2021-06-19, 20:08
Medlem
IbizaPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Har också sett Taxi Driver.

Du kanske har rätt, kanske borde ge den ett försök till. Kanske händer mer i andra halvan av filmen.
Citera
2021-06-19, 20:23
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbizaPizza
Du kanske har rätt, kanske borde ge den ett försök till. Kanske händer mer i andra halvan av filmen.
Ja det är uppbyggnad till sista akten men vill minnas att det ändå inte räddade filmen för min del.
Men kan vara så som geomeister säger, att den är för folket runt 40 års åldern till skillnad från mig som såg den i sena tonåren.

På tal om en annan lågmäld film som tas upp i filmnördskretsar så såg jag There will be blood nyligen och likt taxi driver så är det en väldigt långsam story men som verkar försöka göra något spektakulärt mot slutet. Visserligen fann jag den delen mer underhållande än taxi driver men fortfarande inte riktigt värt att ta sig genom den nästan brutala speltiden.
Citera
2021-06-19, 20:53
Medlem
Erna i krig (2020)

En ganska absurd historia om en jylländsk medelålders kvinna som försöker rädda sin utvecklingsstörde son undan tvångsvärvning till den tyska armén under första världskrigets sista år, genom att utge sig för att vara man och själv ta värvning. Trovärdigt? Nej, inte särskilt.

Det blir att de båda hamnar i armén och dessutom i samma grupp. Det enda positiva med filmen var att den visade en någorlunda realistisk bild av hur livet i en skyttegrav kunde se ut. Slutet var väl något gripande också.
Citera
2021-06-20, 17:42
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1983
Filmen var Nati con la camicia / Kör hårt / Go for it
https://www.imdb.com/title/tt0085601...nm_flmg_act_20

Dags för Bud Spencer och Terence Hill!

Inte världens högsta budget på denna, men då behållningen är humor gör det inte särskilt mycket. Det är lättsamt och glatt. Något av en parodi på James Bond i många lägen. Vissa saker är väl löjliga och barnsliga, men tillräckligt mycket är kul för att hålla ett visst intresse uppe.

Många av de roligaste scenerna körs med skön 80-tals musik som jag kommer spana in på Youtube om den finns.

Av de filmerna med Bud och/eller Terence jag sett hamnar den i mitten. Inget man måste söka upp eller en garanterad skrattfest, men fick mig på litet bättre humör. Vilket kan behövas även det. Gillar anti-PK händelserna också då jag generellt sett har svårt för människor som tar allt på grovt allvar eller inte kan skratta åt sig själva. Stämningen i filmen kanske är bättre än själva filmen!

Betyg på IMDB? 7,2 / 10
Mitt betyg? 5,7 / 10
Citera
2021-06-20, 18:27
Medlem
smoerreboms avatar
Death rides a horse 8/10
Det här var en av de bästa spagetti rullarna efter Leones två sista. Starkt soundtrack oxå av morricone bästa med van cleef hittills oxå

The mercenary 5/10
Svagt France Nero och någon gapig mexare intrigerar och räddar varann om vartannat på sedvanligt sätt för genren. Den här kommer inte in på topp 10

Övriga i topp förutom Leone so far är the great silence, the big gundown och day of anger.
Django var ju inte särskilt bra egentligen.
Citera
2021-06-20, 19:11
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Clue (1985). Mordet är fritt

Med det klassiska Cluedospelet som ram, så får vi följa ett mordmysterium på en herrgård.

Precis som i And then there where none, så har ett antal personer med tveksamt förflutet bjudits in till en middag på denna herrgård en regnig kväll.
Som hängiven brädspelare tyckte jag att det vore tjänstefel att inte ha sett filmen.

Nja, det här var inte så bra, tyckte jag.
2/5

IMDB 7,3 = 3,80/5
Citera
2021-06-21, 05:21
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1948
Filmen var Fort Apache
https://www.imdb.com/title/tt0040369...nm_flmg_act_66

Erbjöds både originella svartvita versionen och en med färg. Valde originella svartvita versionen.

En film av John Ford och John Wayne står med stora bokstäver på framsidan vilket är lite ironiskt då Henry Fonda är filmens stora karaktär. Gillade Henry Fonda skarpt i denna film. Mångsidig och bra dialog. John Wayne var okej, men inte med mer än ett dussintal andra karaktärer.

Det är en gammeldags western med fokus på amerikanska soldater mot indianer. Just den biten är en relativt liten del av filmen dock. Finns även andra aspekter. Bland annat en romans med med Shirley Temple. Söt skådespelerska, men den delen kändes mycket daterad.

Filmens kvalitet går i vågor. Några roliga karaktärer dyker upp, några scener är charmiga på ett sätt dagens filmer inte är alls, en del bra dialog, men ett och annat daterat och slutet var bra jäkla segt. Istället för ett klimax blev det ett antiklimax. Fanns inte mycket till spänning heller. Filmens slutgiltiga "poäng" lämnade mig oberörd.

Musiken är ibland bra, men det är för mycket och inte alls särskilt välplacerat.

En intressant detalj i många äldre filmer är att folks löften/ord väger tungt. Folk är redo att dö för det ofta. Hur ofta nämns ens sånt i mer modern film? Kan inte minnas en enda modern film där någons löfte och eventuellt bryta det löftet är en viktig aspekt.

Betyg på IMDB? 7,5 / 10
Summa Summarum: Inget jag kan rekommendera till en yngre publik, men bra prestation av Henry Fonda och en del klart minnesvärda scener.
Citera
2021-06-22, 01:38
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1995
Filmen var Die Hard: With a Vengeance
https://www.imdb.com/title/tt0112864/?ref_=nv_sr_srsg_6

Regissören ifrån originalet är tillbaka. Vilket jag tycker märks. Utöver att vara en actionfilm som försöker toppa föregångarna och filmer i samma tidsålder har filmen en del intelligens och en genomtänkt handling. Det är inte bara biljakter, mord och svordomar efter varandra som i mycket annan action.

Bruce Willis var väl ungefär så stor som han någonsin blev. Samuel L. Jackson hade inte blivit en karikatyr av sig själv. Den som stjäl showen för mig är dock Jeremy Irons. Bakgrunden till hans karaktär är löjlig, men tycker han fångar balansen mellan att vara löjlig och grym på ett bra sätt.

Spontant föredrar jag första halvan av filmen. Det är inte bara en upprepning av gamla filmerna och flera minnesvärda scener är med. Med tiden slängs mer och mer och mer på. Är allt nödvändigt? Är allt bra? Det går att diskutera. Det är många påkostade och avancerade scener. Det mesta har åldrats på ett bra sätt. Det lilla som är daterat sänker inte kvaliteten i vidare mening. Jag hade gärna sett mer karaktärsutveckling än konstanta händelser, men man kan inte få allt.

Filmen når inte riktigt originalets nivå, men är i mina ögon en klar förbättring ifrån film nummer två (vilken jag redan förträngt mycket av även fast det inte var så länge sedan jag såg den). Betyget på IMDB är bra. Det är inte överdrivet många filmer med detta höga betyg. Det känns lite som att folk kan röstat 10 / 10 per automatik eller med nostalgiglasögonen på.

Bruce Willis är överdrivet mycket Bruce Willis i vissa scener och en del saker faller för enkelt på plats för att vara uppe och nosa bland de bästa actionfilmerna för mig. Hade gärna sett man skalat av vissa aspekter och låtit andra tagit mer plats.

Betyg på IMDB? 7,6 / 10
Mitt betyg? 6,8 / 10
Citera
2021-06-22, 01:55
Bannlyst
Jag har nördat ner mig lite i Nolan-filmer. Så Inception och Batman begins har jag sett ikväll. Riktigt bra filmer faktiskt. Har ni sätt nåt bra? Några tips?
Citera
2021-06-22, 17:09
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: 12 Years a Slave (2013) | 🌑🌑🌑🌑 |

Den sanna historien om Solomon Northup som var född fri och boende i New York med sin fru och tre barn när han 1841 blev kidnappad och såld som slav till slavägare i sydstaterna. Där tillbringade han 12 plågsamma år.

Sällan har väl den psykologiska terrorn av slaveriet skildrats så väl som i den här filmen. Alla har sett scener där folk piskats från filmer här och där - men vad de verkligen kände, vad de fick utstå på så många nivåer, det förmedlas här på en helt annan nivå. Solomon som inte kan hävda sin identitet utan att bli slagen till tystnad, en mor som skiljs från sina barn då de säljs av till olika ägare och Lupita Nyong'os slavflicka Patsey som lever ett rent helvete till den grad att hon önskar att dö. Lägg till det en piskscen som slår alla andra piskscener i ren obehaglighet och du har en av de starkaste filmerna om slaveri någonsin.

Det här är inte en film man njuter av hur välgjord den är, även om den innehåller ett par Oscarsflörtar, utan den tvingar en att stirra en inte alltför avlägsen verklighet i vitögat. Människor som behandlas som boskap av andra människor och vars enda värde mäts i pengar. Det tycker jag är en särskilt otäck skildring - den här balansen slavägarna ställs inför över hur mycket de kan misshandla sina slavar utan att deras värde skadas. Men ibland är deras hat så starkt att de dödar ändå.

Chiwetel Ejiofor i huvudrollen är suverän, Michael Fassbender spelar sadistisk ranchägare med misstänkt precision, men Nyong'o i sin filmdebut överglänser helt enkelt alla. Det är hennes situation som verkligen får en att vrida bort huvudet där hon utöver att bli våldtagen och misshandlad även utsätts för terror från ranchägarens fru. Väl värd Oscarstatyett.

Några småsaker i själva berättandet som jag tycker var oklara och en malplacerad Brad Pitt gör att jag inte sätter högsta betyg, men ingen tvekan om att det här är en film som alla borde se.
Citera
2021-06-24, 00:54
Medlem
fethorunges avatar
Little Children (2006) 2h 17min. 7.5/10 IMDB, 107K röster.

Rörande film. Att springa iväg... filmen visar att kärlek är flyktig, osann, overklig, ett vakuum... ett beroende, ett sätt att tillfredsställa sina egna och omgivningens tillkortakommanden. Kärlek är inte på riktigt, det är någonting temporärt och ovisst. Var hon feminist? Om feminist betyder att underkuva sig sin biologi, och inte kunna skilja rätt från fel... bra från dåligt... den naturliga, biologiska vägen är inte alltid den rätta. Men ack vad gärna man hade velat uppleva den där kärleken för sig själv... tyvärr har det bara blivit med enstaka prostituerade för mig.

Tyckte synd om den utsatte mannen.
Citera
2021-06-24, 15:37
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Amistad (1997) | 🌑🌑🌑 |

La Amistad var ett spanskt slavskepp som 1839 fraktade illegalt fångade Mende-folk från Sierra Leone när en revolt ledd av Joseph Cinqué utbröt, vilket dödade kaptenen. När de anlände till USA greps dem och en konflikt om ägarskap inleddes där flera parter, bland annat drottning Isabella II av Spanien, hävdade sin rätt till slavarna. Abolitionisterna såg sin chans och självaste ex-presidenten John Quincy Adams argumenterade för deras frihet inför högsta domstolen.

Pratar vi för lite om den här filmen från Steven Spielberg? Förtjänar den att nämnas bland hans andra episka mästerverk? Nä, jag tycker inte det. Den är helt klart en nivå lägre än hans bästa filmer. Det som avskräcker mig lite redan från början är att det är ett period drama från en tid jag finner urtråkig på film. Sättet samhällseliten pratar på och för sig är sövande tråkigt och den här filmen är över 150 minuter där en stor del utspelar sig i rättegångssalar och politiskt spel. Man är rätt mör mot slutet.

Den gör dock väldigt mycket bra och inget direkt fel. Det är en storslagen, sann berättelse där de håller sig till historisk fakta och det är svårt att inte sympatisera med huvudpersonerna. Inledningen med revolten är oerhört stark, Djimon Hounsou måste ha den mest intensiva blicken i Hollywood när han spelar arg och han är fantastisk överlag i den här rollen. Jag gillar att de inte har någon tydlig antagonist, det är makabert nog att bevittna rättegångar som ska avgöra vilken som äger en grupp människor.

Foto, kostym, scenografi och musiken av John Williams håller självklart toppklass. Det är väldigt mycket Steven Spielberg-känsla på gott och ont. Tonen är lite svajig tycker jag - de komiska inslagen med språkförbistring skaver när man sen får en hemsk scen där 50 personer kedjas fast i en lina och dras ned i havet av en säck stenar. Vissa scener är också svulstiga som "give us free" skanderandet.

Med så många stornamn i rollistan, den solida grund en Spielberg-film alltid står på och den fantastiska historien så blir det en film väl värd att se. Den fungerar, kanske till och med berör för stunden, men inte mycket mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in