2011-10-17, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Placido-Domingo
Eftermiddags-filmerna blev Harry Potter och de vises sten och Labyrinth, båda väldigt bra. Vad det blir nu på kvällen är en annan femma....

Igår kväll blev det även Die Hard 3. Jag hade tänkt se en film till, men jag satte på den där ganska sent och sen blev jag för trött för att plöja igenom ännu en rulle. Får väl försöka ta igen det idag.
Citera
2011-10-17, 14:49
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Igår kväll blev det även Die Hard 3.

Vad tycker du om den?
Citera
2011-10-17, 15:06
Medlem
StefPhoenixs avatar
La seduzione av Fernando di Leo. Intressant film om en medelåldersman som återvänder till sin livs kärlek men som så småningom blir eggad till boleri av kvinnans tonårsdotter.
Citera
2011-10-17, 15:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Då var Lenzi's Kriminal sedd..

Tackar för påminnelsen om att jag måste ta och se den plus Danger: Diabolik.
Citera
2011-10-17, 18:22
Medlem
Spawnisens avatar
Godfather I (igen), alltid lika bra, Ska börja med tvåan ikväll
The Dilemma, 6/10, Bara för att jag gillar Kevin James..
Citera
2011-10-17, 18:50
Medlem
Stvrmzeits avatar
Kohayagawa-ke no aki

Vi får följa familjen Kohayagawa och deras problem med kärleken och livet. Varje familjemedlem vill göra rätt och gynna familjen.

Ännu ett familjedrama av Ozu. Färgfullt och fint i alla ära med genomtänkta kompositioner. Men jag tycker inte att filmen håller riktigt samma klass som många av hans andra verk. Porträtten känns inte lika starka, även om de är på sätt och viss intressanta. Vi har ju till exempel fadern i familjen som smyger iväg lite för ofta för att träffa någon. Samtidigt försöker han driva familjeföretaget. Sedan kommer ju också giftermål in i bilden när det gäller döttrarnas fokus. Problemen är ju också intressanta, men just döttrarnas delar verkar inte gå så långt på djupet heller. Kanske blir det lite spretigt när det ska fokuseras på flera karaktärer och att alla inte får lika mycket utrymme.

Ozu är ju ändå Ozu och det är en fin skildring av vardagen med ett mycket vackert och fridfullt slut. Setsuko Hara skiner ju i sin roll, hon brukar ju alltid vara kanon.

3/5
Citera
2011-10-17, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Vad tycker du om den?

Ja, den är väl lika bra som Die Hard och Die Hard 4. Mycket action, humor och så där.
Citera
2011-10-17, 19:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ja, den är väl lika bra som Die Hard och Die Hard 4. Mycket action, humor och så där.

Håller helt klart med dig, tvåan har jag däremot aldrig haft något tycke för.
Citera
2011-10-17, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Håller helt klart med dig, tvåan har jag däremot aldrig haft något tycke för.

Samma här. Tvåan är ganska seg och långtråkig jämfört med de andra.
Citera
2011-10-18, 00:10
Medlem
Sittkissares avatar
Assembly (Ji jie hao). Kinesisk krigsdrama. Handlar om det kinesiska inbördeskriget på 1940-talet. Den var riktigt bra. Den är i samma anda som den sydkoreanska filmen Taegukgi (Brotherhood of War). Första timmen består av krig, snygga och välgjorda krigsscener och andra halvan av rullen är mer djup. En stark film som jag helt klart kan rekommendera. Även om jag tycker att Taegukgi (Brotherhood of War) var ännu bättre så var denna fortfarande väldigt bra. Hitta en krigsfilm som slår Taegukgi tror jag blir svårt, men den här kom inte långt efter. 8/10
Senast redigerad av Sittkissare 2011-10-18 kl. 00:14.
Citera
2011-10-18, 01:28
Medlem
Stvrmzeits avatar
Sôshun

En gift tjänsteman inleder en affär med en kvinna i 50-talets Japan.

Detta ska vara Ozus längsta film, den klockar in på 144 minuter. Och det är 144 väl fyllda minuter. Otroligt jämn film med ett bra och ömt flöde. Det mest intressanta med Sôshun är att det kretsar rätt mycket runt en affär. På samma gång handlar det mycket om förändringarna i det japanska samhället, lite om hur den äldre generationen jämför nutid och dåtid med kriget som barriär och hur kyligt och hårt jobbet kan vara för en kontorsanställd.

Det är inte direkt en positiv bild av arbetslivet som Ozu har målat upp här, inte heller är förhållandet mellan tjänstemannen Shoji och hans fru speciellt passionerat. Det är mest kallt och livlöst. När jag säger det, då menar jag det som något bra för det filmen vill skildra och inte något som är skildrat på ett dåligt sätt. Shoji och hans fru har inte heller några barn, man får dock veta att de har förlorat en son. Så det handlar inte om något lätt förhållande. Härligt att se Chishû Ryû också, min Ozu-favorit. Även om det var i en lite mindre roll denna gången. Lågmält och samhällskritiskt med kompetenta människoporträtt.

4/5
Citera
2011-10-18, 01:30
Medlem
Herrtrosas avatar
The Big Lebowski för femtielfte gången. Tröttnar aldrig på den filmen! 5/5 och råkar därmed vara en av mina favoritfilmer, tillsammans med ett fåtal andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in