2021-12-15, 14:31
Medlem
VoktorDodkas avatar
National Lampoons Christmas Vacation, aka Ett päron till farsa firar jul.

Jag har tjuvstartat jultittandet med en klassiker, lika bra som vanligt men eftersom jag kollade på prime och pausade så såg jag av en slump att Rusty spelas av Johnny Galecki(Leonart i TBBT), det var kul att se hur han var som liten.

7/10
Citera
2021-12-16, 06:18
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The Jungle (1952)

Efter rapporter om att stora farliga djur ödelagt flera byar i Indien, så ger sig en storviltjägare och en prinsessa, tillsammans med en halv arme iväg på jakt efter vad nu kan vara för odjur.

Kändes som en film som spelades in 20-30 år för sent. Mycket bilder på exotiska djur som slogs.
Dessutom var filmen färgtinad, ungefär som gamla stumfilmer kan vara.
Marie Windsor som indisk prinsessa, ett lite oväntat val.

Men det här var sannerligen inte mycket till film
2-/5

IMDB 4,8 = 2,79/5
127 röster
Citera
2021-12-16, 22:47
Medlem
nya spindelmannen.. va helt ok. visserligen bara cam kvalle.
Citera
2021-12-17, 00:00
Medlem
ZlatanManias avatar
Spider-Man: No Way Home.

Stark 8/10!
Citera
2021-12-17, 01:40
Medlem
Tenedors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jules et Jim (1961) Jules och Jim

Två vänner blir kära i den livfulla Catherine, vi får följa deras liv från 1912 till 1938.

Om klassikern De 400 slagen inte levde upp till sitt rykte, så var det här eländet än värre.
Förfärlig film, tråkig, tråkig handling, tråkiga människor, tråkigt berättad.
2-/5

IMDB 7,8 = 4,02/5
40007 röster.

Jag har varit offline ett tag, och därmed missat att delta i er diskussion om franska nya vågen. Ber om ursäkt för det. Angående De 400 slagen som var på tal då tycker jag helt enkelt att regin ihop med Léauds fantastiska rolltolkning är helt magisk tillsammans. Går inte in djupare nu eftersom jag missade diskussionen.

Jules et Jim håller jag med dig om. Jag uppfattade också den som tråkig. Inte sett den på många år nu, men kan inte påstå att jag är jättesugen på att göra det igen. "Tråkig" är rätt ord, och jag instämmer i betyget 2/5.

Vågar du dig på ytterligare en Truffaut är ju Shoot the Pianist (1960) ännu en klassiker om du inte redan sett den, men förstår verkligen om du ger upp honom efter dubbla besvikelse. Lite mer lättsam annars. Vill du ha ett säkrare franskt kort är Robert Bressons 50-tal legendariskt, men det vet du nog redan.
Citera
2021-12-17, 01:47
Medlem
GormDenGamles avatar
"Just mercy".
Fy fan vad den berör och gör en förbannad! Men tyvärr är den tillräckligt djup och gripande för ett bra betyg.
Michael B. Jordan gör det bra.
6/10.
Citera
2021-12-17, 06:52
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenedor
Jag har varit offline ett tag, och därmed missat att delta i er diskussion om franska nya vågen. Ber om ursäkt för det. Angående De 400 slagen som var på tal då tycker jag helt enkelt att regin ihop med Léauds fantastiska rolltolkning är helt magisk tillsammans. Går inte in djupare nu eftersom jag missade diskussionen.

Jules et Jim håller jag med dig om. Jag uppfattade också den som tråkig. Inte sett den på många år nu, men kan inte påstå att jag är jättesugen på att göra det igen. "Tråkig" är rätt ord, och jag instämmer i betyget 2/5.

Vågar du dig på ytterligare en Truffaut är ju Shoot the Pianist (1960) ännu en klassiker om du inte redan sett den, men förstår verkligen om du ger upp honom efter dubbla besvikelse. Lite mer lättsam annars. Vill du ha ett säkrare franskt kort är Robert Bressons 50-tal legendariskt, men det vet du nog redan.
Det var väl ingen direkt diskussion, mest kommentarer om att jag inte gillade en film som många tyckte var bra.
Annars är fransk film, för mig, väldigt mycket fågel eller fisk, när dom lyckas blir det väldigt bra, annars ganska dåligt, något mellanregister verkar helt saknas.
Jag kan, just nu i skrivande stund, inte komma på en enda fransk film som jag har tyckt var sådär mittemellan.
Skjut på pianisten kan jag säkert ha sett någon gång i tiden, även om jag just nu inte tror att jag sett den.
Vi får se om jag hittar den på nätet med text på ett språk jag hänger med på.
Citera
2021-12-17, 12:11
Tammy and the t-rex

Märklig film med Denise Richards och Paul Walker från 1994.

Ovanlig blandning mellan barnfilm och splatter.

2/5
Citera
2021-12-17, 15:10
Medlem
The Man Who Crossed Hitler (2011)

Dokudrama, producerad för TV. Efter att några medlemmar i SA mördat ett antal personer i november 1930, blir de åtalade av en hederlig åklagare som naivt tror på rättsstaten. Han kallar in Hitler som vittne, och denne tvingas i rätten svara på frågor om tidigare givna löften om avståndstagande från våld, och om hans SA som samtidigt begår våldshandlingar, inkl. mord. Klart sevärd om man är intresserad av ämnet.
Citera
2021-12-17, 17:13
Medlem
Dorniers avatar
Coffy (1973)

Blaxplotation med Pam Grier, jag har sett den tidigare men tänkte nu plöja igenom ett antal blaxplo-filmer och skriva om det här. Coffy handlar om att Pam Griers lillasyster i filmen blivit knarkare och hur Pam blir en vigilante. Hon infiltrerar knarklangar-gänget och avrättar dem en efter en, där ingår även politiker och korrumperade poliser.

För regin stod den vite regissören Jack Hill, som gjorde en rad exploitation-filmer. Filmen är klart godkänd, men regin känns kanske något amatörmässig ibland. Som alltid i såna här filmer består filmmusiken av tidstypisk soul- och funk-musik.

Betyg 3/5

Roy Ayers - Coffy Theme
Citera
2021-12-18, 06:55
Medlem
DamnDiddies avatar
Två mysiga gamla pärlor till filmer, idag..

Sunset Boulevard, 1950, och Muriel, fransk film från 1963..

Sunset Boulevard var något av det bäste jag sett på länge - en riktigt skön film..
Citera
2021-12-18, 11:28
The Hidden

Man bör inte läsa något om filmen eller av detta om man vill se filmen eftersom att jag misstänker att upplevelsen blir bättre då. Jag hade fått nästintill hela filmen spoilad innan jag såg den men den var ändå väldigt sevärd.

Handlar om FBI-agent Lloyd Gallagher spelad av Kyle MacLachlan som jagar ett utomjordiskt väsen som använder människor för att smälta in. Varelsen ser ut som en larv som bryter sig ut ur en kokong, och den bebor människor genom oralen. Agenten börjar samarbeta med poliskonstapel Tom Beck spelad av Michael Nouri. Om jag var kvinna, vill jag bara nämna här som en bisats, så skulle jag vilja ha en man som Michael Nouri. Satan vilken stilig karl. Han är vit men ser ut som han har t ex jordanskt blod i sig. Efternamnet tycker jag även låter lite palestinskt-klingande.

Tillsammans jagar de mördare efter mördare, då den ena mördaren dör övergår utomjordingen till en ny kropp som börjar härja. Polisen tror att det handlar om vanliga våldsbrottslingar med ovanligt hög smärttröskel då man kan tömma magasin efter magasin i dem utan att de stupar.

Ed O'Ross hade ett bra 1987 med denna och Dödligt Vapen.

Clu Gulager är med i denna typ av film som han verkade vara på 80-talet. Undrar vem vår tids Glu är och vem framtidens Glu blir? Jag tänker lite att Bill Murray är som Glu i och med Zombieland. Dock så är Bill mkt mer känd än Glu, med reservation att jag inte är född på 50-talet och kan svara troget för den tidens skådisar, så jag vet inte vem man ska jämföra med.

En konstig filmupplevelse eftersom att filmen konstant blev bättre för var minut. Hade den varit en kvart längre så skulle jag säkert gett den högsta betyg men nu får den: 4.1/5

ps: igår var det 5 år sedan denna tråds klistrade moderatorsmeddelande. Kekekekul vaa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in