2021-03-06, 18:32
Medlem
Asmodeusvults avatar
I år fyller filmklassikern The French Connection femtio år och jag tänkte att det är ett skäl så gott som något att se om den.

Det ångrar jag inte.

På svenska fick den titeln Lagens våldsamma män och, som säkert är bekant för de flesta, bygger den på verkliga händelser, utspelar sig i New York, har Gene Hackman i huvudrollen och blev stilbildande för många kommande polisfilmer såväl som för biljakter på vita duken.

Vi följer kriminalinspektörerna "Popeye" och Buddy Russo som jobbar med att avslöja en narkotikasmugglarliga och kommer ”The French Connection” på spåren.

Det är en fantastisk film som fortfarande håller stången mot mer moderna varianter på samma tema och bör ses av alla som gillar film - oavsett om man normalt gillar polisfilmer eller inte.

Vid sidan av Gene Hackman som Jimmy "Popeye” Doyle ser vi Roy Scheider som Buddy "Cloudy" Russo och förstås Fernando Rey som Alain Charnier.

Filmen vann fem Oscars vid Oscarsgalan 1972.
(För bästa film, bästa manliga huvudroll, bästa regi, bästa manus efter förlaga och bästa klippning. Den nominerades även för bästa manliga biroll, bästa foto och bästa ljud.)

Fem franska pickadoller av fem möjliga till denna pigga femtioåring.

Kan ses på Star/Disney+ i Sverige.
Citera
2021-03-06, 18:42
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Blindspotting (2018).

Filmen handlar om en man som avtjänar de sista dagarna av ett villkorligt straff, bor på ett halvvägshus och arbetar som flyttkarl tillsammans med sin barndomsvän som är något explosiv.

Den är stundtals väldigt rolig, stundtals våldsam och stundtals väldigt arg och politisk. Det sista sker dock inte på ett predikande sätt, vilket dagens politiska filmer från USA har lätt att glida över i. Jag gillar skådespelarna, framförallt de två huvudpersonerna.

Betyg: 4/5 En positiv överraskning.
Så en mer lättsam variation av Harsh Times då...?
Citera
2021-03-07, 00:51
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var The Man from U.N.C.L.E.
Året var 2015
https://www.imdb.com/title/tt1638355...nm_flmg_act_10

Baserad på TV-serien ifrån 1960-talet med samma namn som jag inte känner till via annat än just namnet. Filmen är gjord av Guy Ritchie.

Handling? Skulle säga att det känns som en hybrid av en Quentin Tarantino och James Bond-film.

Allmänt snygg film. Det märks att det inte är en B-film eller Netflix-rulle utan mer genomarbetat. Lite rolig emellanåt och Henry Cavill, Alicia Vikander m.fl. passar in bra. Det skulle inte förvånat mig om det kommit en efterföljare.

Min största kritik är det känns som mer stil än substans. Gissningsvis är inte gamla serien överdrivet djup heller så det är väl okej. Hade dock vilja fått veta mer om karaktärerna istället för fokus på flashiga actionscener. Kan gå i väl hastigt tempo ibland också. Kanske är det bara jag som börjar bli gammal eller sett tillräckligt många liknande filmer.

Fick denna rekommenderad ifrån flera håll och jag fattar varför folk gillar den. Inte direkt vad jag är ute efter länge, men lättsam och snygg modern actionfilm? Absolut.

Betyg på IMDB? 7,3 / 10
Mitt omdöme: 3 / 5
Citera
2021-03-07, 01:20
Medlem
carminaburanas avatar
Kollade om The Descent med UK slutet. Den håller INTE idag. 5/10
Citera
2021-03-07, 01:32
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArrigoSacchi
Fifth Element, denna gamla klassiker med Bruce i högform.

John Mclane i sci fi format.

Lätt värd att gräva fram och se om ni är corona-rastlösa.

Bör avnjutas med lite gräs, en visuell skönhet den här filmen. 90tals gritty framtid. Kul att se hur man föreställde sig framtiden på 90-talet. Inga touch screens.

Står inte ut med Jovovic i den, så kan inte se den. Hennes karaktär är så jävla irriterande att jag vill knäcka datorn på mitten.
Citera
2021-03-07, 06:38
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Filmen var The Man from U.N.C.L.E.
Året var 2015
https://www.imdb.com/title/tt1638355...nm_flmg_act_10

Baserad på TV-serien ifrån 1960-talet med samma namn som jag inte känner till via annat än just namnet. Filmen är gjord av Guy Ritchie.

Handling? Skulle säga att det känns som en hybrid av en Quentin Tarantino och James Bond-film.

Allmänt snygg film. Det märks att det inte är en B-film eller Netflix-rulle utan mer genomarbetat. Lite rolig emellanåt och Henry Cavill, Alicia Vikander m.fl. passar in bra. Det skulle inte förvånat mig om det kommit en efterföljare.

Min största kritik är det känns som mer stil än substans. Gissningsvis är inte gamla serien överdrivet djup heller så det är väl okej. Hade dock vilja fått veta mer om karaktärerna istället för fokus på flashiga actionscener. Kan gå i väl hastigt tempo ibland också. Kanske är det bara jag som börjar bli gammal eller sett tillräckligt många liknande filmer.

Fick denna rekommenderad ifrån flera håll och jag fattar varför folk gillar den. Inte direkt vad jag är ute efter länge, men lättsam och snygg modern actionfilm? Absolut.

Betyg på IMDB? 7,3 / 10
Mitt omdöme: 3 / 5
Jag vill minnas att jag gillade den.
Och man får fan säga vad man vill om Ritchie men dom äldre filmerna är iaf för härliga.

Tycker alltid lock stock är så seg i början för ngn anledning men jag såg slutet nyligen som är så pass 10/10 underbart att det fick mig att skratta
Citera
2021-03-07, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Står inte ut med Jovovic i den, så kan inte se den. Hennes karaktär är så jävla irriterande att jag vill knäcka datorn på mitten.

Hon irriterade mig med, men inte till den nivån. Zorg störde jag mig också på, men det är nog meningen.
Citera
2021-03-07, 12:58
Medlem
toxicitys avatar
Rättfärdighetens ryttare.
https://m.imdb.com/title/tt11655202/?ref_=nv_sr_srsg_0

Mörk, rolig och helt fantastiskt
Som vanligt när Anders Thomas Jensen är i farten.
Citera
2021-03-07, 18:30
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Les Misérables
Året var 2012
https://www.imdb.com/title/tt1707386...nm_flmg_act_20

En saftig musikal på cirka två timmar och trettio minuter (!) som verkligen är en musikal. Minst 95 % av all dialog är sång. Väldigt lite emellanåt är vanligt prat. Det blir tungt att titta igenom även om det är påkostat och välgjort.

Många kända ansikten och fler sångare (som faktiskt får unika tillfällen att sjunga, inte bara i någon kör) än vad jag kan återupprepa här. Musiken är alltid ifrån det klassiska man som sjunger till kvinna och tvärtom. Pampiga frihetslåtar. Humoristiska (och oväntat anti-PK) låtar. Låtar om svek. Ja, om allt du kan tänka dig. Det är lite kul att se någon som Russell Crowe sjunga och texterna kan vara finurliga.

Filmens problem för mig är att den är baserad på musikal/teater-logik och inte filmlogik. I en scen träffas två. I nästa scen (har tid passerat, vilket inte riktigt påvisas) och de träffas igen som att massor hänt emellan.. Fast du som tittare såg de för två minuter sedan ihop. Jag har svårt för sånt. Svårt att relatera till det. Vet inte riktigt heller om jag riktigt greppade all "handling". Relationen mellan Crowe och Jackmans karaktärer fick inte riktigt ihop heller kan jag tycka.

Även om det finns variation i både musik och handling vet jag inte om jag skulle rekommendera denna till någon som jag inte vet gillar musikaler. Möjligtvis om den hade vore kortare. Jag är helt slut i huvudet efter att sett denna trots att jag gillade en del av musiken, humorn och scener (finns en karaktär som verkligen var oväntad!).

Betyg på IMDB? 7,6 / 10
Dagens fråga: Har du sett denna film? Vad tyckte du?
Citera
2021-03-08, 02:00
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Kiss of the Spider Woman
Året var 1985
https://www.imdb.com/title/tt0089424...nm_flmg_act_95

En unik fängelsefilm! Serien Prison Break, The Shawshank Redemption och Escape from Alcatraz känns långt borta. Inget emot dessa, men den här vänder sig nästan till en annan publik utan att nedvärdera någon.

Det finns en större handling som förstärks av andra mindre handlingar. Jag var inte tokig i några av de mindre handlingarna, men själva syftet förmedlas.

William Hurt är lysande i en speciell roll (lär inte finnas många bättre inom kategorin) och Raúl Juliá (som tyvärr dog decennier före sin tid) är också bra.

Filmens starka sida är skådespeleriet och att min favoritstund i bra filmer dyker upp. Vid något tillfälle vet man inte som tittare exakt var handlingen kommer gå utan att slänga in ologiska eller konstiga moment. Älskar sånt!

Negativt? Väl seg kan nog en del tycka (speciellt i starten) och kanske mer för filmnördar än en bredare publik. Även slutet kan nog tyckas vara lite för udda (jag tyckte dock det var fint).

Betyg på IMDB? 7,4 / 10
Mitt omdöme: Svårt att betygsätta denna, men förmodligen den mest unika film jag sett än i år (av tjugonio olika filmer) och en av de bästa!
Citera
2021-03-08, 06:15
Medlem
Herr.Dittlings avatar
13 lead Soldiers (1948)

Vid ett inbrott mördas bostadsinnehavaren, det enda som verkar saknas är två leksakssoldater,

Ovanligt rörig film, det blev inte bättre av att det ovanligt mörka fotot.

2-/5

IMDB 6,2 = 3,31/5
Citera
2021-03-10, 09:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
I`ll get you (1952) Spionfällan

Några framstående forskare inom kärnforskning kidnappas och smugglas till östsidan.
En agent kallas in för att lösa fallet.

Hade bra möjligheter att bli en riktigt bra agentfilm, men någonstans klickar det ändå inte, synd för man hade smarta ideer.

Detta blev, tyvärr, Sally Greys sista film, hon gifte sig med en Lord, och lämnade filmvärlden.
3/5

IMDB 5,5 = 3,00/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in