2011-10-18, 02:12
Bannlyst
Idag såg jag en nyinförskaffad rulle, Dragonslayer. Jag köpte den bara för att få se Peter MacNicol i en tidig roll och hade inga höga förväntningar. Men den var faktiskt väldigt bra. Snygga specialeffekter. Jag ger den 4 chips av 5 i betyg.

Sen såg jag I hennes skor för säkert femtonde gången.... Ja, vad ska man säga... jag gillar Cameron Diaz.
Citera
2011-10-18, 05:50
Medlem
Stvrmzeits avatar
The Third Man

Författaren Holly Martins anländer till Wien strax efter andra världskriget. Han är där för att träffa sin vän Harry Lime, men Harry är tydligen död och Holly vill ta reda på vad som egentligen har hänt.

Wien är sönderbombat och indelat i fyra olika zoner. Det är snyggt jobbat med realismen, hur de olika människorna talar olika språk och hur hela bakgrunden verkar trovärdig. Och vilken snygg film annars också! Lutande kameravinklar, snyggt och krispigt foto och ljussättningen är makalöst bra och skänker en speciell stämning, speciellt i scenerna som utspelar sig nere bland kloakerna. Av någon anledning trodde jag inte så mycket på The Third Man (trots att den har blivit så pass hyllad och min förkärlek till film noir), det var något i handlingen som verkade bita surt. Men den blev bara bättre och bättre när jag började se den, slutet blev hur spännande som helst med den långa jakten. Storyn fångade mig mer än vad jag förväntade mig.

Kul med Welles i rollen som Harry, han skötte sig hur smidigt som helst. Det gjorde även alla andra. Jag blev lite tveksam till musiken, att den kanske inte passade in, men den är så pass bra att man inte kan låta bli att gilla den. På så sätt blir det mer intressant än opassande. Efter att filmen tog slut ville jag ju lyssna på titellåten direkt. Plus så ville jag se mer!

4/5
Citera
2011-10-18, 12:40
Medlem
FredagsMyspyss avatar
Unbreakable med Bruce Willis, ordentlig mindfuck.
Citera
2011-10-18, 12:58
Medlem
loveak47s avatar
Såg Warriors igår. Mest för att det är en kultfilm som måste ses.
Jag som har väldiga problem med filmer äldre än 90-tal tyckte ändå att den var överraskande bra.

4/5
Citera
2011-10-18, 13:33
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Om du har sett Jud Süss, rekommenderas den tyska filmen om hur Jüd Süss blev till; Jud Süss: Filme ohne Gewissen från 2010. Den handlar i korthet om hur den högaktade skådespelaren som gestaltade juden Süss (Ferdinand Marian), mot sin vilja blev någonslags frontfigur för nazismen. Som skådespelare hade Marian många judiska vänner inom teatern, vilka han fick fjärma sig ifrån. Marians egentliga idelogiska ståndpunkt läggs aldrig riktigt fram i ljuset, vilket heller inte är nödvändigt då han framställs som en vanlig människa och inte en ädel arketyp.

Jag tycker filmen gestaltar på ett bra sätt hur många tyskar under Andra världskriget inte hade mycket val än att stödja Hitler vare sig de ville eller inte. Detta kommer dock sällan fram i sionistiska Hollywoodproduktioner, där judarna alltid är ädla och tyskarna genomonda. Moritz Bleibtreu gör också en otrolig rollprestation som Joseph Goebbels. Det kan tilläggas att denna film inte visats i USA, wonder why... *host*....

I alla fall såg jag denna filmen först för att sedan se "Jud Süss" från 1940. Filmerna komplementerade varandra bra och man hade en annan förståelse för den äldre filmen och t o m blev den nog lite bättre.
Har sett den lite här och var, men inte riktigt kännt lusten att se den. Med den svenska titeln I ondskans tjänst avfärdade jag den som en omstöpning av filmen den handlar om. Vi svenskar sätter alltid så dumma titlar på filmer. Speer und Er blev "Djävulens Arkitekt", Gypsy Child Thieves blev "Barnen som Europa glömde" osv. osv.

Får se om jag kollar upp filmen i framtiden. Tackar för tipset.
Citera
2011-10-18, 21:32
Medlem
dazed-and-confuseds avatar
Såg Death Proof igen, så jävla skön, Russell är så jävla skön.
Citera
2011-10-18, 21:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazed-and-confused
Såg Death Proof igen, så jävla skön, Russell är så jävla skön.

Ska nog ta och se om den själv någon dag framöver, kanske i helgen då. Har fortfarande min BD-utgåva inplastad i hyllan.
Citera
2011-10-18, 23:07
Medlem
Stvrmzeits avatar
Stachka

Några fabriksarbetare planerar en strejk. Folk kallas in för att undersöka detta. Men när en man hänger sig efter en falsk anklagelse, då bryter strejken ut.

Schysst propagandafilm av Eisenstein. Och mäkta imponerande för att vara hans första långfilm. Imponerar med sina montage, sin klippning, sitt kameraarbete och sitt foto lika mycket som Bronenosets Potyomkin. Det är kanske lite överdrivet med porträtten, men det är verkligen effektfullt. Och Eisenstein kunde verkligen göra effektfulla propagandafilmer. Synd att det blir lite väl tjatigt efter ett tag, att man redan har hajat grejen samtidigt som det matas på med mer och mer bilder. Bra jobbat med att kontrastera olika bilder mot varandra. Måste säga att jag håller Bronenosets Potyomkin högre. Båda är riktigt kraftfulla i alla fall.

3/5
Citera
2011-10-18, 23:49
Medlem
Sittkissares avatar
Såg nyss på Chingoo/Chingu, står Chingoo på imdb men chingu på youtube och liknande. (Friend eng. titel). http://www.imdb.com/title/tt0281718/ En koreansk drama/thriller från 2001. Man får följa 4 stycken vänner från barnålder till vuxen ålder och de olika vägarna de tar. Ganska bra film vill jag säga. Inget wow!, men väl värd att se. 7/10

Om någon har någon aning om vad låten som spelas i eftertexterna heter så blir jag tacksam (ja jag vet att det finns en separat tråd för det) http://www.youtube.com/watch?v=pLYLUYKTo7k
Citera
2011-10-19, 02:17
Medlem
Stvrmzeits avatar
Zemlya

Bönderna som tar hand om ett kollektivt jordbruk i Ukraina protesterar mot deras jordägare.

Att inte klassa Zemlya som en propagandafilm vore ju att ljuga, men mellan all propaganda finns det så mycket fina bilder och ett riktigt vackert poetiskt flöde. Först och främst handlar det ju om vanliga bönder och deras jordbruk, Dovzhenko visar verkligen hur glada de blir över ny arbetskraft i form av en maskin. Men allt är inte frid och fröjd, bönderna börjar protestera rätt mycket mot kulakerna (de rika bönderna som alltså är jordägarna) när döden slinker in bland folket. Så filmen skildrar konflikterna som uppstod i Sovjetunionen under kollektiviseringen, såklart på ett propagerande sätt.

Bland det mest intressanta finner vi också hur filmen propagerar mot den ortodoxa kristendomen och istället uppmuntrar hedendom/paganism i form av en far som totalt förnekar både Gud och prästerna. Den nyanlända prästen som kommer till byn blir givetvis inte särskilt välkommen och då önskar han att folket där ska straffas. Hittills är Zemlya lätt den bästa propagandafilmen från Sovjets stumfilmsperiod som jag har sett, just för att den lyckas vara poetisk samtidigt som den är kryddad med propaganda och självfallet ett snyggt och intressant tidsdokument. Man behöver inte hålla med om alla politiska åsikter, det finns ju som sagt så otroligt många fina bilder om livet, döden och förhållandet till naturen och jorden att hämta om man kollar bortom propagandan. Plus så är det sjukt skickligt gjort om man ser det på ett hantverksmässigt sätt. Se bara på montagen med frukterna i regnet till exempel. Eller ja, se bara på allt som har med naturen att göra. Eller människornas lidande. Skickligt!

4/5
Citera
2011-10-19, 02:46
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
My Teheran, for Sale

Kanske måste man vara iranier eller ha stor kunskap om Iran för att uppskatta filmen, men jag ger den en 4 av 5 toasters.

Finns på Youtube.

Huvudrollsinnehavaren, Marzieh Vafamehr, fick 1 års fängelse och 90 piskrapp pga sin medverkan.
Citera
2011-10-19, 06:08
Medlem
RunWhenImdones avatar
Såg The boat that rocked för första gången.
Den var riktigt rolig rakt igenom, 8/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in