Allt görs med måtta. Behöver inte vara mycket snacks eller onyttigt för den sakens skull heller. Beror mycket på humör och andra faktorer. Som väldigt ung köpte jag nog alltid något till bio, men en kompis i tonåren köpte aldrig något. Jag hängde på det och insåg att det kan vara väldigt onödigt t.ex. att köpa något att dricka. Bli kissnödig halvvägs in i en film är ingen höjdare!
Eller när folk sitter och prasslar med påsar, för att inte tala om kommenterar filmen... Å andra sidan får man räkna med det.
Citat:
Har dragit ner lite på filmtittandet nu. Märker att jag uppskattar det mer. Lite som för länge sedan när folk var beroende av bio, enstaka filmer på TV eller VHS. Då var det svårare/dyrt att konsumera film. Dagens utbud gör ju att någon kan glo konstant på film, vilket jag tror dödar ut viss del av charmen. Man blir blasé. Visst, en bra film är alltid bra och en dålig är alltid dålig, men upplevelsen i sig går ifrån något kul till att döda tid.
Lite väl off-topic blev det nu, men får önska dig en fortsatt trevlig kväll
Samma här. Ja, det blir så med Netflix och liknande. Man scrollar och vet inte vad man ska titta på.
Nu uppe i 7 på IMDB, många verkar gilla denna rätt hårt när man läser recensioner där.
Igår tänkte jag ju somna till Annihilation, men den var för spännande trots att jag såg den när den kom, trodde jag kom ihåg allt men antingen spelade minnet ett spratt eller så såg jag nu en längre version. Tröttheten kan ha hjälpt till också
Tyckte den var mycket bättre denna gång.
6,8 på IMDB
Jag byter 6:an till en 7:a tror jag, 7,8 känns mer passande!
En blond skådespelerska hittas mördad utanför en bar, flera män blir misstänkta
( Bl.a. a rich weird guy, som det står på IMDB)
I centrum står en polis som var på baren, men som var väldigt berusad, och minns ingenting.
Där var också en porträttritare som ritade av vem som helst för en drink.
Men filmen var väldigt rörig och osammanhängande.
Väldigt konstig film som mest blev rörig och konstig. 2-/5
En kvinnas doft med Al Pacino. Min absoluta favorit film genom tiderna.
Al Pacino spelar en blind löjtnant som åker till New york för att leva ut allt han vill innan han tar livet av sig. Underbart samspel mellan honom och Chris O'Donnell som kommer närmre varandra igenom filmen.
What Life? I got no life! I’m in the dark here. You understand? I’m in the dark!
4 for Texas (1963)... Helvete vad Aldrich kan missa. Flertalet briljanta filmer under hans regi men så kan han komma med skräp som denna. Usch. Varken Ursula Andress vackra kropp, Anita Ekbergs bröst eller Frank Sinatras skådespel eller stage presence gör en upprymd... Brukar av principskäl aldrig avbryta filmer, men jag var nog nära på att göra det här.
The file on Thelma Jordon (1949) X-Filmen om en farlig kvinna
Alkoholiserad åklagare blir förtjust i söt dam, och finner sig snart vara inblandad i en mordhistoria.
Clive Marshall är gift, har barn, men väljer att sitta kvar på kontoret och dricka sprit.
En kväll träffar han en söt dam, Thelma, som han blir förtjust i. Dom ses allt oftare. En kväll när han ringer är hon väldigt upprörd, "det har hänt något" säger hon, och det har det. Det har varit inbrott och hennes äldre släkting har blivit skjuten.
Clive ilar dit, och försöker tänka ut något fiffigt, men polisen kommer inom kort, och dom får inte tid att hitta på någon trovärdig historia.
Clive blir åklagare i mordfallet, och gör inget bra jobb, Thelma frias.
Detta var hennes plan redan från början, det var hon som sköt släktingen och tog ett dyrt halsband, allt enligt planen hon hade med sin man, som lurat i kulisserna.
Clive är glad över den friande domen, men Thelma vill inte träffa honom, hon och hennes man tänker lämna stan.
Men Thelma vill hoppa av brottskarusellen och lämna sin man, men han vägrar.
Dom ger sig iväg med bil, och Thelma ser till att bilen åker av vägen.
Hon dör inte, men vägrar på sin dödsbädd att avslöja vem som var på plats vid mordplatsen, hon var kär i Clive.
Clive skiljer sig, och lämnar stan.
Barbara Stanwyck som Thelma, ett utmärkt val.
En riktigt hyfsad noir-film. 3+/5
Med brorson på fyra. Han gav tummen upp. Uppskattar självaste Sonic.
Sonic gömmer sig på jorden och får dr. Robotnik (Jim Carrey) efter sig. Mycket nostalgi och inte så dålig. Nostalgi för oss vuxna och Sonic för barn. Jag vill påstå att det är den bästa från tv-spel till film adaption jag har sett.
Det syns att Jim Carrey har åldrats. Inte samma energi som under 90-talet.
Filmen handlar om en man som avtjänar de sista dagarna av ett villkorligt straff, bor på ett halvvägshus och arbetar som flyttkarl tillsammans med sin barndomsvän som är något explosiv.
Den är stundtals väldigt rolig, stundtals våldsam och stundtals väldigt arg och politisk. Det sista sker dock inte på ett predikande sätt, vilket dagens politiska filmer från USA har lätt att glida över i. Jag gillar skådespelarna, framförallt de två huvudpersonerna.
En film av Robert Duvall. Huvudroll, regissör och producent. Konstigt nog är han även filmens svagaste kort. Gubben är gammal nu och spelar en gammal gubbe, men efter alla år och klassiska filmer känns det som att nivån borde vara högre. Kan vara den mest instabila rollen i hans karriär.
Annars har vi Josh Hartnett och James Franco tillsammans med en rad andra halv små roller. James Franco visar sig vara bäst i filmen. Både i mer humoristiska scener och emotionella.
Det är en, typ, western-film i moderna Amerika. En film tydligt riktad mot just amerikanare. Några tidstypiska saker dyker upp, men den är även icke politiskt korrekt (litet plus). Några vackra landvyer dyker upp. Vi har en även dramadel och polisdel vilka båda är instabila. Det känns som mycket tv-film över hela grejen. Svårt att peka exakt på vad som inte riktigt fungerar, men betyget på IMDB får prata för sig självt.
Betyg på IMDB? 4,8 / 10
Mitt omdöme: En film som vill mer än vad den kan. Medioker i det allra mesta. Svårt att argumentera mot våra vänner på IMDB.
Barbara Stanwyck som havande ung dam på väg västerut med tåg. Efter en allvarlig tågolycka byter hon identitet med en annan kvinna.
Det lilla hon vet är att kvinnan hon byter identitet med inte har träffat sina svärföräldrar till mannen som också dog i olyckan, som hon är på väg till. Hon blir väl mottagen, och familjen är ganska välbärgad.
Men hennes förflutna kommer ifatt henne, hennes tidigare pojkvän.
Barbara blir pressad på pengar, och bestämmer sig för att mörda sitt ex.
Men han är redan död när hon kommer till hans bostad.
Hon är också skuggad av sin svåger, som hjälper till att städa bort liket, och förkunnar att vet att Barbara är någon annan, men vill ändå gifta sig med henne.
Barbara accepterar, och dom lever lyckliga med sin hemlighet
Ännu en gång en skaplig noirfilm med Barbara Stanwyck, får nog kolla upp dom lite närmare. 4-/5
Fifth Element, denna gamla klassiker med Bruce i högform.
John Mclane i sci fi format.
Lätt värd att gräva fram och se om ni är corona-rastlösa.
Bör avnjutas med lite gräs, en visuell skönhet den här filmen. 90tals gritty framtid. Kul att se hur man föreställde sig framtiden på 90-talet. Inga touch screens.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!