Var länge sen jag såg den själv men minns att jag tyckte om den. Om jag inte misstar mig så har den väl lite Star Wars-stuk? Prinsessan tycker jag för övrigt är fin att titta på, särskilt när hon har på sig den röda dräkten.
Tja... den kom ju året efter a new hope och har både en princessa och ett imperium.
Dock betydlig fånigare. Något som faktiskt gör filmen bättre. Samt musiken! Queen ftw!
Detta är den andra eller fjärde filmen i en serie beroende hur du ser på det hela. Allt startade med en film kallad "The Conjuring". Har inte sett varken film ett eller två så kan inte uttala mig mycket, men som jag förstått det är Annabelle en form av indirekt efterföljare.
Huvudrollerna är två unga snygga tjejer och en liten söt flicka. Bara där pekar det på att filmen är en sak - Riktad åt en yngre generation. Det tråkiga med att bli äldre är väl att man inser att kultur som görs ofta inte är menad för dig och din generation längre. Skådespeleriet ifrån dessa är väl ändå okej skulle jag säga. Flickan får ut sig lite klumpiga/konstiga meningar ibland, men det är nog fel på manus - Inte henne personligen.
Filmen startar som en sockersöt barn/tonåringsberättelse, men givetvis kommer Annabelle med i spelet. Henne gör dom inte särskilt mycket med. Varför inte göra henne "levande"? Här bara läggs hon runt på olika ställen. Med tanke på hur mycket annat tekniskt som pågår i filmen undrar jag lite varför de körde på den låga nivån gällande det som borde vara fokus.
Annat tekniskt? I huset där alla är börjar det hända grejer. Fåtal saker känns logiska i termer av skräck (t.ex. en karaktärs döda pappa). Diverse udda moment slängs in. Enda positiva är väl att timingen inte är helt oförutsägbar. Det mest läskiga är egentligen ljudeffekterna som då och då höjs rejält. Det känns mer som att skaparna slängt in saker lite hur som helst kontra att någon skrivit en helhet ifrån start.
Givetvis separeras tjejerna på olika sätt. Det är väl klassiker inom skräck. Saker händer alla karaktärer (inklusive en kille som bara känns löjlig i sammanhanget). Största problemet är att något händer och väldigt snart byts det till en annan karaktär. Saker som skulle kunna bli riktigt läskiga blir mest jump-scares. Om än det.
Det är inte bara unga huvudpersonerna utan även det abrupta slutet som gör att filmen känns mer riktad åt dagens 10-15 åringar än någon här på Flashback.
Filmen gick att se igenom utan större problem, men behållningen är inte mycket att skryta om. Inget jag skulle rekommendera för folk att söka sig efter, men är man uttråkad och den finns på Netflix eller går på TV en kväll och man är ute efter lättsam underhållning? Ja. Då finns det värre filmer.
Betyg?
IMDB: 5,9 / 10
Geomeister: 2,7 / 5
Senast redigerad av Geomeister 2020-07-13 kl. 20:13.
Edmond OBrien, som hårdför polis, skjuter en skum bookmaker som bar 25000$, som saknades då kroppen nådde polisstationen.
Polismannen är nu misstänkt både av polisen, och bovarna.
Han är skyldig, han tog pengarna och gömde dom, planerna om att köpa ett hus fick han ge upp, och sista halvtimman jagar hela poliskåren efter honom
Ed OBrien har varit med och regiserat, tyvärr, det borde han överlåtit åt någon som hade kunnat få ut mer av en hygglig historia.
Och var inte fru Addams med (Carolyn Jones), sötare än någonsin, även som blond.
Det började, men slackade rejält på mitten, tyvärr Edmond, du får nöja dig med 3/5
Såg Shield for Murder (1954) nyss och jag tänkte tipsa dig Herr.Dittling om den, men föga förvånande hade du redan sett den. Riktigt bra noir i mitt tycke; kan vara en av de skitigaste jag sett med en fet och avdankad Edmond O'Brien, tänk en något tunnare Orson Welles i Touch of Evil, som korrupt kriminalare. Givetvis har han två attraktiva yngre damer hängande efter sig. Betyg 4/5. Finns att se på Youtube bl.a.
Aldrig förr - och förhoppningsvis aldrig senare - har jag sett en sån meningslös film. Filmen handlar kort och gott (även fast ordet gott finner mig svårmodigt i relation till denna film) om några flickor från ett internat som har en picknick med en föreståndare vid en klippa. Några av flickorna försvinner uppe på klippan.
Aldrig förr - och förhoppningsvis aldrig senare - har jag sett en sån meningslös film. Filmen handlar kort och gott (även fast ordet gott finner mig svårmodigt i relation till denna film) om några flickor från ett internat som har en picknick med en föreståndare vid en klippa. Några av flickorna försvinner uppe på klippan.
Ja, det var allt.
0/5
En av de bästa filmer som gjorts. 10/10 i min bok. Det är en existentiell film med ett intressant och annorlunda narrativ. Du kanske förväntade dig en mer traditionell rysare/thriller?
En av de bästa filmer som gjorts. 10/10 i min bok. Det är en existentiell film med ett intressant och annorlunda narrativ. Du kanske förväntade dig en mer traditionell rysare/thriller?
Jag förväntade mig en bra film, med tanke på hur bra Witness är.
Två killar, som gillar att fisa, hamnar av misstag inne i en biosfär - som de misstar för ett köpcentrum - där ett gäng forskare ska bo i ett år. Tidlåset stänger inne forskarna och Pauly Shore/Stephen Baldwin tillsammans och kaos uppstår.
Ganska hjärndöd film som ändå går att tycka är okej. Det jag mest hakade upp mig på var hur de överanvänder en låt som man mest förknippar med Dum och Dummare - det kändes lågt.
Den svenska titeln förklarar bättre vad filmen handlar om: Biltjuvarna - snodd på 29 sekunder.
80talsfilm med snabba bilar, musiken och en ung Charlie Sheen och vad allt det innebär. Handlar om en välbärgad biltjuv som gillar Porsche 911 och en ung undercover polis som är duktig på att meka med bilar. Vart filmen tar vägen och slutar är inte chockerande.
Doug Stanhope tar heder och ära av polis och militär som enbart är i yrket för att få "hero pussy". M fl intressanta och roliga observationer. Är rätt snyggt att det är svartvitt.
Lawless2012
Inte speciellt utmärkande på något sätt utom att den har en riktigt hatad skurk. Sällan jag känner sån avsky för en karaktär i filmer. Iallafall inte numera... var kanske vanligare förr.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!