A few good men
En rättegångsfilm. Rättegångsfilmer är ofta medryckande eller åtminstone intressanta. Kan inte komma på en rättegångsfilm som är rent usel.
Filmen är välkänd för Jack Nicholsons utspel i rättssalen i slutet.
Filmen är baserad på en verkligen händelse, om jag har förstått det rätt. Det är en välspelad och intressant film, men den kommer inte riktigt upp i den gripande stämning som en John Grisham-filmatisering genererar.
Kortfattat handlar filmen om ett mord, eller är det en olycklig död? Det försöker försvarsadvokat Tom Cruise utröna. Tom Cruises karaktär är en navy seal som utbildats på Harvard. Något filmen lär en, om man inte visste det innan såklart, är att marinen ser ner på flottan. Flottan är klädda i vitt bögigt tyg.
Jack Nicholson spelar löjtnanten (vill bara skjuta in att jag inte har koll på rang inom militären, då jag upplevde mig för fin för lumpen. Visst att jag precis såg filmen, men jag kom inte ihåg exakt vilken titel Jack hade, men på imdb står det Colonel vilket jag vågar gissa är löjtnant) som styr Guantanamo med järnhand. Inga fjollor eller skvallerkärringar tolereras. En natt avlider en vekling i sin säng sedan två män utfärdat en behandling som går under termen "code red". De stoppar en trasa i hans mun och ger honom lite kompanistryk, kamratuppfostran. Något går fel och personen avlider. Vem är skyldig? Fallet verkar självklart, men för oss som ser filmen så kan man även klart uppfatta att Jack Nicholsons karaktär är en pennalist som kräver blind lojalitet. Och så är det uppenbart genom exposition-scener att de överordnade med Jack i spetsen ljuger.
Hur mkt är en kodex värd? Är ens liv underordnat disciplin? Behövs hårdhandskar för att driva och skydda ett land?
En intressant och tankeställande film som känns flashbackkompatibel. Mjuka värderingar som krockar med den fyrkantiga och hårda verkligheten där tyranner och illasinnade småpåvar har mer makt än man kanske inser eller vill inse. Ett samhälle där eliten ler uttåt men heilar friskt på sin fritid.
Tom Cruise och Jack Nicholson är jättebra. Han som spelar Dawson gör ett väldigt bra jobb. Downey-karaktären verkar nästintill sinnesslö.
Läste lite trivia innan filmen och såg att Tom Cruises Jack Nicholson-imitation var improviserad. Var kul att se Demi Moores reaktion. Hennes ögon sken upp.
På heder och samvete/1992/2h18m/regissör Rob Reiner/Tom Cruise, Demi Moore, Kevin Pollak, Jack Nicholson, Kevin Bacon, Kiefer Sutherland, J.T. Walsh/7.7 (250K)/4K
https://m.imdb.com/title/tt0104257/?ref_=hm_rvi_tt_i_1
Har haft lite svår att avgöra hur bra bilden är i 4K, då jag sitter nästan 4 meter från tvn. I scenen när Tom Cruise är full och skäller ut Demi Moore efter att hon gjort bort sig så ställde jag mig upp och gick fram till tvn (visste inte när Toms Nicholsons-imitation skulle komma. Som jag ville detaljstudera). Då kunde jag se klart och tydligt i Toms regnvåta ansikte hur bra bilden var och att det därmed inte var bortkastade pengar. Klart, man kan väl stjäla 4K, men det känns ändå bra att bidra till filmindustrin; speciellt filmkonst som är bra, behjärtansvärd, betydande och fri från samtida politiska hysterier.
4/5