2011-10-16, 21:59
Medlem
Stvrmzeits avatar
Domicile conjugal

Antoine är gift och väntar sitt första barn.

Fjärde filmen om Antoine Doinel och den näst sista. Jean-Pierre Léaud är som han brukar vara! Det är en fin, småkomisk och samtidigt sorglig bild av ett gift par och deras äktenskap. Dock så tycker jag att filmen aldrig lyfter på samma sätt som alla föregående verk i samma "serie". Den blir dessutom mycket bättre i andra halvan när Antoine hamnar i trubbel med både kvinnor och sina egna känslor. Men fortfarande finns det en hel del charm och flera småsaker att gilla, exempelvis blommorna och Monsieur Hulot-typen som dyker upp vid tågstationen mm.

3/5
Citera
2011-10-16, 22:14
Medlem
Sittkissares avatar
Fick tips om BKO: Bangkok Knockout. Thailändsk action. Den var faktiskt riktigt bra. Handlar om ett gäng som vann en tävling om att få dra till Hollywood och slåss. Men de blir lurade och måste istället slåss för sina liv i en byggnad medans ett lite gäng rika tokar bettar på om de kommer vinna eller dö fighterna. En jävla massa action rakt igenom. Gillar man snygga fighter och massa action så rekommenderar jag den. 7/10
Citera
2011-10-16, 22:23
Bannlyst
Eftermiddags-filmerna blev Harry Potter och de vises sten och Labyrinth, båda väldigt bra. Vad det blir nu på kvällen är en annan femma....
Citera
2011-10-17, 03:27
Medlem
Trespass (2011)

"Trespass" i regi av Joel Schumacher handlar om rikemansfamilj med Cage, Kidman och dotter som blir utsatta inbrott och där inkräktarna tar familjen som gisslan och kräver pengar. Jag vet inte varför jag genomled denna film. En beskrivning från IMDB stämmer mycket väl: "Vad som kunde ha avklarats på 15 minuter segar sig fram på 90 minuter. Till och med 15 minuter hade varit för långt för denna film."

"Twisterna" i filmen var aldrig särskilt intressanta och det kändes som filmen aldrig tog slut. Det här var nog en av sämsta filmerna jag sett gjorda i år. Nic Cage var som vanligt jävligt kass och Kidman körde mest på rutin. Den enda ljuspunkten var australiensaren Ben Mendelsohn som en av inkräktarna. Vill ni se en annan riktigt bra film med honom rekommenderas "Animal Kingdom".
Citera
2011-10-17, 06:01
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Tveksamt va? Visserligen är det ett intressant tidsdokument, men som film betraktat så är det ren och skär nazistpropaganda.
Visst är det propaganda, men inte utan att den även har vissa informativa kvalitéer. Se ex. skildringen av hur Rotschild-klanen spred sig över Europa. Det finns mängder av vänsterintellektuella som förfasat sig över hur "de kapitalistiska systemen spred sig likt löpeldar över Europa" och allt vad det är. Anledningen till att de anses intellektuella och nazisterna anses tappade bakom vagnar är att nazisterna nämner de ledande personerna vid namn och sätter möjliga motiv bakom rödsköldarnas handlingar i perspektiv till rödsköldarnas kulturella bakgrund.

I övrigt gillar jag inte filmen. Jag finner den tråkig och ganska intetsägande, ofta luddig och utsvävande (som ex. i de ofta omnämnda passagerna med råttorna och Einstein). Överlag ger den ett väldigt fragmentariskt intryck. Bäst bör man alltså - som du säger - se den som ett tidsdokument. Med viss möda kan man anse den tjäna någorlunda dugligt som skildring av judisk klanmentalitet samt judisk makt i dåtidens Tyskland.

Spelfilmen Jud Suss är bättre (hur skulle den kunna bli sämre, när den har en våldtäktsbenägen jude i huvudrollen?). Den omsätter den information och desinformation som lyfts fram i Der Ewige Jude och tillämpar den istället i praktiken, löst (?) baserad på ett händelseförlopp i Wurtemberg under sjuttonhundratalet. Men missförstå mig inte: det är inte så att jag kallar den sevärd, om man inte har någon form av specialintresse, antingen för nazisterna, judarna eller propaganda i sig självt; på en filmhistorisk prioriteringslista bör den skrivas ned på samma ställe som vilken halvdassig propagandarulle som helst - d.v.s ingenstans alls.

Edit:

Glömde lägga till vad jag såg senast. Goyokin /Gold av Hideo Gosha. Ordinär samurajfilm som lämnade mig ganska besviken. Gosha brukar i övrigt regissera bra filmer, så som Sword of the Beast och Violent Streets.

Därinnan var det Stalker. Dessvärre en besvikelse, den med.
Senast redigerad av saftad_burk 2011-10-17 kl. 06:09.
Citera
2011-10-17, 10:18
Medlem
Gotti

En bra film med skådespelare som passade bra i rollerna. Men det var lite väl kort, allt gick för fort fram. Dom hade kunnat dela upp filmen i två delar så att det blev fyra timmar sammanlagt. Då hade man fått lära känna karaktärerna bättre också.

6/10 En stark sexa
Citera
2011-10-17, 10:27
Medlem
drfreudsteins avatar
Isle Of The Dead

Sjysst film. Filmen hade bra skådespel, obehaglig stämning, några skrämmande scener i slutet och Boris Karloff men tyvärr inte den mest minnesvärda filmen jag sett. Kommer nog ha glömt den om två veckor trots den inte hade några större fel.

6/10.
Citera
2011-10-17, 11:04
Medlem
Cerseis avatar
Captain America
http://www.imdb.com/title/tt0458339/

[/url]
Trodde filmen skulle vara bra men där gick jag in med för höga förhoppningar. Lite lång och trots flera bra actionscener var den stundtals tråkig. 6/10
Citera
2011-10-17, 11:18
Medlem
Audemarss avatar
'Cube' av Vincenzo Natali http://en.wikipedia.org/wiki/Cube_%28film%29.

Skont klaustrofobisk. Rekommenderas.
Citera
2011-10-17, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Visst är det propaganda, men inte utan att den även har vissa informativa kvalitéer. Se ex. skildringen av hur Rotschild-klanen spred sig över Europa. Det finns mängder av vänsterintellektuella som förfasat sig över hur "de kapitalistiska systemen spred sig likt löpeldar över Europa" och allt vad det är. Anledningen till att de anses intellektuella och nazisterna anses tappade bakom vagnar är att nazisterna nämner de ledande personerna vid namn och sätter möjliga motiv bakom rödsköldarnas handlingar i perspektiv till rödsköldarnas kulturella bakgrund.

I övrigt gillar jag inte filmen. Jag finner den tråkig och ganska intetsägande, ofta luddig och utsvävande (som ex. i de ofta omnämnda passagerna med råttorna och Einstein). Överlag ger den ett väldigt fragmentariskt intryck. Bäst bör man alltså - som du säger - se den som ett tidsdokument. Med viss möda kan man anse den tjäna någorlunda dugligt som skildring av judisk klanmentalitet samt judisk makt i dåtidens Tyskland.

Spelfilmen Jud Suss är bättre (hur skulle den kunna bli sämre, när den har en våldtäktsbenägen jude i huvudrollen?). Den omsätter den information och desinformation som lyfts fram i Der Ewige Jude och tillämpar den istället i praktiken, löst (?) baserad på ett händelseförlopp i Wurtemberg under sjuttonhundratalet. Men missförstå mig inte: det är inte så att jag kallar den sevärd, om man inte har någon form av specialintresse, antingen för nazisterna, judarna eller propaganda i sig självt; på en filmhistorisk prioriteringslista bör den skrivas ned på samma ställe som vilken halvdassig propagandarulle som helst - d.v.s ingenstans alls.

Edit:

Glömde lägga till vad jag såg senast. Goyokin /Gold av Hideo Gosha. Ordinär samurajfilm som lämnade mig ganska besviken. Gosha brukar i övrigt regissera bra filmer, så som Sword of the Beast och Violent Streets.

Därinnan var det Stalker. Dessvärre en besvikelse, den med.

Om du har sett Jud Süss, rekommenderas den tyska filmen om hur Jüd Süss blev till; Jud Süss: Filme ohne Gewissen från 2010. Den handlar i korthet om hur den högaktade skådespelaren som gestaltade juden Süss (Ferdinand Marian), mot sin vilja blev någonslags frontfigur för nazismen. Som skådespelare hade Marian många judiska vänner inom teatern, vilka han fick fjärma sig ifrån. Marians egentliga idelogiska ståndpunkt läggs aldrig riktigt fram i ljuset, vilket heller inte är nödvändigt då han framställs som en vanlig människa och inte en ädel arketyp.

Jag tycker filmen gestaltar på ett bra sätt hur många tyskar under Andra världskriget inte hade mycket val än att stödja Hitler vare sig de ville eller inte. Detta kommer dock sällan fram i sionistiska Hollywoodproduktioner, där judarna alltid är ädla och tyskarna genomonda. Moritz Bleibtreu gör också en otrolig rollprestation som Joseph Goebbels. Det kan tilläggas att denna film inte visats i USA, wonder why... *host*....

I alla fall såg jag denna filmen först för att sedan se "Jud Süss" från 1940. Filmerna komplementerade varandra bra och man hade en annan förståelse för den äldre filmen och t o m blev den nog lite bättre.
Citera
2011-10-17, 13:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Trespass (2011)

Håller med dig i det som du skriver, väldigt repetitiv och dålig film rakt igenom.
Citera
2011-10-17, 14:08
Medlem
JoeL431s avatar
Då var Lenzi's Kriminal sedd, en blond charmör på rymmen med kronjuveler stulna och Scotland Yard hack i häl. Kriminal är en antihjälte och likheter finns med Bava's Diabolik som kom 2 år senare, båda bygger även på en seriefigur. Är det samma?
Bava's är klart snyggare och lyxigare till miljöerna. Men Kriminal är en klart underhållande historia, men trikån till huvudpersonen är för tight och sliskig, tur dock att huvudbonaden räcker upp den ultrafula dräckten som tvingas fram vid fåtal tillfällen i filmen, men som sagt masken är grymt snygg i jämförelse så hans outfit vägs upp utav den.

3 juveler utav 5 möjliga skrapar film ihop. I sin helhet en ganska underhållande jaktfilm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in