Filmen var
Something's Gotta Give
På svenska:
Galen i Kärlek
Året var
2003
https://www.imdb.com/title/tt0337741...=nm_flmg_act_7
Jack Nicholson och Diane Keaton i en romantisk dramakomedi. Handling? Tjej/tantfilm. Svenska titeln säger väl ungefär vad man kan vänta sig.
Första scenen ger inget positivt intryck, men filmen är oväntat välskriven och oförutsägbar. Skådespeleriet ifrån främst Jack och Diane, men även andra större roller är starka. Det här skulle kunna vara ett billigt sätt att tjäna snabba pengar för de två legenderna. Det är lyckligtvis mer än så.
Handlingen tar diverse olika omvägar och humorn fungerar mycket bättre än i många andra liknande filmer. Det är inte väldans mycket humor, men det som slinker in känns genuint och inte bara billiga Hollywood-skämt man hört förut.
Romantik blir ofta stel eller överdriven på film och således inget man känner själv som tittare. Tycker mycket romans mest känns som utfyllnad för att även tjejer ska uppskatta filmen, men ibland görs det på ett bra sätt. Denna film tycker jag fångar bra romantik.
Det negativa denna gång är milda saker som korta stunder av modern musik som inte platsar in alls (speciellt inte med tanke på åldersgruppen som Jack och Diane förmodligen lockar) samt att den på över sina två timmar blir liiiite långdragen. Kanske tio-femton minuter kortare hade gjort helheten bättre.
Betyg på IMDB? 6,7 / 10
Mitt betyg?
Instämmer mer eller mindre med IMDB. Jag är inte "publiken" på någon nivå till denna film, men styrkor talar för sig själva. Har inga problem att se om denna med tjej en vacker dag.