2025-02-10, 18:58
Medlem
Bartman777s avatar
Sällskapsresan (1980)
https://www.imdb.com/title/tt0081590/

Ofta när Sällskapsresanfilmerna kommer på tal så hör jag folk mest lyfta fram just denna som den bästa i filmserien.
Jag tycker dock precis tvärtemot. Snowroller, Segelsällskapsresan och Den Ofrivillige Golfaren anser jag alla är mycket bättre än denna, och det är dom jag ser fram emot att se när jag ska plöja igenom dessa filmer.

De två andra filmerna som sedan kom ignorerar jag fullständigt. Sällskapsresanfilmerna för mig är dessa fyra, och inga andra.

Nog om det.

Även om jag må tycka att detta är den sämsta av filmerna, så finner jag den ändå underhållande. Den är liksom inte dålig, jag tycker den är rätt bra. Humorn är skön och jag gillar hur man får följa flera olika karaktärer på deras resa, så allt inte handlar om samma personer hela tiden.

Filmen bjuder på många klassiska och minnesvärda citat. Jag läste mycket Kalle Anka när jag var yngre, och faktiskt letade sig ett citat från filmen in även där minns jag! Nämligen "Bärra hem Berra". Kalle säger det när han står och drar massa kända citat. Allt från Shakespeare-citatet "att vara eller icke vara" till Sällskapsresan alltså

Vet inte vad jag mer ska säga om filmen, den är skön på många sätt, men jag ser mer fram emot resten av filmerna i serien.
Citera
2025-02-11, 14:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The quiet woman (1951)

Jane försöker börja ett nytt liv, efter att hennes gangster till man hamnat i fängelse. Hon köper en liten pub i ett litet engelskt fiskeläge. Puben heter The quiet woman.

Det här tycker jag nog var mindre bra, flera märkliga logiska luckor.
2/5 får det bli

Men en tjusig Austin A90 kan man alltid låta sig glädjas åt.

IMDB 6,0 = 3,22/5
252 röster
Citera
2025-02-11, 14:40
Medlem
Bartman777s avatar
Across 110th Street (1972)
https://www.imdb.com/title/tt0068168/

Jag har verkligen sett fram emot att se denna film. Det som först fick mig att bli intresserad av denna var att låten med samma namn var med i Tarantino's film Jackie Brown, och jag tycker den är så himla bra, både låten och filmen alltså.

Det jag tycker är bäst med den här filmen är musiken och känslan, stämningen. Den är väldigt spot on.
Vad jag tycker är mindre bra är att jag hade lite svårt att hålla isär namnen på karaktärerna, för jag tyckte inte man någonsin blev särskilt introducerad för dem från första början. Så det blev lite svårt att hänga med vem som var vem osv. Och även svårt att veta vem som hörde till vilket gäng alla gånger. Båda maffiagrupperingarna hade ju en person som såg ut som en pimp Men att jag hade svårt att hålla isär karaktärerna kan ha legat i brist på min egen uppmärksamhet, möjligtvis.

Det var väldigt trevligt att se Antonio Fargas igen, han är otroligt lätt att tycka om.

Sen kan jag tycka kameran lite för ofta var skakig. Alltså bara litegrann, så att det märks av, och jag tyckte inte det gjorde sig bra i denna film.

Handlingen är rätt bra, även om man kanske kunde ha gjort något mer av det hela.

Men på det stora hela så var filmen bra tycker jag. Känslan, scenografin, bilden och musiken i en film är otroligt viktig för mig. Handlingen kommer oftast i andra hand där för mig. Och alla de viktiga sakerna jag precis nämnde var där och de var rätt för mig.

Därför uppskattade jag den här filmen mycket.
Senast redigerad av Bartman777 2025-02-11 kl. 14:44.
Citera
2025-02-11, 22:48
Medlem
Rogue One: A Star Wars Story (2016)

Alla som har sett Star Wars vet att uppdraget i A New Hope, den första Star Wars-delen från 1977, är att förstöra Dödsstjärnan, the Death Star, och i rullen i fetstil, som utspelar sig strax innan A New Hope tar sin början, är uppdraget att få tag i ritningarna till Dödsstjärnan eftersom dessa kommer att leda rebellerna till massförstörelsevapnets okända och mycket ömma punkt.

Jag är benägen att hålla med somliga skribenter på IMDb att den här spin-offen är det bästa inom Star Wars på länge. Man har på olika sätt försökt återvända till det gamla i de tre förstproducerade filmerna med ganska stor framgång, samtidigt som man får vibbar av den välgjorda spin-offserien Andor, med mer realistiska inslag av ockupation och stora klasskillnader.

Kul också att självaste Darth Vader var med i en scen med James Earl Jones röst. Däremot hade de datoranimerat två figurer, Tarkin (Peter Cushing) och prinsessan Leia (Carrie Fisher), som därför också såg fullständigt malplacerade ut, som tagna ur ett datorspel, och vilkas röster av uppenbara skäl gjordes av andra skådespelare än Cushing och Fischer.

Inget måste, men har man tröttnat på dåliga spin-offs så kanske man kan ge den här en chans.
Citera
2025-02-12, 16:21
Medlem
Bartman777s avatar
Jönssonligan får guldfeber (1984)
https://www.imdb.com/title/tt0087527/

Ytterligare en underbar film i denna filmserie. Känslan och humorn är briljant. Det blir inte mycket mer feelgood än så här. Scenen vid klockan måste vara en av de mest klassiska i svensk filmhistoria, eller?

Vad ska jag mer säga? Jag älskar som sagt dessa gamla Jönssonliganfilmer.
Citera
2025-02-13, 15:34
Medlem
Bartman777s avatar
Wind Chill (2007)
https://www.imdb.com/title/tt0486051/

Jag ska inte säga att jag riktigt förstår allt som händer i denna film och vad det betyder, även om jag förstår grejen i det stora hela.

Men trots det så uppskattar jag denna film, den är lite mysigt kuslig på sina håll och jag uppskattar det kalla vinterlandskapet som är ett genomgående tema i filmen. Musiken är också väldigt bra tycker jag, skapad av Clint Mansell. Den är passande för filmen, den känns kall och lite ångest, fast på ett vackert sätt. Det gör sig bra i denna film.

Vad jag kan ha lite svårt för är att paret man får följa tjafsar lite väl mycket för min smak i första halvan av filmen. Man hade kunnat tona ner det lite och ändå fått fram poängen att dessa två har lite svårt att komma överens till en början. Det hade känts mer naturligt och inte lika fånigt.

Sen som sagt lite synd att jag inte fattar precis allt som händer. Men i slutändan känner jag ändå att jag haft en skön stund när jag sett denna film, och något jag kan återkomma till med jämna mellanrum.
Citera
2025-02-13, 22:04
Medlem
Borderland från 2007

https://www.imdb.com/title/tt0452592/

Tre unga vuxna reser på en festresa till Mexiko och en av dem blir kidnappad av en mordisk sekt som offrar människor.

Filmen var mycket spännande och ganska bra.
Den var kanske lite seg i början men det började senare att hända ganska spännande saker en bit in i filmen.
Det är en ganska hemsk film för känsliga tittare.

Jag hade gett filmen betyget 5,9.
Citera
2025-02-14, 00:07
Medlem
Kundalinis avatar
Best In Show 2000

https://www.imdb.com/title/tt0218839/

Dramakomedi, med fokus på det senare, i hundutställningsmiljö.

Vilken hund ska vinna best in show? Bögparets? Den regerande pudeln med sin miljardärägerska och hennes lesbiska handler? Neurotikernas Weimaraner som de använder som projektionsyta för sina egna problem?

Högt betyg både på IMDB (7,5) och Letterboxd (3,9). Jag ger den 3/5

Kul och småputtrig, och massor med riktigt bra skådisar, men inga superstjärnor. Stilen är lite åt det mockumentära hållet. Sevärd men inget livsomvälvande.
Citera
2025-02-14, 01:29
Medlem
Bartman777s avatar
Fright Night (1985)
https://www.imdb.com/title/tt0089175/

Den här filmen har alltid funnits med i periferin hos mig, men jag har faktiskt aldrig sett den först nu.

Det här är en skräckfilm i min smak. 80-talets skräckfilmer var speciella på sitt sätt, och de tilltalar ofta mig. 70-talet hade ju sin säregna stil också och var väl egentligen mer genuint otäcka än dessa, men jag kan uppskatta båda de decenniernas skräckfilmer.

Nu har jag äntligen fått se det klassiska ansiktet som visats så många gånger här och där. Ni som sett filmen vet vad jag talar om. Vet inte riktigt vad jag mer ska säga faktiskt. Jag känner att jag inte har någon djupare analys angående denna film just nu, mer än att jag uppskattar den. Jag gillar känslan i dessa filmer.

Jag tyckte kanske karaktären "Evil Ed" var lite jobbig, och jag var glad varje gång han inte var i bild eller hördes. Men annars var den här filmen nice.
Citera
2025-02-14, 15:07
Medlem
Jungle från 2017

https://www.imdb.com/title/tt3758172/

Tre vänner följer en guide in i djungeln för att söka efter isolerade indianstammar. Deras äventyr urartar i en kamp för att överleva.

Jag tyckte att filmen gick att se och var okej men inget märkvärdigt.
Filmen föll mig inte i smaken.

Jag hade gett filmen betyget 6,3.
Citera
2025-02-14, 22:16
Medlem
SpicySauces avatar
The hunt for red october https://www.imdb.com/title/tt0099810/

Med tanke på den mindre smickrande recensionen som Bartman levererade för ett par dar sen ( (FB) Vilken film såg du senast? ) så var jag tvungen att empiriskt undersöka om filmen verkligen är så dålig som han påstår, trots att jag sett den åtminstone tre gånger förut.

TLDR: Den är helt ok. En klassisk actionrulle som bygger på romanen med samma namn av Tom Clancy.

De flesta har väl sett denna vid det här laget men för att ge en kort synopsis, here goes. Handlingen kretsar kring den legendariska ryska ubåtskapten Ramus som på gamla dar bestämt sig för att lämna kommunist-Sovjet och hoppa av till Amerika. Med sig tar han den splitt nya och avancerade atomdrivna attackubåten ”Röd Oktober” som jänkarna är bra sugna på att lägga vantarna på. Givetvis går det hela inte helt enkelt. Bitvis är han jagad av både ryssarna och amerikanarna, och han får till och med brottas med sabotörer på sin egen ubåt. Hack i häl har han också vår egen Stellan, som gör en klockren roll som hetsig kapten på en fiendeubåt.

Kändisarna duggar tätt. I huvudrollen ser vi den distinkta och alltid sevärde S Connery som kapten Ramus. Han gör en bra rollprestation, han lyckas till och med prata en del ryska så det låter trovärdigt för en amatör som jag. I roller runt omkring har vi T Curry, A Baldwin, S Glenn, J Earl Jones, S Neill, S Skarsgård m.fl. -Hollywoods finest. Alla presterar bra, kamerarbetet och undervattensscenerna är riktigt bra med tanke på filmens ålder, regin är tight. Handlingen rör sig hela tiden framåt.

Jag hittar faktiskt inga större fel i denna. Det är en klassisk kalla kriget historia som bygger på Tom Clancy bästsäljare. Det är vass regi, bra skådespel och den är överraskande snygg faktiskt med tanke på att filmen ändå är 35 år gammal nu.

Diskbänksrealism är det inte. Men helt klart en underhållande actionrulle. En klassiker - precis som jag hade för mig.

Betyg-o-meter = 76/100

/SS
Senast redigerad av SpicySauce 2025-02-14 kl. 22:20.
Citera
2025-02-14, 22:58
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpicySauce
The hunt for red october https://www.imdb.com/title/tt0099810/

Med tanke på den mindre smickrande recensionen som Bartman levererade för ett par dar sen ( (FB) Vilken film såg du senast? ) så var jag tvungen att empiriskt undersöka om filmen verkligen är så dålig som han påstår, trots att jag sett den åtminstone tre gånger förut.

TLDR: Den är helt ok. En klassisk actionrulle som bygger på romanen med samma namn av Tom Clancy.

De flesta har väl sett denna vid det här laget men för att ge en kort synopsis, here goes. Handlingen kretsar kring den legendariska ryska ubåtskapten Ramus som på gamla dar bestämt sig för att lämna kommunist-Sovjet och hoppa av till Amerika. Med sig tar han den splitt nya och avancerade atomdrivna attackubåten ”Röd Oktober” som jänkarna är bra sugna på att lägga vantarna på. Givetvis går det hela inte helt enkelt. Bitvis är han jagad av både ryssarna och amerikanarna, och han får till och med brottas med sabotörer på sin egen ubåt. Hack i häl har han också vår egen Stellan, som gör en klockren roll som hetsig kapten på en fiendeubåt.

Kändisarna duggar tätt. I huvudrollen ser vi den distinkta och alltid sevärde S Connery som kapten Ramus. Han gör en bra rollprestation, han lyckas till och med prata en del ryska så det låter trovärdigt för en amatör som jag. I roller runt omkring har vi T Curry, A Baldwin, S Glenn, J Earl Jones, S Neill, S Skarsgård m.fl. -Hollywoods finest. Alla presterar bra, kamerarbetet och undervattensscenerna är riktigt bra med tanke på filmens ålder, regin är tight. Handlingen rör sig hela tiden framåt.

Jag hittar faktiskt inga större fel i denna. Det är en klassisk kalla kriget historia som bygger på Tom Clancy bästsäljare. Det är vass regi, bra skådespel och den är överraskande snygg faktiskt med tanke på att filmen ändå är 35 år gammal nu.

Diskbänksrealism är det inte. Men helt klart en underhållande actionrulle. En klassiker - precis som jag hade för mig.

Betyg-o-meter = 76/100

/SS
Kul att du tog dig tid att se den igen! Och trevligt att läsa din recension, tack!

Själv såg jag äntligen Halloween II (1981) https://www.imdb.com/title/tt0082495/

Jag gillade första filmen och var försiktigt nyfiken på denna. Den gjorde mig inte besviken!
Jag gillar att filmen tar vid där den första slutade, sådant brukar bli bra om det inte gått för många år mellan filmerna.

Jamie Lee Curtis ser lite lagomt småsexig ut och jag gillar karaktären doktor Loomis. Vad mer ska jag säga? Känslan i dessa 80-talsskräckfilmer passar mig, jag har sällan mycket att klaga på där. Detta är absolut något jag gärna ser om när Halloween nalkas om några månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in