2022-05-15, 03:09
Medlem
Geomeisters avatar
Cast a Giant Shadow | Året var 1966
https://www.imdb.com/title/tt0060218...nm_flmg_act_49

En amerikansk officer har just varit i Andra Världskriget, men bestämmer sig för att åka till Israel och försöka ordna läget i landet.

För mig är filmen mest en stor röra.

Påkostad.
Dåligt förklarade krigsscener.
Bra tänkvärda citat.
Kända namn mest inplacerade för att dra tittare (John Wayne, Frank Sinatra, Yul Brynner).
Märklig balans mellan vad som hänt och vad som påhittat för boken allt är baserat på.
Ganska uselt soundtrack av Elmer Bernstein.
Kirk Douglas huvudkaraktär som ständigt byter humör.
Nationalism från olika håll.
Oseriösa och konstiga romantiska scener.
Märkligt slut.

Lägg till att filmen är för lång för sitt eget bästa lång.

Känns som att äta en måltid med många olika ingredienser där vissa saker som går att plocka ut är goda, men helheten smakar konstigt. En av de svagaste filmerna jag sett med Kirk Douglas än så länge.

Betyg av IMDB? 6,6 / 10
Mitt betyg? 5,3 / 10
Senast redigerad av Geomeister 2022-05-15 kl. 03:26.
Citera
2022-05-16, 03:23
Medlem
Geomeisters avatar
Source Code | Året var 2011
https://www.imdb.com/title/tt0945513...nm_flmg_act_36

En man befinner sig på ett tåg, men vet knappt in eller ut. Vem är han? Vad gör han där? Snart sprängs tåget och mannen dör, eller..?

Kör enbart på en spoiler inför denna. Titta endast om ni sett filmen!

Betyg av IMDB? 7,5 / 10
Min fråga: Har du sett denna film? Vad tyckte du?
Citera
2022-05-17, 21:41
Medlem
Dorniers avatar
Force Four (1975)

Blaxploitation som var en blandning av blaxploitation och karate. Storyn handlar om en detektivfirma med fyra negrer som alla är karate-experter, tre killar och en tjej. De får i uppdrag att leta reda på en stulen väska med värdefullt innehåll.

Filmen är en billig C-film, men duger att titta på. Inte mycket till handling, men karateslagsmålen avlöser varandra så den blir aldrig seg och långtråkig. Slagsmålen är dock lite komiska ibland, uppspeedade och inte så autentiska.

Betyg 2/5
Citera
2022-05-18, 07:51
Medlem
The Card Player
Ännu en sedd film regisserad utav Dario Argento. Vad ska man säga? Usel film. Är väl som brukligt : Värdelöst skådespeleri, B-film, usel dialog, dåligt klippt, larvig handling. Och varför ger ger jag denna usla beskrivna film 4 av 10 i betyg.
För att : Jag älskar B-film, svag för genren, lätt för att förbise dåliga produktioner, gillar bra skräckmusik och för att det fanns några scener som faktiskt var väldigt spännande.
Citera
2022-05-18, 11:29
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Source Code | Året var 2011
https://www.imdb.com/title/tt0945513...nm_flmg_act_36

En man befinner sig på ett tåg, men vet knappt in eller ut. Vem är han? Vad gör han där? Snart sprängs tåget och mannen dör, eller..?

Kör enbart på en spoiler inför denna. Titta endast om ni sett filmen!

Betyg av IMDB? 7,5 / 10
Min fråga: Har du sett denna film? Vad tyckte du?

Såg den när den släpptes på dvd, fattade ingenting
Citera
2022-05-19, 21:02
Medlem
Gordon-Shumways avatar
The Burning
En bra gammal kultskräckis med bra skådisar och snygga effekter av Tom Savini. Jag tycker faktiskt att denna är strået vassare än Friday The 13th, som kom nåt år innan.
Citera
2022-05-21, 03:39
Bannlyst
The Empty Man (2020)

Filmen handlar om övernaturliga saker.

Citat:
Under jakten efter en saknad flicka får en före-detta polis nys om en hemlig grupp som försöker sammankalla ett skräckinjagande övernaturligt väsen

Filmen väcker känslor verkligen och filmen är oförutsägbar.
Mystiska saker händer i filmen hela tiden.

7/10
Citera
2022-05-21, 04:33
Medlem
Dog (2022)
Drama 6.5/10 https://www.imdb.com/title/tt11252248/

Med en hund som heter Lulu vid sin sida beger sig Army Ranger Briggs nedför Stillahavskusten för att nå en soldats begravning.

En feelgood-film, enkel och stilren.
Citera
2022-05-22, 00:10
Medlem
Gordon-Shumways avatar
Scream of the Banshee
Denna skräckis från 2011 är gjord för TV. Tycker den är bra och spännande. Halvdana skådisar och filmen är väl inte särskilt originell men annars är detta en klart godkänd film.
Citera
2022-05-22, 07:33
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon-Shumway
The Burning
En bra gammal kultskräckis med bra skådisar och snygga effekter av Tom Savini. Jag tycker faktiskt att denna är strået vassare än Friday The 13th, som kom nåt år innan.
Instämmer, The Burning är också min favorit camp-slasher.
Citera
2022-05-22, 19:36
Medlem
Geomeisters avatar
The Conversation | Året var 1974
Svensk titel: Avlyssningen
https://www.imdb.com/title/tt0071360/?ref_=nv_sr_srsg_0

En mindre park/trädgård mitt i stan hamnar direkt i fokus. Ett par blir avlyssnade av ett gäng olika tekniker och annat. En tillsynes ointressant konversation. Den konversation blir en central del för filmens utveckling.

Gene Hackman spelar huvudrollen. En proffsig avlyssnare som är respekterad och lever för sitt arbete. Bakom filmen är Francis Ford Coppola som släppte The Godfather: Part II samma år. Det året måste han haft fullt upp. I övriga roller ser vi bland annat Harrison Ford, Robert Duvall och John Cazale. En mycket lovande upplägg!

Filmen utvecklar sig bitvis. Man förstår inte särskilt mycket först, men ibland händer något som ger ökad förståelse. Bra eller dåligt? En smaksak. Filmen har en viss poäng/lärdom som är svårt att missa också.

I det allra mesta tycker jag dessvärre filmen är grå och tråkig. Gene Hackman spelar nog bra, men hans karaktär är inte intressant att följa. Allt är inte tråkigt, men filmen känns bra mycket längre än vad den än. Övriga stora namn kunde använts mycket mer och mer intressant också. Den är inte förutsägbar, men ärligt talat så brydde jag mig inte tillräckligt för att försöka gissa var filmen skulle gå.

Själva dialogen återkommer hela tiden och även om det finns en poäng bakom det blir det ledsamt att lyssna på. Filmen blir i min värld sällan spännande och nerven finns inte riktigt där. Gillar lite av musiken i filmen. Det grafiska är dock trist att titta på i det allra mesta.

Skitfilm? Nej, men det här är ingen film för den gemene film tittaren. Lär vara svår för yngre generationer att se klart.

Betyg av IMDB? 7,8 / 10
Min fråga: Har du sett denna? Vad tyckte du?
Citera
2022-05-22, 23:52
Medlem
Toscana (2022)
Drama 5.8/10 är klart eftersatt omdöme. https://www.imdb.com/title/tt13276352/

När en dansk kock reser till Toscana för att sälja sin pappas företag träffar han en kvinna från trakten som får honom att minnas livet och kärleken med andra ögon.

Involverade i historien är Cristiana Dell'Anna, Thue Ersted Rasmussen och Sebastian Jessen tillsammans med musikens förtrollande toner.

De mesta är lika enastående som allt det andra. Gillar att påminnas om det vackra i vardagen som får oss att leva unisont med tillvaron som redan existerar omkring oss.
Senast redigerad av krumeluns 2022-05-23 kl. 00:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in