Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Tveksamt va? Visserligen är det ett intressant tidsdokument, men som film betraktat så är det ren och skär nazistpropaganda.
Visst är det propaganda, men inte utan att den även har vissa informativa kvalitéer. Se ex. skildringen av hur Rotschild-klanen spred sig över Europa. Det finns mängder av vänsterintellektuella som förfasat sig över hur "de kapitalistiska systemen spred sig likt löpeldar över Europa" och allt vad det är. Anledningen till att de anses intellektuella och nazisterna anses tappade bakom vagnar är att nazisterna nämner de ledande personerna vid namn och sätter möjliga motiv bakom rödsköldarnas handlingar i perspektiv till rödsköldarnas kulturella bakgrund.
I övrigt gillar jag inte filmen. Jag finner den tråkig och ganska intetsägande, ofta luddig och utsvävande (som ex. i de ofta omnämnda passagerna med råttorna och Einstein). Överlag ger den ett väldigt fragmentariskt intryck. Bäst bör man alltså - som du säger - se den som ett tidsdokument. Med viss möda kan man anse den tjäna någorlunda dugligt som skildring av judisk klanmentalitet samt judisk makt i dåtidens Tyskland.
Spelfilmen Jud Suss är bättre (hur skulle den kunna bli sämre, när den har en våldtäktsbenägen jude i huvudrollen?). Den omsätter den information och desinformation som lyfts fram i Der Ewige Jude och tillämpar den istället i praktiken, löst (?) baserad på ett händelseförlopp i Wurtemberg under sjuttonhundratalet. Men missförstå mig inte: det är inte så att jag kallar den sevärd, om man inte har någon form av specialintresse, antingen för nazisterna, judarna eller propaganda i sig självt; på en filmhistorisk prioriteringslista bör den skrivas ned på samma ställe som vilken halvdassig propagandarulle som helst - d.v.s ingenstans alls.
Edit:
Glömde lägga till vad jag såg senast. Goyokin /Gold av Hideo Gosha. Ordinär samurajfilm som lämnade mig ganska besviken. Gosha brukar i övrigt regissera bra filmer, så som Sword of the Beast och Violent Streets.
Därinnan var det Stalker. Dessvärre en besvikelse, den med.