiler.

Cocaine Bear
Ja den var sämre än jag trott. Så den kan få 5/10.
Citera
2023-03-27, 20:00
Bannlyst
Har sett en radda filmer men en av dom senaste och mest minnesvärd var

Jean Eustaches film, My little Loves (Mes petites amoureuses) Det är en fin film som skildrar upplevelserna av en ung pojke som växer upp i en liten fransk by på 1950-talet.

Regissören Eustache var känd för sin naturalistiska och intima stil, och hans arbete utforskade ofta teman om sexualitet, identitet och sociala och politiska frågor. Han var influerad av andra regissörer som Jean-Luc Godard och François Truffaut.

och denna film

See the sea (Regarde la mer) är en fransk kortfilm från 1997 i regi av François Ozon. Filmen berättar historien om en ung mamma vid namn Sasha (spelad av Sasha Hails) och hennes lilla dotter som besöker en avlägsen kustby under sin sommarsemester. Där träffar de en främling, Tatiana (spelad av Marina de Van), som campar i närheten. Allt eftersom dagarna går blir Tatianas närvaro mer och mer påträngande och oroande, vilket leder till filmens klimax.

Filmen är en kortfilm 52 minuter lång. Se den

Rekommenderar båda om man gillar fransk film i synnerhet och bra film i allmänhet

8/10 får bägge filmerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in