Filmen var
Kiss of the Spider Woman
Året var
1985
https://www.imdb.com/title/tt0089424...nm_flmg_act_95
En unik fängelsefilm! Serien Prison Break, The Shawshank Redemption och Escape from Alcatraz känns långt borta. Inget emot dessa, men den här vänder sig nästan till en annan publik utan att nedvärdera någon.
Det finns en större handling som förstärks av andra mindre handlingar. Jag var inte tokig i några av de mindre handlingarna, men själva syftet förmedlas.
William Hurt är lysande i en speciell roll (lär inte finnas många bättre inom kategorin) och Raúl Juliá (som tyvärr dog decennier före sin tid) är också bra.
Filmens starka sida är skådespeleriet och att min favoritstund i bra filmer dyker upp. Vid något tillfälle vet man inte som tittare exakt var handlingen kommer gå utan att slänga in ologiska eller konstiga moment. Älskar sånt!
Negativt? Väl seg kan nog en del tycka (speciellt i starten) och kanske mer för filmnördar än en bredare publik. Även slutet kan nog tyckas vara lite för udda (jag tyckte dock det var fint).
Betyg på IMDB?
7,4 / 10
Mitt omdöme: Svårt att betygsätta denna, men förmodligen den mest unika film jag sett än i år (av tjugonio olika filmer) och en av de bästa!