2022-10-16, 20:32
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The creature walks among us (1956)

Den tredje, och (tack och lov) sista filmen om Skräcken i lagunen.
Här är det en knäppig professor som fångar och opererar om Skräcken så den får lungor och kan andas luft.

Det här var, i ärlighetens namn, ett riktigt sömnpiller.
2/5 med tvekan.

IMDB 5,6 = 3,04/5
3594 röster

Citat:
Ursprungligen postat av Moonelf-McGoblin
Tack för tipset! Jag ska ge den en chans om och när jag får tag på den.
Faktiskt fanns det även tredje film som jag helt missat.
Citera
2022-10-16, 22:21
Medlem
Moonelf-McGoblins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
The creature walks among us (1956)

Den tredje, och (tack och lov) sista filmen om Skräcken i lagunen.
Här är det en knäppig professor som fångar och opererar om Skräcken så den får lungor och kan andas luft.

Det här var, i ärlighetens namn, ett riktigt sömnpiller.
2/5 med tvekan.

IMDB 5,6 = 3,04/5
3594 röster

Faktiskt fanns det även tredje film som jag helt missat.

Då har jag en film till att hålla utkik efter.
Citera
2022-10-17, 02:23
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Quiz Show (1994)

Verklighetsbaserat drama i regi av Robert Redford om frågesportstävlingen Twenty-One på amerikansk TV under 50-talet, som verkar vara uppgjord. En judisk deltagare, Herbert Stempel (John Turturro) känner sig åsidosatt när han "tvingas" svara fel på frågor och menar på att vita amerikanska deltagare gynnas på bekostnad av judar, när bl.a. collegeläraren Charles Van Doren, från den rika Van Doren-släkten blir TV-programmets nya guldkalv. Dick Goodwin, en advokat kopplad till Kongressen får nys om de konstiga omständigheterna kring Twenty-One och åker till New York för undersöka saken vilket leder till en utfrågning av amerikanska kongressen.

Intressant ämne om moral och korruption där vissa har inget att förlora och andra allt att förlora, när den inflytelserika släktens goda namn dras i smutsen t.ex. Ralph Fiennes gjorde en fängslande och mångfacetterad rolltolkning av den rike Charles Van Doren och John Turturro som den halvparanoide juden var också bra. Rob Morrow (som jag inte hört talas om innan) som spelade advokaten Dick Goodwin var väl inte dålig men hade en enerverande spelstil när han framställde sig själv som den ultimata goda moralens väktare. Lite hur Robert Redford brukar vara när han spelar journalist i filmer (var Redford som regisserade filmen som sagt). Lite för lång kanske men ändå sevärd. Martin Scorsese dyker även upp i en liten trevlig biroll, där han gör ett galant jobb.

Betyg: 3/5
Citera
2022-10-17, 08:39
Medlem
Lepekas avatar
Tittade på The Fog (1980) igår av John Carpenter. Jag tycker att den är en spännande skräckfilm och är underhållande efter ha sett den många gånger.
Citera
2022-10-17, 11:19
Medlem
Faukess avatar
Motherless Brooklyn.

Började titta på den igår. Det som lockade mig var tidsandan (50-tal) och att det var många stora skådespelare med.
Edward Norton är, precis som alltid, svinbra.
Citera
2022-10-17, 14:11
Medlem
The United States vs. Billie Holiday (2021)

Andra Day spelar Billie Holiday, och filmen tar sin början strax efter andra världskriget. Vid det laget hade hon länge varit en kändis, och pga. låten Strange Fruit blir hon utsatt för förföljelser av den federala polisen. Day, som här gör sin filmdebut som skådespelerska, gör en bra insats. Dock kan man undra hur verklighetstroget Holiday framställs här; i dokumentären Billie från 2019 blir hon kallad både psykopat och sexmissbrukare, inget man ser mycket av i The United States vs. Billie Holiday. Hursomhelst gör filmmakare och skådespelare sina tolkningar. Kanske var hon något av en sociopat efter sin vedervärdiga uppväxt.

Välgjord på det hela taget, snyggt gjorda musikframträdanden, men jag fick intrycket att de för att göra det mer tittarvänligt putsat bort de råa inslagen i hennes liv lite för mycket.
Citera
2022-10-22, 09:27
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Sagan om prinsessan Kaguya (かぐや姫の物語 / Kaguya-hime no monogatari) (2013) (jp)

Bambuhuggaren Sanuki får en dag syn på ett glödande bambuträd, i vars stjälk han finner en liten flicka i förminskat tillstånd. Lilla bambu (Takenoko), som han kallar henne, växer emellertid snabbt, och han tror att hon måste vara från himlen. Hon får smeknamnet «prinsessa», och Sanuki med fru bestämmer sig för att fostra och förbereda henne för ett passande liv i societeten i huvudstaden.

Sanuki hittar småningom ytterligare glödande bambuträd, nu med guld och tyger som innehåll, vilket bara stärker honom i uppfattningen att flickan är ämnad för något större. Hon omtalas nu som «den skimrande prinsessan» (Kaguya-hime), och familjen flyttar till huvudstaden, där hon uppvaktas av nobiliteten.

Kaguya-hime finner dock inte livet som hovdam tilltalande, utan längtar tillbaka till den fria och lantliga barndomen. När självaste kejsaren småningom uppvaktar henne, får hon ett desperat utfall och ber om hjälp från månen, som är den plats hon blivit förvisad från för att uppleva det världsliga livet. Sedan…

Källa till animeringen är Sagan om bambuhuggaren (竹取物語 / Taketori monogatari) från 900-talet, en av Japans och Östasiens otaliga sagoskatter. En fantastisk berättelse, en fantastisk film.

Betyg: ★★★★★

IMDB: 8.0 / 10

https://www.youtube.com/watch?v=W71mtorCZDw
Citera
2022-10-22, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Sagan om prinsessan Kaguya (かぐや姫の物語 / Kaguya-hime no monogatari) (2013) (jp)

https://www.youtube.com/watch?v=W71mtorCZDw

Japp, enastående film! Rekommenderas varmt.
Citera
2022-10-22, 22:10
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2012
Filmen var The Expendables 2
https://www.imdb.com/title/tt1764651/?ref_=nv_sr_srsg_5

Övergripande handling: Något viktigt har gått förlorat och en specialstyrka får i uppdrag att hämta detta.

Jag kan minnas fel, men i första filmen var actionscerna snygga, handlingen bättre än väntat (bättre än diverse B-film), men dialogen var väldigt stel och rent av usel ibland. I denna film känns dialogen mycket bättre. Inga legendariska grejer, men skämten fungerar ibland och dramatik sätts in. Det är inte bara mängder av kända skådespelare i någon nonsens actionfilm där man knappt förstår vad som händer.

Jag gillar att gubbarna kan ta skämt om sina riktiga jag t.ex. att Dolph Lundgren är högt utbildad trots sin riktning i livet eller att dom börjar bli äldre och inte kan göra samma saker som förut. Den skulle kunna vara ännu roligare, men är glad att de insåg att humor är en viktig faktor gällande dessa herrar och tog in mer än förra filmen av den varan.

Det är enstaka inslag av politisk korrekthet, introduktion scenen ger en dålig bismak och de mer händelserika actionscenerna hade inte skadats av att vara mer realistiska och mer av en nerv. Annars tycker jag filmen levererar ungefär vad man kan vänta sig. Lite lättsam nostalgi för de äldre och en skaplig actionfilm för de yngre.

Betyg av IMDB? 6,6 / 10
Mitt omdöme: Godkänd.
Senast redigerad av Geomeister 2022-10-22 kl. 22:32.
Citera
2022-10-23, 18:41
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Quiz Show (1994)

Verklighetsbaserat drama i regi av Robert Redford om frågesportstävlingen Twenty-One på amerikansk TV under 50-talet, som verkar vara uppgjord. En judisk deltagare, Herbert Stempel (John Turturro) känner sig åsidosatt när han "tvingas" svara fel på frågor och menar på att vita amerikanska deltagare gynnas på bekostnad av judar, när bl.a. collegeläraren Charles Van Doren, från den rika Van Doren-släkten blir TV-programmets nya guldkalv. Dick Goodwin, en advokat kopplad till Kongressen får nys om de konstiga omständigheterna kring Twenty-One och åker till New York för undersöka saken vilket leder till en utfrågning av amerikanska kongressen.

Intressant ämne om moral och korruption där vissa har inget att förlora och andra allt att förlora, när den inflytelserika släktens goda namn dras i smutsen t.ex. Ralph Fiennes gjorde en fängslande och mångfacetterad rolltolkning av den rike Charles Van Doren och John Turturro som den halvparanoide juden var också bra. Rob Morrow (som jag inte hört talas om innan) som spelade advokaten Dick Goodwin var väl inte dålig men hade en enerverande spelstil när han framställde sig själv som den ultimata goda moralens väktare. Lite hur Robert Redford brukar vara när han spelar journalist i filmer (var Redford som regisserade filmen som sagt). Lite för lång kanske men ändå sevärd. Martin Scorsese dyker även upp i en liten trevlig biroll, där han gör ett galant jobb.

Betyg: 3/5
Gillar den skarpt - men håller med om att den är aningen lång.
Citera
2022-10-24, 22:01
Medlem
6stringlevins avatar
Försöker ta mig igenom ambulance. Såg halva igår och ser antagligen andra halvan idag.

Dussin-aktion, varken bra eller dålig.
Citera
2022-10-24, 22:42
Medlem
speedygonsalezs avatar
Queen of the damned, 2002.

https://www.imdb.com/title/tt0238546/

Vampyrfilm, Se inte skiten, riktigt gay.

En vampyrjävel som blir rockmusiker, faller för människor och ser allmänt bög ut.
Senast redigerad av speedygonsalez 2022-10-24 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in