SSF:
Amistad (1997) | 🌑🌑🌑 |
La Amistad var ett spanskt slavskepp som 1839 fraktade illegalt fångade Mende-folk från Sierra Leone när en revolt ledd av Joseph Cinqué utbröt, vilket dödade kaptenen. När de anlände till USA greps dem och en konflikt om ägarskap inleddes där flera parter, bland annat drottning Isabella II av Spanien, hävdade sin rätt till slavarna. Abolitionisterna såg sin chans och självaste ex-presidenten John Quincy Adams argumenterade för deras frihet inför högsta domstolen.
Pratar vi för lite om den här filmen från Steven Spielberg? Förtjänar den att nämnas bland hans andra episka mästerverk? Nä, jag tycker inte det. Den är helt klart en nivå lägre än hans bästa filmer. Det som avskräcker mig lite redan från början är att det är ett period drama från en tid jag finner urtråkig på film. Sättet samhällseliten pratar på och för sig är sövande tråkigt och den här filmen är över 150 minuter där en stor del utspelar sig i rättegångssalar och politiskt spel. Man är rätt mör mot slutet.
Den gör dock väldigt mycket bra och inget direkt fel. Det är en storslagen, sann berättelse där de håller sig till historisk fakta och det är svårt att inte sympatisera med huvudpersonerna. Inledningen med revolten är oerhört stark, Djimon Hounsou måste ha den mest intensiva blicken i Hollywood när han spelar arg och han är fantastisk överlag i den här rollen. Jag gillar att de inte har någon tydlig antagonist, det är makabert nog att bevittna rättegångar som ska avgöra vilken som äger en grupp människor.
Foto, kostym, scenografi och musiken av John Williams håller självklart toppklass. Det är väldigt mycket Steven Spielberg-känsla på gott och ont. Tonen är lite svajig tycker jag - de komiska inslagen med språkförbistring skaver när man sen får en hemsk scen där 50 personer kedjas fast i en lina och dras ned i havet av en säck stenar. Vissa scener är också svulstiga som "give us free" skanderandet.
Med så många stornamn i rollistan, den solida grund en Spielberg-film alltid står på och den fantastiska historien så blir det en film väl värd att se. Den fungerar, kanske till och med berör för stunden, men inte mycket mer.