2021-12-11, 19:17
Die Hard

Året var 1988, en ny stjärna skulle födas i Herren Kristus ära. Han hette Alan Rickman och hans Hans Gruber är en fröjd att skåda. Hans näsa för finkultur och klädesmärken till hans dråpliga scen med Ellis som försöker mäkla fred mellan terroristerna och den nu välkände polisen från New York - John McClane.

På tal om finkultur så är användandet av Beethovens melodi en höjdpunkt i filmen.

Det mesta i filmen är sevärt. Från fyra helt olika svarta karaktärer: ett datorgeni, ett Twinkiesgeni, en glad limochaufför och en som sannerligen inte minns Vietnam.

Något som jag inte förstod var när Hans säger till Karl på tyska att han ska skjuta fönstren. Karl reagerar inte förrän Hans upprepar ordern på engelska. Är inte Karl tysk? Hans bror kör ju "links" och "rechts" så det står härliga till.

När jag först hörde talas om begreppet "forshadowing" (som jag inte vet den svenska titeln för) så förstod jag inte riktigt vad det var, men numera är det lätt om man är uppmärksam. Och i denna film uppmärksammade jag Rolexklockan som kommer att spela en stor roll i slutet och som nämns tidigare av vår käre Ellis som kanske är något uppskruvad efter kokain.

Detta är en modern klassisk julfilm, men imdb säger att premiären i Sverige var sent september så då måste den ha blivit en julfilm tidigast 89.

1988/längd 2h12m/regissör John McTiernan/Bruce Willis, Alan Rickman m fl/8.2 (830K), mitt i imdbs topp 250/4K
https://m.imdb.com/title/tt0095016/?ref_=hm_rvi_tt_i_1

5/5
Citera
2021-12-11, 21:44
Medlem
ArgusOnes avatar
Encounter 2021 Prime Video

Sci-fi rulle som känns lite som serien Invasion enligt trailern.

Citat:
Two brothers embark on a journey with their father, who is trying to protect them from an alien threat.

5,8
https://www.imdb.com/title/tt12800524/
Citera
2021-12-11, 22:16
Medlem
Duerfs avatar
Dersu Uzala (sv: Vägvisaren) (1975)

Akira Kurusawa spelade in denna film i Ryssland med ryska skådespelare. Dersu Uzala var en verklig person som tillhörde ett minoritetsfolk i Sibirien och var pälsjägare. I början på 1900-talet hjälper han en expedition av ryska militärer och blir vägvisare och vän med soldaterna och deras kapten.

Filmen är långsam och har en naturromantisk stämning. Jag uppskattar den lågmälda och respektfulla skildringen av Dersu och kaptenens vänskap. Även om Kurosawa är mest känd för sina historiska filmer gillar jag filmer som den här och Ikiru där hans djupt humanistiska sida kommer fram.

Trivia: George Lucas var mycket inspirerad av Kurosawa när han gjorde Star Wars och det finns de som hävdar att Yoda är delvis baserad på Dersu Uzala.

Betyg: 4/5. Endast för de som har tålamod.

(Hela filmen finns upplagt på YouTube för närvarande)
Senast redigerad av Duerf 2021-12-11 kl. 22:20.
Citera
2021-12-11, 22:32
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Nuförtiden har vi sett så många socialrealistiska filmer att De 400 slagen inte sticker ut. Det naturalistiska anslaget gör oss inte nyfikna eller berörda på samma sätt som när filmen kom ut. Jag tyckte inte om filmen heller. Jag var på gränsen att stänga av den en timme in för jag var uttråkad.

Jag gillar realistiska filmer från efterkrigstiden (t.ex Cykeltjuven och Slaget om Algiers) så jag har inget problem med berättarstilen.
Det är lite märkligt, en del filmer gillar man, andra inte, trots att dom kan verka vara likartade.
Cykeltjuven tycker jag verkligen förtjänar sin status.

Såg att du sett Langs Kvinnan i fönstret.
Gott val, Langs genrep inför hans makalösa (tycker jag) Scarlet street.
Det gräsliga slutet i Kvinnan i fönstret drar ner omdömet rejält, den hade kunnat vara ett mästerverk.
Citera
2021-12-11, 22:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jules et Jim (1961) Jules och Jim

Två vänner blir kära i den livfulla Catherine, vi får följa deras liv från 1912 till 1938.

Om klassikern De 400 slagen inte levde upp till sitt rykte, så var det här eländet än värre.
Förfärlig film, tråkig, tråkig handling, tråkiga människor, tråkigt berättad.
2-/5

IMDB 7,8 = 4,02/5
40007 röster.
Citera
2021-12-11, 22:59
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jules et Jim (1961) Jules och Jim

Två vänner blir kära i den livfulla Catherine, vi får följa deras liv från 1912 till 1938.

Om klassikern De 400 slagen inte levde upp till sitt rykte, så var det här eländet än värre.
Förfärlig film, tråkig, tråkig handling, tråkiga människor, tråkigt berättad.
2-/5

IMDB 7,8 = 4,02/5
40007 röster.

Den franska vågen är nog inget för dig tror jag.

En mer traditionellt berättad fransk film från samma period är Claude Lelouchs A Man and a Woman (1966). Den borde du gilla bättre även om den är ett romantiskt drama. Om en racerförare, så det är en del snygga bilar med som du ju uppskattar. Anouk Aimée och Jean-Louis Trintignant i huvudrollerna och då kan det bara bli bra.
Senast redigerad av SadEyes 2021-12-11 kl. 23:11.
Citera
2021-12-11, 23:06
Jurassic World

Sämsta filmen jag sett under 2021. Modern smörja utan några vettiga känslor annat än billig humor och refererande till den gamla riktiga Spielbergfilmen.

Hade filmen satsat på djungelaction där soldater jagade dinosaurier med högteknologiska vapen och granateld så hade filmen varit bra. Nu är detta med men enbart en kort stund.

Så jävla usel film så jag blir irriterad.

1 av 5 dresserade raptorer.
Citera
2021-12-12, 00:49
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Jurassic World

Sämsta filmen jag sett under 2021. Modern smörja utan några vettiga känslor annat än billig humor och refererande till den gamla riktiga Spielbergfilmen.

Hade filmen satsat på djungelaction där soldater jagade dinosaurier med högteknologiska vapen och granateld så hade filmen varit bra. Nu är detta med men enbart en kort stund.

Så jävla usel film så jag blir irriterad.

1 av 5 dresserade raptorer.

Detta visste du ju redan innan du satte dig för att se filmen. Varför detta självplågeri? Är du en fakir?
Citera
2021-12-12, 01:39
Medlem
Geomeisters avatar
Clockers (1995)
https://www.imdb.com/title/tt0112688...=nm_flmg_dr_80

A Spike Lee Joint.

En film om livet/misären i amerikansk förort. Stora fokuset är likt många filmer kring någons död, men med många karaktärer, delhandlingar och berättelser om livet blir den något mer unikt.

Utöver Spike Lee som producent är även Martin Scorsese med på ett hörn, vilket kan förklara varför Harvey Keitel har en halvstor roll.

Gangster-tugget som en del karaktärer kör är realistiskt (så vitt jag vet), men blir träligt att lyssna på. Svårt att relatera till och svårt att bry sig överhuvudtaget "Aight, nigga, my man, yeah, man, you fuck shit, doopie, hustler, you blow" und so weiter, und so weiter. Lyssna på det i två timmar? Jag zoomar ut.

Smart nog var Spike Lee att lägga in en rad andra karaktärer som hade andra former av dialog. Vilket höjde filmen rejält för mig. Gangster-tugget imponerade inte på mig, men mycket av det andra gjorde det. Bra dialog och bra skådespel från flera håll.

Filmen har en viss unik touch. Inte lika unik eller minnesvärd som Do The Right Thing (Spike Lees mest kända film), men mycket är bra.. Förutom klippningen. Det är många karaktärer, hopp i tid och rum, vissa saker förklaras för mycket, annat förklaras för lite. Det blir lite rörigt, vilket gjorde att det tog ett bra tag innan jag fick någon mersmak för filmen. Det är ingen lättsam film man bara slänger på utan kräver sitt fokus.

Jag tror få regissörer kan komma närmare hur det verkligen är i amerikanska förorter som Spike Lee. Den realismen blandat med underliggande saker som Lee vill få fram gör denna film minnesvärd för mig.

Betyg på IMDB? 6,9 / 10
Mitt omdöme: Perfekt? Nej. Klassiker? Nej, men en av de bättre jag sett ifrån Spike Lee. Gillar man denna genre rekommenderas den.
Citera
2021-12-12, 12:02
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Den franska vågen är nog inget för dig tror jag.

En mer traditionellt berättad fransk film från samma period är Claude Lelouchs A Man and a Woman (1966). Den borde du gilla bättre även om den är ett romantiskt drama. Om en racerförare, så det är en del snygga bilar med som du ju uppskattar. Anouk Aimée och Jean-Louis Trintignant i huvudrollerna och då kan det bara bli bra.
Har försökt bli klok på vad den franska vågen är, det verkar omöjligt att hitta något vettigt svar.
Är det, alla filmer producerade i Frankrike 1958-1968 ?
Alla filmer gjorda av vissa regissörer under den tiden ?
Franska filmer med vardagshandlingar ?

För samtidigt finns det franska filmer från denna tid som jag ju gillar, men dom kanske inte ingår i den franska vågen.
Citera
2021-12-12, 14:16
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Har försökt bli klok på vad den franska vågen är, det verkar omöjligt att hitta något vettigt svar.
Är det, alla filmer producerade i Frankrike 1958-1968 ?
Alla filmer gjorda av vissa regissörer under den tiden ?
Franska filmer med vardagshandlingar ?

För samtidigt finns det franska filmer från denna tid som jag ju gillar, men dom kanske inte ingår i den franska vågen.
Franska nya vågen.

Det är svårt att definiera enkelt så man kan få fram en lista med filmer just därför att det inte är alla filmer gjorda under en viss tidsperiod eller med en viss handling eller inom en viss genre. (Däremot finns det säkert listor på filmer som anses ingå i gruppen kurerade av kritiker.)

Man kan nog sammanfatta med att det är filmer vars avsikt är att bryta mot det traditionella sättet att göra film, som vågade prova nya grepp i berättande och/eller rent filmiskt och med en tydlig konstnär - auteur - som upphovsman med en ”vision”.

En lite lagom puttrig längre söndagsläsning om det hela finns här;
http://privat.bahnhof.se/wb457763/ht...-14/index.html
Citera
2021-12-12, 15:31
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Franska nya vågen.

Det är svårt att definiera enkelt så man kan få fram en lista med filmer just därför att det inte är alla filmer gjorda under en viss tidsperiod eller med en viss handling eller inom en viss genre. (Däremot finns det säkert listor på filmer som anses ingå i gruppen kurerade av kritiker.)

Man kan nog sammanfatta med att det är filmer vars avsikt är att bryta mot det traditionella sättet att göra film, som vågade prova nya grepp i berättande och/eller rent filmiskt och med en tydlig konstnär - auteur - som upphovsman med en ”vision”.

En lite lagom puttrig längre söndagsläsning om det hela finns här;
http://privat.bahnhof.se/wb457763/ht...-14/index.html
Tack.
Men jag vet inte om jag blev så mycket klokare, det verkar vara mycket tyckande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in