2021-12-12, 18:49
Medlem
Geomeisters avatar
On Golden Pond (1981)
Svensk logisk titel: Sista sommaren
https://www.imdb.com/title/tt0082846/?ref_=nv_sr_srsg_0

Ett gammalt par besöker sin sommarstuga och spenderar sommaren på plats.

Katherine Hepburn var cirka 75 år gammal och Henry Fonda var cirka 76 år gammal. Fonda dog året efter, men vann sin enda "riktiga Oscar" för denna roll efter decennier i branschen. Han var även då den äldsta som någonsin vunnit. Lite skit tycker jag att man måste vänta så länge på en Oscar när både kleti och pleti vinner de till höger och vänster idag. Kul ändå att han fick en innan han lämnade oss. Nåja. Nog om det.

Upplägget för denna film låter som något endast pensionärer skulle tycka om. Möjligtvis fans av Lilla huset på prärien, men den har mer att ge än så.

Filmen innehåller mycket gemytliga bilder av naturen.. Ser nästan ut att kunna vara Sverige. Musiken fungerar mycket väl till.

Både Fonda och Hepburn är mycket bra i sina roller. Livad och realistisk dialog. Filmen är oväntat rolig på sina håll också. Jane Fonda (Henry Fondas dotter) är med på ett hörn, men är mer en liten biroll (hon kunde fått vara med mer). Övriga skådespelare flyter in bra. Det känns naturligt och för sin handling innehåller den en hel del utan att bli för orealistisk.

Skulle säga att det är lite som Vi på Saltkråkan fast från ett mer moget perspektiv. Borde fungera bra som familjeunderhållning.

Betyg på IMDB? 7,6 / 10
Mitt omdöme: En mysig liten film. Lite drama, lite humor och bra skådespel. Svår film att ge betyg tycker jag, men kan se mig själv titta på denna igen.. Längre fram i livet.
Senast redigerad av Geomeister 2021-12-12 kl. 18:51.
Citera
2021-12-12, 21:53
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Pickpocket (1959) Ficktjuven

Arbetslöse Michel livnär sig på ficktjuveri i Paris.

Antar att det här var ännu en nya vågen film, den var riktigt händelselös och meningslös.
Valde filmen då den var regiserad av Robert Bresson, som gjort en av mina absoluta favoritfilmer, En dödsdömd har rymt.
Men den var förstås gjord innan nya vågen.
2/5

IMDB 7,7 = 3,98/5
21396 röster.
Citera
2021-12-13, 00:11
Cutting class

Slasher med en ung Brad Pitt. Första 10-15 minuterna är sevärda, främst för att Martin Mull alltid är sevärd. Resten av filmen är en ojämn mix som går på tomgång mest hela tiden. Roddy McDowell är med och tillför väldigt lite. Jill Schoelen är väldigt attraktiv. Vaktmästaren är en rolig och rubbad karaktär.

Slutet lyckas i de allra sista sekunderna knyta en röd tråd genom filmen och den allra sista frasen, nästan, är Cutting Class.

Väldigt osevärd film som jag är glad att ha sett.

Imdb ger den 4.5 och det tycker jag är ett rättvist betyg.
Citera
2021-12-13, 00:36
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Sci-fi rulle som känns lite som serien Invasion enligt trailern.

5,8
https://www.imdb.com/title/tt12800524/

En Encounter är en total skitfilm. Handlar om PTSD på en soldat som kommer hem efter 10 turer i Mellanöstern.

Se istället underbara ”Lawrence of Arabia” från 1964, som också handlar lite om krigschock.
Citera
2021-12-13, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av µTorrent
Natural born killers 10/10

En av de bästa filmerna jag sett (Har legat i filmhyllan 6 år + utan att jag sett den )

still underbar film
Citera
2021-12-13, 02:28
The lift, eller de lift

Gissar att den är holländsk då jag tror regissören gjort en film som heter Amsterdamned.

Handlar om en byggnad där hissarna är besatta. Skräck, mörk komedi och utbildningsfilm i ett. Blir lite långtråkig i längden, men början är stark och i allra första början blir det tuttar i en varm hiss. Inte det minsta ryslig.

3/5
Citera
2021-12-13, 18:20
Medlem
Geomeisters avatar
Federal Protection (2002)
https://www.imdb.com/title/tt0306806...nm_flmg_act_80

TV-film om en maffiaboss som försöker leva ett normalt liv, men livet omkring vill annat.

Filmen innehåller inga namn jag kände igen på rak arm. Det finns dock en eller annan du kanske känner igen ändå.

Det blir en berg- och dalbana med både negativa och positiva saker igenom hela filmen. Från start till slut. En skådespelare överspelade så jag började skratta. En annan är bara usel. En som är med mest för action känns som hämtat direkt ur en Jean-Claude Van Damme film. Vissa scener i följd känns helt logiska. Andra inte helt. Givetvis slängs det in lite sexuellt bara för att.

Samtidigt är filmen sällan förutsägbar. En del scener är roliga. Viss action ser jag mycket hellre än dagens CGI. Enstaka scener är oväntat brutala och kärnan av filmen känns mer genomtänkt än många andra actionfilmer. Både TV- och B-film samt "riktiga".

Betyg på IMDB? 5,3 / 10
Mitt omdöme: En svår film att kalla genuint bra, men trots mängder av skavanker hade jag kul med denna film.
Citera
2021-12-13, 21:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Counterspy meets Scotland yard (1950)

Spionfilm som bygger på ett radioprogram.

I mångt och mycket en reklamfilm för hemliga polisen.
Men för all del, helt oävet var det inte, även om man forcerade väldigt på slutet, det verkade nästan som att man var inne på sista filmrullen.
3-/5

IMDB 5,9 = 3,18/5
78 röster
Citera
2021-12-13, 23:10
Beyond Thunderdome

Jag är inte helt säker på vilken av filmerna som är vilken. Har jag ens sett den första Mad Max? Det tror jag inte. Denna minns jag främst från slutet med ökenracet. Det händer inte så mkt i filmen, kan man tycka, men det är en film som sänker mitt blodtryck. Världen som målas upp är vacker och karaktärerna är fantasifulla på ett perfekt sätt. Musiken i filmen är bra och Tina Turner är riktigt het i sin ökendrottningskrud. Tänk om alla kvinnor såg ut så istället för mellanmjölk på transportband? Melan är riktigt stilig han också.

5/5
Citera
2021-12-14, 23:03
Medlem
ghostfacegangstas avatar
Home Alone 2: Lost In New York
Familjen McCallister ska resa till Florida för att fira jul men lille Kevin råkar gå ombord på fel plan och hamnar i New York istället och där han stöter på de två korkade tjuvarna Harry och Marv. Om jag ska vara ärlig så tycker jag faktiskt att denna är bättre än ettan.
Citera
2021-12-14, 23:27
Medlem
pampussas avatar
The Japanese Wife https://www.imdb.com/title/tt1620620

Plot Wikipedia.

Snehamoy Chatterjee (Rahul Bose) and Miyage (Chigusa Takaku) are pen pal friends who develop a deep and emotional relationship. Eventually, the pair exchange wedding vows through letters. Seventeen years pass but they never meet, yet the bond of marriage is strong between them.

This unusual relationship is tested when a young widow, Sandhya (Raima Sen), comes to stay with Snehmoy along with her eight-year-old son Poltu. Snehmoy and the little boy bond and the arithmetic teacher discovers the joy of palpable bonds and fatherhood. He also develops an inexplicable thread of understanding with Sandhya too. Despite this Snehmoy remains loyal to his unseen Japanese wife. When Miyage is diagnosed with cancer and falls ill, Snehmoy takes a long leave of absence from his school and tries to find a cure for her illness. Snehmoy sets out one day during a storm to talk to the closest oncologist in Calcutta, but leaves upon realization that without Miyage physically being there, the doctor can do little.

The storm turns violent, with harsh wind and rain. Snehmoy stops to call Miyage, and the exposure to the cold causes him to catch pneumonia when he returns to his house. Due to the continuing storm, no villagers are able to travel to Gosaba by boat to obtain the antibiotics required to cure his infection, and he dies some days later. After the sea calms down, Miyage, who is dressed in a white sari and has a shaved head (a tradition of Hindu widows) visits the house of her late husband. Sandhya welcomes her.

En av de vakreste filmer jeg har sett. Det er ingen Bollywoodfilm, men en film om troskaphet mellom en indisk mann og ei japansk dame.

https://www.youtube.com/watch?v=Br3K...nel=FREEMOVIES
Senast redigerad av pampussa 2021-12-14 kl. 23:31.
Citera
2021-12-15, 06:46
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The flying saucer (1950)

Två agenter skickas till Alaska, där det ryktas om att man sett flygande tefat.

Man undrar lite vem som kom på det här taffliga manuset.
I övrigt är det rätt mycket man undrar över i filmen.
2-/5

IMDB 3,7 = 2,20/5
472 röster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in