On Golden Pond (1981
)
Svensk logisk titel:
Sista sommaren
https://www.imdb.com/title/tt0082846/?ref_=nv_sr_srsg_0
Ett gammalt par besöker sin sommarstuga och spenderar sommaren på plats.
Katherine Hepburn var cirka 75 år gammal och Henry Fonda var cirka 76 år gammal. Fonda dog året efter, men vann sin enda "riktiga Oscar" för denna roll efter decennier i branschen. Han var även då den äldsta som någonsin vunnit. Lite skit tycker jag att man måste vänta så länge på en Oscar när både kleti och pleti vinner de till höger och vänster idag. Kul ändå att han fick en innan han lämnade oss. Nåja. Nog om det.
Upplägget för denna film låter som något endast pensionärer skulle tycka om. Möjligtvis fans av Lilla huset på prärien, men den har mer att ge än så.
Filmen innehåller mycket gemytliga bilder av naturen.. Ser nästan ut att kunna vara Sverige. Musiken fungerar mycket väl till.
Både Fonda och Hepburn är mycket bra i sina roller. Livad och realistisk dialog. Filmen är oväntat rolig på sina håll också. Jane Fonda (Henry Fondas dotter) är med på ett hörn, men är mer en liten biroll (hon kunde fått vara med mer). Övriga skådespelare flyter in bra. Det känns naturligt och för sin handling innehåller den en hel del utan att bli för orealistisk.
Skulle säga att det är lite som Vi på Saltkråkan fast från ett mer moget perspektiv. Borde fungera bra som familjeunderhållning.
Betyg på IMDB? 7,6 / 10
Mitt omdöme: En mysig liten film. Lite drama, lite humor och bra skådespel. Svår film att ge betyg tycker jag, men kan se mig själv titta på denna igen.. Längre fram i livet.