2022-05-23, 02:25
Medlem
Geomeisters avatar
Saturday Night and Sunday Morning | Året var 1960
För information: Svartvit
https://www.imdb.com/title/tt0054269...nm_flmg_act_58

Man följer en ung arbetarklass kille som arbetar på brittisk stålverk (eller liknande). Det är lite från hans arbete och hemmavid, men mest hur han springer runt på stan och hittar på massa saker.

Efter sett överkomplicerade sci-fi filmen Source Code och The Conversation där det handlar mer om saker som inte sägs/görs än vad sägs/görs var den här filmen uppfriskande att se.

Unga killen man följer är vad man idag skulle kalla en player. Kille som ser bra ut, klär sig bra, har attityd och hoppas att verkligheten aldrig kommer ikapp honom. Trots att det är en brittisk film som idag är 62 år gammal tror jag dagens generation och framtida generationer kan relatera till det mesta.

Shirley Anne Fields roll är väl stel jämfört med övriga och en enstaka scen eller snarare händelse var mycket märklig. I övrigt är det en charmig, lite rolig och relaterbar historia med naturligt skådespeleri. Mina tankar gick mot både "On the Waterfront" och svenska klassikern "Rännstensungar". Känns som en mix mellan de båda. Inte riktigt lika seriös som den första, men mer seriösa än den andra.

Bra introduktion för någon som är ovan med svartvita/äldre filmer.

Betyg av IMDB? 7,5 / 10
Mitt omdöme: En tumme upp!
Citera
2022-05-23, 04:18
Bannlyst
Medusa (2020)

B-film? Enkel och utan cgi? Jag ser filmens betyg på imdb 2,9/10 och så lågt har jag nog inte sett en film som är ifrån där.
Citera
2022-05-23, 05:04
Medlem
The Batman.

Trodde det inte kunde bli sämre än senaste rullen med meme-bane.
Men tji fick jag!
Totalt meningslös film som tyvärr gjorde en sömnig. Såg fram emot någon sorts färgstark skurk, men icke !

Den får bottenbetyg! Inget jag någonsin kommer se igen. Hamnar på "glöm bort"-högen med den tidigare nämnda batman-filmen.

The Northman.

Även här ett riktigt bottennapp. Löjlig, töntig och försökte få till ett djup som inte fanns där.
Den blev sämre ju längre in i filmen man tog sig och slutet var tröttare än tröttast!

Varit väldigt dåligt med bra filmer nu i flera år enligt mig, vilket är trist då jag tidigare varit galen i bra film, men numera mest tycker att det är en usel konstform...
Citera
2022-05-23, 07:57
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Lär vara svår för yngre generationer att se klart.
Dina fördomar om ADHD-penetrationen hos yngre är kraftigt överdriven.

En bra film uppskattas av alla.
Citera
2022-05-23, 08:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
The Conversation | Året var 1974
Svensk titel: Avlyssningen
https://www.imdb.com/title/tt0071360/?ref_=nv_sr_srsg_0

En mindre park/trädgård mitt i stan hamnar direkt i fokus. Ett par blir avlyssnade av ett gäng olika tekniker och annat. En tillsynes ointressant konversation. Den konversation blir en central del för filmens utveckling.

Gene Hackman spelar huvudrollen. En proffsig avlyssnare som är respekterad och lever för sitt arbete. Bakom filmen är Francis Ford Coppola som släppte The Godfather: Part II samma år. Det året måste han haft fullt upp. I övriga roller ser vi bland annat Harrison Ford, Robert Duvall och John Cazale. En mycket lovande upplägg!

Filmen utvecklar sig bitvis. Man förstår inte särskilt mycket först, men ibland händer något som ger ökad förståelse. Bra eller dåligt? En smaksak. Filmen har en viss poäng/lärdom som är svårt att missa också.

I det allra mesta tycker jag dessvärre filmen är grå och tråkig. Gene Hackman spelar nog bra, men hans karaktär är inte intressant att följa. Allt är inte tråkigt, men filmen känns bra mycket längre än vad den än. Övriga stora namn kunde använts mycket mer och mer intressant också. Den är inte förutsägbar, men ärligt talat så brydde jag mig inte tillräckligt för att försöka gissa var filmen skulle gå.

Själva dialogen återkommer hela tiden och även om det finns en poäng bakom det blir det ledsamt att lyssna på. Filmen blir i min värld sällan spännande och nerven finns inte riktigt där. Gillar lite av musiken i filmen. Det grafiska är dock trist att titta på i det allra mesta.

Skitfilm? Nej, men det här är ingen film för den gemene film tittaren. Lär vara svår för yngre generationer att se klart.

Betyg av IMDB? 7,8 / 10
Min fråga: Har du sett denna? Vad tyckte du?
Jag har sett den.

ett fruktansvärt sömnpiller, det händer verkligen ingenting under filmens första nio tiondelar, sedan händer inte så värst mycket mer.
Jag har sällan sett en mindre engagerande, tråkig, intetsägande film.
Man vill verkligen bara att den tar slut.

(såg den dec. 2015, 1/5 gav jag den då)
Citera
2022-05-23, 10:36
Medlem
BigFatCones avatar
L. A. Confidential

Wow! Varför har jag inte sett den här tidigare? Den var ju fantastisk, rakt igenom. Inte en död sekund, hårdkokt likt mina frukostägg och tät som röken i Alfie Allens rum. Nog för att jag var hög nog för att behöva fallskärm, men någonstans runt två tredjedelar av filmen så fick jag inte "VAAAAAAAA?"-ögonblick. Borde nog sett det komma men ändå.

4/5 eller 8/10 välrullade jointar.
Citera
2022-05-23, 11:57
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag har sett den.

ett fruktansvärt sömnpiller, det händer verkligen ingenting under filmens första nio tiondelar, sedan händer inte så värst mycket mer.
Jag har sällan sett en mindre engagerande, tråkig, intetsägande film.
Man vill verkligen bara att den tar slut.

(såg den dec. 2015, 1/5 gav jag den då)

Det händer ju saker absolut hela tiden i The Conversation. Handlingen drivs av konversationer, och Gene Hackmans avlyssning av de samma. Det är subtilt och lågmält, kanske gick det dig över huvudet? Om du hade förväntat dig action och dratta på ändan humor så förstår jag att du blev besviken. Dialogdriven film verkar inte vara din kopp té.
Citera
2022-05-23, 14:56
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Det händer ju saker absolut hela tiden i The Conversation. Handlingen drivs av konversationer, och Gene Hackmans avlyssning av de samma. Det är subtilt och lågmält, kanske gick det dig över huvudet? Om du hade förväntat dig action och dratta på ändan humor så förstår jag att du blev besviken. Dialogdriven film verkar inte vara din kopp té.
Vad oväntat att du, Sad Eyes, skulle kommentera mitt inlägg.
The conversation hade jag sett en gång tidigare på 70-talet och tyckte att den var urtråkig, men tänkte att jag kanske skulle tycka annorlunda 2015.
Det gjorde jag inte, så några dylika förväntningar hade jag inte som dom du nämner.

Ja faktiskt varje gång du kommer dina angrepp om att just jag inte skulle förstå, det går över huvudet, och dratta på ändan humor, anklagelser som jag tappat räkningen på antal gånger som du kommit dragande med.

Jag tänker fortsätta att se dom filmer jag önskar, och tycka precis vad jag vill om dom, och om någon ställer frågan om någon sett en viss film, så kommer jag även fortsättningsvis att svara även om svaret inte passar dig.

Kan jag slippa dina planlösa och fruktlösa påhopp framöver ?
(Ja, det är påhopp att ständigt säga att filmer går över någons huvud)
Citera
2022-05-23, 16:09
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Vad oväntat att du, Sad Eyes, skulle kommentera mitt inlägg.
The conversation hade jag sett en gång tidigare på 70-talet och tyckte att den var urtråkig, men tänkte att jag kanske skulle tycka annorlunda 2015.
Det gjorde jag inte, så några dylika förväntningar hade jag inte som dom du nämner.

Ja faktiskt varje gång du kommer dina angrepp om att just jag inte skulle förstå, det går över huvudet, och dratta på ändan humor, anklagelser som jag tappat räkningen på antal gånger som du kommit dragande med.

Jag tänker fortsätta att se dom filmer jag önskar, och tycka precis vad jag vill om dom, och om någon ställer frågan om någon sett en viss film, så kommer jag även fortsättningsvis att svara även om svaret inte passar dig.

Kan jag slippa dina planlösa och fruktlösa påhopp framöver ?
(Ja, det är påhopp att ständigt säga att filmer går över någons huvud)

Det var sannerligen inget "påhopp" från min sida. Snarare var det ett konstaterade att det sker och händer saker i The Conversation hela tiden. Du skrev "det händer verkligen ingenting under filmens första nio tiondelar". Det är ett direkt felaktigt påstående vare sig man gillar filmen eller inte. Jag har varken utryckt eller haft några synpunkter på ditt ev. gillande av filmen. Vi kan bara konstatera att historien och dialogerna gick dig över huvudet. Det är ju faktiskt vad du själv säger, om än icke ordagrant.
Citera
2022-05-24, 17:53
Medlem
Trollmias avatar
Assassin's Creed 2016
IMDB: https://www.imdb.com/title/tt2094766/?ref_=nv_sr_srsg_0

Ärligt talat så vet jag inte riktigt vad jag ska säga om vad jag nyss spenderat nästan två timmar på att se. Kanske man måste ha spelat dataspelet (tror jag det är), för att fatta något av vad filmen ska gå ut på förutom att flimra mellan typ år 1492 och 2016. Mycket action men jag tror man måste ha spelat nåt av spelen för att fatta vad det hela ska gå ut på förutom att skydda ett äpple (den fria viljan), visst det är ett ädelt syfte men det kändes ändå lite bortskuffat för att ge plats åt ännu mer fräsigt action.

Så nu må jag svära i kyrkan för de som är fan av spelet... men min rating:
Underhållning: 2 av 5 trollhattar.
Action: Här blir det lite högre för det fanns några snygga scener så 2,5 av 5 trollhattar.
Övrigt: 1,5 av 5 trollhattar.

IMDB rating: 5,6
Citera
2022-05-24, 18:09
Medlem
Trollmias avatar
Quo Vadis 1951
IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0043949/?ref_=nv_sr_srsg_3

Alltså detta episka film-underverk. Kanske jag är ensam om att tycka det, men jag ser den nog en gång om året. Men det är för att jag älskar Peter Ustinov som kejsar Nero. Den är inte historisk korrekt överhuvudtaget, men här får man nog göra ett undantag för det speciella som gäller dessa episka filmer från 1950-talet.

Underhållning: 4,5 av 5
Totalt 3,8 av 5
IMDB rating: 7,1
Citera
2022-05-24, 19:42
Medlem
Trollmias avatar
Cult of the Cobra 1955
IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0047966/?ref_=nv_sr_srsg_0
Genre: Denna tidens skräck/fantasy.

Ett gäng amerikanska soldater bevittnar en helig ceremoni i Indien där en kvinna förvandlas till en orm. De blir avslöjade och plötsligt börjar soldaterna att dö en efter en.

Underhållning: 1,5 av 5
Skräck: 0,5 av 5
IMDB rating: 5,7 av 10

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in