2021-11-20, 16:53
Medlem
ghostfacegangstas avatar
Gremlins
Denna film behöver väl knappast någon närmare presentation? Jag räknar det här som en av 80-talets bästa filmer och det är en film som står sig.
Citera
2021-11-20, 23:15
Medlem
smoerreboms avatar
The Eiger Sanction 1975 - 6/10
Tidstypisk och härligt sexistisk spionfilm där en oemotståndlig Clintan i sina bästa år klättrar i Schweiziska berg för att plocka en bad guy åt onkel sam för att få ihop fuck off stålarna. Högt underhållningsvärde även om det inte är en särskilt bra film. Förutom att damerna hålls kort figurerar även osympatiska homofil-karaktärer som Clintan hanterar.

Ride the High Country 1962 - 7.5
Tidig Peckinpah där Randolph Scott spelar sin vanliga pålitliga roll men befinner sig i en lite mer gritty omvärld än i Boetticher-filmerna. Tung avslutning.
Citera
2021-11-20, 23:25
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Jagged Dokumentär om suveräna Alanis Morissette
https://www.imdb.com/title/tt14911244/?ref_=ttmi_tt
Trailer:
https://www.imdb.com/video/vi3590177561/?ref_=tt_vi_i_1
Ger detta höga betyg!
Alanis, en solklar favvo på 90-talet!
Citera
2021-11-20, 23:40
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Family Business
Året var 1989
https://www.imdb.com/title/tt0097328...nm_flmg_act_21

Kul att Tenedor och stezt diskuterade Sidney Lumets klassiska 12 Angry Men och Dog Day Afternoon senast idag. Här kommer en av hans senare och mindre kända filmer.

Sir Sean Connery, Dustin Hoffman och Matthew Broderick spelar farfar, far och son. Tillsammans ska de utföra ett rån.

Jag var skeptisk till denna film. Det lät som Jönssonligan eller något utan den specifika charmen. Jag köpte inte direkt att dessa tre skådespelare skulle vara släkt, men Connerys kaxiga själv, Hoffmans emotionella skådespel och Brodericks oskyldiga uppsyn fungerar ändå bra ihop. Mestadels bra dialog med ett icke politiskt korrekt språk som passar varje roll. Ibland ler de till lite som att de inte tar filmen på för stort allvar själva, vilket på något sätt platsar in.

Är det en actionfilm? Komedi? Kuppfilm? Egentligen mest ett drama skulle jag säga. Filmens svaga sida är ett en del av handlingen blir lite som något ifrån de evighetslånga såpoperorna. Ni vet när något hänt och det tar en oändlighet för handlingen att gå vidare? Lite så, fast bättre givetvis. Filmen skulle kunna varit mer spännande och haft ett bitvis högre tempo ibland.

Musiken som spelas är fin och sången som sker i själva filmen (inte bara soundtracket) ger den mer karaktär. Sannolikt inte en av Sidney Lumets viktigaste filmer, men sevärd. Tycker budskapen kommer fram och flera scener är minnesvärda.

Det finns även små hintar till andra kända filmer som delaktiga varit med i.

Betyg på IMDB? 5,7 / 10
Mitt omdöme: En trevlig film. På rätt sätt. Inte för fjantig eller överdriven. Inget jag skulle ladda upp på någon stor skärm med alla polarna, men lagom att avsluta en söndagskväll med.
Citera
2021-11-20, 23:45
Medlem
Ganonitos avatar
Wishmaster, från 1997. Handlar om en djinn (en demon) som kan röra sig mellan olika världar och lever på att uppfylla folks önskningar, vilka naturligtvis uppfylls på ett annat sätt än vad den önskande tänkt sig.

Flera skräckskådespelare med, som Robert Englund, Kane Hodder och Tony Todd..

https://www.imdb.com/title/tt0120524/?ref_=nv_sr_srsg_0
Citera
2021-11-21, 02:34
Bannlyst
Annabelle (2014)

Jag kollade på Annabelle och jag tyckte filmen var sevärd. Skräckvärdet var högt och filmen var snygg.

7/10

Scream 2 (1997)

Den är inte riktigt lika grym som första filmen, men det är ändå en bra film och den filmen är spännande. Det är en film som inte får missas.

7/10
Citera
2021-11-21, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
The Eiger Sanction 1975 - 6/10
Tidstypisk och härligt sexistisk spionfilm där en oemotståndlig Clintan i sina bästa år klättrar i Schweiziska berg för att plocka en bad guy åt onkel sam för att få ihop fuck off stålarna. Högt underhållningsvärde även om det inte är en särskilt bra film. Förutom att damerna hålls kort figurerar även osympatiska homofil-karaktärer som Clintan hanterar.

Eiger Sanction är en helskön rulle.
Jag hade gett den minst 8.5.
Det finns en hel del i dom gamla Clintan-rullarna som inte är PK alls i dagens löjliga mått mätt men Eiger Sanction sticker ut särskilt.
Det är även en cool och skön film i övrigt.
Citera
2021-11-21, 12:49
Medlem
Moonlighting - 1982

A Polish contractor, Nowak, leads a group of workmen to London so they can provide cheap labor for a government official based there. Nowak (Irons) has to manage the project and the men as they encounter the tempations of the West and loneliness and separation from their families. Nowak is the only one of the group who speaks English, and he uses this as a tool over his team. When the unrest in Poland leads to a military takeover, Nowak is faced with a much more difficult situation than he expected.

8 av 10, good stuff!
Citera
2021-11-21, 18:34
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var The Hangover Part II
Året var 2011
https://www.imdb.com/title/tt1411697/?ref_=nv_sr_srsg_0

En kille ska gifta sig med en snygg thailändska i Thailand. Givetvis blir det en svensexa också. Denna spårar ut. Vad hände egentligen?

Thailand är roligare att se på än förra filmens Las Vegas. Det känns direkt att budgeten är högre inför denna. Ett litet plus.

Filmen är mer extrem än föregångaren vilket gör den lite roligare (och äckligare). Tycker faktiskt denna är den bättre filmen, men tyvärr är upplägget på tok för likt originalet. Det blir påtagligt när man ser filmerna nära inpå varandra.

Att vissa av första filmens händelser nämns ser jag inga problem med alls, men när saker sker som är FÖR lika varandra gång på gång känns det tråkigt att de inte svängde ut konceptet mer. Händelserna är olika, annat visas land och delvis andra biroller.. Varför inte göra en mer unik film hela vägen? Varför inte vända om konceptet på något sätt?

Jag tycker det finns en del roliga saker här och överlag känns det som ett steg upp istället för ned (som i många efterföljare). Lite förbryllande att man valde ha ett så likt upplägg bara. Jag menar.. Vi pratar inte om fortsättningen på Gudfadern, Lammen Tystnar eller Fight Club precis. Det är en simpel komedi. Att bara lägga händelserna i lite annan följd hade gjort mycket..

Betyg på IMDB? 6,5 / 10
Mitt betyg? 5,9 / 10
Citera
2021-11-21, 19:05
Medlem
Soulflowers avatar
Manchester by the sea.

Som att se verkligheten spelas upp framför en i allt för långsam takt. Hur den kunnat få 7.8 på IMDB förstår jag inte.
https://www.imdb.com/title/tt4034228/
Drama förvisso men den går inte framåt, bara står och stampar på samma plats känns det som.
Citera
2021-11-21, 22:04
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Twisted rails (1934)

En agent kommer på vem som ligger bakom en massa tågolyckor, där dyrbar last stjäls.
Tyvärr blir han skjuten just när namnet ska avslöjas.

Njä, inte ens med dåtidens standard tycker jag att den räcker till.
Den kändes som en riktig långfilm trots att den inte ens var en timma lång.
2-/5

IMDB 5,1 = 2,82/5
42 röster.
Citera
2021-11-22, 21:52
Avstängd
TantRossins avatar
Becker - kungen av Tingsryd. Möbelsäljer, som utövar och sälja plast möbler till trädgården, är kran för smugglar ciggs och sprit. Han får besök av ett par danska gangsters, som vill sälja knark i hans 'revir'. Då han inte gillar knark, tar han kampen upp med 'danskjävlarna'. Jag ska inte avslöja slutet, men tycker den var urusel, om man ska förhålla sig till den verkliga proceduren hur 'the Underworld' funkar, regissören verkar inte och ha vidare koll.Beskrivas som komedi, och kan så klart vara det, om man tycker våld, barn kidnappning, prostitution och mord är roligt.
Kan ses på SVT Play.

2/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in