Filmen var
Family Business
Året var
1989
https://www.imdb.com/title/tt0097328...nm_flmg_act_21
Kul att
Tenedor och
stezt diskuterade Sidney Lumets klassiska 12 Angry Men och Dog Day Afternoon senast idag. Här kommer en av hans senare och mindre kända filmer.
Sir Sean Connery, Dustin Hoffman och Matthew Broderick spelar farfar, far och son. Tillsammans ska de utföra ett rån.
Jag var skeptisk till denna film. Det lät som Jönssonligan eller något utan den specifika charmen. Jag köpte inte direkt att dessa tre skådespelare skulle vara släkt, men Connerys kaxiga själv, Hoffmans emotionella skådespel och Brodericks oskyldiga uppsyn fungerar ändå bra ihop. Mestadels bra dialog med ett icke politiskt korrekt språk som passar varje roll. Ibland ler de till lite som att de inte tar filmen på för stort allvar själva, vilket på något sätt platsar in.
Är det en actionfilm? Komedi? Kuppfilm? Egentligen mest ett drama skulle jag säga. Filmens svaga sida är ett en del av handlingen blir lite som något ifrån de evighetslånga såpoperorna. Ni vet när något hänt och det tar en oändlighet för handlingen att gå vidare? Lite så, fast bättre givetvis. Filmen skulle kunna varit mer spännande och haft ett bitvis högre tempo ibland.
Musiken som spelas är fin och sången som sker i själva filmen (inte bara soundtracket) ger den mer karaktär. Sannolikt inte en av Sidney Lumets viktigaste filmer, men sevärd. Tycker budskapen kommer fram och flera scener är minnesvärda.
Det finns även små hintar till andra kända filmer som delaktiga varit med i.
Betyg på IMDB? 5,7 / 10
Mitt omdöme: En trevlig film. På rätt sätt. Inte för fjantig eller överdriven. Inget jag skulle ladda upp på någon stor skärm med alla polarna, men lagom att avsluta en söndagskväll med.