The Conversation | Året var
1974
Svensk titel:
Avlyssningen
https://www.imdb.com/title/tt0071360/?ref_=nv_sr_srsg_0
En mindre park/trädgård mitt i stan hamnar direkt i fokus. Ett par blir avlyssnade av ett gäng olika tekniker och annat. En tillsynes ointressant konversation. Den konversation blir en central del för filmens utveckling.
Gene Hackman spelar huvudrollen. En proffsig avlyssnare som är respekterad och lever för sitt arbete. Bakom filmen är Francis Ford Coppola som släppte The Godfather: Part II samma år. Det året måste han haft fullt upp. I övriga roller ser vi bland annat Harrison Ford, Robert Duvall och John Cazale. En mycket lovande upplägg!
Filmen utvecklar sig bitvis. Man förstår inte särskilt mycket först, men ibland händer något som ger ökad förståelse. Bra eller dåligt? En smaksak. Filmen har en viss poäng/lärdom som är svårt att missa också.
I det allra mesta tycker jag dessvärre filmen är grå och tråkig. Gene Hackman spelar nog bra, men hans karaktär är inte intressant att följa. Allt är inte tråkigt, men filmen känns bra mycket längre än vad den än. Övriga stora namn kunde använts mycket mer och mer intressant också. Den är inte förutsägbar, men ärligt talat så brydde jag mig inte tillräckligt för att försöka gissa var filmen skulle gå.
Själva dialogen återkommer hela tiden och även om det finns en poäng bakom det blir det ledsamt att lyssna på. Filmen blir i min värld sällan spännande och nerven finns inte riktigt där. Gillar lite av musiken i filmen. Det grafiska är dock trist att titta på i det allra mesta.
Skitfilm? Nej, men det här är ingen film för den gemene film tittaren. Lär vara svår för yngre generationer att se klart.
Betyg av IMDB? 7,8 / 10
Min fråga: Har du sett denna? Vad tyckte du?