Om hur järnvägens agenter får tag på en synnerligen rå sälle som begått mord på en av järnvägens anställda.
Sakta men säkert samlar man bevis för att hitta den desperata vildhjärnan.
När han barrikaderat sig i ett hus, så tar sig hans egen far dit för att medla, men ynglingen skjuter även sin far, innan han dör i en eldstrid.
För det lite komiska står en ung man med tjocka glasögon, som också vill vara agent, men som kanske inte är så lämplig.
Faktiskt riktig skaplig film i sin enkelhet. det blev kanske inte mycket tid att utveckla vare sig story eller karaktärer då filmen bara var runt timman lång.
Lite synd, jag hade gärna sett mer. 3/5
på flight 153 till Los Angeles pågår kalla kriget som bäst, med mord och stulna dokument.
På planet finns även en FBI agent, som inte vill röja sin identitet.
Till sist tvingas han agera, och lyckas få fatt på de fientliga agenterna
Ännu en film som gärna hade fått vara lite längre, den här hastades av på en knapp timma.
Den hade mått väl av lite längre speltid.
Jag tyckte att den ändå var rätt ok, 3/5
Om missförhållanden bland irländska gruvarbetare i Pennsyvania år 1876.
Det finns en hemlig grupp bland arbetarna som kallar sig The Molly Maguiers, och som ägnar sig åt sabotage och sånt. Gruvbolaget placerar en spion i gruvan, som tar sig in i den hemliga gruppen.
Men han får lite delade känslor för vad han egentligen gör, men avslöjar ändå gruppen.
Någon sorts socialrealism, eller vad det nu kan kallas.
Ingenting som tilltalar mig på något sätt, den var urtråkig.
Sean Connery var med i denna gråa film, det känns bortkastat med färgfilm, då allting var grått i olika nyanser. 1/5
I död och lust, norsk film från 2021. Med Noomi Rapace och Aksel Hennie.
Hade inga höga förväntningar men filmen var överraskande underhållande och bjöd på en del skratt. Bra skådespeleri av både Noomi och Aksel. Kan rekommenderas, ger filmen 7 av 10 i betyg. https://www.imdb.com/title/tt13109952/
Brittisk science fictionkomedi. Utomjordingar invaderar Jorden, eller åtminstone ett kvarter i London, där ett kriminellt ungdomsgäng bor och hela filmen utspelar sig. Den påminde en del om Shaun of the Dead (2004), fast det här rör sig om riktigt dåligt gjorda alienmonster istället för zombies. Mer lågbudget, skulle jag tro. Man fick verkligen ta det för vad det var. Ganska rolig till en början pga. hur de i gänget betedde sig och talade, och den svenska översättningen var rolig, med ord som bre, brushan, jiddra och keff - i kombination med att aliens just invaderat. Trots att den bara är 1h 28min så blev det lite långdraget mot slutet. En ung och vacker Jodie Whittaker var inte fel.
En flicka lyckas fly från en ödslig byggnad där hon har hållits fången och torterats under en lång tid. Flera år senare massakreras en familj i sitt hus av tjejen. Hon säger att det var föräldrarna i familjen som plågade henne.
Vad hade de för motiv och vad är det för väsen som jagar henne är det som bygger upp filmen.
Inget för den svagmagade. Explicita tortyrscener och grovt våld tillsammans med hoppa-fram-med-yxa och klassiska ”Nej, nej, nej”-gå inte in där, ”Bakom dig!”-scener i drivor.
En intressant fransk skräckfilm regisserad av Pascal Laugier med ett slut som väcker tankar, funderingar och diskussioner, bjuder in till tolkningar och antingen oftast ses som mycket bra eller dåligt.
Rekommenderas för alla som anser sig gilla skräck.
12 gubbar som är jurymedlemmar ska bestämma om en 18 årig pöjk mördat sin farsa eller ej
hela filmen utspelas i ett rum och ändå går filmen rätt fort att se, bra film, gjort mig sugen på att se fler gamla rullar nu
Tror att 12 Angry Men var min första svartvita film, och på ett sätt nyckeln till hela mitt filmintresse. Perfekt film att inleda svartvitt med - lättsmält, men mästerligt utförd på alla plan. En av tidernas bästa filmer, utan tvekan. Att det var Sidney Lumets allra första långfilm gör det ännu mer imponerande. Lumet var en otroligt bra regissör. Förutom 12 Angry Men är min personliga favorit A Dog Day Afternoon (1975). Har du inte redan sett den är jag avundsjuk på vad du har framför dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Martyrs (2008)
En flicka lyckas fly från en ödslig byggnad där hon har hållits fången och torterats under en lång tid. Flera år senare massakreras en familj i sitt hus av tjejen. Hon säger att det var föräldrarna i familjen som plågade henne.
Vad hade de för motiv och vad är det för väsen som jagar henne är det som bygger upp filmen.
Inget för den svagmagade. Explicita tortyrscener och grovt våld tillsammans med hoppa-fram-med-yxa och klassiska ”Nej, nej, nej”-gå inte in där, ”Bakom dig!”-scener i drivor.
En intressant fransk skräckfilm regisserad av Pascal Laugier med ett slut som väcker tankar, funderingar och diskussioner, bjuder in till tolkningar och antingen oftast ses som mycket bra eller dåligt.
Rekommenderas för alla som anser sig gilla skräck.
Jag tillhör skaran som älskar Martyrs. Fruktansvärt bra film. Vill passa på att tipsa om franska Inside (2007) som hamnat lite i skuggan av Martyrs. Även om Martyrs är smartare är Inside väldigt underskattad i sin mer direkta form av skräck. Beatrice Dalle är perfekt i sin roll. Martyrs är bättre, men Inside är en stark rekommendation för den som vill se skräck!
Tror att 12 Angry Men var min första svartvita film, och på ett sätt nyckeln till hela mitt filmintresse. Perfekt film att inleda svartvitt med - lättsmält, men mästerligt utförd på alla plan. En av tidernas bästa filmer, utan tvekan. Att det var Sidney Lumets allra första långfilm gör det ännu mer imponerande. Lumet var en otroligt bra regissör. Förutom 12 Angry Men är min personliga favorit A Dog Day Afternoon (1975). Har du inte redan sett den är jag avundsjuk på vad du har framför dig.
Kan inte göra annat än att kolla på A Dog Day Afternoon då! Tack för tipset
Såg precis My Cousin Vinny från 1992 precis och fyfan vad bra den var, rekommenderas starkt!
Two New Yorkers accused of murder in rural Alabama while on their way back to college call in the help of one of their cousins, a loudmouth lawyer with no trial experience. https://www.imdb.com/title/tt0104952/?ref_=nv_sr_srsg_0
Skaparen bakom "Crash" (2004) försöker sig på en inte helt olik film med fokus på spelberoende. Poker och basket närmare bestämt. Det är dock inte alls mycket till sportfilm utan mer ett thriller/drama. Ingen bestämd huvudroll utan en uppsjö av kända och halvkända skådespelare.
Det är flera livsöden och många karaktärer som visas utan vidare förklaring. De kunde definitivt skapat något mer engagerade till en start. Med tiden och flera bra presentationer växer filmen. Danny DeVito och Tim Roth briljerar. Kim Basinger och andra gör kompetenta roller med enstaka starka scener. Några kör en lägre nivå, men fungerar.
Vissa saker som hände kunde gjorts snyggare och slutet eller snarare hur slutet berättas kunde varit avsevärt bättre. Känns lite billigt. En stund innan skapas en nerv och slutet kunde varit riktigt bra. Som det är nu känns det som det kunde funnits flera bättre alternativ.
Betyg på IMDB? 5,8 / 10 Mitt omdöme: Stunder av filmen förtjänar mer än vad IMDB ger, men en något rörig start och lite bortkastat avslut ger ungefär vad betyget på IMDB säger. Jag gillar filmen. Skulle påstå att den var oväntat bra, men ingen ny favorit.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!