2019-01-15, 23:37
Medlem
PsychoChillers avatar
Above the Law (1988)

En av dom stora actionklassikerna. Die Hard, Lethal Weapon, First Blood, T2... Above the Law hör till den skaran enligt mig. Och Seagal är den hårdaste jäveln på planeten, ingen annan actionskådis kan röra honom. Michael Rooker skymtar förbi som hastigast. 4/5.
Citera
2019-01-16, 00:13
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.imdb.com/title/tt0211915/

Amélie (2001). Har hört så mycket gott om denna film från många, men nu undrar jag om de har sett samma film som jag??? Amélie ska vara en romantisk komedi, men den var varken romantisk eller rolig. För mig var den en total besvikelse. För det första var den så rörig, att det nästan inte går att skriva en sammanfattning av handlingen. Den handlar - tror jag... - om en ung kvinna som arbetar som servitris i Paris. Hon är väldigt ensam, men kompenserar med mycket fantasi, och med att försöka göra andra människor glada genom små och stora tjänster. Självklart:

Det är en enda röra av fragmentariska episoder och fantasisekvenser, alltihopa överlagt med en berättarröst. Mycket av det rösten berättar är meningslöst. Det är dumt och bitvis vulgärt. Det enda positiva jag kan se, är om tittaren skulle ha ett svärmeri för Paris. (Det har inte jag, sedan jag var där i verkligheten.) Då skulle h*n hitta ganska mycket av allt det typiska i Paris - eller rättare sagt de typiska saker som människor som svärmar för Paris tror ska finnas där... men även detta förstörs av dumheterna och de vulgära inslagen. Jag kan dock ge några få poäng för det parisiska, fotot och effekterna.

3/10
Senast redigerad av Merwinna 2019-01-16 kl. 00:25.
Citera
2019-01-16, 13:29
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
The Cabin in the Woods (2011)

Skitkorkad rulle som tar sig sista tjugo, därav 2/5.

Den är verkligen inte bra, och trots det har jag väl sett den 4-5ggr för att försöka få förståelse för vad som är så bra med den som folk säger. Men nej, nu har jag givit upp försöken på att komma underfund med filmens kvalitéer och kommer förmodligen inte se om den igen. Typisk hipsterskräck som blev unisont hyllad av alla, men som jag uppenbarligen inte förstod det unika i.
Citera
2019-01-16, 14:19
Parker. En av JS:s bästa. Exakt den typ av film jag vill ha som gör att man kan koppla ur hjärnan i två timmar.

Inside man. Tät, spännande, men med det så uttjatade nazist-temat, vilket drar filmen i Hollywood-andan jag ändå önskar slippa. Politiskt korrekt på sina ställen och skurken är egentligen ingen skurk utan en ondare man med nazistkopplingar verkar i bakgrunden. Så klart. Fortfarande sevärd men var alert!
Senast redigerad av GenesisP 2019-01-16 kl. 14:23.
Citera
2019-01-16, 14:21
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Den är verkligen inte bra, och trots det har jag väl sett den 4-5ggr för att försöka få förståelse för vad som är så bra med den som folk säger. Men nej, nu har jag givit upp försöken på att komma underfund med filmens kvalitéer och kommer förmodligen inte se om den igen. Typisk hipsterskräck som blev unisont hyllad av alla, men som jag uppenbarligen inte förstod det unika i.

Man måste dock se den i ljuset av att den gör parodi på genren skräckfilm, samtidigt som den lyckas hålla mörkret intakt och inte försvinner ner i komedins outhärdliga träsk.

Men naturligtvis får man ogilla den. Jag ville bara säga det.
Citera
2019-01-16, 14:28
Bannlyst
The Marine (2006)

En våldsam film med en hel del action. Filmen var ganska bra och lite kul ibland. Kvalité. Jag tycker inte detta verkar vara en b-rulle.

7/10
Citera
2019-01-16, 17:34
Bannlyst
Abduction (2011)

Filmen hade bra skådespel måste jag säga, allihopa var bra. Filmen började som en lugn film, men senare i filmens handling blir den betydligt mera händelsefull. Den får en lite i stimulans.

7/10
Citera
2019-01-16, 17:57
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
The Marine (2006)

Jag tycker inte detta verkar vara en b-rulle.

Var lite med glimten i ögat som jag skrev att det är en B-rulle samtidigt som man får ha i åtanke att den är en DTV-film som oftast är synonymt idag med vad folk kallar för B-film. Själva begreppet B-film har idag blivit så pass urvattnat att folk verkar sätta det epitetet på många AAA-filmer som de tycker är dåliga.

Men tycker om The Marine och sett tre-fyra stycken av uppföljarna, men är egentligen tvåan med Ted DiBiase som är den enda som funkar som tidsfördriv.
Citera
2019-01-16, 18:48
Medlem
lucifersatans avatar
Studio 54 (nya dokumentären)

Trodde dokumentären skulle vara kass men den var helt ok (7/10). Fascinerande hur man kan vara så framgångsrik och ändå vara så otroligt naiv och girig att man sabbar allt.

Papillon (nya)

Sett den gamla för länge sen och hade förväntningar på denna. Men gillar inte denne, den var helt enkelt inte lika bra (4/10).
Citera
2019-01-16, 19:36
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.imdb.com/title/tt0881891...=nm_flmg_prd_3

All About Steve (2009). Mary är en kvinna i 40-årsåldern, som fortfarande bor med sina föräldrar. Hon konstruerar ett korsord för lokaltidningen varje vecka, och det är hennes enda inkomstkälla. Hon är fascinerad av språk, ord och lösryckta fakta, hon pratar om detta oavbrutet och förstår inte att andra inte finner det intressant. Eventuellt ska hon föreställa aspig.

Marys föräldrar (!) fixar genom vänner en dejt åt henne med en all-American dream guy: c:a tio år yngre än hon (även om detta med åldersskillnaden aldrig nämndes i filmen), snygg, trevlig, juste, charmig, "normal" och med ett jobb som många nog tycker är glassigt - TV-fotograf på en stor rikstäckande TV-kanal. Killen heter förstås Steve. Mary blir förälskad på den enda dejten, och kan eller vill inte acceptera att Steve inte vill ha henne, så hon följer efter honom genom USA då hans nyhetsteam skickas från det ena uppdraget till det andra.

Lite roligt ibland; särskilt rolig är satiren över cynismen, sensationslystnaden och populismen hos TV-kanalen. T.ex. i hur de värderar nyheter: bisarra nyheter får prioritet över viktiga sådana. Stjärnreportern, som Steve är satt att filma, har rätt utseende men är lite korkad, och får därför instruktioner av en medarbetare om vilket tonfall han ska ha, när han ska låtsas gråta av rörelse o.s.v.. Tyvärr så stämmer det här bra med verkligheten, det är inte mycket överdrivet alls.

Men när det kommer till huvudhandlingen och slutet, så har jag en fadd eftersmak i munnen nu:

5/10
Senast redigerad av Merwinna 2019-01-16 kl. 19:40.
Citera
2019-01-16, 21:28
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.imdb.com/title/tt0881891...=nm_flmg_prd_3

All About Steve (2009). Mary är en kvinna i 40-årsåldern, som fortfarande bor med sina föräldrar. Hon konstruerar ett korsord för lokaltidningen varje vecka, och det är hennes enda inkomstkälla. Hon är fascinerad av språk, ord och lösryckta fakta, hon pratar om detta oavbrutet och förstår inte att andra inte finner det intressant. Eventuellt ska hon föreställa aspig.

Marys föräldrar (!) fixar genom vänner en dejt åt henne med en all-American dream guy: c:a tio år yngre än hon (även om detta med åldersskillnaden aldrig nämndes i filmen), snygg, trevlig, juste, charmig, "normal" och med ett jobb som många nog tycker är glassigt - TV-fotograf på en stor rikstäckande TV-kanal. Killen heter förstås Steve. Mary blir förälskad på den enda dejten, och kan eller vill inte acceptera att Steve inte vill ha henne, så hon följer efter honom genom USA då hans nyhetsteam skickas från det ena uppdraget till det andra.

Lite roligt ibland; särskilt rolig är satiren över cynismen, sensationslystnaden och populismen hos TV-kanalen. T.ex. i hur de värderar nyheter: bisarra nyheter får prioritet över viktiga sådana. Stjärnreportern, som Steve är satt att filma, har rätt utseende men är lite korkad, och får därför instruktioner av en medarbetare om vilket tonfall han ska ha, när han ska låtsas gråta av rörelse o.s.v.. Tyvärr så stämmer det här bra med verkligheten, det är inte mycket överdrivet alls.

Men när det kommer till huvudhandlingen och slutet, så har jag en fadd eftersmak i munnen nu:

5/10

Spoiler om slutet

Citera
2019-01-16, 21:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Spoiler om slutet

Jo, men det var ju inte så man uppfattade personerna i filmen. (Fast det tror jag att du vet egentligen.) De hade tonat ner Bullocks skönhet och sexighet, så att man uppfattade henne som en kvinna med lågt marknadsvärde på dejtingmarknaden. Lite konstigt att man gör så egentligen - varför inte bara välja en alldaglig skådespelerska från början..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in