2023-04-02, 21:19
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
The White Ribbon (2009)
Rekommenderades mig av SadEyes här, så tack för det!
Riktigt bra film. Lite över 7 i betyg på imdb är den klart värd.
Rätt lång. Slutet kunde varit bättre, och filmen kunde varit ännu längre.
Intressant tidsperiod, strax inpå första världskrigets utbrott.
Känns som den bl.a. handlar om vad en auktoritär (kristen) uppfostran kan leda till.
Citera
2023-04-02, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrinolina
Frances, baserad på Frances Farmers karriär och fall i Hollywood. Själv vet jag inte mer om Frances än det jag sett i filmen.

Jessica Lange spelar Frances och hon spelar otroligt jävla utomordentligt bra. Emotionellt är hon en klackspark i magen. En obehaglig film.
Frances, gör revolt mot Hollywood och de ratar henne senare, sätter henne på mentalsjukhus.
Hennes mor är avskyvärd och har stor del i Frances insjuknade.

En film som går rakt in i hjärtat, en film man inte kan glömma, den sitter kvar på näthinnan länge, och i hjärtat och magen.
10/10

IMDb: : Frances
https://www.imdb.com/title/tt0083967/

Jag har sett den. Baserad på boken Shadowland. Bra film men nog inte helt sanningsenlig. Finns inga uppgifter i verkligheten om att hon blev lobotomerad. Frances hade en tendens att bli våldsam. Inget offer således men visade redan i skolan att hon var en skarp tänkare. Vann en uppsatstävling med "God Dies". Det var en ateistisk skrift. Vågad för sin tid.
Citera
2023-04-02, 22:30
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Dungeons & Dragons:Honor Among Thieves 2023.

Efter PC / Konsol spelen Dungeons & Dragons och faktiskt en riktigt bra fantasy film som ibland fick mig att tänka på en kraftigt uppskruvad Sagan om Ringen handling med action i det närmaste non-stop när Chris Pine / Edgin efter sin frus död ger sig iväg på en jakt efter en form av magisk nyckel som kan ge livet åter till redan döda. Som en form av reseledare bland t ex ondskefulla röda trollkvinnor, gigantiska drakar och skattkistor med huggtänder och långa klibbiga tungor har Edgin med sig bla vapendragarna Michelle Rodriguez / Holga och Sophia Lillis / Doric för att reda ut diverse besvärliga sistuationer under resans gång efter denna nyckel. Där är ju en del filmer efter PC spel som misslyckats ganska rejält men Dungeons & Dragons:Honor Among Thieves hör definitivt inte till dom och var väl värd tiden den nu varade. Och den där arenan mot slutet på filmen med rörliga massiva stenblock för att snabbt bygga om slagfältet med stora godis liknande geleblock som en del fastnat permanent i var ju bara pricken över i:et. 7/10.
https://www.imdb.com/title/tt2906216/
Citera
2023-04-03, 03:55
Medlem
Chrinolinas avatar
A schock to the system. 1990

Jobbet som chef på en reklambyrå gick till en yngre kille och det brister för Michael Caine, som spelar huvudrollen i filmen. Han ger sig ut på en turné i svart humor och hämnd.
Härlig rulle, med lite Hitchcock-anda, klart underskattad.

Ger den 8/10
IMDb: : Dödlig karriär
https://www.imdb.com/title/tt0100602/
Citera
2023-04-03, 09:41
Medlem
Glass Onion (2022): https://www.imdb.com/title/tt1156457..._=nv_sr_srsg_0

Uppföljaren till pusseldeckaren Knives out (2019).
Helt okej tidsfördriv och spännande vändningar, men ingen wow-film direkt.
Citera
2023-04-03, 20:46
Bannlyst
The sound barrier

Gammal film och intressant.
Citera
2023-04-03, 20:59
Medlem
DoktorNos avatar
Såg nyss första Harry Potter-filmen som gick på Trean. Den var fortfarande sevärd.

Jag gillar den här filmserien. Har aldrig läst böckerna men när dottern var liten fick hon alla filmerna i julklapp och vi såg dem tillsammans och bättre familjefilmer finns knappt.
Citera
2023-04-04, 03:22
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1998
Filmen var The Gingerbread Man
https://www.imdb.com/title/tt0119196..._flmg_t_72_act

En kvinna förlorar sin bil framför ögonen på henne. Hon ramlar in på en advokat som snart kör henne hem. Väl på plats står kvinnans stulna bil framför hennes hus. Vad har egentligen hänt?

Svårt att peka exakt på vad, men något eller några detaljer saknas i filmen för att göra den riktigt smart och spännande. Den undviker en del klichéer och är stundtals intressant, men blir aldrig helt engagerande. Nivån på skådespeleriet är en berg- och dalbana trots stora namn som Robert Duvall, Robert Downey Jr. och Kenneth Branagh. Det känns som att de spelar i olika filmer nästan.

Nyligen såg jag filmen Shadow of Doubt från 1998 och även den med Tom Berenger i mindre roll. IMDB ger denna film något bättre betyg och jag håller med. Vet du inte vad du ska se och ramlar över denna film.. Mja. Varför inte! Dock inget man måste söka sig efter. En okej film bland många andra.
Citera
2023-04-04, 06:54
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Taxi Driver

Strålande, det är en film som sticker ut. Den har det extra som Gudfadern ungefär. Det är inte riktigt samma typ utav film det kan jag inte säga då det inte förekommer mafia och andra onda saker i. Filmen är mera en psykologisk thriller blandad med neonoir som det blandas med.

9/10

En kanonrulle!!!
Citera
2023-04-05, 11:29
Medlem
Freedom (1982)

En Australisk film med mycket biljakter och poliser. Jag gillade den verkligen. En ung kille i 80-talets Australien har svårt att hitta jobb. Han blir utsparkad från alla ställen. Drömmer om en sportbil och det fria livet. Till slut snor han en porsche från en vän och ger sig ut på vägarna. Träffar en tjej som är på rymmen, snor bensin och ger sig av med henne. Enda problemet är att de snart har många poliser efter sig. Blir en allt vildare jakt som för tankarna till Bonnie och Clyde.

https://m.imdb.com/title/tt0083971/
Citera
2023-04-05, 15:29
Medlem
Trollmias avatar
Gatukatten Bob 2016

En rätt fin och skön dramarulle om en missbrukande musiker, James, som försöker få rätsida på sitt liv. Han träffar gatukatten som får namnet Bob. Bob visar sig vara den livlina som James behöver.

Jag har oftast svårt för filmer om livets baksidor i den narkotika-missbrukande miljön. Men eftersom jag är kattälskare så kändes det som om jag måste se denna.

Den är gripande, men ändå lättsam på sina ställen. Det finns en del bekanta ansikten med i filmen. Byggd på en sann historia.

Den får 3,5 av 5 trollhattar av mig.
IMDB ger betyget 7,3 av 10
Citera
2023-04-05, 18:10
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Året var 1978
Filmen var Convoy
https://www.imdb.com/title/tt0077369...flmg_t_116_act

En polis härjar runt i hjärtat av Amerika och beter sig lite som han vill, men ett gäng lastbilschaffisar står upp mot den korrupta polisen.

Tydligen ska hela denna film vara baserad kring.. En låt. Handlingen kan nog ses som urbota dum eller ha något slags djup. Det är lite upp till tittaren. Själv hade jag kul med denna film. Full med sköna karaktärer, charmig musik (ska lätt lyssna mer på detta soundtrack!), skönt snack och oväntade moment.

Regissören Sam Peckinpah ligger bakom denna film och jag tycker han lyckas. Sånt här kan lätt bli för tramsigt så man som tittare zoomar ut inom tio minuter, men det är inte bara byggt på billiga skämt eller naket utan känns ofta som en genomtänkt film.

Filmer som har vissa likheter med denna är Electra Glide in Blue (1973), The Warriors (1979), Breaker, Breaker (1977) och Smokey and the Bandit (1977). Ni kanske ser vad de har gemensamt.. 1970-tal. Gillar man det decenniet och har inget emot en mer oseriös film rekommenderas denna varmt.

Charmig tumme upp!
Är svag för Trucker-filmer. Convoy är en av dom bättre, härlig 70-tals feeling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in