2021-12-26, 01:45
Ensam Hemma

Klassikernas klassiker från år 1990. Kevin McCallisters familj är en högljudd skara karaktärer som alla har gemensamt att de är från Venus och Kevin är från Mars (ja, detta är en metafor). Kevins föräldrar verkar vara inte så inkännande virrpannor när de inte inser att Buzz är orsaken till Kevins obalans.

Familjen med släkt far till Paris. Kevin, efter en hektisk morgon, lämnas ensam hemma - därav filmens titel.

Daniel Stern har de senaste få åren seglat upp som en personlig favorit. Jag är mindre positiv till Robert Blossoms prestation som jag tycker känns illa spelad. Det är möjligt att regissören velat ha honom som i filmen, men jag uppfattar en bristande rolltolkning.

Tyvärr är sista 20 !interna av filmen inget bra. Det gör att en annars helgjuten film blir lite sämre men ändå rättmätigt behåller sin klassikerstatus.

Macaulay Culkin ska ha allt beröm i världen för sitt skickliga skådespel.

3.91/5
Citera
2021-12-26, 11:06
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Willy`s Wonderland

En Nicolas Cage som inte säger ett ord på hela filmen mot blodtörstiga mördarrobotar som pratar desto mer. Kan det bli bättre? Jo klart det kan med vad fan Cage behöver sina pengar och jag får garva lite.

Betyget får bli två mördarrobotar av fem möjliga.

https://www.imdb.com/title/tt8114980/
Citera
2021-12-26, 11:12
Head of the family
https://www.imdb.com/title/tt0116503...=hm_rvi_tt_i_2

Stackpool-familjen är inte som andra familjer. Familjen består utav fyra tvillingar med helt olika attribut: en är stark men dum, en har förhöjda sinnen som ljud och syn men ser ut som ett missfoster med utstående ögon, en annan är en vacker kvinna fast hon är man och den fjärde är familjens överhuvud som är ett megahuvud i permobil med en för liten obrukbar kropp.

De två kvinnliga huvudrollerna i filmen spelas bägge av porrskådespelerskor vilket jag tyckte var tråkigt. Kalla mig paranoid men jag tycker ofta man kan se på en skådespelerska om hon gjort porr eller inte, det är något i ögonen som är förvildat och förlorat vilket i sin tur innebär enligt mig att en porrskådis aldrig kan vara lika vacker som en oskuldsfull kvinna. Det är väl ett madonna-hora-komplex draget till sin spets antar jag.

Sista kvarten av filmen är väldigt tråkig vilket drar ner filmens tidigare relativt höga underhållningskvalitet. Plus att i resten av filmen framstår Huvudet som mkt större än i de sista scenerna.

Filmen handlar kort om denna störda familj som kidnappar och gör experiment på människor. Det stora Huvudet söker en kropp som kan bära upp hans överlägsna intellekt. Familjen blir utpressad av ett vittne som ser en man bli kidnappad och fastspänd på en bår.

Filmen är främst en komedi men så rolig är den inte utan den är en knepig film med inslag av humor, skräck och erotik.

3/5
Citera
2021-12-26, 12:39
Medlem
The Nightingale (2018)

Skriven och regisserad av Jennifer Kent, hon som skrev och regisserade The Babadook (2014). Dessutom en hämndfilm, så den vill man se, tänkte jag.

Tasmanien år 1825. En ung irländsk kvinna som skickats till fångkolonin, och som för längesedan avtjänat sitt straff men hålls kvar, blir utsatt för en händelse som får henne att söka hämnd.

Jag hade läst en recension på IMDb som sa att de första 30 minuterna var jobbiga att se. Det var de också. Upphovet till kvinnans hämnd var bland det vidrigaste jag någonsin sett.

Hon tar hjälp av en aboriginsk spårare för att följa efter de skyldiga. Det blir förstås rejäla kulturkrockar dem emellan, men de tar sig framåt, bokstavligen och bildligt talat.

Ingen bakgrundsmusik i filmen, vilket bidrar till realismen och råheten. Miljön som filmen utspelar sig i framstår som ett helvete, och visar hur det kan gå när psykopater (ledarskurken) och svaga och lättledda människor innehar maktpositioner i ett sammanhang där de kan göra i princip vad de vill.

Aisling Franciosi var grym som den unga kvinnan, och man kan undra hur många andra som hade kunnat göra den rollen lika bra.
Citera
2021-12-26, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Ensam Hemma

Klassikernas klassiker från år 1990. Kevin McCallisters familj är en högljudd skara karaktärer som alla har gemensamt att de är från Venus och Kevin är från Mars (ja, detta är en metafor). Kevins föräldrar verkar vara inte så inkännande virrpannor när de inte inser att Buzz är orsaken till Kevins obalans.

Familjen med släkt far till Paris. Kevin, efter en hektisk morgon, lämnas ensam hemma - därav filmens titel.

Daniel Stern har de senaste få åren seglat upp som en personlig favorit. Jag är mindre positiv till Robert Blossoms prestation som jag tycker känns illa spelad. Det är möjligt att regissören velat ha honom som i filmen, men jag uppfattar en bristande rolltolkning.

Tyvärr är sista 20 !interna av filmen inget bra. Det gör att en annars helgjuten film blir lite sämre men ändå rättmätigt behåller sin klassikerstatus.

Macaulay Culkin ska ha allt beröm i världen för sitt skickliga skådespel.

3.91/5

Älskar den.. en film som hängt med mig hela barndomen och visas alltid på tv kring Jul.. i eftermiddag kommer Ensam Hemma 2 den är också bra. resten av filmer är dock skit.
Citera
2021-12-26, 12:59
Medlem
Min senaste film som jag sett många ggr är
Dances With Wolves.. jag var 9 år när jag såg den första gången. Ingen film för en 9 årig tjej men fastna för den redan då även fast jag inte riktigt förstod allt vad den handla om. En av det bästa filmer som som gjorts.

”Efter ett stort fältslag under det amerikanska inbördeskriget år 1863, förflyttas den hjältemodiga löjtnant John Dunbar på egen begäran till en avlägsen utpost i Dakota, vilken gränsar till indianernas land. Fortet visar sig vara övergivet, dock, så han beslutar sig för att stanna och invänta sina trupper. Men han upptäcker snart att han inte är ensam. Efter ett första våldsamt möte med den lokala siouxstammen, börjar han allt mer accepteras av indianerna, som ger honom namnet "Dansar med vargar" (lakota: Šuŋgmánitu tȟáŋka ób wačhí).” Wikipedia

Sätt på er hörlur och höj volymen till denna ”trailer” https://youtu.be/DZe9L0yCyas
Senast redigerad av Menea 2021-12-26 kl. 13:03.
Citera
2021-12-26, 21:38
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2000
Filmen var O Brother, Where Art Thou?
https://www.imdb.com/title/tt0190590...nm_flmg_act_36

Passande med film ifrån bröderna Coen nu när Joel Coen är högaktuell med The Tragedy of Macbeth!

Fick bra vibbar direkt ifrån denna film. Den är snygg och varje scen känns genomtänkt stilmässigt. Färger. Platser. Karaktärer som dyker upp. Udda moment. Överraskningar. Har inte sett allt med Coens, men det här kan väl vara deras snyggaste film?

Samtidigt tycker jag huvudrollerna är bleka. George Clooney spelar mest sig själv känns det som. John Turturro är steget bättre men det här är ingen av hans mer minnesvärda roller. Enda jag genuint gillade var Tim Blake Nelson. Övriga mindre roller kändes mer minnesvärda än huvudrollerna. Det kanske är meningen också.

Humorn i filmen biter inte på mig. Trots snygga scener och bra idérikedom blev det sällan kul för mig. Det hände, men överlag fall den biten.

Jag kan uppskatta hantverket i princip varje scen, men fick aldrig något vidare emotionell engagemang. Det bara hände saker och i scenen efter var det dags för annat. Den blev varken spännande eller rörande. Då det är främst en komedi kanske det inte var meningen heller, men lite mer djup hade inte skadat för min del.

Kan delvis förstå höga betyget på IMDB, men någon ny Coen-favorit blev det inte för mig.

Betyg på IMDB? 7,7 / 10
Min fråga: Har du sett denna film? Vad tycker du?
Citera
2021-12-27, 03:15
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1968
Filmen var The Thomas Crown Affair
https://www.imdb.com/title/tt0063688...nm_flmg_act_12

En Steve McQueen film från samma år som den ännu mer kända Bullitt. Bullitt är kanske den primära actionfilmen i mångas ögon gällande McQueen. Den här filmen är något helt annat.

Det handlar om en rik och framgångsrik man som gör saker mest för att han tycker det är kul/spännande. Vid en aktion får polisen upp spåren för honom. Vad händer sen?

Likt O Brother, Where Art Thou? som jag såg tidigare idag är det en snygg film estetiskt. Mer 60-tal än så här kan det inte bli på ett positivt sätt och filmen leker med olika kameratricks. Det mesta har åldrats bra, men det kanske blir väl mycket tricks istället för att fokusera på handling eller skådespeleri i detta fall.

Steve McQueen är en sådan stjärna som en del påstår inte kan agera, men då han är cool och en linslus så kom han undan med mycket. I denna film märks kritiken till viss del. Det är lite action, men mycket annat. Hade Paul Newman, Marlon Brando eller Jack Nicholson passat bättre i huvudrollen? Förmodligen, men McQueen fungerar bra i många scener ändå.

Fokuset ligger inte lika mycket på McQueen som man skulle kunna tro utan Faye Dunaway är bra i sin större roll och andra mindre roller gör vad de ska. Man förstår vad som sker även om skådespelet inte direkt är i fokus för det mesta.

För mig blir filmens starka sida även den svaga. Filmen är inte förutsägbar. Den innehåller flera olika genrer. Flera olika miljöer. Baserad på en välskriven handling. Men.. Men vadå? Allt går inte riktigt ihop. För att visa McQueens karaktär och hans livsstil så ser man slumpmässiga scener på honom när han gör massa rikemansgrejer. Det förmedlar vad för karaktär det är, men underhållningsvärdet är ofta minimalt. Hoppen mellan vissa händelser skulle kunna gjorts på betydligt smidigare sätt också. Lägg till att vissa scener kunde mått bra av mer "riktigt" skådespeleri. I det positiva framkommer negativa saker.

Musiken är inget jag kommer vända mig till igen, men filmen är relativt långsam på sitt sätt så den högljudda musiken gör att man vaknar till lite. Det fungerar.

I slutet av dagen en udda och intressant film. Jag gillar den. Vet någon om Pierce Brosnan filmen med samma namn (The Thomas Crown Affair) ifrån 1999 är en snarlik remake eller det två olika filmer?

Betyg på IMDB? 7,0 / 10
Mitt omdöme: Av de filmer jag sett med McQueen hamnar denna på den positiva sidan. Inte direkt en film man slänger fram en fredagskväll med polarna, men sevärd för den som är mer åt filmnördshållet.
Citera
2021-12-27, 03:24
Medlem
Stay alive......dör du i spelet så dör du i verkligheten.......moahahahaha
Citera
2021-12-27, 03:29
Medlem
CrackerPowers avatar
-
The Matrix Resurrections
https://www.imdb.com/title/tt10838180/

2 av 10.
Ett par coola CGI scener men överlag en riktig skit film.
Citera
2021-12-27, 19:41
Medlem
The Devil's Advocate (1997)

Den märkligt framgångsrike försvarsadvokaten i Florida, Kevin Lomax - Keanu Reeves - blir uppsökt och erbjuds ett jobb hos en stor advokatfirma i New York. Han flyttar dit med sin fru, spelad av Charlize Theron. Hans nya chef visar sig vara, just det, Al Pacino!

Tycka vad man vill om Reeves som skådespelare. Filmen är underhållande. Och Connie Nielsen, jisses.

Lyssnar man på Entombed så kommer man att känna igen några repliker i filmen från en av deras låtar.
Citera
2021-12-27, 19:46
Medlem
Filmen signs från 2002.. otäck!!! men så bra!. Något som faktiskt kan hända på riktigt tror jag.... https://youtu.be/dUw26F0WfLg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in