The Hidden
Man bör inte läsa något om filmen eller av detta om man vill se filmen eftersom att jag misstänker att upplevelsen blir bättre då. Jag hade fått nästintill hela filmen spoilad innan jag såg den men den var ändå väldigt sevärd.
Handlar om FBI-agent Lloyd Gallagher spelad av Kyle MacLachlan som jagar ett utomjordiskt väsen som använder människor för att smälta in. Varelsen ser ut som en larv som bryter sig ut ur en kokong, och den bebor människor genom oralen. Agenten börjar samarbeta med poliskonstapel Tom Beck spelad av Michael Nouri. Om jag var kvinna, vill jag bara nämna här som en bisats, så skulle jag vilja ha en man som Michael Nouri. Satan vilken stilig karl. Han är vit men ser ut som han har t ex jordanskt blod i sig. Efternamnet tycker jag även låter lite palestinskt-klingande.
Tillsammans jagar de mördare efter mördare, då den ena mördaren dör övergår utomjordingen till en ny kropp som börjar härja. Polisen tror att det handlar om vanliga våldsbrottslingar med ovanligt hög smärttröskel då man kan tömma magasin efter magasin i dem utan att de stupar.
Ed O'Ross hade ett bra 1987 med denna och Dödligt Vapen.
Clu Gulager är med i denna typ av film som han verkade vara på 80-talet. Undrar vem vår tids Glu är och vem framtidens Glu blir? Jag tänker lite att Bill Murray är som Glu i och med Zombieland. Dock så är Bill mkt mer känd än Glu, med reservation att jag inte är född på 50-talet och kan svara troget för den tidens skådisar, så jag vet inte vem man ska jämföra med.
En konstig filmupplevelse eftersom att filmen konstant blev bättre för var minut. Hade den varit en kvart längre så skulle jag säkert gett den högsta betyg men nu får den: 4.1/5
ps: igår var det 5 år sedan denna tråds klistrade moderatorsmeddelande. Kekekekul vaa.