2021-12-06, 08:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenedor
Håller inte med för en sekund. Truffauts bästa film enligt mig. Bra skådespel, otrolig regi, och hade gärna fått vara lite längre. Brutalt bra film. Mycket bättre än Godards jobbiga filmer. Det här är franskt 50-tal för mig. Det är så löjligt bra.
Vad kul, då kan jag kanske få veta vad som är så speciellt med just den här filmen.
På vilket sätt är regin otrolig ? så pass att den sticker ut jämfört med andra filmer ?

Gillade lärarens kommentar om skolklassen, -Arma Frankrike om tio år.
Han anade inte rätt han skulle få.
Citera
2021-12-06, 17:29
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Vad kul, då kan jag kanske få veta vad som är så speciellt med just den här filmen.
På vilket sätt är regin otrolig ? så pass att den sticker ut jämfört med andra filmer ?

Gillade lärarens kommentar om skolklassen, -Arma Frankrike om tio år.
Han anade inte rätt han skulle få.
Slutscenen är väldigt berömd, kanske mest berömda scenen i hela filmen vilket också är rätt märkligt, men det har väl att göra med att fjärde väggen-grejen inte var lika vanlig på den tiden.
Att Nya vågen är så omtalad har ju mkt med normbrytandet att göra.
Håller med dig om att filmen är duktigt överskattad f ö. Till sista andetaget är hästlängder bättre.

Senaste jag såg var japanska Drive my car, välspelat, stämningsfullt och stillsamt med intressanta karaktärsstudier. Om kommunikation, förluster och familjerelationer (tre timmar lång bör väl sägas). Japans bidrag till nästa Oscars.
Senast redigerad av psak 2021-12-06 kl. 17:33.
Citera
2021-12-06, 20:27
Medlem
Dorniers avatar
"De 400 slagen" var väl nyskapande på sin tid med mer naturligt skådespeleri och att man sköt i verkliga miljöer, till skillnad mot teatraliskt spel och att skjuta i studio. På så vis var det en viktig film. Men det är knappast nån märkvärdig film idag bara som film betraktad.
Citera
2021-12-06, 20:38
Medlem
Dorniers avatar
Det var likadan trend i fler länder för övrigt med filmer i den här stilen under 50-talet (och med vardagliga historier). I England kallades det kitchen sink, i Frankrike Nouvelle Vague (nya vågen), i Italien Neo-realism. I Sverige inspirerades bl.a regissören Bo Widerberg av detta.

Det var diskbänksrealism och ett nytt sätt att göra film jämfört med tidigare.
Citera
2021-12-07, 10:06
Min senast sedda film var faktiskt Gator Bait, efter att godistrolling hade den som bild i Gissa Filmen. Trodde det var en Burt Reynoldsfilm, varpå jag kollade upp den. Det är ingen Burtrulle. Kanske kan man benämna den som en rape-revengefilm, men det är ju ingen fullbordad våldtäkt i filmen. Det är alltid något falliskt substitut i vägen, som ormar eller jaktgevär. Filmen handlar om idioter i Louisiana som tycker det är kul att trakassera cajuns. Speciellt en för hon är snygg och jagar alligatorer illegalt. Polisen är sådär härligt sydstatskorrupt och dum i huvudet. En malör sker och en väldigt oinvecklad jakt börjar. Lite av en B Rambofilm, minus försök till våldtäkt.

Betyget blir antingen 2, 3 Eller 4a. Bryr mig inte så mycket. Det är en trevlig men intetsägande film.
Citera
2021-12-08, 02:35
Psycho Cop

Cool titel, cool poster. Filmen i sig är väl inte så cool. Filmen utspelar sig mestadels vid ett fint stort hus. Ska jag gissa, så tror jag att husstilen är New England. Vad är New England för stil? Det vet jag inte.

I alla fall så är filmen en humoristisk slasher åt lighthållet. Inte så våldsam, inte så splattrig, bara ganska avslappnad med ett gäng bildsköna ungdomar som blir förföljda av en besatt snut.

2/5
Citera
2021-12-08, 13:48
Medlem
VoktorDodkas avatar
Den of Thieves, 2021

En modern heistfilm, jag gillar såna och den gjorde mig inte besviken. Traditionsmässigt betyg; 7/10

8-bit Christmas, 2021

Kände för att se något julinspirerat ocg såg den, fastnade direkt och såg den utan avbrott, det är ett bra betyg för en film gjord 2021. Skön och varm film, extra bra för oss som upplevde 80-talet. Jag tyckte det var en lagom julfilm men efter att ha googlat vad som hände John så insåg jag även djupet i filmen, länken jag läste;https://screenrant.com/8-bit-christm...-message-good/

Jag känner mig julig efter att ha sett den så den får extra högt betyg; 8,5/10.
Citera
2021-12-08, 15:22
Predator, eller den t o m ännu coolare titeln Rovdjuret. Tror Rovdjuret kan vara den häftigaste filmtiteln av dem alla.

Passande nog så är nästan alla i filmen även übercoola. Jesse Venturas Blain är en machoman som tuggar tobak, ej ser sig för vart han spottar sin vidriga smörja, samt det viktigaste att han inte har tid att blöda. Carl Weathers Dillon är ju en av två i en av filmhistoriens ballaste bicepsshowoffs. Resten av gänget är också de fräcka på sitt sätt: Hawkins musskämt; Billys nära samhörighet till naturen; Poncho som reagerar på Blains "I ain't got time to bleed"; Mac som är en poet samt rakhyvelsälskare.

Mycket stämningsfullt och bombastiskt soundtrack som jag tycker låter lite som First Blood Part 2 emellanåt.

Ser och låter bra ut på 4K.

En topp 3 Arnoldfilm där T2 är.ohotad etta. Synd att jag hört att T2 fick en usel 4K utgåva. Förresten så kanske Total Recall är bättre än Rovdjuret, så en topp 3 kan vara hotad. Nä, jag vet inte.

4/5
Citera
2021-12-08, 20:47
Jurtjyrkogården•1989•ca 1h43m•regissör Mary Lambert•4K

Långtråkig skräckklassiker filmatiserad om Stephen Kings bok. Handlar om en liten ort som ligger i närheten av en orimligt hårt trafikerad väg där långtradare.kör som idioter trots att det bor småbarn bokstavligt talat ett fåtal meter ifrån vägen. Det finns i alla fall en djurkyrkogård och det finns en magisk djurkyrkogård bortom snårskogen där indianer begravde de sina förr innan marken blev sur. En mans hjärta är stenigare, tydligen.

Saker dör och begravs och kommer tillbaks levande döda och luktar illa.

Slutet är ganska hjärndött men passar bra in i en skräckfilm. Zelda är en motbjudande karaktär. Ellie är otroligt jobbig eftersom att hon gråtskriker genom halva filmen. "PAXCOW PAXCOW PAXCOW" Håll käften.
Gubben Jud är filmens höjdpunkt och jag gissar att det är den rollen som John Lithgow spelar i nyversionen. Den lilla pojken är gullig. Filmen är inte så ryslig men den här väl sina stunder.

3/5

Låten som rullar under eftertexterna får 4/5
Citera
2021-12-08, 23:25
Days of thunder

Det är något visst med Bruckheimer. Allt han tar i blir till guld. Musiken, den instrumentala Bruckheimer-soundet, är höjdpunkten i filmen. Racingen, bilderna på vrålande publik, intervjuer med riktiga racerförare, djupa monologer om rädsla, snabba klipp. Filmen är ett vykort för maga. Snälla gud, make America Great Again. Vi behöver alla USA, USA behöver vår tro och hopp.

En Bruckheimer-film helt enkelt med grymma välkända skådisar och biovänligt ljud i patriotiska melodier som får yankeen att lufta näven ur ostbågsskålen och vinka åt örnen som nuddar vid den rödvitblåaflaggan som representerar filmkonstens heliga Moder.

4/5

1990/ca 1h47m/6.1 (84K)/regissör Tony Scott/Tom Cruise, Nicole Kidman, Robert Duvall, Randy Quaid, Michael Rooker, John C. Reilly, Fred Dalton Thompson, Cary Elwes/4K
https://m.imdb.com/title/tt0099371/?ref_=hm_rvi_tt_i_1
Citera
2021-12-09, 03:41
Medlem
Giggsys avatar
Nybyggarna 5/5
Hade nästan förträngt den vidriga sioux-scenen.
Citera
2021-12-09, 18:53
A few good men

En rättegångsfilm. Rättegångsfilmer är ofta medryckande eller åtminstone intressanta. Kan inte komma på en rättegångsfilm som är rent usel.

Filmen är välkänd för Jack Nicholsons utspel i rättssalen i slutet.

Filmen är baserad på en verkligen händelse, om jag har förstått det rätt. Det är en välspelad och intressant film, men den kommer inte riktigt upp i den gripande stämning som en John Grisham-filmatisering genererar.

Kortfattat handlar filmen om ett mord, eller är det en olycklig död? Det försöker försvarsadvokat Tom Cruise utröna. Tom Cruises karaktär är en navy seal som utbildats på Harvard. Något filmen lär en, om man inte visste det innan såklart, är att marinen ser ner på flottan. Flottan är klädda i vitt bögigt tyg.

Jack Nicholson spelar löjtnanten (vill bara skjuta in att jag inte har koll på rang inom militären, då jag upplevde mig för fin för lumpen. Visst att jag precis såg filmen, men jag kom inte ihåg exakt vilken titel Jack hade, men på imdb står det Colonel vilket jag vågar gissa är löjtnant) som styr Guantanamo med järnhand. Inga fjollor eller skvallerkärringar tolereras. En natt avlider en vekling i sin säng sedan två män utfärdat en behandling som går under termen "code red". De stoppar en trasa i hans mun och ger honom lite kompanistryk, kamratuppfostran. Något går fel och personen avlider. Vem är skyldig? Fallet verkar självklart, men för oss som ser filmen så kan man även klart uppfatta att Jack Nicholsons karaktär är en pennalist som kräver blind lojalitet. Och så är det uppenbart genom exposition-scener att de överordnade med Jack i spetsen ljuger.

Hur mkt är en kodex värd? Är ens liv underordnat disciplin? Behövs hårdhandskar för att driva och skydda ett land?

En intressant och tankeställande film som känns flashbackkompatibel. Mjuka värderingar som krockar med den fyrkantiga och hårda verkligheten där tyranner och illasinnade småpåvar har mer makt än man kanske inser eller vill inse. Ett samhälle där eliten ler uttåt men heilar friskt på sin fritid.

Tom Cruise och Jack Nicholson är jättebra. Han som spelar Dawson gör ett väldigt bra jobb. Downey-karaktären verkar nästintill sinnesslö.

Läste lite trivia innan filmen och såg att Tom Cruises Jack Nicholson-imitation var improviserad. Var kul att se Demi Moores reaktion. Hennes ögon sken upp.

På heder och samvete/1992/2h18m/regissör Rob Reiner/Tom Cruise, Demi Moore, Kevin Pollak, Jack Nicholson, Kevin Bacon, Kiefer Sutherland, J.T. Walsh/7.7 (250K)/4K
https://m.imdb.com/title/tt0104257/?ref_=hm_rvi_tt_i_1

Har haft lite svår att avgöra hur bra bilden är i 4K, då jag sitter nästan 4 meter från tvn. I scenen när Tom Cruise är full och skäller ut Demi Moore efter att hon gjort bort sig så ställde jag mig upp och gick fram till tvn (visste inte när Toms Nicholsons-imitation skulle komma. Som jag ville detaljstudera). Då kunde jag se klart och tydligt i Toms regnvåta ansikte hur bra bilden var och att det därmed inte var bortkastade pengar. Klart, man kan väl stjäla 4K, men det känns ändå bra att bidra till filmindustrin; speciellt filmkonst som är bra, behjärtansvärd, betydande och fri från samtida politiska hysterier.

4/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in