2021-11-23, 06:48
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Satan in high heels (1962)

Manipulativ sångerska lurar pojkvän på pengar, och åker till New York.

En makalöst seg och händelselös film.
Kul var det att se en Opel Rekord, och en Saab 93 parkerade på gatan.
2/5

IMDB 5,7 = 3,09/5
449 röster
Citera
2021-11-23, 15:19
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2010
Filmen var Edge of Darkness
https://www.imdb.com/title/tt1226273...nm_flmg_act_25

Något händer Mel Gibsons karaktär. Då han är polis vill han få reda på varför och vem som gjort det!

Manusförfattaren till The Departed och regissören Martin Campbell (Casion Royale, GoldenEye) ligger bakom denna film. Mel Gibsons första större huvudroll på många år var det också.

Till en start känns det som vanlig polisfilm/thriller, men det blir mer komplext än så. Vilket är välkommet.. Delvis.

Mel Gibson spelar en karaktär med tre olika sidor. En emotionell sida och typisk Mel Gibson-actionhjälte vilka han gör bra, men sedan en tredje mer flummig också del som drar ner en del. Förmodligen där för att verka realistisk, men blir mer konstigt för mig.

Handlingen utvecklar sig. Actionscenerna är välgjorda och coola. Handlingen blir, för mig, för komplex för sitt egna bästa. Vissa klichéer slängs med och skådespeleriet på mindre roller varierar. Det känns som att några är med i helt olika filmer.

För mig är en del av filmen helt överflödig dessvärre, det drar ner tempot och intresset. Då det mer emotionella är bra hade jag mycket hellre sett det och tagit bort lite av det mer komplexa. Less is more som vissa säger.

För er som sett filmen:

Betyg på IMDB? 6,6 / 10
Mina tankar: Vet inte riktigt vad jag ska tycka om den här. Bättre än vad jag anat, men satt inte helt rätt heller. Har någon annan sett denna? Vad tyckte du?
Citera
2021-11-23, 19:42
Medlem
The Exception (2016)

Den forne kejsar Wilhelm II lever i exil i Holland. Landet intas av tyskarna i början av WWII, och en officer blir placerad som vaktchef hos den gamle kaisern. Givetvis finns bland hushållerskorna en judisk donna som kaptenen blir förtjust i, och de båda framstår i början av filmen som psykiskt störda; han anländer till herrgården, de hälsar en gång och sedan låter hon honom sätta på henne, och man undrade om det var något slags snuskfilm maskerad som drama, som Fifty Shades of Grey - som jag inte ens har sett.

Men det tog sig något efter ett tag, och påminde om Black Book (2006), som är så mycket bättre än den här filmen. Kul att se Eddie Marsans tolkning av Himmler, även om den kanske inte stämde överens särskilt mycket med verklighetens dito. Största behållningen var dock Christopher Plummers insats.
Citera
2021-11-24, 02:15
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Death Sentence
Året var 2007
https://www.imdb.com/title/tt0804461...nm_flmg_act_42

Sedärja! Sådärja! Den här filmen satt riktigt fint en sen kväll/tidig natt. Det här är en actionfilm gjord rätt. Tillräckligt mycket drama för att känna för karaktärerna (starten av filmen gör mycket på kort tid). Intensiv samt nog med udda moment för att göra den unik.

Regissören James Wan är mest känd för mainstream-filmer. Den här känns inte mainstream alls trots att Kevin Bacon är huvudrollen. Kameran är nära karaktärerna. Filmen är brutal. Mindre roller passar fint. Flera minnesvärda scener.

En typ av film där jag trodde något skulle hända, men jag glömde bort det. Istället för att jag tänkte "Där kom den!" blev det "ah.. Just det! Det där hade jag glömt. snyggt!".

Musiken i filmen är inget jag kommer söka efter, men den är inlagd på rätt sätt. Det är inte bara musik lite här och där utan tanke på kontexten.

Det negativa? Inte mycket alls. Mest att de kunde lagt in något för att göra huvudkaraktären mer trovärdig. Man känner för honom, det är underhållande och coolt. Man får reda på varför han gör som han gör, men inte hur han kan göra det. En i det stora hela milt klagomål.

Betyg på IMDB? 6,7 / 10
Mitt omdöme: Sevärd!
Citera
2021-11-24, 03:32
Bannlyst
Memento. Den var inget vidare. Hela filmen gick baklänges och i slutet fick man reda på vad som hände i början. I början fick man dock inte reda på vad som hände i början. Ganska dumt tycker jag. 2/10
Citera
2021-11-24, 05:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av talafly
Memento. Den var inget vidare. Hela filmen gick baklänges och i slutet fick man reda på vad som hände i början. I början fick man dock inte reda på vad som hände i början. Ganska dumt tycker jag. 2/10
Jag minns den som en helt okej film, men inte mer.
Citera
2021-11-24, 05:19
Bannlyst
Like.Share.Follow (2017)

Jag kan anse att filmen är ganska så skräckfull. Det är en inte så sevärd dock. Det är mycket skriva och inte så mycket annars.

5/10
Citera
2021-11-24, 06:56
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The tall T (1957) De laglösas gisslan
Western

Paul Brennan har förlorat sin häst, och får lift med en diligens och hamnar som gisslan hos tre desperados.

Skaplig western med en stentuff Randolph Scott, som känns lite som en föregångare till Clint Eastwood, i varje fall i den här filmen.
3/5

IMDB 7,3 = 3,80/5
4979 röster
Citera
2021-11-24, 09:24
Medlem
Valhalla (1986).

Älskar verkligen denna magiska, animerade film som handlar om de fornnordiska gudarna Tor och Loke. Såg den flera gånger som barn, så det blev en rätt rejäl nostalgitripp nu alltså.

Citat:
"Through Loki's treachery, two children in the Viking age find themselves spirited away into the world of Norse Mythology."

imdb.
Citera
2021-11-24, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag minns den som en helt okej film, men inte mer.

Det är inte så jag minns den. Jag minns den baklänges.
Citera
2021-11-24, 12:33
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Valhalla (1986).

Älskar verkligen denna magiska, animerade film som handlar om de fornnordiska gudarna Tor och Loke. Såg den flera gånger som barn, så det blev en rätt rejäl nostalgitripp nu alltså.

imdb.
Jo, vissa saker i filmen var väl bättre än andra.

Men slutet var ju helt vansinnigt, och inte ens i närheten av det som seriealbumen hade skildrat.
Och det var tråkigt, eftersom jag minns hur mycket jag gillade dem.

Fast ändå, vissa saker var bättre än andra, som sagt.

Fenrisulven var lite småtuff.

Jag minns inte så mycket nu ...
Citera
2021-11-24, 12:46
Medlem
Ambelains avatar
"Pow-wow Highway" - (1998)
https://www.imdb.com/title/tt0098112...tt_sims_tt_t_2

---

En film som handlar om två indianer som bor på ett indianreservat, där det är fattigt och jävligt.

Huudpersonen är en tjockis som har lite problem med verklighetsförankringen. Han älskar allting som andas av gamla mystiska indiansägner och myter osv.
Nu är han på jakt efter "tokens" (tecken från gudarna, typ) som han hoppas ska visa honom vägen.

En vacker, men kall, dag går han till den lokale skrothandlaren, och pekar ut en av skrothögarna på ängen utanför. Den kallar han sin stolte stålspringare, eller något sådant.
Bilförsäljaren skakar bara på huvudet, ty det är en vansinnig tjockis han har att göra med förstår han.
Men han tar emot pengarna.

Nu är tjockisen bilburen, och han glider stolt förbi på reservatets huvudgata där en av reservatets riktiga tuffingar får syn på honom.
Och han minns att han behöver lift, omedelbart, för att åka utanför reservatet till Kalifornien för att frita sin syster som hamnat i fängelser pga snatteri.

Tjockisen blir glad, ty det är ju en stolt krigare som han ser i tuffingen.
Och tillsammans rider det omaka paret ut mot solnedgången, mot vidare äventyr längst med den amerikanska landsvägen ...

För det är en sk "Road Movie" det är tal om.
Men de ör inte direkt till Kalifornien för att frita systern, utan tjockisen har en egen vilja och han vill fortsätta jaga "Tokens" längst vägen.

Den vägen tar dem till alla möjliga platser, bla en "Pow-Wow-ceremoni" och de åker förbi Mount Rushmore, och de bestiger berg och lämnar chokladkakor som offergåva.

---

Jag tyckte filmen var rätt så sevärd, och lite smårolig emellanåt också.
Det var ju också som komedi den ska förstås, och inte som någon "Cowboys och indianer-film."

Tydligen gillade många av de indianer som vuxit upp i reservat filmen, eftersom de kunde känna igen så mycket - i det som kanske alla andra hade svårt för att lägga märke till.
Tex i skrothögen, en sk "Rez Car" ... något som var normen i reservaten, där de flesta inte hade råd med normala bilar utan kunde bara åka med skrothögar som ibland bara fungerade med backen i.

---

Ingen dålig film, men verkligen inget mästerverk.
Duger fint som kvällsunderhållning däremot.

---

Betyget blir:

3 av 5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in